Moment sleutel Lidl

Blackviper

MF veteraan
23 jul 2010
1.099
0
Hi,

weet iemand of deze moment sleutel die binnenkort bij de lidl komt geschikt is voor het klussen aan je motor? Bijvoorbeeld oliefilter vervangen ed?
NL_53352_01_b.jpg


Er zitten 3 inzetstukken bij: 17, 19 en 21 mm
 
Laatst bewerkt:
Lidl sleutel is ideaal voor bv het achterwiel van een VFR. Weinig geld, hoop gemak. Voor het fijnere sleutelwerk ga ik ook voor kwaliteit. Het zal ongetwijfeld lukken een motorfiets die uitelkaar ligt weer inelkaar te schroeven zonder momentsleutel. En als je een beetje gevoel in je donder hebt kan het ook goed gaan. Maar de techniek is er niet voor niets. Ik zou geen motorfiets kopen van een fabrikant die zn fietsen inelkaar schroeft zonder.
 
In het algemeen is een momentsleutel met een instelbereik van een paar honderd Nm niet erg nauwkeurig in het onderste gedeelte van het bereik. Ideaal zou het daarom zijn om er twee te hebben; bijv. een van 5-50 en een van 40-220 o.i.d. maar wel overlappend. (sleutels van verschillende fabrikaten hebben verschillende bereiken) Maar ook hier geldt, kwakiteit heeft zijn prijs.





t
 
Voor oliefilter losdraaien kun je het best een oliefiltersleutel gebruiken,(verkrijgbaar bij motozoom) oliefilter vastdraaien altijd met de hand en handvast, nooit met momentsleutel vastdraaien. momentsleutel van lidl is geschikt voor aandraaien van wielmoeren, niks mis mee perfect gereedschap van lidl, heb laatst doppensetkoffer van lidl aangeschaft, echt goed gereedschap!
 
Momentsleutels werden pas in 1942 voor commerciele doeleinden geproduceerd (rolls royce merlin motoren) daarvoor was de noodzaak er wss nog niet echt aanwezig.

Voor de komst van aluminium cilinders/koppen, rekbouten en dat soort zaken waren ze ook niet echt nodig idd.
 
Zo af en toe komt het onderwerp “momentsleutel” voorbij.
Nu begint mijn sleutelhistorie op een tijdstip dat momentsleutels erg duur waren en daarom zelden anders dan in de werkplaatsen werden gebruikt. Een lange stang met aan de ene zijde de mogelijkheid om een dop te doen en aan de handvatzijde een schaalverdeling. Vanaf de dopzijde liep dan een dunne staaf naar die schaalverdeling. De doorbuiging van de stang was een indicatie van het moment, waarmee de bout/schroef werd aangehaald. Vanwege mijn achtergrond in de sterkteleer wist ik dat een aanhaalmoment gewoon het produkt was van kracht en arm. Met die kennis wist ik hoe ik eenvoudig zelf het vereiste aanhaalmoment kon realiseren. Ik had een doppenset en een veerunster. Door de lengte van de sleutel op te meten vanaf hart dop tot hart oog aan het eind kon ik dus uitrekenen welke kracht ik moest zetten om het gewenste aanhaalmoment te krijgen.
Zo ziet mijn momentsleutel er dus uit :
momentsleutel.jpg

Tegenwoordig worden de aanhaalmomenten bijna uitsluitend aangegeven in Newtonmeters. Zelden zie je echter weeginstrumenten, die de gewichten in Newtons aangeven. Vraag maar eens bij de slager om vijf Newton gehakt of bij de groenteboer om twintig Newton aardappelen. Ze kijken je dan aan en denken : weer een die lollig probeert te zijn. Dus moeten we de aanhaalmomenten die in Newtonmeters zijn aangegeven omzetten in een waarde waar we in de praktijk wat meer mee kunnen. Nu is een Newton ongeveer 100 gram en kan de conversie beginnen.
Als voorbeeld neem ik de kopbouten van mijn vorige motor, XJR1300. Een monsterfiets. Deze moeten volgens het werkplaats handboek worden vastgezet met 35 Newtonmeters en dat wordt dan ongeveer 3,5 kgm. En 3,5 kgm komt weer overeen met 350 kgcm. Dus het produkt van 35 kg op 10 cm of 1 kg op 350 cm. In mijn geval met een afstand van 22,5cm van hart dop tot hart van het oog ca 15,5 kg. Doe ik nu mijn veerunster in het oog en trek er dan met 15,5 kg aan, dan heb ik het aanhaalmoment van 350 kgcm c.q. 35 Nm. Wel even zorgen dat het unster ongeveer haaks op de sleutel staat. Nu weet ik ook wel dat er een afwijking in de veerunster zit en dat deze nooit wordt geijkt. Wel weet ik dan de afwijking maar vrij gering is en dat heeft een gewone momentsleutel ook.

EgbertO
 
En zo simpel is het. Ik herinner mij een aanhangwagenbouwer die met 1 mtr. verlengstuk en een emmer met een afgewogen hoeveelheid beton erin alle horizontaal geplaatste bouten aantrok. Zelfde principe.

Zelf vindt ik een 1/4" sleutel wel een stuk praktischer bij ruimtegebrek ;)
 
En? iemand nog gehaalt,ik heb er 2 gehaald 1 voor een collega(vfr uit 2005 voor idd zijn achterwiel),1 voor mijn broer(voor zijn circuit 998,om de wielen te kunnen wisselen).
Ikzelf ben al jaren voorzien van een lux :P .
 
Terug
Bovenaan Onderaan