Momentsleutel kapot?

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Mijn vader en broertje waren weer eens aan het sleutelen geslagen, en omdat ze een moer niet los kregen, dachten ze dat ze een grotere hefboom nodig hadden. Zo gezegd zo gedaan, mijn momentsleutel lag dus het meest voor de hand. Met de veer ontspannen hebben ze die moer met grote moeite eraf gekregen, en mij er daarna pas erbij geroepen :') .

Mijn vraag is nu, is het mechaniek van mijn momentsleutel nu naar de klote? Ik weet dat het bij hele dure momentsleutels het zo is dat je die wel kan gebruiken om dingen los te draaien, maar bij de goedkopere sleutels(zoals de mijne) zou het helemaal niet goed zijn.

Dus, is m'n sleutel naar de klote? Want ik heb geen zin om straks bouten e.d. kapot te draaien door ze met teveel kracht aan te draaien.
 
Laatst bewerkt:
hoe GROOT is jou momentsleutel? als hij door het grapje van je pa 10nm afwijkt op een grote sleutel maakt dat niks uit.

als hij nou een afwijking heeft van laten we zeggen 40% ofzo tsja, dan ist wel kut.

gewoon nieuwe sleutel eisen.
 
Is een nogal grote 1/2" sleutel. Qua grootte zoiets dus (dit is overigens niet mijn sleutel)

20822945_1.jpg
 
Ja, sjek het even met een andere sleutel. Bij mij bijvoorbeeld, zetten we even een bout op een losse bout en trekken we het na met een paar verschillende momenten.

Das dan even een snelle vergelijking...
 
Mijn oude werkplaatschef had daar een handig "truukje" voor. Bij de meeste garage's komt eens in de zoveel tijd zo'n Snap-On pipo/vertegenwoordiger langs met soort van rijdende winkel.

Die deed dan vaak onder het mom van service even snel de momentsleutels ijken, terwijl je daar aan het "shoppen" was.

Ik weet niet of er anders een grote machinebouwer in de buurt zit, maar die hebben vaak ook een ijktoestel liggen voor momentsleutels. Met een sixpack bier moet je daar toch wel wat geregeld krijgen.


grz Thijs
 
Ik heb zelf ook zo'n maat momentsleutel, maar dan wel een dure.
Volgens mij kunnen ze daar wel tegen.

Als ik er zelf wat mee los draai, draai ik hem altijd wel eerst naar het maximum moment....

Volgens mij ook. is het niet zo dat als je hem eenmaal door het ingestelde moment heen haald de kracht op het moment instel mechaniek niet meer groter kan worden? Alle kracht wordt dan afgevoerd naar de behuizing van de sleutel.?
 
Laatst bewerkt:
bij proxxon kun je dat instellen. tandje links is geen kracht, wordt gebruikt om boutjes los te maken en tandje rechts is voor moment aanhaling. ik meen dat je sleutel ook 2 kanten op draait, of niet dan? zo niet, dan denk ik dat je een probleem hebt!
 
Laten ijken/calibreren op hun kosten (evt verhaaltje meesturen naar de fabrikant wat er gebeurd is): ze gebruiken een schuifmaat toch ook niet als steeksleutel ofzo? kost hun dan €40 tot 50 voor het ijken, en als de sleutel naar z'n grootje is lijkt het mij logisch dat die ook vergoed wordt.

Als jij een remklauwbout aandraait met 12 NM i.p.v. 42 en hij loopt los, wat dan? of juist omgekeerd? een oliefilter met 42 i.p.v. 12? Met zo'n grote sleutel kun je zelf niet meer goed inschatten hoeveel kracht je zet (zoals je zei: hefboom) dus dit lijkt mij een reëel gevaar.

Oh, je vader en broer worden waarschijnlijk boos omdat het onzin is en hun een momentsleutel geïntegreerd hebben in hun klauwen; niet naar luisteren, jij bent professioneler als hun.
 
Laatst bewerkt:
jongens, met al het respect, maar praat iets minder "zakelijk" in zulke gevallen. we hebben het verdomme over de vader en de broer van TS, wat wil je nou??? een incasso bureau inschakelen? vraag je vader wat geld, heel vriendelijk en laat dat ding opnieuw ijken. wat doen we hier moeilijk? of kom langs, ik maak je bouten wel vast :)
 
ik werk in een garage waar we allemaal een momentsleutel hebben die zowel links als rechtsom gebruikt wordt. worden elk jaar geijkt door een bedrijf (ivm iso 2001) en er is er nog nooit 1 afgekeurd. Ik gebruik hem ook regelmatig om dingen los te draaien dus ik zou me niet zo druk maken. (ps ik werk bij een auto dealer)
 
Laten ijken/calibreren op hun kosten (evt verhaaltje meesturen naar de fabrikant wat er gebeurd is): ze gebruiken een schuifmaat toch ook niet als steeksleutel ofzo? kost hun dan €40 tot 50 voor het ijken, en als de sleutel naar z'n grootje is lijkt het mij logisch dat die ook vergoed wordt.

Als jij een remklauwbout aandraait met 12 NM i.p.v. 42 en hij loopt los, wat dan? of juist omgekeerd? een oliefilter met 42 i.p.v. 12? Met zo'n grote sleutel kun je zelf niet meer goed inschatten hoeveel kracht je zet (zoals je zei: hefboom) dus dit lijkt mij een reëel gevaar.

Oh, je vader en broer worden waarschijnlijk boos omdat het onzin is en hun een momentsleutel geïntegreerd hebben in hun klauwen; niet naar luisteren, jij bent professioneler als hun.

Nja, ze zijn technisch niet zo bewust van alle gereedschappen, dus zagen ze de momentsleutel aan voor een ratelsleutel, kan gebeuren. Nu is de sleutel zelf niet zo duur, dus dan haal ik wel even een andere :)
 
Grappig .... Proxxon momentsleutels én goed gereedschap in één zin noemen en dan het overige "goedkope spul" als zijnde rotzooi aanduiden :+

De eerste proxxon met eikrapport moet geloof ik nog gemaakt worden maar dat zegt natuurlijk weinig over de kwaliteit .... voor goed thuisgebruik is het méér dan voldoende.
 
Laatst bewerkt:
proxxon is zo'n beetje hetzelfde als tengtools, toolcraft, gedore etc. ... een ijkrapport zit er standaard niet bij, inderdaad, maar ze geven wel garantie dat de tollerantie 3% is. meer hoef ik niet te weten.
 
Zelf ijken

vierkante aansluit nok in de bankschroef.
Hefboom horizontaal

Emmer water aan de hefboom op een halve meter van het middelpunt van de aansluitnok

1 literwater = 1 kilo = 10 newton.

Dus stel de momentsleutel is ingesteld op 50 Newton/m dan moet je er (50x2/10) 10 liter water in de emmergooien en dan moet je moment sleutel bij de laatste druppel klak zeggen. (als je het er niet te wild ingooit)

Eigenlijk moet je ook nog de emmer wegen en dat er vanaf trekken.
 
Zelf ijken

vierkante aansluit nok in de bankschroef.
Hefboom horizontaal

Emmer water aan de hefboom op een halve meter van het middelpunt van de aansluitnok

1 literwater = 1 kilo = 10 newton.

Dus stel de momentsleutel is ingesteld op 50 Newton/m dan moet je er (50x2/10) 10 liter water in de emmergooien en dan moet je moment sleutel bij de laatste druppel klak zeggen. (als je het er niet te wild ingooit)

Eigenlijk moet je ook nog de emmer wegen en dat er vanaf trekken.

Da's eigenlijk geen slecht idee, maar dan moet ik wel 9.81 newton/kg nemen of niet? Want 10 newton/kg is toch slechts een afronding?

In ieder geval, slim idee :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan