Momentsleutel

JoostMeij

Die hard MF'er
19 mrt 2013
767
0
Ik was dus ff op zoek naar een moment sleutel en vervolgens zie je door de bomen het bos niet meer...

Ik zoek een moment sleutel voor het doen van onderhoud aan mijn eigen motor. Boutjes van de remklauw op moment vast, boutjes tandwielen vast etc. Is er een momentsleutel waarbij dit allemaal kan of is het beter om een te kopen in 5-30nm range en 30-100 bijvoorbeeld?

En wat raden jullie mij aan? Het is voor hobby gebruik dus het hoeft geen hazet te zijn.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
 
hangt er vanaf wat voor soort onderhoud je wil gaan doen.

mooi voorbeeld : Momentsleutel huismerk 3/8", (20-100Nm)

maar je nokkenassen en klepdeksels ga je daar niet mee vast zetten.
dan heb je deze nodig : Momentsleutel huismerk 1/4", (6-30Nm)

Ben je voor 80 euro klaar.
het 2e type heb ik elders gekocht, ander merk etc, dus het kan goedkoper, maar deze winkel staat bekend om goede kwaliteit , maar ook ondersteuning.
 
Mijn achterwielwiel draai je aan met 107nm en mijn balhoofd met 103 nm.

Geen idee hoe het bij jouw motor is maar zou je dan niet beter 1 van 6 - 30 nm kunnen nemen en 1 van 30-120 nm ofzo. Nu heb je 20 tot 30nm met beide sleutels en niet boven de 100 nm.

En ik zou ook eens kijken bij HBM machines. Die hebben voor simpel thuisgebruik ook redelijk spul voor een goede prijs.
 
Laatst bewerkt:
Mijn achterwielwiel draai je aan met 107nm en mijn balhoofd met 103 nm.

Geen idee hoe het bij jouw motor is maar zou je dan niet beter 1 van 6 - 30 nm kunnen nemen en 1 van 30-120 nm ofzo. Nu heb je 20 tot 30nm met beide sleutels en niet boven de 100 nm.

En ik zou ook eens kijken bij HBM machines. Die hebben voor simpel thuisgebruik ook redelijk spul voor een goede prijs.


Dit zijn op zich goeie argumenten. Hoe doen jullie dit??
 
Dit zijn op zich goeie argumenten. Hoe doen jullie dit??
Ik heb er meerdere, om eigenlijk wat andere redenen.

Minimaal is dat je een totaal bereik hebt vanaf 5 tot aan -pakembeet- 120.
En dat kan verdeeld over twee momentsleutels.
En dan vind ik de kleinste handig in 1/4 of 3/8. De grote in 1/4 1/2" aansluiting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn op zich goeie argumenten. Hoe doen jullie dit??

in je openingspost vroeg je om een sleutel tot 100 mm ;)
persoonlijk denk ik dat het bij de meeste toepassingen niet uitmaakt of je iets vast zet met 100, 105 of 110 nm, zoals bijv. moer van je achterbrug of inderdaad zelfs de moet van je balhoofd.

aangezien er zat mensen zijn die wel of juist niet hun schroefdraad invetten en dat al meer van invloed kan zijn nee niet weer die discussie ;)

maar als je toch nog je momentsleutel moet kiezen kan je een groter bereik doen.
er is ook een aanbieding bij die link voor 3 sleutels alleen kosten ze los hetzelfde, even een mailtje doen ;)
 
ik heb 1,5 jaar geleden deze gekocht, met een range van 20-200nm :

bol.com | Momentsleutel 20 - 200 Nm 1/2" Normex 21-182

Bevalt goed, gebruik hem voornamelijk voor het vastzetten van de wielen na een bandenwissel (auto en motor), maar ook voor andere bouten die binnen dit bereik vast moeten.
dan mag je jezelf best wel genaaid voelen.
Op andere plaatsen kost deze ongeveer de helft.
https://www.normex-werkzeug.de/normex-automatischer-drehmomentschluessel-1-2-20-200nm/a-1321/
 
Ik was dus ff op zoek naar een moment sleutel en vervolgens zie je door de bomen het bos niet meer...

Ik zoek een moment sleutel voor het doen van onderhoud aan mijn eigen motor. Boutjes van de remklauw op moment vast, boutjes tandwielen vast etc. Is er een momentsleutel waarbij dit allemaal kan of is het beter om een te kopen in 5-30nm range en 30-100 bijvoorbeeld?

En wat raden jullie mij aan? Het is voor hobby gebruik dus het hoeft geen hazet te zijn.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

ik heb 3 verschillende
5-20nm 1/4" van Facom
10-50nm 3/8" van Facom
40-200nm 1/2" van kraftwerk

werken allemaal goed.
 
Ik heb er meerdere, om eigenlijk wat andere redenen.

Minimaal is dat je een totaal bereik hebt vanaf 5 tot aan -pakembeet- 120.
En dat kan verdeeld over twee momentsleutels.
En dan vind ik de kleinste handig in 1/4 of 3/8. De grote in 1/4 1/2" aansluiting.

:^

Ik heb er 3 van Gedore Carolus.
1/4 5-30nm
3/8 20-80nm
1/2 70-200nm

(Nm is even uit het hoofd geschat maar voor het idee)
Die 1/2 sleutel gebruik ik eigenlijk alleen voor mijn wielmoeren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan