momentsleutel??

puk

MF'er
20 dec 2003
83
0
Rhoon
gewoon effe een vraaggie uit nieuwschierigheid;

hoe ziet een momentsleutel eruit, zie der hele verhalen over staan op het forum maar heb echt geen idee hoe dat ding eruit ziet
misschien iemand die er een plaatje van kan posten??
bedankt
ciao
 
full


Ok FORE, ik wou er de google nog bij doen ;)
 
Hi, even deze topic terug opstarten, kwestie van geen nieuwe te moeten beginnen... en zien jullie dat ik tenminste de "zoek" heb gebruikt ;)

Aangezien ik steeds meer onderhoud aan mijn motor zélf (zal) doe(n), leek het me verstandig een momentsleutel te kopen. Met de hand vastdraaien "tot het wel goed vast zit" blijkt nl niet de standaard methode...

Anyway... eventjes rondgekeken en blijkbaar bestaan die dingen in verschillende uitvoeringen. Van 4 tot 24 Nm, van 24 tot 206 Nm, van 10 tot 60 Nm,...

Wat zijn de meest gebruikte vastdraai-moment-krachten voor een motorfiets (monster 750)? I mean, als alle bouten en moeren met 5 tot 20 Nm vastgezet moeten worden dan heeft het geen nut een momentsleutel met een range van 10-60 of 24-206 Nm te kopen, eh....

Grtz, Daniel


EDIT: OK, ik heb het gevonden. 5 tot 25 en 25 tot 200 Nm zou het moeten doen. Never mind dus....
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn idd de waardes die ik hier ook heb liggen. Heb al wel gemerkt dat je wanneer je eenvoudig begint je de lage range eigenlijk nooit gebruikt.

Heb ze toen gelijk bijde gekocht 25-200 voor 89 in een actie, en de lichte voor 170 ofzo voor de volle mep. Beide zijn van Rahsoll (Gedore). Dus als je de kans hebt zou ik proberen te wachten met het aanschaffen op een leuke aanbieding.
 
Probeer in ieder geval niet het hele bereik af te dekken met één sleutel. Je zult merken dat je er gewoon twee nodig hebt....

Een goeie doppenset, met een paar inbusdoppen er bij, is onmisbaar.
 
JanB slaat de spijker op zijn kop.



Ik heb btw uit nood eentje bij de praxis gekocht voor 70 euro. Maar moet wel bekennen dat een 600 gulden versie toch beter werkt. Mijne heeft met 60nm al een afwijking van 5 a 10nm.. dat kan best veel zijn :X
 
Vooral in het grensbereik zeg maar (daar waar de sleutel maar net kan komen qua moment) is de afwijking vaak groot. Twee momentsleutels is dan niet onverstandig...
Maar er zijn bergen merken die goed zijn (of toch goed genoeg) voor niet dagelijks gebruik.

Denk aan:
Mannesman
Stahlwille
En nog zat merken, maar ik kan er net geen bedenken...

Je kunt peperduur spul gaan kopen wat superperfect is, maar je kunt ook materiaal kopen wat iets minder duur is, maar perfect voldoet (zeker als je er niet elke dag mee werkt)
 
Ik wil eigenlijk niet een hele discussie ontketenen, maar ik ben er van overtuigd dat het zo'n vaart niet loopt, met die afwijkingen in momentsleutels.

Redenering:
1. een aanhaal moment is echt kritisch bij bijvoorbeeld de cilinderkop: daar moeten alle bouten met een zelfde moment aangehaald worden. Aangezien de afwijking van een momentsleutel niet elke dag verandert, maakt het echt niet uit als je deze bouten met 10% teveel moment vastzet, zolang ze maar met dezelfde kracht vastgedraaid worden.

2. Een momentsleutel gebruik je met name om een bout niet te vast te zetten. Veel mensen zijn geneigd om bouten en moeren te vast te draaien als ze geen momentsleutel gebruiken. Een beetje vaster dan het opgegeven moment is niet belangrijk.

3. Door vuiligheid op schroefdraad e.d. wijken aanhaalmomenten al gauw af (de moer draait stroever op de draad, of makkelijker door vuil tussen moer en ring). Dus voor velen blijft het onnauwkeurig.

4. Een momentsleutel helpt je in het "gevoel" te krijgen hoe vast bepaalde dingen moeten komen te zitten. Bij een achteras (110 Nm ongeveer) draaien heel veel mensen te vast. Remklauwen worden ook vaak veeeeel te vast gedraaid, en daar overkomt het vaak niets van (afgezien van het feit dat je ze niet mee loskrijgt).

Dusss... een goedkope momentsleutel die een beetje nauwkeurig is in te stellen is ruim voldoende voor de motor-hobby-ist.
 
Misschien één opmerking er bij: als je Loctite oid gebruikt, verandert dat je "koppel" aanzienlijk. Het "smeert" de schroefdraad, waardoor de bout etc. veel vaster wordt aangedraaid....
 
de meest nauwkeurige momentsleutels zijn die ouderwetse met een afleesschaal.
dan kan je nooit door de klik heendraaien.
ook zitten er geen onderdelen aan die verslijten of stuk gaan.
het jammere is dat je niet altijd met je hoofd op die schaal kan kijken.
helaas vind je die dingen tegenwoordig ook niet meer bij elke bouwmarkt.
die klikdingen zijn mooi als je honderd bouten even vast moet zetten,dan nog wordt in de productie regelmatig gekeken of hij niet verloopt.
zoals hierboven, het gaat niet om de exacte waarde maar om de regelmaat.

beter is om de verlenging van de bout te meten, de voorspanning dus.
sommige alternatieven zeggen:
draai vast tot X Nm daarna alle bouten X graden en nog een keer allemaal X graden en als laatste 5 graden terug om de torsie uit de bout te halen.
helaas zie je dat bij motorfietsen zelden
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraag: verlopen momentsleutels hard? Oftewel: is het echt aan te raden om het ding nieuw te kopen, of kun je met een goede tweedehandse Gedore/Facom/Mannesmann ook prima uit de voeten?
 
Plaatje:

full


Ffe kijken wat er op staat....
Merk: Heyco Model No.655, Made in W-Germany
gaat van 0 tot 14 kgm (ofwel 0 tot 140 Nm) twee kanten op. Er zit geen ratel op, maar wel aan twee zijden aansluiting voor dop. aansluiting is overigens 1/2 duims, meest gangbare maat.

Phoe...een prijs...
Vind je 15 Euro te veel?
 
Nadeel is wel dat je zelf het moment in de gaten moet houden, hij waarschuwt niet... (geen klikje, zoals bij luxere sleutels)
Daar zit de enige onnauwkeurigheid...
Voor cilinderkop kun je er IMHO beter een hebben die klikt, dan span je ze gelijkmatiger, met deze moet je zelf heel secuur kijken...

Voor spul wat minder nauwkeurig komt, wat betreft reproduceerbaarheid (olieplug, achteras ed. ) zal het perfect werken denk ik...
 
Okee, dan stuur ik je zo een mailtje (je hotmailadres) waarin ik om je bankrekeningnummer vraag en of je 'm op kunt sturen ('t is nogal een eindje tuffen om 'm op te halen) :)
 
[flauwgezeikmodus]
Je bent toch geen mietje, leuk ritje voor op de motor... :+

En jij moet toch niet klagen over kou?? (tenminste, als je tosti-jas werkt, tenminste ;) :+ )
[/flauwgezeikmodus]

Is goed, hoor er wel van...
 
Meest nauwkeurige momentsleutel is je sleutel verlengen tot 1 mtr. en dan met een keukenweegschaal erop duwen. 9,8 N.m. = 1KG/m dus met een sleutel van 1 meter een druk zetten van zoveel kg. en je bent er.
 
Terug
Bovenaan Onderaan