Monoblock remklauw, alle zuigers verwijderen

Alex_86

Die hard MF'er
17 jan 2015
598
383
Veldhoven
Op mijn Suzuki GSX-R 750 K8 heb ik de monoblock klauwen van een GSX-R 1000 K9 gemonteerd. Het is tijd voor wat nieuw rubber om de zuigers echter heb ik moeite om alle zuigers eruit te halen.

Ik heb de remklauwen gedemonteerd en (volgens de service manual) met perslucht de zuigers eruit proberen te drijven. De zuigers komen dan netjes naar buiten, maar om (bijvoorbeeld) een zuiger linksboven er volledig uit te halen moet zijn overbuurman rechtsboven volledig in de cilinder zitten.

Daarna weer met perslucht aan de gang maar dan wordt er geen druk meer opgebouwd omdat de lucht via de open cilinder weg gaat. Dit heb ik af proberen te dekken met O-ringen en metalen plaatjes waardoor het me intussen gelukt is om uit de linker klauw drie zuigers te verwijderen en uit de rechter twee.

Mijn trucje met de O-ringen werkt nu helaas niet meer en dus ben ik op zoek naar een andere mogelijkheid. Opties die ik nog overweeg:
1. Eerst twee zuigers aan één helft verwijderen, schoonmaken, nieuwe keerringen monteren, zuigers erin en dan de andere helft. Nadeel is dat de ene helft schoon is met nieuwe keerringen en de andere kant nog schoon gemaakt moet worden met iets van remmen reiniger. Daarom heeft deze optie niet mijn voorkeur.
2. Een remcilinder tang kopen en de zuigers eruit friemelen. Deze tang heeft metalen "bekjes" met kartels die in de boring van de zuiger geplaatst worden. Om beschadiging aan de zuigers te voorkomen wil ik een stukje fietsband tussen de tang en zuigers gebruiken. Deze optie heeft voor nu mijn voorkeur.

Wie kan me uit de brand helpen met tips/ideeën om de laatste zuigers te verwijderen?
 

Bijlagen

  • Linkerklauw_1.jpg
    Linkerklauw_1.jpg
    614,3 KB · Weergaven: 44
  • Linkerklauw_2.jpg
    Linkerklauw_2.jpg
    597,9 KB · Weergaven: 44
  • Rechterklauw_1.jpg
    Rechterklauw_1.jpg
    806,9 KB · Weergaven: 37
  • Rechterklauw_2.jpg
    Rechterklauw_2.jpg
    740,5 KB · Weergaven: 36
Eigenlijk zoals je zelf al aangeeft, zeker optie 2. Gewoon een tang kopen. Zijn niet veel kosten en je hebt er lang plezier van. Dit zijn van die dingen die je vaker gaat gebruiken dan je denkt.
 
dat is redelijk simpel. de zuigers die je er nu uit hebt schoon maken rubbers vervangen en zuigers terug plaatsen. die vergrendel je met iets en dan haal je de volgende zuiger er uit en doe je die. en zo ga je net zo lang door tot je ze allemaal gehad hebt.
 
dat is redelijk simpel. de zuigers die je er nu uit hebt schoon maken rubbers vervangen en zuigers terug plaatsen. die vergrendel je met iets en dan haal je de volgende zuiger er uit en doe je die. en zo ga je net zo lang door tot je ze allemaal gehad hebt.
jep
 
Eigenlijk zoals je zelf al aangeeft, zeker optie 2. Gewoon een tang kopen. Zijn niet veel kosten en je hebt er lang plezier van. Dit zijn van die dingen die je vaker gaat gebruiken dan je denkt.
Komt inclusief verzenden op iets van € 25,-. Zou in mijn geval eenmalig (nou ja, driemalig want drie zuigers) zijn maar dat is dan zo.

dat is redelijk simpel. de zuigers die je er nu uit hebt schoon maken rubbers vervangen en zuigers terug plaatsen. die vergrendel je met iets en dan haal je de volgende zuiger er uit en doe je die. en zo ga je net zo lang door tot je ze allemaal gehad hebt.
En hoe zit het met mijn zorgen betreft het schoonmaakmiddel* wat de nieuwe keerringen aan tast?
*: Heb gelezen dat ik hiervoor remmen reiniger moet gebruiken, maar lees ook dingen als afwasmiddel met water. -O- Wat is in dit geval aan te raden?
 
Is afdekken van de gaatjes in de boring een optie? Of zuiger eruit, keerring eruit en kijken of je zonder beschadigen de zuiger als kurk kunt gebruiken? Of lokale motorzaak bellen, vragen of ze je willen helpen. Tang kopen die zelden gebruikt wordt.. misschien ongeschikt voor zulke zuigers.. (aluminium?) zou ik zonde vinden. Geef ik de locale motorzaal liever een tientje.
 
Komt inclusief verzenden op iets van € 25,-. Zou in mijn geval eenmalig (nou ja, driemalig want drie zuigers) zijn maar dat is dan zo.


En hoe zit het met mijn zorgen betreft het schoonmaakmiddel* wat de nieuwe keerringen aan tast?
*: Heb gelezen dat ik hiervoor remmen reiniger moet gebruiken, maar lees ook dingen als afwasmiddel met water. -O- Wat is in dit geval aan te raden?
remreiniger is een sterk ontvettingsmiddel dat bedoelt is om de corrosie bescherming (olie) van nieuwe remschijven af te halen. voor remstof en ander vuil kan je net zo goed mechanisch schoonmaken. dus gewoon een (tanden)borstel met water en zeep werkt prima. voor hardnekkig vuil in de hoekjes van de rand waar de seal tegenaan zit een gebogen kraspen of tandarts haakje.
 
Volgens mij gewoon de methode volgen zoals Too die beschrijft gebruiken,als de schoongemaakte zuigers teruggeduwd worden zal er ook weinig met de keerringen gebeuren. Je kan altijd nog ff naspoelen met schoon water,voor de zekerheid.
 
Waarom niet gewoon die tang kopen voor een paar tientjes? Als je nog eens nieuwe blokken op welke fiets dan ook gaat monteren is die echt heel handig, niet alleen om de zuiger er uit te friemelen maar ook om ze te draaien zodat je ze rondom netjes schoon kan maken. Volgens mij is dit typisch zo’n stukje gereedschap dat niet mag ontbreken als je zelf aan je motor sleuteld
 
Als de zuigers hol zijn en de opening zit aan de buitenkant, dan optie twee. Zo niet, dan optie 1 waarbij je de schone kant vasthoudt met een geschikt stuk gereedschap en afdoende bescherming aan de buitenkant tegen beschadigingen. Remmenreiniger kunnen de rubbers prima kortstondig tegen.
 
Is afdekken van de gaatjes in de boring een optie? Of zuiger eruit, keerring eruit en kijken of je zonder beschadigen de zuiger als kurk kunt gebruiken? Of lokale motorzaak bellen, vragen of ze je willen helpen. Tang kopen die zelden gebruikt wordt.. misschien ongeschikt voor zulke zuigers.. (aluminium?) zou ik zonde vinden. Geef ik de locale motorzaal liever een tientje.
Heb inderdaad overwogen om ze weg te brengen. Maar de tip van Re-vere hieronder is ook wel goed. Bij het wisselen van blokken kom ik normaal gesproken nooit helemaal rondom. Heb ook nog even gekeken en de zuigers zijn van staal (zal RVS zijn met een coating lijkt het). Om de coating te bescherming doe ik er een stukje fietsband tussen (zoals ik in mijn eerste post heb beschreven).

Waarom niet gewoon die tang kopen voor een paar tientjes? Als je nog eens nieuwe blokken op welke fiets dan ook gaat monteren is die echt heel handig, niet alleen om de zuiger er uit te friemelen maar ook om ze te draaien zodat je ze rondom netjes schoon kan maken. Volgens mij is dit typisch zo’n stukje gereedschap dat niet mag ontbreken als je zelf aan je motor sleuteld
Goede tip inderdaad!

remreiniger is een sterk ontvettingsmiddel dat bedoelt is om de corrosie bescherming (olie) van nieuwe remschijven af te halen. voor remstof en ander vuil kan je net zo goed mechanisch schoonmaken. dus gewoon een (tanden)borstel met water en zeep werkt prima. voor hardnekkig vuil in de hoekjes van de rand waar de seal tegenaan zit een gebogen kraspen of tandarts haakje.
Bedankt voor de info. Ik heb nog wat filmpjes bekeken en de meesten gebruiken remmenreiniger alleen als de cilinders sterk vervuild zijn. Anders zie ik ze veelal remvloeistof gebruiken. Ik ga dus vooral voorzichtig om in het gebruik van remmenreiniger.

Als de zuigers hol zijn en de opening zit aan de buitenkant, dan optie twee. Zo niet, dan optie 1 waarbij je de schone kant vasthoudt met een geschikt stuk gereedschap en afdoende bescherming aan de buitenkant tegen beschadigingen. Remmenreiniger kunnen de rubbers prima kortstondig tegen.
De zuigers zijn inderdaad hol :)

Als je de schoongemaakte nu enkel tijdelijk terug plaatst, enkel om de andere zuigers te verwijderen?
Die vers geplaatste zul je er makkelijk uit krijgen
Kun je dan alles schoonmaken
Maar als de schoongemaakte zuigers terug in de klauw gaan dan hoeven ze er toch niet meer uit? Daarna zou ik de volgende "vieze" eruit kunnen halen, schoonmaken en zo verder. Of begrijp ik je opmerking niet helemaal?

Ik heb besloten om zo'n tang te bestellen daar deze ook later nog van pas zal gaan komen. Bedankt voor het meedenken en de tips iedereen!
 
Bedankt voor de info. Ik heb nog wat filmpjes bekeken en de meesten gebruiken remmenreiniger alleen als de cilinders sterk vervuild zijn. Anders zie ik ze veelal remvloeistof gebruiken. Ik ga dus vooral voorzichtig om in het gebruik van remmenreiniger.

Maar toch geen remvoeistof gebruiken voor schoonmaakacties?? Tikje te agressief lijkt mij...
 
Maar toch geen remvoeistof gebruiken voor schoonmaakacties?? Tikje te agressief lijkt mij...
Voor de rubbers is het prima maar de lak ‘van alles’ kan er niet zo goed tegen... ik gebruik bij het schoonmaken van mn remklauwen gewoon remmenreiniger en een aantal verschillende borsteltjes
Het reinigen met remvloeistof zou ik dan beperken tot de cilinders in de remklauw, die moeten daar goed tegen kunnen lijkt me :). De rest wil ik inderdaad af doen met remmenreiniger.
De man in het eerste filmpje hieronder heeft het erover dat hij ze normaliter met remvloeistof zou reinigen maar omdat ze zo smerig zijn gebruikt hij remmenreiniger. Net als het tweede filmpje :).

 
Het reinigen met remvloeistof zou ik dan beperken tot de cilinders in de remklauw, die moeten daar goed tegen kunnen lijkt me :). De rest wil ik inderdaad af doen met remmenreiniger.
De man in het eerste filmpje hieronder heeft het erover dat hij ze normaliter met remvloeistof zou reinigen maar omdat ze zo smerig zijn gebruikt hij remmenreiniger. Net als het tweede filmpje :).

zoveel fouten in die filmpjes dat ik echt schrik.

Alleen een stukje van de laatste gekeken, maar eerst je klauwen centreren en dan de klauwen vast zetten? Slaat nergens op!!!! Verder de glijpennen vd klauw niet smeren met high temp grease, want daarvan zwellen de rubbers. Gebruik siliconenvet zoals voorgeschreven.
 
zoveel fouten in die filmpjes dat ik echt schrik.

Alleen een stukje van de laatste gekeken, maar eerst je klauwen centreren en dan de klauwen vast zetten? Slaat nergens op!!!! Verder de glijpennen vd klauw niet smeren met high temp grease, want daarvan zwellen de rubbers. Gebruik siliconenvet zoals voorgeschreven.
Waarom slaat het centreren van de klauw nergens op? Zo monteer ik ze ook terug met de achterliggende gedachte om slepen van de blokken op de schijven te voorkomen.
 
Waarom slaat het centreren van de klauw nergens op? Zo monteer ik ze ook terug met de achterliggende gedachte om slepen van de blokken op de schijven te voorkomen.
en dan draai je de bouten vast, verschuift de klauw, waarna je uiteindelijk de remblokken met de zuigers op de goede plek krijgt o_O
 
maar eerst je klauwen centreren en dan de klauwen vast zetten? Slaat nergens op!!!!

Als je mtb remschijven alle kanten op hebt zien flexen bij het bedienen van de rem, dan kijk je er ineens een stuk anders naar.

Na montage kijken of bij bediening van de rem alles gelijkmatig aanloopt vind ik persoonlijk een prima idee.
 
en dan draai je de bouten vast, verschuift de klauw, waarna je uiteindelijk de remblokken met de zuigers op de goede plek krijgt o_O
Ik plaats de klauw, daarna plaats ik de twee bouten maar laat de kop nog niet op de klauw klemmen, knijp de rem in zodat de klauw/remblokken zich uitlijnen met de remschijf (mogelijk verschuif de klauw ook t.o.v. de voorvork maar altijd binnen de mate van de schroeven), met de remhendel nog dicht draai ik de bouten aan. Wat is hier niet goed aan en wat zou mogelijk beter kunnen?
 
De motorfiets remklauwen van na 1980 zijn zelf centrerend.

De mijne niet.. maar dat komt vanwege de op maat gemaakte spacers zo blijkt.

Edit: Bij het eerste filmpje zijn de centreer bussen te zien, blank aluminium in de voorvork. Bij het tweede filmpje zie ik ze niet op vork of klauw?
 
Terug
Bovenaan Onderaan