Monoblock remklauw, alle zuigers verwijderen

Alex_86

Die hard MF'er
17 jan 2015
597
382
Veldhoven
Op mijn Suzuki GSX-R 750 K8 heb ik de monoblock klauwen van een GSX-R 1000 K9 gemonteerd. Het is tijd voor wat nieuw rubber om de zuigers echter heb ik moeite om alle zuigers eruit te halen.

Ik heb de remklauwen gedemonteerd en (volgens de service manual) met perslucht de zuigers eruit proberen te drijven. De zuigers komen dan netjes naar buiten, maar om (bijvoorbeeld) een zuiger linksboven er volledig uit te halen moet zijn overbuurman rechtsboven volledig in de cilinder zitten.

Daarna weer met perslucht aan de gang maar dan wordt er geen druk meer opgebouwd omdat de lucht via de open cilinder weg gaat. Dit heb ik af proberen te dekken met O-ringen en metalen plaatjes waardoor het me intussen gelukt is om uit de linker klauw drie zuigers te verwijderen en uit de rechter twee.

Mijn trucje met de O-ringen werkt nu helaas niet meer en dus ben ik op zoek naar een andere mogelijkheid. Opties die ik nog overweeg:
1. Eerst twee zuigers aan één helft verwijderen, schoonmaken, nieuwe keerringen monteren, zuigers erin en dan de andere helft. Nadeel is dat de ene helft schoon is met nieuwe keerringen en de andere kant nog schoon gemaakt moet worden met iets van remmen reiniger. Daarom heeft deze optie niet mijn voorkeur.
2. Een remcilinder tang kopen en de zuigers eruit friemelen. Deze tang heeft metalen "bekjes" met kartels die in de boring van de zuiger geplaatst worden. Om beschadiging aan de zuigers te voorkomen wil ik een stukje fietsband tussen de tang en zuigers gebruiken. Deze optie heeft voor nu mijn voorkeur.

Wie kan me uit de brand helpen met tips/ideeën om de laatste zuigers te verwijderen?
 

Bijlagen

  • Linkerklauw_1.jpg
    Linkerklauw_1.jpg
    614,3 KB · Weergaven: 44
  • Linkerklauw_2.jpg
    Linkerklauw_2.jpg
    597,9 KB · Weergaven: 44
  • Rechterklauw_1.jpg
    Rechterklauw_1.jpg
    806,9 KB · Weergaven: 37
  • Rechterklauw_2.jpg
    Rechterklauw_2.jpg
    740,5 KB · Weergaven: 36
Het gaat me niet om de remzuigers die compenseren voor een schijf die niet perfect in het midden staat. Het gaat me om de speling die toelaat dat de remklauw iets kantelt en scheef kan komen te zitten ten opzichte van de schijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan