Monster 600 schakel ontkoppelingscilinder (clutch release cylinder)

laps

Rookie
2 mei 2021
5
0
Hoi!

Ik heb een vraag over mijn Monster 600 (2000). Ik heb vandaag de ketting geprobeerd schoon te maken, maar kwam er al snel achter dat er echt veel vuil op de ketting, tandwielen en de onderdelen er omheen zat. Veel van het vuil heb ik weg kunnen halen, maar schoon is het nog niet.
Nu wilde ik de ketting en de tandwielen van de motor af halen om nog beter bij het vuil te kunnen, maar dat lukte niet omdat er een ander component voor zit (de schakel ontkoppelingscilinder geloof ik, het zit verbonden aan de schakelhendel aan het stuur).

Volgens het handboek gekeken zou deze cilinder zou niet in de weg moeten zitten van de tandwielen. Ik zie ook een rubber dat achter deze cilinder zit en die me ook kapot lijkt.

Mijn vragen:
- Kan ik deze cilinder gewoon er af halen, of gaat deze dan vloeistof lekken die in de leiding zit?
- Weet iemand waar ik een vervangend rubber kan vinden voor bij dit component?
- Zou het kunnen dat door het kapotte rubber er vloeistof lekt, wat er voor zorgt dat er zoveel vuil zit (schakel hendel doet het goed, nooit problemen mee gehad)

Alle tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_20210502_171501.jpg
    IMG_20210502_171501.jpg
    203,8 KB · Weergaven: 48
dat is de koppelingsslave. deze kan je los maken met de 3 inbusjes.
er gaat geen vloeistof lekken. en revisie setje is verkrijgbaar bij de dealer.
Thanks, dat helpt! Nu ik hier wat heb gezocht hierop denk ik dat er wellicht olie vanuit de koppeling is gelekt, waardoor er zoveel vuil is ontstaan rond de ketting. Ik ga de koppelingsslave loshalen, schoonmaken en kijken of ik o'ringen moet vervangen. Hopen dat het zo simpel is :)
 
Vandaag de koppelingsslave eraf gehaald, lijken inderdaad aanwijzingen te zitten dat olie uit lekt.
De drukstang had olie over de gehele lengte en aan het kant van de slave zat er ook vuil (zie foto).
Tegen de seal in de koppelingslave zat ook veel vuil, binnen de seal richting de piston lijkt wit vuil te zitten (olie + water?) en de rubber die tussen het blok en de slave zat is helemaal stuk.

Iemand die kan hier ervaring mee heeft en kan bevestigen dat dit (de oorzaak van) een lek is?
Het lijkt me nodig om de slave zelf ook schoon te maken, maar ik verwacht dat er dan wel remvloeistof gaat lekken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb gezocht naar revisie setjes, maar kan geen verkopers hiervan vinden.
Ik heb wel deze site gevonden waar ik losse onderdelen kan halen, welke onderdelen kan ik het beste bestellen?
 

Bijlagen

  • IMG_20210503_190309.jpg
    IMG_20210503_190309.jpg
    193,4 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20210503_190324.jpg
    IMG_20210503_190324.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20210503_190329.jpg
    IMG_20210503_190329.jpg
    205,4 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20210503_190421.jpg
    IMG_20210503_190421.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20210503_190429.jpg
    IMG_20210503_190429.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20210503_213825.jpg
    IMG_20210503_213825.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20210503_213838.jpg
    IMG_20210503_213838.jpg
    116,4 KB · Weergaven: 29
het rubber wat je noemt is vlgs mij niet meer dan een stofhoes, die was iid helemaal stuk want die zag je al zitten met de cilinder nog gemonteerd op de motor.
Het zou mooi zijn om daar een nieuwe voor te krijgen en als het onderdeel is van een revisieset dat dan te doen.
loshalen , schoonmaken en terugzetten en ontluchten, je ben al halverwege ;)

op die site staat alleen de complete koppelingscilinder die zo duur is dat je ze moet bellen zodat je kunnen vragen of je wel zit ;)
Ik zou zelf gewoon een Ducati dealer bellen voor een slave koppelingsrevisieset van een monster 600 uit 2000.

Er zijn ook tijden langs dit soort cilinders verkocht door Oberon, daar zou je koppeling lichter van worden, qua bediening. Ik meen dat die meestal rond de 100 euro kosten dus als een originele veel meer is zou ik eerst eens rond gaan kijken.

Startwin : Spare Parts from Ducati Bologna still available!

en om precies te zijn : Spare Parts from Ducati Bologna still available!

en ja nr 19 op de kaart .


93 euro dus.

Owja en welkom op Motor-forum.

En als je het op kan halen zou ik dat doen, leuk om rond te kijken id showroom ;)

en revisiesets bestaan maar zijn wat minder gangbaar ( voor arme boeren als ik dan ) dan van japanse motoren.


best kans dat de dealer die ook heeft liggen en weten welke je moet hebben.
 
olie op de drukstift is normaal, deze loopt door het carter, vandaar de rubber ringetjes.
ik zie geen lekkage van koppelingsvloeistof, alleen veel troep, maar dat is normaal rond de ketting.
schoonmaken en terug monteren, stofhoes weglaten.
koppelingsdeksel en drukplaat demonteren en kijken of je de keerring niet uit de as geduwd hebt met het terugzetten van de stift.
 
Op deze pagina zie ik eigenlijk helemaal geen stofhoes zitten. Bij mijn 620 zat ook alleen een O-ring, zoals op die tekening ook staat eigenlijk. Die drukstift zal sowieso nat zijn van de olie. Daardoor glijdt het makkelijker door het blok naar de koppeling. Er zitten wel een aantal O-ringen rond de drukstift aan de alternator zijde van het blok, om het olie binnen te houden.

Bij Startwin kun je trouwens terecht voor letterlijk alle originele Ducati onderdelen, in ieder geval voor modellen vanaf 1995 ofzo.
 
Hoi! Dank voor al jullie reacties!

Aangezien de koppeling nog prima werkt ga ik nieuwe o'ringen halen voor de drukstift en ben ik nog aan het overwegen of ik de koppelingsslave uit elkaar ga halen om schoon te maken, of dat ik 'm in elkaar laat zitten en van buiten schoon maak.

Ik heb iig de rest van de motor goed schoongemaakt dus mocht er ergens alsnog een lek zijn zou dat makkelijk te vinden moeten zijn.

koppelingsdeksel en drukplaat demonteren en kijken of je de keerring niet uit de as geduwd hebt met het terugzetten van de stift.
Hoe noodzakelijk is dit? Van wat ik kan vinden zou je de drukstift redelijk veilig vanuit die kant er in en uit moeten kunnen halen. Kan ik checken of dit goed zit zonder de koppeling uit elkaar te halen? Zou graag voorkomen om onnodig olie te moeten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan