montage en afstelling lens lampen

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
ik wil op mijn ZXR400 lenslampen monteren. nu heb ik er inmiddels 2 geveonden. 1 uit een scootah, en ik heb er 1 besteld bij louis. Ik wil ze oven elkaar zetten ala 999. Ik ga ze aan de kuip vast maken, omdat ik de lenzen wat mnaar buiten wil hebben. Ik zit nu alleen met de volgende 2 dingen:

[*] Wat is het verschil tussen groot licht en klein licht precies?
[*] Hoe moeten de lampen zijn afgesteld? (hoogte)

Ik dacht dat de scooterlamp het groot licht was, maar hij heeft eer een plaatje in zitten dat de helft van het licht tegen houd. zie foto:

full


Is dit plaatje sosm om het verblinden tegen te gaan? en is het daarom dus het klein licht? ik was gewoon van plan dat plaatje weg te laten en hem dan gewoon voor groot licht te gebruiken.
Zou dat kunnen?
 
De lenslamp die ik bij louis heb besteld is en klein licht. hij heeft ook dat plaatje voor de lamp zitten. deze zit aan de opnderkant, komt dit omdat de lens het licht omdraaid, en dat het op die manier dus wel de bovenkant van het licht afhaald om verblinding te voorkomen? of heeft het gewoon een heel ander nut?

full


Ik zou dus ook nog graag weten hoe ik ze af moet stellen.

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen! :)
 
Ik had een paar auto's geleden ook van die lenslampen erop zitten met ook van die afdekplaatjes erin. Ze dienen idd om het licht 'naar boven' af te schermen. Ze fungeerden als mistlampen/breedstralers.

Afstellen kon ik ze alleen door de gehele behuizing iets te verdraaien. Aan de lamp zelf viel bij mij nix af te stellen.
 
probeer het gewoon effe uit op een ladertje en volgens mij is dat afdekkapje om de lichtbundel goed in de lens te krijgen maar dat kan ook helemaal niet zo zijn hoor.
je kan een unit die voor dimlicht bedoels is toch ook voor grootlicht gebruiken door bij dimlicht eentje te laten branden en bij groot licht beide te laten branden en dan de gebruikte grootlicht unit een beetje hoog afstellen waardoor die de dimlicht bundel overschijnt.
het verschil tussen dimlicht en grootlicht is meestal gewoon de wattage en een andere lichtbundel.
 
Die lamp van Louis kun je gebruiken als groot licht of dimlicht
Als je hem als dimlicht wil gebruiken moet je het plaatje erin laten zitten
En het plaatje moet de onderste helft van de lamp afschermen
Als je het plaatje niet monteerd heb je groot licht
 
ok, thx!

dan gaat het wel lukken wat ik in gedachte had, maar hoe moet het dimlicht en het grote licht worden afgesteld? Ik neem aan dat het grote licht gewoon recht naar voren mag, en dat die mag verblinden, maar hoe zit het mt het dimlicht? Ik neem aan dat die onder een bepaalde hoek ofzo moet, maar hoe controleer ik dat enzo?
 
ok, thx!

dan gaat het wel lukken wat ik in gedachte had, maar hoe moet het dimlicht en het grote licht worden afgesteld? Ik neem aan dat het grote licht gewoon recht naar voren mag, en dat die mag verblinden, maar hoe zit het mt het dimlicht? Ik neem aan dat die onder een bepaalde hoek ofzo moet, maar hoe controleer ik dat enzo?

motor rechtop zetten op een x meter van een muur, dan op x meter hoogte een kruis op die muur tekenen en dan moet ie net onder dat kruis zitten :P
 
motor rechtop zetten op een x meter van een muur, dan op x meter hoogte een kruis op die muur tekenen en dan moet ie net onder dat kruis zitten :P
Haha, dus als ik de motor 10m van de muur zet, moet m'n dimlicht net onder de 10m hoogte op de muur schijnen :?

De officiele regel weet ik ook niet, maar ik hou altijd per 10m afstand een daling van de lichtbundel met 10 cm aan.
 
ga gewoon even bij een APK station langs, daar hebben ze een afstelkast om lampen te controleren... als je in de buurt van nijmegen woont mag je ook ff bij mij langskomen

en als het hele sterke lampen zijn zet ze vanavond maar even aan , kijk ik wel uit mijn raam of ze te hoog staan 8-)
 
dimlicht is 55 watt, grootlicht wordt een scootah lampje. dat ogineel 35 watt was, en waar nu 60 in zit. heb hem al getest, maar hij smelt niet weg :P

maar als ik dus mijn grote licht recht vooruit laat schijnen, en het dimlicht elke meter 10 CM laat zakken (dan eindigt hij bij 10 meter ofzo op de grond) dan zit ik ongeveer wel goed?
 
Mijn Haynes zegt dat je de hoogte van grond naar het midden van de koplamp moet meten. Deze hoogt even op een muur aftekenen. De motor op een afstand van 3.8 meter van de muur zetten. Op de motor gaan zitten en bij dimlicht zou je licht nu iets onder de lijn op de muur en iets naar rechts moeten staan.

Dit zijn echter wel Engels regels voor de MOT (behalve dat het daar dus iets links moet zijn ipv rechts), maar qua verblinding lijkt me dat deze regels hier ook wel gelden.
 
Haha, dus als ik de motor 10m van de muur zet, moet m'n dimlicht net onder de 10m hoogte op de muur schijnen :?

De officiele regel weet ik ook niet, maar ik hou altijd per 10m afstand een daling van de lichtbundel met 10 cm aan.

die x was maar als voorbeeld. Misschien was het beter om een x en een y te nemen ;)
 
full


Dus, hoogte overnemen op de muur oid.
En dan (officieel 12, maar doe maar 10) cm lager,
als je op 10m staat tenminste.

Daarom is het wel handig om 1 cm per meter te nemen,
kun je makkelijk wat dichter bij de muur gaan staan.

Deze afstelling geldt natuurlijk voor dimlicht gecombineerd
met grootlicht, afstellen bij dimlicht...

Wat je moet doen als je een losse grootlichtunit hebt?
Geen idee, wellicht handleiding van je voorbeeldmotor erbij pakken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan