Montage koppelingsplaten Honda cb 550 four.

Classic Bike

MF'er
29 okt 2010
55
4
Bij demontage van de koppelingsplaten van een Honda cb 550 four had ik deze mooi in volgorde opgeborgen.
Dit project heeft een ganse tijd stil gelegen en door een ongeluk zijn de platen van een rek door elkaar gevallen.
Nu weet ik niet meer precies in welke volgorde ik deze terug moet monteren. Ook in werkplaats handboeken vind ik geen antwoord en op
voorbeeld foto's op internet van nieuwe platen zijn alle foto's verschillend.
Ik heb een foto gedownload als voorbeeld.
Hoe moeten deze gemonteerd worden?
1) Met de gleuf van binnen naar buiten die opwaarts loopt?
2) Met de gleuf van binnen naar buiten die naar beneden loopt?
3) Of afwisselend met gleuf naar boven en naar beneden?

Bedankt voor antwoord
koppelingsplaten.jpeg
 
De olie zal net als bijna elke andere motor centraal worden toegevoerd en door de centrifugaalkracht naar buiten geslingerd met de "rotzooi".
Groeven helpen doordat hier de "rotzooi" een plek heeft om te gaan zitten en zal dan vanaf hier worden afgevoerd met de olie.
Dus van binnen naar buiten waarbij je rekening houdt met de draairichting.
 
En hier met een mooi wetenschappelijk plaatje.
De meeste mensen zullen met de klok mee monteren omdat het vuil dan beter wordt afgevoerd.
Omgekeerd monteren kan ook maar dan verhoog je het moment wat de koppeling aankan. Dus bij een slippende koppeling helpt dit iets en hoef je geen sterkere veren te monteren als je een sterk schuin patroon hebt.


1-s2.0-S0301679X17305637-gr9.jpg
 
En hier met een mooi wetenschappelijk plaatje.
De meeste mensen zullen met de klok mee monteren omdat het vuil dan beter wordt afgevoerd.
Omgekeerd monteren kan ook maar dan verhoog je het moment wat de koppeling aankan. Dus bij een slippende koppeling helpt dit iets en hoef je geen sterkere veren te monteren als je een sterk schuin patroon hebt.


1-s2.0-S0301679X17305637-gr9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan