Montage zijspan

Celen

Rookie
1 aug 2022
1
2
De zijspan heb ik, de moto drifter ook
Welke firma doet deze montage zodat ik legaal correct ermee kan rijden in België
 

Bijlagen

  • 2C1BF02E-F8C0-4C43-8619-42A98DF8C806.jpeg
    2C1BF02E-F8C0-4C43-8619-42A98DF8C806.jpeg
    63,7 KB · Weergaven: 56
  • 12982E32-A412-4CC8-B67D-95D77FF8CFF1.jpeg
    12982E32-A412-4CC8-B67D-95D77FF8CFF1.jpeg
    36,8 KB · Weergaven: 51
  • AD2710C4-F92E-49AD-AE86-55347A98C746.jpeg
    AD2710C4-F92E-49AD-AE86-55347A98C746.jpeg
    59,2 KB · Weergaven: 51
  • 0D1872FE-976B-497A-82A4-420E7A980149.png
    0D1872FE-976B-497A-82A4-420E7A980149.png
    228,8 KB · Weergaven: 54
  • 244E15CB-C074-423E-9704-2DFCC2D6D282.jpeg
    244E15CB-C074-423E-9704-2DFCC2D6D282.jpeg
    32,1 KB · Weergaven: 48
  • D9CC3C09-6A9A-446B-B392-91D218B28CCB.png
    D9CC3C09-6A9A-446B-B392-91D218B28CCB.png
    234,7 KB · Weergaven: 55
Het makkelijkst iom de motor en het bakje aan Ad Donkers of DCA te geven, zij weten de weg en hebben de technische kennis
 
inderdaad overdragen aan een erkende aanbouwer en die het werk laten doen. Als je zelf niet weet hoe dan zou ik er niet zomaar aan beginnen. in Belgie wordt volgens mij ook wat strenger gekeken naar de goedkeuring (gelijkvormigheidsattest). Een combi in Nederland laten opbouwen, L4E keuren en daarna importeren naar belgie zal denk ik het eenvoudigste zijn.
 
Er is in België geen instantie die een zijspan kan keuren. De enige manier is dus een L4e gekeurd span inschrijven
 
Het makkelijkst iom de motor en het bakje aan Ad Donkers of DCA te geven, zij weten de weg en hebben de technische kennis
hallo ik ben nieuw hier en ik had een vraag voor jou uit je berichten vindt ik dat je veel ervaring hebt van hoe het moet mijn vraag?ik heb een moto guzzi V7 speciale bj 2022 en wil in de toekom wil ik er er een zijspan aan koppelen de velorex 562 en 563 vindt ik erg mooi is dat volgens jou een goede keuze liefst wil ik een nieuwe kopen omdat de de guzzi ook nieuw is andere tips zijn ook welkom.Groetjes uit belgie van Paul
 
hallo ik ben nieuw hier en ik had een vraag voor jou uit je berichten vindt ik dat je veel ervaring hebt van hoe het moet mijn vraag?ik heb een moto guzzi V7 speciale bj 2022 en wil in de toekom wil ik er er een zijspan aan koppelen de velorex 562 en 563 vindt ik erg mooi is dat volgens jou een goede keuze liefst wil ik een nieuwe kopen omdat de de guzzi ook nieuw is andere tips zijn ook welkom.Groetjes uit belgie van Paul
Ik zou het je afraden. Een Velorex is te licht voor alle motoren boven de 350cc. Het gaat als je het wiel vervangt door een autowiel met gietijzeren remtrommel en een auto accu in de bak. Dan moet je eigenlijk ook nog een paar extra buizen in het frame lassen.
Je kan ook een Velorex bak op een Ural of Dnepr onderstel zetten. Dan heb je wel een solide frame met dat kleine bakje.

Een moderne V7 heeft geen onderframe. Dat is een uitdaging om een zijspan aan te bouwen. Het kan wel, maar dan zal je even flink het internet af moeten speuren om te zien hoe anderen dat opgelost hebben.

De Velorex bevestiging met klemmetjes is op alle motoren een no go, maar omdat je toch een subframe moet maken kan je het bij een V7 helemaal vergeten.
 
Bedankt voor de info maar mijn nieuwe V7 speciale heeft wel een onderframe volgens mij.
 
Zou het wel afraden dat deelbare onder frame een span aan te koppelen, dat is maar van een kleine diameter en redelijk dunne pijp gemaakt .
Ik kende wel een aantal mensen met een licht span aan de oervader van dit model ( V50 - V75) maar die hadden toch wel wat last van frame's die schuurde .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt dat wist ik niet, ik heb ook nog een Harley Davidson dyna low Rider van bij 2015 met achteruit versnelling dan kan ik misschien deze een span aan hangen de Guzzi gebruiken om solo te rijden? Welke zijspan zou ik dan aan de Harley hangen.
 
Dat is geen frame. Dat zijn buisjes om de jiffy aan te bevestigen. Ik durf te wedden dat je het onder de deling met de hand nog kan bewegen. Je kunt het constructief vergelijken met een valbeugel. Het blok en frame zijn afgeleid van de oude V35-->V65 fietsjes. Je zult dus ook zo'n soort subframe moeten maken. Onder de dynamo door een dwarverbinding.
 
Het lijkt inderdaad wel heel dun.
De bevestigingspunten aan het blok zou je wel weer kunnen gebruiken voor een subframe.
 
En dan zijn een stuk of vier M6 boutjes in een aluminium blok je hele bevestiging?

Een bevestiging die ook nog tussen 2 pakkingen ligt.
 
Dat klopt.
Maar als de bevestiging aan de voorzijde zit, en daar komt de dwarskracht van het zijspan op, dan doen de achterste boutjes niet zo veel.
Het zijn de vier boutjes aan de voorzijde die de volle mep krijgen.
 
Weet niet hoe de achterbrug zit bij deze guzzi ,maar ik ken voorbeelden waar bij een Nato de achterbrug uit de versnellingsbak is gescheurd.
 
Volgens mij is daar niet veel aan veranderd. Voor de oude kleine Guzzi's kon je daar stalen versterkings stukken voor kopen.
 
Dat klopt.
Maar als de bevestiging aan de voorzijde zit, en daar komt de dwarskracht van het zijspan op, dan doen de achterste boutjes niet zo veel.
Het zijn de vier boutjes aan de voorzijde die de volle mep krijgen.
Als hij niet zou klemmen. In mijn ervaring is het niet eenvoudig om iets te verschuiven als het klem zit tussen twee M6-jes.
 
De klemkracht waar jij het over hebt doet niks.
Het is de, door deze klemkracht opgewekte, wrijving die het voorkomt dat het gaat schuiven.
De klemkracht van M6 is uit te rekenen maar de wrijving van de pakking is totaal onbekend.
En naast de onbekende wrijving ga je ook nog eens de pakkingen zelf op afschuiving belasten.
Kortom, ik zal het zo nooit doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan