Montage zijspan

Dat is geen frame. Dat zijn buisjes om de jiffy aan te bevestigen. Ik durf te wedden dat je het onder de deling met de hand nog kan bewegen. Je kunt het constructief vergelijken met een valbeugel. Het blok en frame zijn afgeleid van de oude V35-->V65 fietsjes. Je zult dus ook zo'n soort subframe moeten maken. Onder de dynamo door een dwarverbinding.

Niet zo onaardig over die frames dat beweeg je echt niet met de hand: onderin zit nog een dwarsverbinding door het carter heen.. Meneer Tonti heeft bij de ontwikkeling van de kleine guzzi's gewoon veel meer gebruik gemaakt van de stijfheid van het blok als dragend deel,
aan de voorkant zit inderdaad geen hlokbevestiging, die heeft er nooit gezeten, dus als je daar een zijspan bevestiging aan wilt zetten zul je daar een dwarsverbinding moeten maken.
verder is bij de oudere kleine guzzi's de ophangibg van de achtervork in de bak niet sterk genoeg voor zijspan gebruik.
Maar gezien ook het vermogen en koppel van de V7 en V85 zowat verdubbeld zijn ten opzichte van de oude V35 en V50, denk ik dat dat soort structurele delen ook wel flink wat steviger zijn tegenwoordig
 
Afsteunen op een tussenplaat van het carter zou ik niet doen, het blok is niet gebouwd om op die manier belast te worden en aangezien het carter deelbaar is over de krukaslagers gaat dat op zeker problemen geven
 
even de foto van de vorige pagina erbij gehaald
1660637625674.png


dat zilverkleurige deel onder de peilstok is een dwarsverbinding waarmee het blok vastzit in het frame .
Daardoor is er voor zijspan veel flex aan de voorkant en zal goed nagedacht moeten worden om een span aan te hangen .
Net als de reeds gemelde achterbrug ophanging aan de bak is ondertussen wel versterkt maar naar mijn idee nog steeds niet geschikt voor de extra belasting van een span
Is allemaal wel op te lossen kost alleen meer denkwerk .
Aangezien al gemeld is dat er ook een Harley als kandidaat is en deze heeft wel een geschikt frame voor aanbouw van een zijspan zou dat een betere uitgangspunt zijn .
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam een V9 bobber tegen, daar gebruiken ze de getapte gaten die Rob aangaf en de deling in het frame om een hulpframe aan te bouwen.
Linkje, lezen vanaf P16
Het ziet er wel solide uit. Hoewel het scharnierpunt van de achterbrug een zorgpunt blijft.
 
Die hele pijpconstructie langs het blok en die doorloopt voor de bovenste voorste span aansluiting doet helemaal niets ook de doorlussing naar de andere kant van het frame .
die deelnaad in het frame beweegt als er druk op het zijspanwiel komt .
het enigste wat stevig is die onderste voorste gaffel die aan de blokbout zit , achter zit ook alles aan lucht vast .
maar goed dat dit span aan de andere kant van de wereld gaat rijden .
Maar dat is mijn idee erover

Linkje van Halflive door gaan naar pagin 20 dan zie je wat ik bedoel
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet helemaal waar. De punt waar de voor-boven aansluiting op komt kan je niet opzij duwen. Dan zou namelijk de frame deling omhoog moeten en aan de andere kant naar beneden. Je probeert een driehoek met druk op de punt te laten schranken. Zeker als je de driehoek sluit door een dwarspijp tussen de frame splitsingen links en rechts beweegt er niets meer.
Achter is meer open. Verticaal gaat het nergens naartoe als je de aansluiting van het frame op de versnellingsbak meepakt. Van links naar rechts is iets lastiger, daar moet je afsteunen op de versnellingsbak of anderzins een verbinding maken van links naar rechts. Maar ik denk als je dikwandige buis neemt dat er geen beweging in zit.

Het is ook geen Caterpillar die je bouwt. Het hele spul gaat rijklaar 400 kilo wegen en zit vast aan vier M12 bouten.
 
Frame deling gaat niet omhoog zoals jij dat voorstelt , vanaf het balhoofd tot aan de blok bevestiging zit niets wat een zijdelinkskracht kan opvangen en dit is bijna een meter een lengte en de pijp die slechts 28mm doorsnede heeft met een wanddikte van 2mm is nu niet echt sterk om niet te gaan buigen
De gelijkrichter/regelaar bevestiging zou sterkte kunnen geven maar is slechts een vlakke plaat van nog geen 2mm dik , ook al geen verbetering voor sterkte .
Vroeger zat er nog een hoeklijn net onder de horizontale pijpen maar die is bij de Bobber weg gelaten .
Zonder echte serieuze frame aanpassing is dit frame niet echt geschikt voor zijspan .
Maar dat is mijn idee erover
 
We kwamen op het EGT nog een Bobber tegen met best een grote bak er aan. Een torpedo model in de klasse TR500, iets kleiner als een Watsonian GP. Met bovenstaande discussie in gedachten heb ik wat plaatjes geschoten.
IMG_20220827_130407933.jpg
IMG_20220827_130424660.jpg
IMG_20220827_130450618.jpg
IMG_20220827_130501721.jpg
IMG_20220827_130515486.jpg

Het zag er solide uit. Keurige links-rechts verbindingen. Ik zou dit zo na durven maken en op straat zetten.
 
Nee, ik heb geen hele rapportage gemaakt. Maar voor-onder is vrijwel dezelfde constructie als bij de grote Guzzi's. En de belasting daar is zo'n beetje de minste, bij een MZ ontbreekt deze zelfs volledig. Twee 10mm strippen met een dwarsverbinding, dat buigt niet snel
 
Maar voor-onder is vrijwel dezelfde constructie als bij de grote Guzzi's
Niet echt gelijk zeg maar totaal anders .
Bij de grote modellen zit voor het motorblok tussen de onderste deling van het frame dat is bij de kleintjes niet het geval daar zit nog een 15cm tussen welke nergens door gesteund is ook de delen van de kleintjes is flexibeler dan die van de grote .
Bij dit model zet tot het balhoofd na de deling ook niets meer tussen wat nog iets als verbinding zou kunnen werken .
Ken er een paar die aan een Nato een MZ span hebben zitten waar ook problemen met het frame bij naar voren zijn gekomen vandaar mijn opmerking dat dit geen goed idee is om het zo uit te voeren .
 
Terug
Bovenaan Onderaan