Montagepasta en Pakking sealant voor kleppen stellen Kawasaki Versys 650

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Hola!

Ik ben bezig met het stellen van de kleppen van mijn Kawasaki Versys 650 (2006). In het werkplaatshandboek staat:
Apply a thin coat of molybdenum disulfide grease to the valve lifters.

Dit is volgens mij bijvoorbeeld LM 48 Montagepasta: LM 48 Montagepasta

Ik ga de shims bestellen bij NR1 ProX Aanvul set klepstelplaatjes, 5 pack en die verkopen niet deze montage pasta, maar wel Eurol Molybdenum Disulphide Vet (Eurol Molybdenum Disulphide Vet). Ik koop het liefst alles bij NR1 zodat ik niet 7 euro verzendkosten hoef te betalen voor een tubetje montage pasta. Ook zou ik graag alternatieven willen weten, voor in de toekomst als ik het weer nodig heb. Ingrediënten van de Eurol zijn:
Het is gebaseerd op minerale oliën, een lithiumzeepverdikker en molybdeendisulfide.

Kan ik ook deze gebruiken in mijn motor?

Verder heb ik een "Gasket sealant" nodig (geen vloeibare pakking) om te gebruiken bij een deel van de pakking van de kleppendeksel (cylinder head cover). Weet iemand wat ik hiervoor kan gebruiken (liefst iets wat beschikbaar is bij NR1 motor, zodat ik alles in 1x kan bestellen).

Bedankt voor de hulp!
 
Ik gebruik Loctite SI 5926 Vlakkenafdichting
Hebben ze bij NR1 motor
Is ook bij demontage makkelijk te verwijderen.
Is lang houdbaar ik doe er al 15 jaar mee.
5929 bue loctide gasket .jpg
 
Die Gasket is een siliconenproduct als Hylomar. Dat komt niet zo kritisch, ik heb daar ook wel gewone badkamer siliconenkit voor gebruikt. Iedere motorfabrikant heeft zijn eigen favoriete leverancier.
Dat molybdeen disulfide is ook een geloofskwestie. Dat hoeft geen specifiek merk te zijn. Het blijft alleen de eerste keer zitten en smeren als je start. Daarna spoelt de warme olie het weg. Het is een prima droogsmeermiddel dus handig om in huis te hebben.

Maar hoe wil je nu klepstelplaatjes gaan kopen als je niet weet wat je afwijkingen zijn? Of wil je de motor een week open laten liggen.
 
Ik gebruik Loctite SI 5926 Vlakkenafdichting
Hebben ze bij NR1 motor
Is ook bij demontage makkelijk te verwijderen.
Is lang houdbaar ik doe er al 15 jaar mee.
Bekijk bijlage 1877220

Bedankt voor je reactie!

Misschien dat ik deze dan maar ga bestellen. Ik had youtube filmpje gekeken (ik kan de video niet zo snel terugvinden en ben aan het werk) dat je beter een sealant kan gebruiken ipv vloeibare pakking, omdat dit makkelijker te verwijderen is. Ik heb nu deze in huis. Maar als jij zegt dat die van loctite makkelijk te verwijderen is bestel ik die maar denk ik.
 

Bijlagen

  • K2.jpg
    K2.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 15
Die Gasket is een siliconenproduct als Hylomar. Dat komt niet zo kritisch, ik heb daar ook wel gewone badkamer siliconenkit voor gebruikt. Iedere motorfabrikant heeft zijn eigen favoriete leverancier.
Dat molybdeen disulfide is ook een geloofskwestie. Dat hoeft geen specifiek merk te zijn. Het blijft alleen de eerste keer zitten en smeren als je start. Daarna spoelt de warme olie het weg. Het is een prima droogsmeermiddel dus handig om in huis te hebben.

Maar hoe wil je nu klepstelplaatjes gaan kopen als je niet weet wat je afwijkingen zijn? Of wil je de motor een week open laten liggen.

Bedankt voor je input!

Ik had een video gezien waarin werd verteld dat het beter was om een sealant te gebruiken ipv een vloeibare pakking. Dit omdat deze makkelijker te verwijderen is. Ik heb nu deze thuis liggen (is een pakking geen sealant).

K2.jpg


en die Eurol Molybdenum Disulphide Vet is dus ook geschikt voor gebruik als montage pasta in de motor? Ik dacht ik vraag het nog maar na voordat ik iets in mijn motor stop wat schade veroorzaakt.

Ik heb de klepplaatjes die er nu inzitten opgemeten en de deksel weer op de motor gezet.
 
Laatst bewerkt:
Misschien nuttige info voor iemand die op deze post terecht komt:

Ik heb inmiddels shims gevonden in Utrecht. Bij Pels motoren. Zij verkopen shims van Hotcam. Ik had er 7 nodig en deze kosten ongeveer 13 euro in totaal.

Montage pasta van Liquid Moly kan je bestellen bij Record. Zij hebben het niet op voorraad, maar als je het (ik dacht voor 17.00 uur) besteld hebben ze het de volgende ochtend in de winkel. Kosten ongeveer 15 euro voor een tube van 50g.

Ik denk dat ik maar de pakking gebruik die ik in huis heb. Dan kan ik alles morgen in elkaar zetten en dan zie ik wel hoe goed of slecht ik het er weer af krijg als dat nodig is :)
 
Volgens mij is het alleen noodzakelijk dat speciale smeermiddel te gebruiken na een kop demontage of revisie.
Staat er in het handboek niet iets van "bij eerste montage" ?
De boel gewoon goed in de motorolie zetten en desnoods nog even royaal met de oliespuit er langs voor het kleppendeksel
er op gaat.
 
Volgens mij is het alleen noodzakelijk dat speciale smeermiddel te gebruiken na een kop demontage of revisie.
Staat er in het handboek niet iets van "bij eerste montage" ?
De boel gewoon goed in de motorolie zetten en desnoods nog even royaal met de oliespuit er langs voor het kleppendeksel
er op gaat.

Ik heb online ook gelezen dat het alleen bij eerste montage nodig is (of als je de onderdelen schoon hebt gemaakt). Maar in het WPHB staat niet "bij eerste montage". Er staat bijvoorbeeld:

Apply a thin coat of molybdenum disulfide grease to the
valve lifters.

en ook op andere plekken/onderdelen en op bepaalde plekken/onderdelen een mix van motor olie en molybdenum disulfide grease.

Er staat niks bij over eerste montage. Het zou best kunnen dat alleen goed in de motorolie zetten genoeg is, maar ik volg het WPHB.
 
Terug
Bovenaan Onderaan