montagetijd uitlaten door monteur

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.156
26
Hallo iedereen!

Ben een beetje aan het zoeken voor andere uitlaten en wil ze graag laten monteren... Nu zijn er nogal verschillende prijsopgaves in omloop en zou ik graag willen weten:

Hoe lang zou een gemiddelde monteur erover mogen doen om een set dragonpipes (voor dat model, dus geen zaagwerk o.i.d., puur vervanging van fabrieksonderdelen) op mijn motor te bevestigen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten,

VS800
 
Waarom wel? Misschien is dat bij choppers weer anders, maar ik ken genoeg sport/naked motoren met een open demper en die hoefden echt niet anders afgesteld te worden :?

maar jij weet blijkbaar iets wat ik niet weet..
Kort door de bocht:
Open uitlaat = minder tegendruk = armer lopen = rijker afstellen = meer vermogen. :]
nog niet eens... alleen twee boutjes losdraaien, pijp loswrikken en originele erop en weet twee boutjes aandraaien. :P

Meer stelt het vervangen van een uitlaat ook niet voor ;)
Maar mensen zonder sleutelervaring krijgen het voor elkaar om boutjes rond te draaien, af te breken, overige ellende, etc. En deze zullen wel goed vast zitten. O-)
 
Waarom wel? Misschien is dat bij choppers weer anders, maar ik ken genoeg sport/naked motoren met een open demper en die hoefden echt niet anders afgesteld te worden :?

maar jij weet blijkbaar iets wat ik niet weet..

HOEFDEN ze hem niet anders af te stellen of hebben ze dat gewoon niet gedaan?

De uitlaat maakt deel uit van de afstelling van de motor. Laten we even stellen dat hij helemaal goed afgesteld is. Dan zet je er een andere pijp onder met andere waarden (tegendruk), en op dat moment klopt je afstelling niet meer. En vaak wordt er met uitlaat vervangen ook alleen de demper bedoelt, maar dat is dus heel wat anders he... hier gaat het om een complete uitlaat.
 
- Moet afgesteld worden
- Men moet rekening hiouden en incalculeren met draadtappen en uitboren aan het blok, daar de VS 800 al bij de brikken thuis hoort, kunnen die dermate vast zitten daar ze kunnen breken
 
Ten eerste dank voor alle reacties tot nu toe.

Motorzaak die me de motor verkocht heeft (dus zullen ze de motor wel kennen, neem ik aan..) zegt 1 á 2 uurtjes.. In ieder geval dus niet heel afwijkend van wat hier wordt gemeld.
Het gaat om een 800 uit '94, 32.000 km gelopen, goed onderhouden..
Is dat al een brik? Vind 't prima... Maar inderdaad wel met forward controls

Afstellen wil ik wel laten doen, eerst eens kijken wat die motorzaak daar over zegt.. Blijven toch veel tegenstrijdige verhalen, ook op andere sites.

Greetz
 
Ten eerste dank voor alle reacties tot nu toe.

Motorzaak die me de motor verkocht heeft (dus zullen ze de motor wel kennen, neem ik aan..) zegt 1 á 2 uurtjes.. In ieder geval dus niet heel afwijkend van wat hier wordt gemeld.
Het gaat om een 800 uit '94, 32.000 km gelopen, goed onderhouden..
Is dat al een brik? Vind 't prima... Maar inderdaad wel met forward controls

Afstellen wil ik wel laten doen, eerst eens kijken wat die motorzaak daar over zegt.. Blijven toch veel tegenstrijdige verhalen, ook op andere sites.

Greetz


Ik heb ook een open uitlaat op de mijn bandit zitten en niet afgesteld. Ik zou gewoon die uitlaten monteren en dan een stukje gaan rijden. Merk je geen verschil in het rijden -> niet laten afstellen, merk je dat hij slechter oppakt of iets dergelijks -> wel laten aftstellen. Daarbij kun je na een lang ritje kijken of je bougies niet te wit zijn. Als deze te wit zijn, staat de motor te arm en moet je hem toch nog afstellen.

O ja ik heb trouwens 11 pk erbij gekregen door alleen open uitlaat zonder afstellen *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb even nagevraagd of hij afsteld moest worden..
Reactie terug... een 4-gas meting in 15 minuten als het goed is.

Wat houdt dit precies in?

Alvast bedankt!
Groeten
 
Heb even nagevraagd of hij afsteld moest worden..
Reactie terug... een 4-gas meting in 15 minuten als het goed is.

Wat houdt dit precies in?

Alvast bedankt!
Groeten

Ja, als het goed is. Een 4-gas test is alleen om te kijken of je afstelling goed staat. Als ie dan wel opnieuw afgesteld moet worden duurt het wel ff langer ;) (bij een 4-gas meting meten ze de samenstelling van je uitlaatgassen, waaraan ze kunnen zien of de afstelling goed staat)
 
Geeft die zaak nu zo weinig info, of worden we hier uit de kast gelokt? :+

Ik zou niet eens meer reageren na de samenvattende conclusie.
(dat er zoveel verschillende verhalen waren.. zo moeilijk is het kaf niet van het koren te scheiden :N )
 
Het is maar net wat je wil horen/lezen. Ik neem aan dat je het liefst hoort dat het maar 30 minuten werk is en dat hij meteen perfect loopt?
In de praktijk zal er wel van alles tegenvallen, is het een dag werk, moet hij op een testbank, moet je aan andere sproeiers/naalden en luchtfilters, en ben je 500 euro armer voor het goed is. :Y
 
@ jb37: Nee, wil alleen weten wat er gaat gebeuren. Mij kunnen ze ook wijsmaken dat bepaalde tests nodig zijn terwijl dit niet zo is... Heb nu alle info die ik wil hebben.. de pijpen gaan besteld worden...

@ boomhauwer: Thnx voor je reply

@ worldbeater: Jammer dat je 'r zo over denkt, heb al eerder aangegeven op technisch gebied een totale leek te zijn en kan dus niet zo makkelijk 't kaf van 't koren scheiden, om jouw woorden te gebruiken. Gelukkig zijn er gebruikers hier die wel een zinnige reply geven.

Wat mij betreft mag hier een slotje op, heb alle info die ik nodig heb.

Thnx voor de reacties!

Grtz,
VS800
 
@ worldbeater: Jammer dat je 'r zo over denkt, heb al eerder aangegeven op technisch gebied een totale leek te zijn en kan dus niet zo makkelijk 't kaf van 't koren scheiden, om jouw woorden te gebruiken. Gelukkig zijn er gebruikers hier die wel een zinnige reply geven.
Volgens mij heb ik wel (andere) enigzins zinnige replys gegeven. :P
Maar als ik zie dat een die hard sleutelaar in twijfel wordt getrokken, en de eerste de beste ratbiker geloofd wordt omdat het antwoord meer in je straatje van "het zal wel meevallen" ligt.... _O- ik lees alles nèt even anders. :+

No offence hoor. 8-) Ik hoop dat er geen tegenslagen komen bij je dealer. :)
Want dat blijft toch altijd in het ongewisse na 12 jaar vastzittende boutjes. :]
Misschien stond het ding altijd binnen, en is er niet mee in de winter gereden.

Geen slotje, we willen weten hoe het gaat. *O* En foto's graag. :P
 
@ worldbeater: Misschien een iets te snelle conclusie van mijn kant met betrekking tot jouw reply, maar weet niet wie er hier op dit forum die hard sleutelaars zijn en ratbike minded people...
Vandaar dat ik er op dit moment vanuit ga dat iedereen die op een vraag als deze reageert, er verstand van heeft... In ieder geval meer verstand dan ik! 8-)
Ik ben benieuwd, deze week geen tijd meer gehad (kom net thuis) en morgen ook geen tijd om even fatsoenlijk langs de dealer te gaan..

Foto's ben ik niet zo goed in, maar zal mijn best doen..

En ik hoop inderdaad op weinig tegenslagen... Maar gezien de staat van de motor, hoef ik niet veel te vrezen, denk ik... O-)
Hij heeft volgens mij niet al te veel in de winter gereden, aangezien 't chroomwerk nog aardig intact is, terwijl dit bij een intruder toch niet 't sterkste punt schijnt te zijn...

Ik zal hier 't één en ander nog wel laten weten!

Thnx voor de opheldering, snap nu de bedoeling van je post... :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan