montagetijd uitlaten door monteur

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.152
25
Hallo iedereen!

Ben een beetje aan het zoeken voor andere uitlaten en wil ze graag laten monteren... Nu zijn er nogal verschillende prijsopgaves in omloop en zou ik graag willen weten:

Hoe lang zou een gemiddelde monteur erover mogen doen om een set dragonpipes (voor dat model, dus geen zaagwerk o.i.d., puur vervanging van fabrieksonderdelen) op mijn motor te bevestigen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten,

VS800
 
Reken maar gewoon op een uur, dat schrijft wat makkelijker he? :X Als niet alles vastgeroest zit. af stellen is waarschijnlijk niet nodig, maak hier iig duidelijke afspraken over van te voren. Er is ook vast wel een of andere MF'er bij je in de buurt die je wilt helpen met monteren, scheelt een hoop geld waarschijnlijk.
 
Het is een goed onderhouden motor, geen roestvorming op de uitlaten, dus daar zal het niet aan liggen..

Ik wil inderdaad van tevoren een vaste prijs afspreken, vandaar mijn vraag, zodat ik ook redelijk het onderhandelen in kan gaan. Niet dat ik bijvoorbeeld voor een uur wil betalen, terwijl het zeker 2,5 uur kost. Dan kom je er niet met onderhandelen... Dus beetje kennis van zaken krijgen, zeg maar...

Afstellen is een tijdrovend klusje? Of is dat ook goed te doen?

Misschien is dat ook nog een idee inderdaad, iemand in de buurt die kan/wil helpen... Eens over nadenken...

Ik dacht zelf ook ongeveer aan een uur tot 1,5.. Is dat redelijk?
 
Als je die motor echt goed lopend wil hebben dan ontkom je er niet aan om ook wat aan de carburateurs te doen. Heb je weleens de carburateurs van een Intruder afgehaald en weer gemonteerd en afgesteld?
En hoe wil je de motor af laten stellen zonder een testbank?
Over die 1,5 uur kan ik alleen maar even goed lachen. :Y
 
@ jb37...

Ik geef hierboven al aan dat ik een totale leek ben op dit gebied, vandaar ook het openen van dit topic...
Over die 1,5 uur kun je alleen maar lachen... Laat me dan weten hoe het wel zit? En nee, als leek heb ik dus nooit de carburateurs van een Intruder eraf gehaald.... Laat staan afstellen...
 
Er valt weinig aan af te stellen, alleen stationair en co kan je afstellen.
Om het mengsel in het hele toerengebied optimaal te krijgen moet je denken aan andere sproeiers, naalden, luchtfilters etc.
Omdat de carburateurs bij een Intruder met kabels aan elkaar verbonden zijn, en het niet echt een sleutelvriendelijke motor is, ben je echt wel minstens een halve dag bezig met zo'n klus.
 
Hm, dit klinkt allemaal wat minder optimistisch dan ik had verwacht...
Moet nog maar 's goed navraag doen daarover dan. Wist wel dat er 't één en ander afgesteld zou moeten worden, maar dit is iets meer..

Dus eigenlijk kan ik concluderen dat dragonpipes alleen optimaal functioneren in combinatie met andere sproeiers/naalden/luchtfilters e.d.?
En alleen uitlaten monteren is dus eigenlijk niet voldoende? (het gaat me voornamelijk om de sound..)

@jb thnx
Grtz!
 
Als het je alleen om de herrie te doen is, dan vervang gewoon alleen je dempers voor een paar open pijpen. Hij gaat er dan alleen waarschijnlijk niet beter op lopen, maar kapot loopt je blok er echt niet van. :N
 
Want? :X

Ik wil die pijp er ook best ff onderknallen maar afstellen begin ik niet aan, en ik zet er ook geen pijp onder zonder dat ie afgesteld wordt.
Waarom wel? Misschien is dat bij choppers weer anders, maar ik ken genoeg sport/naked motoren met een open demper en die hoefden echt niet anders afgesteld te worden :?

maar jij weet blijkbaar iets wat ik niet weet..
 
duh...alleen je demper die met veertjes vastzit zekers :P


We hebben het hier over kachelpijpen die met flensen en boutje moertje- word erg heet- aan het blok vastzitten, als ik het goed begrijp... })


nog niet eens... alleen twee boutjes losdraaien, pijp loswrikken en originele erop en weet twee boutjes aandraaien. :P

Meer stelt het vervangen van een uitlaat ook niet voor ;)
 
ik zie ook eigenlijk het probleem niet om het zelf te doen, als je slim genoeg bent om de boutjes de goede kant op te draaien gaat het wel lukken. Een uitlaat verwisselen is toch niet echt een klusje waar je een universitaire aopleiding voor moet hebben, en afstellen, tja, je kan het doen, je kan het ook niet doen, ik doe het nooit, en mijn motor oet het evengoed.

ik denk zelf eerlijk gezegd niet dat je plotseling een vermogensdip merkt op een intruder.
 
Ik denk toch dat je voor een setje dragonpipes al snel een paar uur of meer kwijt bent. Je vervangt behoorlijk gedempte, optimale uitlaatpijpjes door een soort stofzuigerslangen (soms met minimaal dempertje). Dat betekent losmaken vanaf de kop en een forse verandering van de tegendruk. En bij het losmaken bij de kop kan je bijzonder plezierige dingen meemaken zoals afbrekende bouten.

Sec het dempertje vervangen door een aftermarket-ding kan inderdaad veel sneller, maar TS wil een ander geluid en de "looks" van een strak stuk pijp zal ook wel meespelen.

Kort door de bocht heb je een tweetal opties:
- Alleen vervangen van de uitlaat. Ik denk dat je daardoor met een veel te arm mengsel gaat rondrijden. Met wat geluk heb je daarvoor aan een half uurtje wel genoeg.
- Vervangen van de uitlaat en de carburateur iets rijker zetten. Ik heb zelf de hoofdsproeier een maatje groter genomen en de gasnaald een tandje omhoog gezet. Eigenlijk moet dit netjes met een bank gebeuren, maar in mijn schuur staat nog geen vermogensbank. Dus ik vertrouw gewoon op de ultra-arme millieuwetgeving en geef het mengsel een zet in de goede richting.
 
Euhm intruder he?
Met forward controls? dan is vervangen namelijk echt een H**RENKLUS...
forward controls moeten er bijna volledig af, alles pas dan net...
maatje van me heeft het hetzelfde probleem, zijn we toch wel een paar uur mee bezig geweest de eerste keer

Afstellen is nog wat meer werk, je gaat naar volledig open in plaats van gedempte uitlaten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan