monteren voorwiel

kristofd13

Rookie
21 apr 2013
15
0
Mol
Goede middag.

Telkens ik mijn voorwiel terug wil monteren (Honda CBF 600 2007) heb ik het probleem dat de linkerpoot te ver naar binnen zit. Met als resultaat dat de remhouder zowat tegen de schijf komt en het groefje op de as ook te ver naar buiten zit.

Ik monteer het voorwiel dan zoals het werkplaatshandboek aangeeft:
het wiel met de afstandsbussen tussen de poten en de as erin, dan de asbout op moment aandraaien, de rechtse klembout in de poot aandraaien. Enkele keren inveren en dan de linkse klembout in de poot aandraaien.

Als ik de remhouder netjes in het midden wil moet ik de linkse poot naar buiten trekken tot aan de inkeping op de as, dan zit alles netjes uitgelijnd in het midden maar zit er wel spanning tussen de voorpoten. Dat is dan ook weer niet de bedoeling denk ik.

De voorpoten zijn er nu uit geweest om de keerringen en vorkolie te vervangen maar bij montage van het voorwiel zie ik dat het weer net zoals voordien niet netjes uitgelijnd zit.

Wat is er hier aan de hand of wat doe ik verkeerd?

full
 
Het kan ook nog een kromme kroonplaat zijn (of waarschijnlijker: het onderste T-stuk). Ik heb een keer tegen een auto gezeten. Ging met misschien 20km/u, maar toch beide voorvorken krom. Toen ik de voorvorken verving, lijnde het onderaan niet meer uit. Ik dacht eerst dat ik een kromme vorkpoot had gekocht. :( Maar het bleek dat het T-stuk een tik had gehad en de vork dus niet meer goed uitlijnde.

Het oog waar de vorkpoot doorheen gaat was ietsje verbogen. Ik merkte het pas toen ik de bout er uit had gedraaid en er weer in wilde draaien. Ik was 5 minuten aan het pielen om 'het gaatje te vinden', het gat voor de bout en het gat met het schroefdraad erachter zaten niet meer op 1 lijn.

Je kan dus eens een ander t-stuk proberen. Zelf heb ik mijn t-stuk in de werkbank gezet en opnieuw gericht (met hefbomen, en soms een hamer). Hij was maar een paar 10e millimeter uit het lood. Maar met die lange vorkpoten wordt dat meerdere millimeters onderaan bij de as.


Dit dus.
 
Het is inderdaad nog steeds dat probleem van twee jaar geleden. Ik wist niet meer dat ik daar al een topic over had.

Ik heb alles los gezet en met de binnenpoten gedraaid -> dit geeft geen enkel verschil onder bij de as, de poten zijn dus hoogstwaarschijnlijk nog recht. (het interne zaakje in de poten is ook in zeer goede staat zonder groeven of dergelijke)

Als ik met een rubberen hamer op de as tik komt die inderdaad iets verder naar binnen toe en zit alles binnen limiet om te rijden. Er zit dan wel een beetje spanning tussen de poten.
De linker remhouder blijft nijgen naar de binnenkant terwijl aan de rechtse kant alles perfect in het midden is uitgelijnd.

Ik kan wel veilig rijden maar ben toch benieuwd wat nu eigenlijk de oorzaak is.

Het onderste T stuk is er ook uit geweest, ik heb namelijk ook de balhoofdlagers vervangen.
Ik denk ook niet dat dit krom is, de poten schoven er vrij makkelijk weer in.
 
Het is inderdaad nog steeds dat probleem van twee jaar geleden. Ik wist niet meer dat ik daar al een topic over had.

Ik heb alles los gezet en met de binnenpoten gedraaid -> dit geeft geen enkel verschil onder bij de as, de poten zijn dus hoogstwaarschijnlijk nog recht. (het interne zaakje in de poten is ook in zeer goede staat zonder groeven of dergelijke)

Als ik met een rubberen hamer op de as tik komt die inderdaad iets verder naar binnen toe en zit alles binnen limiet om te rijden. Er zit dan wel een beetje spanning tussen de poten.
De linker remhouder blijft nijgen naar de binnenkant terwijl aan de rechtse kant alles perfect in het midden is uitgelijnd.

Ik kan wel veilig rijden maar ben toch benieuwd wat nu eigenlijk de oorzaak is.

Het onderste T stuk is er ook uit geweest, ik heb namelijk ook de balhoofdlagers vervangen.
Ik denk ook niet dat dit krom is, de poten schoven er vrij makkelijk weer in.

Glijdt de as ook goed vrij door de linker onderpoot? Als deze stroef gaat kun je de onderpoot ook mee op spanning trekken bij het aandraaien van de as. Anders onderpoot gelijk zetten met groef en niet druk om maken. Als je de echte oorzaak wilt weten moet je dingen gaan controleren ipv wegtheoretiseren.
 
Glijdt de as ook goed vrij door de linker onderpoot? Als deze stroef gaat kun je de onderpoot ook mee op spanning trekken bij het aandraaien van de as. Anders onderpoot gelijk zetten met groef en niet druk om maken. Als je de echte oorzaak wilt weten moet je dingen gaan controleren ipv wegtheoretiseren.


heb je de hartmaat van de vorkpoten al gemeten, boven en onder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan