Montjuich

CheeseHead

MF'er
19 feb 2004
58
0
Hoi,

Tot 1986 zijn er in het stadspark van Barcelona motorraces verreden, het TT1 & TT2 kampioenschap en de roemruchte 24 uurs race. Mijn merk Ducati was daar 12 keer succesvol als winnaar van de 24 uurs race en dat maakt het een van de succesvolste plekken voor Ducati.

Zelf nooit geweest maar mijn oudere broers Peter en Theo wel. Met de 750 Yellow Sport en een SFC replica over de Franse Route Nationale naar Barcelona, het jaar 1982. Ducati won het laatst met een koningsasser in 1980 met Pantahs nog een keer of 4. De foto's van mijn broers tripje heb ik ingescanned en staan hier; http://www.bevelheaven.com/Article-750SS-24Hr-Barcelona.htm

Als tiener vond ik de verhalen en de foto's zo ongeloofelijk dat het nu nog zeer tot de verbeelding spreekt. Helaas is in 1986 de laatste race verreden op het Stad's Park Circuit dus ik dacht het allemaal niet meer mee zou maken........................

Op de Bevelhead maillist (een wereldwijde maillist voor koningsasser bezitters) zit 1 Spanjaard, Miquel Borillo een 900 SS eigenaar uit Barcelona. Hij heeft geen jaar overgeslagen en alle Ducati succesen van dichtbij (en dat was heel dichtbij) meegemaakt. Nadat ik op het net ergens wat foto's van Ducati's op Montjuich had gevonden raakte we op de Bevelhead list een beetje aan de mail Ducadini (een Belgische liefhebber) kwam op het zeer goede idee dat het wellicht in 2005 tijd werd voor een 25 jarige reunie van de laatste Koningsasser winst. "Onze man in Barcelona" vond dat zo'n geweldig idee dat hij is begonnen met wat orienterende gesprekken met vooraanstaande mensen in- en rond het Spaanse motorwereldje. Het idee krijgt zo'n enthousiaste opvolging dat het best wel eens wat kan worden daar in July 2005. Inzet nu is een breed Classic Endurance event met de machines en coureurs van vroeger, geen race meer waarschijnlijk maar zoiets als in Spa en Goodwood een Demonstratie op het oude Stads Park Circuit. Op dit moment is Miquel aan het kijken hoe het idee omgezet kan worden in een evenement en dat heeft wel wat voeten in aarde, immers net als vroeger gaat een deel van de stad plat voor de races. Hij zoekt daarvoor een ervaren organisator, bvb de Penya Motorista Barcelona ( http://www.pmbarcelona.com/24h_in.htm ).

Wij, Ducadini en ik, zijn een beetje aan het kijken of er in het Endurance wereldje een beetje animo is om aan deze reunie/demo race mee te doen. Nederlanders zijn zeker succesvol geweest in Montjuich, Rob Noorlander heeft er eens zijn klasse gewonnen op zijn 750 SS en Johan vd Wal met Gerrie (Gerrit) van Rooijen waren er eens 2-e.

Ducadini is als Ducati coureur al verder met de contacten met ex-Montjuich piloten in Belgie. Via deze weg zoek ik contact met ex-endurance coureurs en fans van de races op Montjuich.

Stel je eens voor dat je als hardop dromende fans (Miquel, Ducadini, ik en vele anderen inmiddels) zoiets in gang kan zetten

July 2005 staat inmiddels genoteerd. Als het concreter word -allemaal op de knieen bidden richting Barcelona dat Miquel de goede mensen kan interesseren dit te organiseren- laten we het horen. Ondertussen als er mensen tussenzitten met foto's van Montjuich of contacten met ex-Endurance coureurs laat het even weten.

Groet, Ron
 
Hey Ron!

Het lijkt me fantastisch om zo'n evenement een keer te mogen meemaken. :)
Ben benieuwd of het jullie lukt!

Succes!

Groet'n Chris!!
 
montjuic.jpg
 
Goed nieuws uit Barcelona.

De eerste stap is gezet naar een serieus evenement. Motorclub Penya Motorista Barcelona heeft zeer positief gereageerd op onze ideeen, men had al plannen om iets te gaan organiseren voor de klassieke motoren en hiermee viel het kwartje meteen. Deze motorclub is zoals zoveel motorclubs in Italie en Spanje groot en machtig, wij hadden een dergelijke club nodig om de nodige deuren te openen bij de autoriteiten in Barcelona want het park moet dicht en een deel van de stad ligt plat.

Onze man in Barcelona, Miquel, blijft zich actief bemoeien met de volgende stappen want ondanks positieve reacties is dit de eerste stap. We houden jullie op de hoogte en we zoeken nog steeds contact met oud coureurs en/of bezoekers van de beroemde 24 uur van Montjuic.

Groet, Ron
 
De Laverda Montjuic, een 500 cc racertje waar in een aantal landen (oa. Belgie) een standaard klasse van is geweest. Normaal met een volle kuip toch? Of is dit toch een driepitter 1000 ?

Groet, Ron

Dat was de 500cc race versie!

f500-2.jpg
 
Heren,

Miquel heeft stinkend hard gewerkt samen met de Penya motorclub en de Montjuic reunie komt er gewoon. Helaas geen race op het oude circuit want ook in Spanje zijn de regels toch wat strenger geworden te aanzien van races op openbare weg. Maar er is een prachtig evenement gedurende het weekend van 8-9-10 Juli neergezet met veel goeds van Montjuic's fantastische geschiedenis.

Meer info en inschrijven; http://www.pmbarcelona.com/

Zelf is alles door wederom werkperikelen een beetje op lossen schroeven gekomen ;( maar als het half kan wil ik graag gaan.

Groet,

Ron
 
Mika,

Ik denk ex- Juan Garriga als ik het in mijn beste Spaans goed heb begrepen, na de koningsasser periode (laatste winst 1980) hebben de pantahs nog 4 keer gewonnen op Montjuic. Wil je op het motortrans forum? Ik heb contact met die gasten; oriol is de webmaster hij spreekt/typed engels. Als je op het internationale forum wil; www.micapeak.com en dan de lijst van ge-hoste maillisten doorspitten.

Bevel groet, Ron
 
Wel eentje van Dirk Brand (waarmee Henk toen reed) op Zeltweg na een crash, 1984 geloof ik en diep graven in de archieven.

Gr, Ron
 
Volgens mij moet daar ook nog eentje tussenzitten van Henk overigens rijdend. 1984 was het eerste jaar van de 750 CC opzet voor de Endurance. Henk en Dirk reden toen op een Bakker Suzuki.... dat is lang geleden. Geef me ff-e wat tijd.

Groet, Ron
 
Terug
Bovenaan Onderaan