Mooi lopen na lange rit

Strada Bobb

MF'er
29 mei 2005
111
0
amersfoort
Normaal maak ik ritjes van 30 km. Als ik uit m'n werk kom, voor wat ontspanning.
Meestal gewoon de B-wegen, dus veel harder dan 80 of 90 ga ik niet. Hooguit wat
knallen op de flitspaalvrije weggetjes tussen de weilanden. Motor wordt dan met
wat geluk 90 graden als het niet te koud is. Maar terug in de bebouwde kom loopt
de motor op legale snelheid toch wat bokkerig onderin de toeren. Logisch, het is
een luchtgekoelde L-twin... geen drie- of vier-cilinder. Maar na een lange rit op
de snelweg, flink doorgeknald, loopt de motor ineens vreselijk mooi regelmatig,
dus ook in de bebouwde kom.. Bijna een 4-cilinder, maar dan zonder die irritante
fijne trilling, gewoon een regelmatig, net voelbaar heerlijk gedempt gestamp van
een stevige L-twin. Maar ook dan is de temperatuur ongeveer 90 graden. Snap ik
niet.... Waarom nu wel zo fijn lopen laag in de toeren ?
:) :) :)

Er zit injectie op, sensors, een boordcomputer, dus je zou verwachten dat het
allemaal niks uitmaakt en in elke omstandigheid perfect door de computer geregeld
wordt, en toch... In de bergen merkte ik geen verschil ondanks de ijlere lucht.
Blijkbaar regelde de boordcomputer de lucht-benzineverhouding wel zo goed bij dat
het geen ene moer uit maakte. Power zat. Maar dan heb je het over hogere
snelheden, en hogere toerentallen. Wat mij verbaasd is dat het blijkbaar wel
uitmaakt bij lagere toerentallen als je een lange rit achter de rug hebt.
*O* *O* *O*

Wat gebeurt er dan met die motor dat die dan zo mooi loopt ineens ??? Twee uur
later stap je weer op die machine voor een kort ritje, en dat mooi-lopende-motor-
effect is ineens weer verdwenen... Niet dat die slecht loopt, maar het ragfijne
is ineens weg.
:? :? :?

Hoe kan dah ? Mechaniek of toch computer niet helemaal in orde ? :? :? :?

Wel jammmer, dat zo'n motor pas na een flinke rit mooi loopt, hoog-, maar
ook laag in de toeren. Het zij zo. De boordcomputer krijgt het niet voor
elkaar, dus ben ik als berijder genoodzaakt flink veel knallende kilometers
te maken. Heeft wel wat, als creme de la creme,... thuis komen, en dan de
laatste kilometers met dat mooie regelmatige geplof.... sorry, begin lyrisch
te worden dus ik ga effe wat chips en een biertje scoren...
:P :P :P
 
Tja, hoe je het ook draait of keert, een motor kan pas worden afgeregeld op "mooi lopen" als ie op bedrijfstemperatuur is. Ook een injectie kan daar niets aan veranderen, die heeft ook z'n beperkingen.
Als het blok nog koud is, trekt dat heel veel warmte weg. Warmte is nodig voor een goed verbrandingsproces. Een koud blok kán dus nooit "mooi lopen", hoe goed je het ook zou kunnen afstellen.
 
Tja, hoe je het ook draait of keert, een motor kan pas worden afgeregeld op "mooi lopen" als ie op bedrijfstemperatuur is. Ook een injectie kan daar niets aan veranderen, die heeft ook z'n beperkingen.
Als het blok nog koud is, trekt dat heel veel warmte weg. Warmte is nodig voor een goed verbrandingsproces. Een koud blok kán dus nooit "mooi lopen", hoe goed je het ook zou kunnen afstellen.

Dan weet ik wat me te doen staat: Zo snel mogelijk de motor door en door heet
stoken, desnoods met (gedeeltelijke) afdekking voor de oliekoeler. Zoiets zou
eigenlijk ook door de computer geregeld moeten kunnen worden. :P

Had een stille hoop dat injectie + boordcomputer de fouten van een wat kouder
blok ook wel zou opheffen, maar blijkbaar kan dat dus niet... B|
 
Wat ik nog vergeten was: als je vaker korte stukken rijdt, ontstaat er binnenin het blok ook best wat vervuiling (koolafzetting etc.). Bij een langere rit brandt dat weer weg, wat ook deels het betere lopen verklaart.

Dáár heeft de computer geen programmaatje voor.....
 
Dan weet ik wat me te doen staat: Zo snel mogelijk de motor door en door heet
stoken, desnoods met (gedeeltelijke) afdekking voor de oliekoeler. Zoiets zou
eigenlijk ook door de computer geregeld moeten kunnen worden. :P

Had een stille hoop dat injectie + boordcomputer de fouten van een wat kouder
blok ook wel zou opheffen, maar blijkbaar kan dat dus niet... B|

Gewoon zo'n ding kopen dat je je gas kan vastzetten, en dan 's morgens 5 minuten voor je gaat rijden ding aanzetten en op 7.000 toeren vastzetten.
 
Wat ik nog vergeten was: als je vaker korte stukken rijdt, ontstaat er binnenin het blok ook best wat vervuiling (koolafzetting etc.). Bij een langere rit brandt dat weer weg, wat ook deels het betere lopen verklaart.

Dáár heeft de computer geen programmaatje voor.....

Mooi ! Het wordt morgen een stuk beter weer. Goeie reden om eens een paar
honderd km door het land te crossen. Kijken of je gelijk hebt. :P Kan best
wezen dat ik zo'n 1000 cc L-twin (noodgedwongen) te vaak te veel in hou.
Voor mijn gevoel loopt zo'n Duc het fijnst als je hem flink op z'n donder
geeft. Ongelooflijk wat er gebeurt als op een oprit van een snelweg het gas
losdraait. Alsof het blok dan ineens super-enthousiast begint te worden !

Ikzelf ook trouwens. :) 8-) Heerlijk ! Nou ja, ik was een 600 gewend. Dit is
een 1000, dus als je die als een 600 rijdt, ( die verrekte snelcontroles ! )
dan is dat het dus, dat m'n blok niet in goeie vorm komt.

Niet technisch, maar figuurlijk gesproken, heb ik het idee, dat je zo'n motor
even een kans moet gunnen om z'n vergif te spuijen. Een keer reed ik er flink
boven de 200 mee, niet helemaal legaal... Maar Daarna wassie tevreden en lieptie
vreselijk mooi, ook bij lage toeren. Maar goed, wist ik veel, deze heeft maar
net honderd pk, wel aardig wat koppel, maar het is ook niet een racer. O-)

Ga morgen de motor eens flink heet doorstoken en testen ! :9~ :9~ :9~ :9~
 
Gewoon zo'n ding kopen dat je je gas kan vastzetten, en dan 's morgens 5 minuten voor je gaat rijden ding aanzetten en op 7.000 toeren vastzetten.

Doet mij denken aan onze overbuurman van vroeger.
Die had een scoda en lag elke ochtend voordat ie weg ging ff een steen op het gaspedaal en ging dan binnen nog een bakkie doen.
Kon die ff warm draaien. :X
Hij heeft dat echt jaren gedaan (met die zelfde scoda ;( )
En het ding was tot onze verbazing niet stuk te krijgen! :} :} :}
 
Dan weet ik wat me te doen staat: Zo snel mogelijk de motor door en door heet
stoken, desnoods met (gedeeltelijke) afdekking voor de oliekoeler. Zoiets zou
eigenlijk ook door de computer geregeld moeten kunnen worden. :P

...
Oliekoeler zou ik niet afplakken. Radiateur wel :Y

Ik heb geen Ducati verstand (ik weer alleen dat ze mooi zijn :P ), maar zo'n Strada is toch ook watergekoeld of alleen oliegekoeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan