Mooi op zijn wielen

Ik krijg er steeds meer lol in. Het werkt echt lekker vlot als je steeds het ding gewoon 90° kunt doordraaien
De grote gaten zijn bijna klaar

full


Ik heb ze eerst met de gaten zaag op 50 mm geboord. Ik heb geen grotere gatenzaag dus dan houdt het op.
De gatenzaag in de klauwplaat geeft een lekkere stijve opstelling en dat werkte heel goed. Het ketingwiel is uit C45 gemaakt maar de gatenzaag had er geen problemen mee

full


En vervolgens met de kotterkop opgeboord. Ik zit nou op 60 mm en het moet 62 worden
Aanvankelijk dacht ik ze 65 mm te maken maar dan kom ik net in het geharde randje uit.
En ik ben bang dat ik dan problemen ga krijgen met de kotterbeitel en de rondheid van de gaten
Dus het ontwerp is enigszins aangepast
De steekcirkel is 2 mm kleiner geworden
De wanddikte van de dempers wordt wat minder en een millimetertje minder polyurethaan.

Morgen verder :)
 
Laatst bewerkt:
Oma komt hier vaker dan ik :+

De silentblocks zijn klaar, 4 buitenringen gedraaid, 4 binnenbussen gedraaid.
Mallen gedraaid waar alles exact concentrisch op gefixeerd kan worden.
Gestraald waar nodig en hoppa, de hele zooi mee naar Polarttech in Goirle.
En daar is het polyurethaan ineen mooi kleurtje gemengd en erin gegoten *D

full


Een nachtje gewacht voor het uit de mal mocht en daarna alles in het kettingwiel geplaatst

full


Het past zo mooi dat ik het alleen maar met een draaiende beweging gemonteerd krijg, en dat is goed want de passing moet de kracht gaan overbrengen
De borst aan de buitenring van de silentblocks dient om deze met een bescheiden kikkerplaatje op het kettingwiel te fixeren.
De centrale bus valt over de centreerpen die geintegreerd is in de centreerring waarmee het gietwiel op de naaf zit

full


De boring valt over de naaf en de buitenkant valt in het wiel. Dat is aluminium.
De as zit strak in dat dit deel en is van 42CrMo4. Hierop komt dus het kettingwiel en het losse eind wordt via een lager afgesteund naar de achterbrug

full


Zoiets wordt dat dan, ik had zo gauw geen betere foto en alles ligt alweer uit elkaar

full


Aan elke kant van het kettingwiel komt één zo'n plaat. De gaten op de hoeken vallen samen met de dempers. Er komen busjes in die zowel in de plaat als in de demper vallen en zodoende de boel mooi opklemmen en de kracht kunnen overbrengen van het kettingwiel, via de demper naar de platen.

full

Zo zit dat dan.

De overgebleven gaten vallen samen met de boutgaten in de wielen en de naaf.
Daar komen bussen in met aan één zijde een conus die in het wiel valt.

full


De 60° conus is gekopiëerd van een losse BMW ring. Dat past mooi in de velg

Door deze bussen komen lange bouten die de hele zooi samen houden.

En zo komen ook hier de losse eindjes weer een beetje samen. Nog een aantal busjes en ringetjes draaien en dan kan het echt samengebouwd worden.
Het wordt nog een uitdaging om de goede bouten te vinden.
Bouten M12x1,5x140 lang in 12.9 kwaliteit zijn niet te vinden, tenminste niet bij de mij bekende leveranciers.
Daar komen waarschijnlijk bouten in met de standaard spoed van 1.75
Maar dat komt wel goed

Morgen verder
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er allemaal weer puik uit. Volgens mij hebben ze deze spreuk voor jouw bedacht"waar een wil is, is een weg"👌
 
Lekker bezig. Ik heb wel eens 12x1.5 gekocht als tapeinden voor wielmoeren. Je weet wel, voor in trommels. Maar ik betwijfel of die 140 lang zijn. Ik zou het wel verwachten omdat de petjes jongens soms met hele dikke wielspacers onder hun Civic rijden.
 
Wielspacers worden meestal met korte verzonken bouten vastgezet aan de as en daarna met 45 graden verzet met de normale wielbouten vastgezet.
 
Wielspacers worden meestal met korte verzonken bouten vastgezet aan de as en daarna met 45 graden verzet met de normale wielbouten vastgezet.
Klopt, boven een bepaalde dikte wel.
Het probleem is dat Slijptol eigenlijk hele hoge treksterkte wil hebben, alles wat je normaal vindt is gewoon 8.8.
 
Inderdaad
Ik moet 12.9 kwaliteit hebben en dan wordt de spoeling al een stuk dunner
Ik heb er ook maar 4 nodig, geen doos van 100 stuks

Ik heb de BMW dealer gebeld
De bouten die Hellracer heeft gevonden zijn van de wielophanging van een S1100
Ze kosten €12,51 per stuk en moeten besteld worden want hij had ze niet op voorraad
En hij kon dus ook niet garanderen dat het 12.9 kwaliteit zou zijn

Ik speel met een ander idee
Als ik de de schroefdraad uit de naaf boor en de bouten vanuit de naaf laat steken kan ik er aan de voorkant een moer opdraaien.
Dat is misschien wel net zo handig bij wielmontage, als ik 4 bouten heb waar ik het hele spul kan opschuiven.
Dan kan ik 12.9 bouten met gewone spoed gebruiken. Die zijn in elke lengte los verkrijgbaar voor €2,- per stuk, helaas niet met volle draad op die lengte

Ik moet dan iets verzinnen om de bouten zo vast te zetten dat ze op hun plek blijven tijdens wielmontage. En ik moet er met een (inbus) sleutel bij de boutkop kunnen als ik de wielmoeren aandraai
Hoge flensmoeren zijn er in klasse 10 en normale moeren in klasse 12
Dat kan ik met 100 Nm aantrekken en dat is genoeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenste blok bout bij een yamaha bt 1100 is volgens mij een 12.9 bout met m12*1.5 lengte tussen de 140mm en 170mm. Weet ik niet meer precies. Helaas heb ik laatst de spullen verkocht van de bt
 
Misschien moet je het bij cilinder kop bouten zoeken

Heb opel CIH gekeken maar zijn maar 100 lang

Misschien de ohc blokken dat zijn wel rek bouten
 
zeer mooi werk weer, dat polyurethaan heeft dat voldoende hechting aan het alluminium ? ik vermoed dat ze eerst een primer hebben gespoten op het alluminium.

die kwaliteits verschillen in bouten & moeren moet ik mij ook eens in verdiepen bij de definitiefe opbouw van mijn trike, vind het minder interesante materie, maar het is natuurlijk wel belangrijk :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zie op het werk dat zulke onderdelen die met zulke kunststoffen gevuld worden. eerst gekarteld worden voor de hechting!
 
Ik heb het gestraald en er is een primer opgegaan voor de pur erin gegoten werd.
En voor de pur kwam het receptenboek tevoorschijn.
Ik geloof dat er 4 componenten, inclusief het kleurtje, ingegaan zijn.
Geen hobby spul in ieder geval
 
Het is al klaar
De draad uit de naaf geboord en nou kunnen er gewone M12 bouten in
Klasse 12.9 welteverstaan
 
Ik zat nog te denken, als iemand deze fiets ooit van je over neemt en hij moet zijn kettingwiel vervangen, dan zoekt die zich helemaal het schompes naar een nieuw kettingwiel _O-
 
Geen zorg. Deze fiets wordt alleen maar gekocht door iemand die zo'n kunstwerk op waarde weet te schatten en waarschijnlijk ook zo'n tovenaar is als Slijptol. En.....Slijptol maakt van dit draadje een video op cd-rom zodat de nieuwe eigenaar de 'handleiding' er bij heeft. :9~ :)
 
Ik zat nog te denken, als iemand deze fiets ooit van je over neemt en hij moet zijn kettingwiel vervangen, dan zoekt die zich helemaal het schompes naar een nieuw kettingwiel _O-

waarom?
die kan die dan toch gewoon bestellen bij 3StateS? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan