Mooi op zijn wielen

het is niet makkelijk bij te houden wat er zich allemaal in dat hoofd van slijptol afspeelt, maar soms kan ik het ook maar beter niet proberen O-)
 
Niks mooier dan design maar er gaat wel gruwelijk veel tijd inzitten.
Ik ben bezig met de dummytank. Daar komt dus, net als bij Kwastert, een handschoenen kastje in. En uiteraard zit de luchtfilterbak en een hoop elektrische componenten eronder

Zover ben ik inmiddels

IMG-20190929-WA0027.jpeg


Het is een mooi afgebakend projectje wat ik dus op de werkbank kan afwerken.
En dat is wel zo handig en overzichtelijk

IMG-20190929-WA0021.jpeg


Plaatwerk afwerken, scharnieren erin, afdichting, slotje, USB aansluiting en wat bekleding.
En dan nog wat oppoetsen.
Bijna klaar dus

Nog een plaatje
20190929_200457.jpg
 
Laatst bewerkt:
Niks mooier dan design maar er gaat wel gruwelijk veel tijd inzitten.
Ik ben bezig met de dummytank. Daar komt dus, net als bij Kwastert, een handschoenen kastje in. En uiteraard zit de luchtfilterbak en een hoop elektrische componenten eronder

Zover ben ik inmiddels

Bekijk bijlage 1432384

Het is een mooi afgebakend projectje wat ik dus op de werkbank kan afwerken.
En dat is wel zo handig en overzichtelijk

Bekijk bijlage 1432386

Plaatwerk afwerken, scharnieren erin, afdichting, slotje, USB aansluiting en wat bekleding.
En dan nog wat oppoetsen.
Bijna klaar dus

Nog een plaatje
Bekijk bijlage 1432390
Super
 
En ik ben weer een beetje verder. Ik was zo lekker bezig achter de draaibank met de bestelling voor 3States dat ik maar meteen wat draaiwerk heb gemaakt voor de achterwiel ophanging.
De achterbrug vangt aan de rechtse kant al het gewicht en de stuurkrachten op maar de ketting zit links.
En die trekt dus aan de vrije kant. Daar heb ik nou een voorziening gemaakt die de kettingkracht opvangt.
Een in lengte verstelbare poot waar de achteras in gelagerd zit.
Ik wilde het zo klein mogelijk hebben en dat is goed gelukt.

IMG-20191125-WA0020.jpeg
IMG-20191125-WA0027.jpeg
IMG-20191125-WA0029.jpeg
20191125_210813.jpg
 
Weet je, ik vind dit jammer. Het was zo'n mooi open achterwiel en nu lijkt het weer een simpele achterbrug.
Heb je ook overwogen om de duwstang boven de ketting te laten lopen zodat je hem kunt vermommen als kettingkast?
 
Weet je, ik vind dit jammer. Het was zo'n mooi open achterwiel en nu lijkt het weer een simpele achterbrug.
Heb je ook overwogen om de duwstang boven de ketting te laten lopen zodat je hem kunt vermommen als kettingkast?

Dat heb ik geen moment overwogen om.de simpele reden dat dat absoluut onmogelijk is.
De achterbrug is een L vorm waarbij het kettingwiel aan het einde van het korte pootje bevestigd is. Het einde van het lange stuk zit aan de motor vast
De trekkracht in de ketting laat de achterbrug over de volle lengte doorbuigen.
Niet veel, volgas zal het net meetbaar zijn, maar de buiging is er wel.
Om dat te voorkomen moet er een voorziening komen die stijver is dan de achterbrug.
Een rechte lijn is stijver dan een L-vorm
Een vermomde kettingbeschermer, in wezen ook een L maar dan een kwartslag gedraaid, zou wel heel zwaar uitgevoerd moeten worden om stijver te zijn dan de achterbrug.

Vandaar dat ik voor de rechte lijn gekozen heb
 
En in t echt valt dat dunne buisje echt veel minder op dan dat nu ingezoomd op de foto's lijkt.

Van alle mogelijke opties die de afgelopen jaren de revue gepasseerd zijn denk ik nog steeds dat dit de betere is
 
Het is niet voor niets dat de 'bekende' motorenbouwers nooit een enkelzijdige achterbrug maken met de ketting aan de 'vrije' zijde. Want dat kan gewoon niet.

De aandachtige lezer zal opmerken dat er ook binnen 3States al flink denkwerk over die achterbrug is geweest. Conclusie: Zou mooi zijn zonder, maar is technisch niet mogelijk!
 
Zijn heel lang van plan geweest om de ketting naar de andere kant te brengen en dat is in principe ook wel mogelijk om met een extra as en ketting te doen, totdat je gaat rekenen... Dan kom je er hewl snel achter dat t korte kettinkje wel heel zwaar belast gaat worden en niet lang heel zou blijven tenzij je er een vloeistof dichte transmissiekast omheen gaat bouwen en geloof mij maar dat dan dit dunne buisje veel subtieler oogt ;)
En om dan maar gelijk een HD sportster als basis te gaan nemen....
 
Weet je, ik vind dit jammer. Het was zo'n mooi open achterwiel en nu lijkt het weer een simpele achterbrug.
Heb je ook overwogen om de duwstang boven de ketting te laten lopen zodat je hem kunt vermommen als kettingkast?

Ik vind dat het open achterbrug idee toch al deels teniet gedaan wordt door de ketting.
Dus een buisje erbij maakt dan ook niet zoveel uit
 
Hier is ook weer het een en ander gebeurd.
Ik ben nog niet zo ver als Kwastert maar de vorm zit er al helemaal in.
De uitstroom opening in de neus is klaar en omdat de luchtstroom anders is geworden is ook de achterkant aangepast. Het oogt wat rustiger dan het eerst was en de bagageruimte is wat groter.

20200223_165716.jpg
20200223_165731.jpg
20200223_165743.jpg

De grote lijn zit er nou echt wel in. Nou nog 10.000 details afwerken
 
Terug
Bovenaan Onderaan