Mooi op zijn wielen

Het is geen hinken op 2 benen. Vooraan de bak komt een luchthapper. De rijwind creëert in de ruimte achter de luchthapper een overdruk. De bodem van die ruimte is dicht waardoor de lucht alleen naar boven, door de radiator, kan ontsnappen. Per saldo is er dus meer druk kracht op de dichte bodem dan op de halfopen bovenzijde.
 
Laatst bewerkt:
Daar lijkt het op hè :+
Zoveel down-force zal het niet opleveren
Het zou al heel wat zijn als het geen lift geeft.
Maar nou ik er toch mee bezig ben kan ik er maar net zo goed een beetje over nadenken toch?
 
nieuwe formule-E wagen al gezien? misschien ter inspiratie voor een diffuser!

formula-e-formula-e-2018-2019-car-presentation-2018-formula-e-2018-2019-car.jpg
 
nieuwe formule-E wagen al gezien? misschien ter inspiratie voor een diffuser!

[afbeelding]

valt toch wel op dat je bij de formule-E een andere stroomlijn hebt dan bij de formule-1, je zou toch denken dat er 1 ideale stroomlijn is, die iedereen dan wil hebben. design heeft hier een ondergeschikte rol, dit in tegenstelig tot de straat auto's.
al hoewel niet alle race auto's er hetzelfde uit zien.
 
valt toch wel op dat je bij de formule-E een andere stroomlijn hebt dan bij de formule-1, je zou toch denken dat er 1 ideale stroomlijn is, die iedereen dan wil hebben. design heeft hier een ondergeschikte rol, dit in tegenstelig tot de straat auto's.
al hoewel niet alle race auto's er hetzelfde uit zien.

met name het deel achter de bestuurder, komt denk ik doordat een electro-motor veel kleiner is dan een verbrandingsmotor.
De batterijen moeten zo laag als mogelijk, dus daar zit de bestuurder waarschijnlijk op.

Misschien is een deel van de stroomlijn aan de achterzijde wel voor een deel lege ruimte.


Edit; min of meer klopt het
 
Laatst bewerkt:
Mooi spul, racewagens. Maar ik ga toch maar even verder aan het span. In de bak komt een stalen bodemplaat. 1 mm dik met een paar verstevigingsribben.
De zijkanten worden uit aluminium gemaakt, gepopt en gelijmd tegen het kokerframepje.

Bodemplaat in productie
full


Ik kreeg ineens het idee om een zitje, zoals er een op mijn Speedtriple zit, te gaan gebruiken.
Dat past heel mooi en zit lekker.
Het bouwt ook lekker kort, net zoiets als wijlen mijn BMW span

full


Achter het zitje komt de verlichting. Over het wiel een carbon spatbordje van Kwastert.
Meer hoeft het niet te zijn

Een beetje zichtwerk is toch altijd wel lekker voor de motivatie

full


Het uitstapje naar het zitje is nodig omdat onder het zitje de achtervering en de bevestiging van de bak moeten komen. Dus er komt weer een passen en meten sessie aan om alles een plekje te kunnen geven.

Het wordt tijd dat ik een paar banden ga bestellen. En nog een schokdemper.
 
Komt wel weer. Eerst een paar andere dingen afmaken en op een rijtje krijgen.
Plannen heb ik nog zat.
 
Heel hard gaat het niet met het zijspan. Ik ben ondertussen ook maar eens aan de nieuwe badkamer begonnen. Dat staat al 2 jaar op het lijstje en het moet er ooit van komen.
Dus inmiddels ook druk bezig met breken, stuccen, egaliseren en nou toegekomen aan de edele kunst van tegeltjes zetten.

full

full


Maar gelukkig moet cement en lijm drogen en blijft er toch regelmatig nog wat quality time voor het zijspan over.
De achtervering is aan de beurt.

full


Er komt een soortgelijk linksysteem in als aan de voorkant. Dus met een paar hefboompjes op naaldlagertjes.

Het opzetje is gemaakt en nou bezig met de onderdelen.

full


De pushrod is hetzelfde ontwerp als de voorkant, wel wat korter. Deze duwt tegen een hefboom die de belasting via een buis naar de demper overbrengt. En die zit dan ongeveer op originele plaats.
 
waarom doe je eigenlijk die hefboompje met naaldlagers en niet gewoon met glijlagers (evt. met smeernippel) ?

dat verbouwen vreet altijd veel meer tijd als je denkt, is altijd duurder als je denkt en is altijd zwaarder als je denkt. is nog nooit anders geweest, en zal ook nooit anders worden :N
maar in ieder geval succes ermee, als het dan eindelijk klaar is, heb je ook iets om trots op te zijn :Y
 
De combinatie van belasting en draaisnelheid maakt glijlagertjes minder geschikt voor deze toepassing.
In alle linksystemen zitten bij mijn weten naaldlagertjes. En omdat ik niet eigenwijs ben heb ik dat ook maar gedaan.
Bij Zamro hebben ze mooie op voorraad met tweezijdige afdichting. Overigens komt er ook op het naaldlager een vetnippel

En dat verbouwen
Daar gaat inderdaad nogal veel tijd inzitten.
Maar soms is het wel leuk om wat uit je comfort zone te komen. Dat geeft toch ook wel voldoening. Ook al is het dan misschien niet helemaal perfect.
 
Ben je dan eindelijk met pensioen?

Yep
Maar om toch nog wat omhanden te hebben ben ik maar weer wat gaan werken in m'n oude vak.
Ook weer een klein schuurtje met wat machintjes in het Zeewolderse na de hobbyloods in Harderwijk verlaten te hebben
 
Ik gebruik INA HK2524-2RS-L271
Dat is dus een 2 zijdig afgedicht naaldlager.
En daar hoort dan nog een binnenring of een harde as van 25 mm bij
 
Terug
Bovenaan Onderaan