Mooi op zijn wielen

Al het gewicht naar rechts. De linkerkant blijft zoveel mogelijk open.
Mijn schoenendoos demper komt zover mogelijk rechts
 
Jarenlang heb ik heel veel ontwikkelingen in de pijpenfabricage gevolgd. Wanneer deze constructies werden begeleid met vermogens- en/of koppelkrommen dan werd het pas echt feest. Nu ik dit zie ben ik ook weer heel erg benieuwd waar de kunst van de constructeur en de karakteristiek van de tuner elkaar gaan vinden.
 
Jarenlang heb ik heel veel ontwikkelingen in de pijpenfabricage gevolgd. Wanneer deze constructies werden begeleid met vermogens- en/of koppelkrommen dan werd het pas echt feest. Nu ik dit zie ben ik ook weer heel erg benieuwd waar de kunst van de constructeur en de karakteristiek van de tuner elkaar gaan vinden.

Ik heb er niet veel verstand van maar ik heb er wel een idee over. En dat idee is bij de BMW voor mij bevestigd .
De diameter en lengte, tot de collector, van de bochten is belangrijk voor de juiste invloed van drukpulsen tussen de cilinders. Dat is een dermate complexe materie dat ik daar mijn vingers niet aan ga branden. Ik heb dat dan ook gewoon gekopieerd van het origineel. Alleen de vorm is anders omdat ik nou eenmaal een andere kant op ga met de bochten.
Na de collector komt er een stuk buis waar de drukpulsen elkaar goeiendag zeggen en hun werk kunnen doen. De lengte en diameter van dat stuk is naar mijn idee niet zo heel belangrijk. Dat is ook gewoon de verbinding naar de demper.
Vanaf de collector tot aan de buitenlucht is het naar mijn bescheiden mening belangrijk om zo min mogelijk, liefst geen, weerstand te hebben.
En daar komt de spanning tussen regeltjes, decibels, en prestaties.
Er moet gedempt worden en dat kan door de boel te knijpen of door een grote kast te bouwen waarin het geluid zijn energie kwijt kan.
Dat laatste is de beste methode als je prestaties wilt behouden.
Als je de boel gaat knijpen krijg je pompverliezen en slechte vulling van de cilinders.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het volume van de demper 10x de cilinderinhoud moet zijn. Dat klonk aannemelijk en met dat gegeven heb ik de demper gebouwd die een tijdlang onder de BMW hing en nou in licht gemodificeerde vorm onder de Triumph gaat komen.
Onder de BMW gaf dat een heel mooie donkerbruine brom en hij liep er verèkkes mooi op. Hij trok veel beter door dan met de originele demper.
Dat kwam volgens mij omdat de doorlaat van de demper overal minimaal 2x de doorlaat van de buizen was. De demper gaf dus geen extra stromingsweerstand.

Ik heb deze demper een keer achter mijn solo Triumph gehangen. Ondersteund met houten blokken en zo. Gewoon hier op de achterplaats, niet mee gereden.
Wel flink gas gegeven en dat klonk veelbelovend

Bij de zijspan Triumph komt hij helemaal rechts te hangen en ik heb daar nog de mogelijkheid om een extra dempertje achter te bouwen, mocht dat wenselijk zijn.

We gaan het zien, ik ben er wel heel benieuwd naar. Ik ben sowieso benieuwd hoe het hele ding gaat rijden.
Geduld is een schone zaak
 
Ach geduld, dat is toch de normaalste zaak hier? Hoeveel mensen hebben al geroepen dat ze ee \n deadline zouden halen? Deze winter, voor het EGT, volgend BOT. Om de een of andere reden gaan deadlines en zijspannen niet samen. En dit project is wel een span in het kwadraad.
We wachten gewoon af en hopen dat er geen verstoringen optreden, geen ziektes, geen vrouwen, geen kinderen.
 
Ach geduld, dat is toch de normaalste zaak hier? Hoeveel mensen hebben al geroepen dat ze ee \n deadline zouden halen? Deze winter, voor het EGT, volgend BOT. Om de een of andere reden gaan deadlines en zijspannen niet samen. En dit project is wel een span in het kwadraad.
We wachten gewoon af en hopen dat er geen verstoringen optreden, geen ziektes, geen vrouwen, geen kinderen.

Ik had destijds idd geen kinderen 😇
 
ik denk dat je hier wel ergens een stuk flex in de uitlaat moet maken, omdat het zijspan frame t.o.v. het motor frame kan bewegen.
succes met de voortgang.
 
dat zou inderdaad voledig stijf moeten zijn, maar is dat ook echt zo ?
ik kan me voorstellen dat daar toch wat beweging op zit, alle beweging lijkt mij te veel voor een uitlaat.
 
uitlaat moet ook kunnen uitzetten door opwarming, dus hier en daar een rubber in de ophanging kan nooit kwaad, of een flens met wat ruimte om te schuiven
 
Er is weer het een en ander gebeurd.
De spaghetti uitlaat is een heel eind onderweg en ik heb ondertussen een nieuw lasapparaat gekocht.
Mijn lasapparaat kan aluminium lassen en daarmee komen er weer een heleboel nieuwe mogelijkheden binnen bereik.
Ik ga de bak van aluminium maken, zonder stalen frame. Bijna zonder stalen frame in ieder geval.
Er komt een stalen bovenrand met daaronder een aluminium bak.
En dat wordt dan de basis waaraan de uitlaat, radiator, tank en andere zooi komen te hangen.
Ik heb intussen ook de geleiding gemaakt waar de veren in komen die van de achterste draagarm een stabilisatorstang maken.
En voortschrijdend technisch inzicht heeft ertoe geleid dat de ophanging van deze draagarm terug is op de plek waar hij een jaar of anderhalf geleden ook al was.
Soms doe je een stapje terug dus

20181111_201712.jpg
 

Bijlagen

  • 20181111_201712.jpg
    20181111_201712.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
En voortschrijdend technisch inzicht heeft ertoe geleid dat de ophanging van deze draagarm terug is op de plek waar hij een jaar of anderhalf geleden ook al was.
Soms doe je een stapje terug dus

dat moet je positief zien,...je weet nu dat het op die andere manier niet gaat, dat is op zich winst.
 
Donkere tijden dus lekker verder klussen in het schuurke :)

Steuntje mooier gemaakt dan de vorige versie. Hier komt de rechter voetsteun annex bakbevestiging aan te zitten
mooi maken2.jpg


Erwin bracht gisteren de veren voor de stabilisatorstang dus dat stukje heb ik vanavond in elkaar gezet.

onderdelen veer2.jpg


De losse onderdelen. Aan beide zijden komt een stangkop. De veren worden tegen elkaar voorgespannen tot halverwege hun totale veerweg.
De samenstelling kan dan dus net zover in als uitveren zonder dat de veren loskomen van elkaar. En naar beide zijden is de veerkarakteristiek hetzelfde.
Dit wordt dan bevestigd tussen de arm van de stabilisator stang en het framedeel waar ook de zijspanwiel demper op afsteunt.
En dan heb je van een starre draagarm ineens een torsiestang gemaakt.






veer in positie2.jpg


De veer in positie. Het onderste draadeindje wordt een stasngkop aan de arm van de stabilisator stang.
Als de draagarmen klaar zijn maak ik hem op de juiste lengte en dan wordt ook de behuizing nog een beetje aangepast.Nou loopt de veer een beetje aan bij inveren van het bovenste stuk. En het design kan ook wat fraaier

framebouw achter2.jpg


Het zijspanframe.
Omdat de draagarmen van de wielophanging doorlopen tot aan het subframe komen er geen stuurkrachten of wat dan ook op het zijspanframe.
Het frame is dus niet meer dan een raampje waar de bak onder komt te hangen, Dat raampje wordt met een dun schoorstangetje, trekstangetje eigenlijk, afgesteund zodat de motor op het zijspanwiel kan leunen in linkerbochten.

bak achter2.jpg


En zo hangt de bak erin.

Wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • onderdelen veer.jpg
    onderdelen veer.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 2
drie keer teruglezen en terugkijken en nog eens lezen, langzaamaan denk ik er een beetje van te begrijpen :Y :t
 
ik snap er ook helemaal niets van,
hoe is het zijspanwiel tegen vertikaal kantelen bevestigd
hoe werkt de stabilisator /torsiestang tov het achterwiel
 
ik snap er ook helemaal niets van,
hoe is het zijspanwiel tegen vertikaal kantelen bevestigd
hoe werkt de stabilisator /torsiestang tov het achterwiel
Het duurde bij mij ook even. Je moet naar de middelste grote foto kijken. Als het wiel omhoog beweegt drukt de veer aan de voorkant op het uitsteeksel. Dan komt er een kantelbeweging waardoor aan de achterwiel zijde die pikkel omhoog geduwd wordt.
 
Dat klopt helemaal.
En dat werkt dan beide kanten op.
Hoe stijver de veren hoe meer invloed de beide wielen op elkaar hebben. Net zoals een stijvere , dikkere, torsiestang zou werken
 
Terug
Bovenaan Onderaan