Mooi op zijn wielen

ik bedoel eigenlijk merk & type, wil er eigenlijk ook een :Y
als het mij dan niet lukt, weet ik dat het dus aan mijn skils ligt ;(
 
Vandaag de draagarmen pas gemaakt.
De voorste loopt een klein beetje af van het zijspanwiel naar de motor.
Daarvoor een goede opspanning op de draaibank gemaakt zodat ik de draagarm met de gatenzaag en kotterkop kon voorbewerken.
IMG-20190101-WA0013.jpeg


Na de gatenzaag de boel nog wat opgepoetst met de kotterkop en dan past het precies
IMG-20190101-WA0017.jpeg


Hier komt nog een versteviging in.

IMG-20190101-WA0019.jpeg


Dan zijn alle draagarmen zo goed als klaar. Het zou tijd worden.

20190101_174314.jpg


Dit is dan in feite de basis van het geheel. Lekker licht en simpel
 
Ik begrijp er nog altijd niet veel van maar het ziet er fantastisch uit :}
 
Lekker wel. :Y

Maar mijn ouwe velorexje is zowel meer licht alsmede meer simpel. :+ :P

Daar ben ik het wel mee eens, ik vind het prachtig wat je bouwt. En ik begrijp (denk ik) ook waarom je het doet, maar simpel:? Mijn 25jr oude EML, ook met naafbesturing, rijdt en stuurt perfect en toch is dat zijspan niet meer als een 'tuinhekje' met een wiel eraan.
 
Tja
Als ik een kopietje had gemaakt van mijn vorige span had ik ook kunnen rijden.
Maar de lol van het bouwen is voor mij het bedenken van leuke constructies en die vervolgens zelf maken.
Zo'n draagarm die, met de hulpveer, tevens dienst doet als stabilisator is bij mijn weten, in deze vorm, nog niet eerder toegepast.
Dat is gewoon leuk om te maken.
Simpel?
Uiteindelijk zitten er niet veel onderdelen in. Dus is het relatief simpel.
 
Precies, ik snap waarom je het doet. Maar ik sleutel ook weleens en als ik de foto's bekijk snap ik nog steeds niet alles ;). Een bewegend computer-model zou mooi zijn. De stuurarm bijvoorbeeld, hoe die reageert bij inveren van het voorwiel, dat zou ik wel eens bewegend willen zien.

Maar serieus, petje af hoor. Het is allemaal bijzonder mooi geconstrueerd en voor alles wordt de tijd genomen. Ik ben een dag voor kerst begonnen en ik ben bijna klaar _O-.
 
Tja
Als ik een kopietje had gemaakt van mijn vorige span had ik ook kunnen rijden.
Maar de lol van het bouwen is voor mij het bedenken van leuke constructies en die vervolgens zelf maken.
Zo'n draagarm die, met de hulpveer, tevens dienst doet als stabilisator is bij mijn weten, in deze vorm, nog niet eerder toegepast.
Dat is gewoon leuk om te maken.
Simpel?
Uiteindelijk zitten er niet veel onderdelen in. Dus is het relatief simpel.
En wij genieten mee vanaf de bank
 
Waar een pizzadoos al niet goed voor is.
De torsiearmpjes hebben een versteviging nodig om de verbinding met de draagarm voldoende sterk te krijgen.
Dus eerst een malletje uit een pizzadoos gemaakt.
20190106_110232.jpg


Vervolgens dat vormpje overgenomen op 1 mm dik hoogsterkte staalplaat.

IMG-20190106-WA0002.jpeg


En dat aan twee kanten.
Daarna de boel afgelast en dan is het alweer een stukje dichter bij de voltooiing.

IMG-20190106-WA0010.jpeg


Verder heb ik na een heleboel omzwervingen toch maar een andere radiator gekocht.
Ik zat allemaal moeilijk te doen om de Triumph radiator erin te bouwen, maar voor minder dan 3 tientjes heb ik nou een nieuwe radiator van een vw golf erin zitten.
Groot voordeel is dat die op elke hoek van de straat te vinden is.
Dus vervangen bij schade is veel eenvoudiger dan wanneer ik vast zit aan de Triumph radiator.
20190106_191927.jpg
20190106_191841.jpg


Hij is anderhalf keer zo groot als de originele dus als hij eventueel wat minder effectief in de luchtstroom zit dan is dat nog niet direct een probleem.

Nog een avondje werk en dan zijn de draagarmen helemaal klaar.
Dan kan ik weer verder met de bak.
Kwastert heeft een mooi idee voor de kleurstelling.
Daarvoor is het wel nodig dat het plaatwerk een beetje strak wordt dus er is nog uitdaging genoeg.
 
Waar een pizzadoos al niet goed voor is.
De torsiearmpjes hebben een versteviging nodig om de verbinding met de draagarm voldoende sterk te krijgen.
Dus eerst een malletje uit een pizzadoos gemaakt.
Bekijk bijlage 1346407

Vervolgens dat vormpje overgenomen op 1 mm dik hoogsterkte staalplaat.

Bekijk bijlage 1346408

En dat aan twee kanten.
Daarna de boel afgelast en dan is het alweer een stukje dichter bij de voltooiing.

Bekijk bijlage 1346409

Verder heb ik na een heleboel omzwervingen toch maar een andere radiator gekocht.
Ik zat allemaal moeilijk te doen om de Triumph radiator erin te bouwen, maar voor minder dan 3 tientjes heb ik nou een nieuwe radiator van een vw golf erin zitten.
Groot voordeel is dat die op elke hoek van de straat te vinden is.
Dus vervangen bij schade is veel eenvoudiger dan wanneer ik vast zit aan de Triumph radiator.
Bekijk bijlage 1346413Bekijk bijlage 1346414

Hij is anderhalf keer zo groot als de originele dus als hij eventueel wat minder effectief in de luchtstroom zit dan is dat nog niet direct een probleem.

Nog een avondje werk en dan zijn de draagarmen helemaal klaar.
Dan kan ik weer verder met de bak.
Kwastert heeft een mooi idee voor de kleurstelling.
Daarvoor is het wel nodig dat het plaatwerk een beetje strak wordt dus er is nog uitdaging genoeg.

Het zit 'm, zoals altijd, in de details hè!
 
Wel cru dat je er blijkbaar al vanzelfsprekend vanuit gaat dat je de radiator weer om een boompje gaat vouwen... 😇
 
Wel cru dat je er blijkbaar al vanzelfsprekend vanuit gaat dat je de radiator weer om een boompje gaat vouwen... 😇
8)7das wel een erg snelle coclusie :X jij komt toch ook wel eens een bus tegen die je niet raakt._O-
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Terug
Bovenaan Onderaan