Mooi op zijn wielen

Ik ben er helemaal uit hoe het gaat worden.
Er komen 3 luchtinlaten aan de voorzijde.
Eentje voor de oliekoeler en 2 voor de radiator.
Een in de vorm van een lage luchthapper en eentje bovenop.
De beplating gaat vanaf de buitenste rand enigszins aflopen naar het midden toe.

20190120_184115.jpg


Door de inlaat voor de radiator op te splitsen kan ik het mooi laag houden

20190120_184155.jpg


Ik heb nog wat zitten dubben over de afwerking van de buitenste rand, helemaal scherp of een radius.
En hoe groot moet die radius dan zijn en hoe is dat te maken.
Na 2x te zijn gaan wandelen en 1x fietsen ben ik eruit.
Proefstukje gemaakt, plaatje geknipt, geklopt, gelast, geslepen, geschuurt en een beetje gepolijst en toen kwam dit eruit

20190120_175227.jpg


Niet al te strak, dat gaat me niet lukken over de hele rand maar zo geeft het wel een beetje industriële uitstraling en dat vind ik wel zo mooi.
Dan misstaat het ook niet als er een deuk of kras bijkomt en da's wel zo handig
 
weet niet of het hier mogelijk is (denk het niet), maar ik heb eens iemand gezien die eerst een mal van MDF had gemaakt en daar het materiaal over heen had geklopt. dat ging bij een kleine opstaande rand erg goed.
in die lucht inlaten komt denk ik nog een rooster tegen de stenen en dergelijke ? ik zou zelf waarschijnlijk niet voor racegaas kiezen, dat zie je te veel in van die johny auto's, mischien spijlen ?
succes.
 
weet niet of het hier mogelijk is (denk het niet), maar ik heb eens iemand gezien die eerst een mal van MDF had gemaakt en daar het materiaal over heen had geklopt. dat ging bij een kleine opstaande rand erg goed.
in die lucht inlaten komt denk ik nog een rooster tegen de stenen en dergelijke ? ik zou zelf waarschijnlijk niet voor racegaas kiezen, dat zie je te veel in van die johny auto's, mischien spijlen ?
succes.
Ik vind racegaas juist wel mooi, van die spijlen zie je veel bij van die "Cubaanse oldtimers"
 
De truuk met racegaas is dat je het wat dieper weg moet plaatsen en dat je het een vormpje moet geven. Bol duwen in een simpele mal (een vergiet met een voetbal..).
Als je het direct plat aan de voorkant van het gat plaatst krijg je een heel vlak uiterlijk en ziet het er gelijk uit als Halforts Tuning op een ouwe Golf.
 
Hal
Halforts Tuning op een ouwe Golf.

dat is een goede omschrijving, dat racegaas op de foto is wel wat groffer (schrijf je dat zo ?) dan het normale race gaas.
er zit ook een omlijsting aan de zijkant van rond staf, waarschijnlijk om de kromming er in te houden.
en het gaas lijkt wel van RVS, als dat zo is dan is die omlijsting er wel aan te hechten met TIG.
vooral het groffe maakt het minder johny-achtig.
 
Gewoon dubbeltjes gaas gebruiken en dan een paar kippen erachter; geen sjonnie maar Hill Billy Tuning!!! 💪
 
Dat gaas vond ik ook heel goed passen. En alles wat de baas u biedt, koopt men op een ander niet.
Of zoiets dan.

Ik ben met de achtervering aan de gang gegaan.
Daar komt een progressief mechaniekje, net als aan de voorkant.
Ik had daar ooit dit voor gemaakt
IMG-20190128-WA0006.jpeg


Dat was uit nood geboren om van de achterbrug bij de demper te komen. Dat paste allemaal maar net en eigenlijk was het helemaal niks.

Nou heb ik inmiddels wel het vertrouwen dat je niet alleen pisbakkenstaal maar ook wat sterker spul goed kunt lassen.
Voor de zekerheid een testje gedaan en dat ging goed
Een strip S235 van 6 dik op een busje 36CrNiMo4 met een wanddikte van 3 dik gelast.
En dat geprobeerd af te breken
IMG-20190128-WA0000.jpeg

Dat ging niet dus dat is sterk zat.

En dat maakt een veel slanker , simpeler en strakker ontwerp mogelijk.

IMG-20190128-WA0020.jpeg


De armpjes naar de achterbrug komen nog. Daarvan wordt er ééntje demontabel

En voor wie denkt dat het veel tijd kost om een zijspan te bouwen

IMG-20190128-WA0011.jpeg


Geloof me, in de schrootbak zitten ook heel wat uren werk.
 
Beste Slijptol, ik geniet al lange tijd niet alleen van je inventiviteit, maar ook van je handvaardigheid. Dat het nu toevallig rijmt zou aanleiding kunnen zijn voor wat oubollige opmerkingen, wat ik overigens in dit geval wel jammer zou vinden, want dit alles doet mij denken aan een goed vriend die ons vorig jaar is ontvallen. Hij was de zoon van een smid die zich allengs bekwaamde in de techniek van het lassen en ook het ontwerpen en bouwen van machines. Hij kreeg opdrachten van grote bedrijven zoals Kodak, later Fujifilm. Als ik dan bij hem kwam en zag wat hij weer had gemaakt dan was ik altijd onder de indruk en naar analogie wat ik hier bij Slijptol zie vond ik het altijd zonde als er verf overheen kwam. Nu moet ik ogenblikkelijk daaraan toevoegen dat het een uitdaging is voor de verfman, in ons geval Kwastert, om de verf een toegevoegde waarde te geven. Dit alles in tegenstelling tot mijn las- en beun kwaliteiten waar de verf dient als verhullend medium.
 
Ik heb hem vandaag eens op zijn wielen gezet. Om te kijken of het zo wordt als ik denk dat het wordt. Om te kijken of de grondspeling klopt en gewoon omdat ik razend nieuwsgierig was naar hoe het er eruit ziet.
De vering is voor de gelegenheid vervangen door tijdelijke schoortjes en ik ben nog heel ver weg van een rijdend geheel maar ik wordt toch wel blij als ik het zo zie staan.
20190202_164613.jpg
20190202_162833.jpg
20190202_163926.jpg
20190202_164034.jpg


Hij is best laag geworden
 
Ik heb hem vandaag eens op zijn wielen gezet. Om te kijken of het zo wordt als ik denk dat het wordt. Om te kijken of de grondspeling klopt en gewoon omdat ik razend nieuwsgierig was naar hoe het er eruit ziet.
De vering is voor de gelegenheid vervangen door tijdelijke schoortjes en ik ben nog heel ver weg van een rijdend geheel maar ik wordt toch wel blij als ik het zo zie staan.Bekijk bijlage 1351609Bekijk bijlage 1351613Bekijk bijlage 1351616Bekijk bijlage 1351619

Hij is best laag geworden

Hoe lager hoe beter😇💪
 
Terug
Bovenaan Onderaan