Mooi op zijn wielen

ziet er mooi uit, maar ben je niet bang dat je door de vorm nogal wat lift op het zijspanwiel krijgt. heb ook ooit eens zo,n gestroomlijnd geval gehad
Ik heb nu zo'n gestroomlijnd geval (EML Speed), maar dat lift juist niet. Wel als je hem op z'n kop monteert denk ik ;). Lift in ieder geval niet tot de snelheden die ik (en mijn bakkenist) aan durfde.

Mooi Slijptol!
 
Ik ben niet zo bang voor lift. Er zitten zoveel hoeken en gaten in dat je vrijwel geen laminaire flow bovenlangs kan krijgen. Dan moet de bodem ook nog glad en luchtdicht zijn. Ik zou even de resultaten van de testen op maximale snelheid afwachten.
 
De bodem is grotendeels dicht.

Testen op maximale snelheid....
Heb jij wel een idee hoe hard een Triumph loopt :]
 
Ja, wel een idee, ik rij wel eens rondjes om zo'n ding heen als de bestuurder probeert de laatste kilometers er uit te persen.
Halflive moest maar een startbaan op Schiphol reserveren voor een proefrit/vlucht als Slijptol zover is. Wel even laten weten, want dan komen wij in grote getale kijken_O-
 
Ik kan we nog wel Slijptol herinneren die rondjes draaide op een parkeerplaats in Duitsland. Een combinatie van even pauze houden terwijl Slijptol zijn koppelingskabel gebroken was.
 
Plaatwerk klaar, tijd voor de onderhuidse techniek.
Als eerste klusje is de ventilator boven de radiator geplaatst. Het is de originele Triumph ventilator en hij is in verhouding tot de radiator misschien wat aan de kleine kant. Ik heb hem recht boven de inlaat kant, de warmste hoek, geplaatst en ik verwacht dat de koeling zo voldoende zal zijn.

20210522_130947.jpg

Ik ga nou echt proberen om alles ineens helemaal af te werken zodat het kan blijven zitten. Totdat hij uit elkaar gaat voor Kwastert zijn aandeel in het project.
 
Nog een puntje, de remklauwen op zijspan en achterwiel.
Ik was van plan om de Brembo klauw van de BMW daarvoor te gebruiken. Maar daar heb ik er maar eentje van en dat is best wel een gedateerd modelletje.
Van de voorkant van de Triumph heb ik er nog wel 2, met zgan remblokken erin.
Deze remklauwen zijn iets minder compact dan de Brembo maar het past wel.
Dus de keuze viel op de Triumph (Nissin) remklauwen. De plunjers eruit gehaald, een beetje aanslag eraf gepoetst en voor de rest zijn ze helemaal prima

20210525_185740.jpg


Om ze mooi uitgelijnd te krijgen heb ik een stalen plaat op de naaf gelast met daarin gaten om de klauw op de juiste positie t.o.v. de as te krijgen.

IMG-20210528-WA0004.jpeg
IMG-20210527-WA0007.jpeg


In deze platen heb ik busjes geplaatst waarmee ik de remklauw in de breedte kan positioneren
Er heb er ook nog een dwarse rib aangelast voor extra stijfheid en om de spatborden aan te bevestigen maar die staat nog niet op de foto

IMG-20210528-WA0009.jpeg
20210528_195335.jpg


Met voelermaatjes heb ik de klauwen parallel en symmetrisch tov de schijf gezet.

En daarna de boel afgelast

En dan ziet het er zo uit

20210606_101455.jpg


Triumph dus


Weer een puntje afgevinkt.
 
Laatst bewerkt:
Onder het motto de vraag stellen is hem beantwoorden:
Ben je niet bang dat dat vrij dunne ankerplaatje gaat vibreren als de schijf en de blokjes een beetje onregelmatig gesleten zijn?
 
Er zit een dwarsrib aan gelast ("maar die staat nog niet op de foto" staat in de tekst tussen de foto's)
De plaat is 3 dik.
En onregelmatig afslijten zou dus niet mogen gebeuren
 
Die busjes zijn slim, dat heft eventuele mis uitlijning op. Een zwevende remklauw op een zwevende schijf.
 
Nog een hoop puntjes af te werken dus vooral stug doorgaan.

Het achterlicht zit erin, vast, op zijn plek en wat mij betreft is het kontje daarmee klaar. Misschien dat Kwastert nog wat ideeën heeft maar dat is voor latere zorg

20210615_210721.jpg


Ik was nog wel een beetje benauwd voor de onderkant. De aftapplug was nogal prominent aanwezig zeg maar. Ik heb er eentje met binnenzeskant gemonteerd en dat geeft 10% meer grondspeling.

Om de onderkant wat minder kwetsbaar te maken heb ik een carterbeschermer gemaakt.

IMG-20210612-WA0021.jpeg


Midden onder de motor zit hij voorlopig vast met een slangenklem. Daar maak ik nog wat beters voor als hij voor het spuitwerk uit elkaar gaat.

20210613_083507.jpg


Volgende klusje, en daar ben ik nou mee bezig, is het vastzetten van de tank. Ik heb een paar hoeklijntjes gezet en daar rubber op geplakt. Zodanig dat er 2 zijden over de volle lengte dragen. Dat geeft de minste spanning en daarmee de minste kans op beschadiging van de tank.
Ik zet hem vast met een spanband. Die trekt hem mooi op en in de rubber bekleding.

IMG-20210615-WA0011.jpeg
IMG-20210615-WA0009.jpeg


En zo blijven we lekker van de straat zullen we maar zeggen
 
zou je geen beschermstukje onder de spanbaband doen tegen het doorschuren?
 
In de duiksport gebruiken we veel webbing.
Daar maken we de schouderbanden van.
Dat spul is wat breder dan dit maar het smoelt denk ik wat beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan