Mooi voorkantje

slijptol

Het is maar ijzer
Donateur
2 mrt 2010
5.053
2.548
moergestel
Hoi,

Ik heb een jaar of 3 geleden een eigenbouw zijspan aan mijn R1100RS gemaakt maar ik ben niet zo handig met forums en zo dus ik heb nooit de moeite genomen om me te registreren.
Wel reuze interessant om te lezen wat anderen allemaal doen, zeker op dit forum. Een beetje klaplopen eigenlijk.
Nu ben ik bezig met een fusee besturing aan het span. Ik moet zeggen dat het er best wel stoer komt uit te zien. Binnenkort zal ik wat foto's proberen te plaatsen van het zijspan en de fusee besturing.

Ik heb eigenlijk nog een vraag. Mijn zijspan is nooit gekeurd. Dat hoeft niet, is mij door iedereen verteld. Die fusee besturing is toch wel een behoorlijke ombouw. Meer nog dan een schommelarm voorvork. Moet ik dat wel laten keuren? Hoe zit het als je met zo'n ombouw in het buitenland rondrijdt?
 
hoi, welkom.
je hoeft je niet schuldig te voelen, hele volksstammen lezen mee of vinden de zijspantopics via zoekmachines.
voor mij is dat ook de reden de stijl aan te houden die ik hier gebruik, alles uitleggen en motiveren. daardoor ontstaan ook discussies en uitwisseling van inzichten, daar kunnen we allemaal wat van leren.

Laat die foto's maar doorkomen, ik ben benieuwd. Zeker je naafbesturing. Ik vind het technisch erg mooi, maar de telelever vind ik dusdanig goed dat ik er niet aan zou beginnen.
mocht je problemen met foto's posten hebben moet je even roepen, dan krijg je een stap voor stap uitleg.
 
Hoi,

Ik wilde graag een autowiel aan de voorkant zonder de nadelen die met de combinatie van een autowiel en 30° balhoofdhoek samengaan. Met een fuseebesturing heb ik een "balhoofdhoek" van 8 graden en een naloop van 45 mm. Het geheel is dan veel minder spoorgevoelig, dat hoop ik in ieder geval wel. Anders zit ik de hele winter voor jan doedel in de schuur.

Het is geen kwestie meer van beginnen. Ik ben er al de hele winter mee bezig en het nadert de voltooiing. Binnenkort gaat alles uit elkaar om een laagje verf erop te zetten. Daarna gaat alles met de goede bouten en moeren in elkaar en rijd ik er een tijd mee. Als alles dan naar wens is gaat hij nog een keer uit elkaar om alles te laten poedercoaten. Ik heb dat met de zijspan ook zo gedaan en dan hoef je niet met de slijptol de laklaag te vernielen als je iets wilt wijzigen.

De foto's ga ik dus maken als alles uit elkaar gaat. Dan is alles veel duidelijker zichtbaar.
 
Hoi,

Ik wilde graag een autowiel aan de voorkant zonder de nadelen die met de combinatie van een autowiel en 30° balhoofdhoek samengaan. Met een fuseebesturing heb ik een "balhoofdhoek" van 8 graden en een naloop van 45 mm. Het geheel is dan veel minder spoorgevoelig, dat hoop ik in ieder geval wel. Anders zit ik de hele winter voor jan doedel in de schuur.

Het is geen kwestie meer van beginnen. Ik ben er al de hele winter mee bezig en het nadert de voltooiing. Binnenkort gaat alles uit elkaar om een laagje verf erop te zetten. Daarna gaat alles met de goede bouten en moeren in elkaar en rijd ik er een tijd mee. Als alles dan naar wens is gaat hij nog een keer uit elkaar om alles te laten poedercoaten. Ik heb dat met de zijspan ook zo gedaan en dan hoef je niet met de slijptol de laklaag te vernielen als je iets wilt wijzigen.

De foto's ga ik dus maken als alles uit elkaar gaat. Dan is alles veel duidelijker zichtbaar.

Ik ben ook wel van de laagjes verf! :+
 
Laatst bewerkt:
Hoi ook van hier welkom

Heb zelf ook een R1100RS waar de plannen voor liggen om er een slepert van te maken

Ben dus zeer benieuwd naar fotos

Kan ik lekker kopieeren :9~ Al hoewel hevu is ook nog al eens eigenwijs, bijna net zo als halflive ;)
 
Hee welkom! Leuk variëren met voorkantjes.. We hebben hier al een hoop verschillende.

Nieuwsgierig naar wat je gemaakt hebt.

JFJ
 
Wat voor voorwiel heb je in je naafbesturing gebouwd?
 
Hallo,

Een korte beschrijving, hopelijk binnenkort foto's.

Ik heb een smart voorwiel (145 breed) tegen een zelfgedraaide naaf geschroefd. Aan de andere kant van deze naaf zit een smart remschijf met de holle kant naar buiten. De schijf ligt ongeveer gelijk met de rechtse kant van de band.

Hierop zitten de beide originele Brembo 4 zuiger remklauwen. Heel dit spul zit met de as vast aan een staande buis waaraan boven en onder, uiteraard in het midden van het wiel, de BMW telelever fuseekogels vastzitten.
De onderste fuseekogel zit aan een draagarm vast welke rechts op het zijspan en links aan het motorblok is afgesteund. De bovenste draagarm zit vast aan een soort van verlengde telever-arm. Hierop steunt ook de originele veer.

Het sturen gaat met een paar stuurstangen zoals die, volgens mij, ook op de Bimota Tesi zitten. Dus vanaf het stuur naar een schommeltje bij het scharnier punt van de bovenste draagarm en daarvandaan naar het voorwiel.

Al met al is het bijna net zoveel werk als het hele zijspan frame.
Maar goed, je bent ermee van de straat zullen we maar zeggen!
Ik ben wel reuze benieuwd hoe het gaat sturen.
 
Hallo,

Een korte beschrijving, hopelijk binnenkort foto's.

Ik heb een smart voorwiel (145 breed) tegen een zelfgedraaide naaf geschroefd. Aan de andere kant van deze naaf zit een smart remschijf met de holle kant naar buiten. De schijf ligt ongeveer gelijk met de rechtse kant van de band.

Hierop zitten de beide originele Brembo 4 zuiger remklauwen. Heel dit spul zit met de as vast aan een staande buis waaraan boven en onder, uiteraard in het midden van het wiel, de BMW telelever fuseekogels vastzitten.
De onderste fuseekogel zit aan een draagarm vast welke rechts op het zijspan en links aan het motorblok is afgesteund. De bovenste draagarm zit vast aan een soort van verlengde telever-arm. Hierop steunt ook de originele veer.

Het sturen gaat met een paar stuurstangen zoals die, volgens mij, ook op de Bimota Tesi zitten. Dus vanaf het stuur naar een schommeltje bij het scharnier punt van de bovenste draagarm en daarvandaan naar het voorwiel.

Al met al is het bijna net zoveel werk als het hele zijspan frame.
Maar goed, je bent ermee van de straat zullen we maar zeggen!
Ik ben wel reuze benieuwd hoe het gaat sturen.
klinkt goed, anders als anders. ik heb wel wat vraagtekens, maar ik wacht op de foto's
nou ja, eentje dan: zit de veer op de originele plek?
enneeeh: heb je het originle draaipunt van de telelever gebruikt?

en, en, en, doe nou maar snel die foto's :X :X :X
 
klinkt goed, anders als anders. ik heb wel wat vraagtekens, maar ik wacht op de foto's
nou ja, eentje dan: zit de veer op de originele plek?
enneeeh: heb je het originle draaipunt van de telelever gebruikt?

en, en, en, doe nou maar snel die foto's :X :X :X

:Y :Y :Y
 
@JFJ, nee smart heeft geen 18 inch dan was het een monstersmart en reden ze er mee over andere auto´s _O- ....enneh, 145 breed dan zakt de max weg in de blubber _O-

Nee, nee ik ben erg benieuwd dus net als halflive Foto´s aub!!!!!!!!
 
De veer zit op dezelfde plaats maar staat iets verder onderuit, dus ietsje van het blok af.
Ik heb het draaipunt van de telelever gebruikt. De bovenste draagarm draait hier op een paar stangkoppen.

Ik doe mijn best om snel een paar foto's te plaatsen
 
Ik denk dat er weer een mooi verhaal aankomt ,welk achterwiel in de R1100RS ik rij R1150RT nog met origineel achterwiel binnenkort met auto achterband er op.
 
Ik denk dat er weer een mooi verhaal aankomt ,welk achterwiel in de R1100RS ik rij R1150RT nog met origineel achterwiel binnenkort met auto achterband er op.

mooi achterkantje!

1. speedsterband
2. smartadapter+wiel
3. andere adapter+wiel

1. is de kortste, makkelijkste en goedkoopste oplossing
2. heeft mijn voorkeur wegens lager zwaartepunt en omtrek.
3. is een afwijking op 2. moeilijk om laagprofiel smalle banden te vinden.
 
Ik heb een Smart achterwiel (175 breed) met een zelfgedraaide adapter erop zitten.

Ik heb lang met wat nu het voorwiel wordt aan de achterkant rondgereden maar het bredere wiel ziet er wel veel mooier uit.
Ik heb daar ook een stabilisator stang gemaakt. Die is nog in het prototype stadium, werkt perfect maar ziet er nogal prototypisch uit.
Moet nog een keer opgeleukt worden maar meestal verlies ik de interesse als het alleen maar mooier gemaakt moet gaan worden. Ik hou meer van de slijptol en lasapparaat dan van bling-bling.
 
Ik vind de speedsterband ook optisch de mooiste oplossing. De motor wordt niet uit zijn verband gerukt en de achterkant blijft mooi gevuld en origineel Ik ben het wel met halflive eens wbt zwaartepunt, maar de motor is maar 2,5cm lager bij een 15 inch met normale band. De motor zakt helaas altijd maar de helft van het wiel.

Slijptol, kom op met die piccies.. We kunnen niet meer wachten haha..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb aan stel foto's gemaakt maar die zijn minimaal 500 kB. Dat mag niet op MF dus ik moet nog even uitvogelen hoe ik er wat bitjes vanaf kan halen.

Wordt vervolgd.
 
je download Irfanview, opent daarmee de foto.
je kiest in de menubalk image -->resize/resample. rechtsboven kies je dan uit het menu "new size" 640x480. je slaat een kopie op en deze is klein genoeg om te posten met [ imgatt]

de tweede methode is de foto's op het web zetten: eigen site, mijnalbum, smugmug.......enz. en dan de link hier plaatsen tussen [img ]link[/img ], dan kan je meerdere foto's in 1 post zetten.

als het nodig is wil ik ook wel een howto met screenshots plaatsen, maar die moet ik dan nog even maken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi halflive,

Ik heb irfanview gedownload en gedaan wat jij schrijft maar de foto blijft 1.3Mb
Als ik post met [imgatt] krijg ik een foutmelding

Zoals ik al schreef, ik ben niet zo handig met forums en zo!
 
Hoi halflive,

Ik heb irfanview gedownload en gedaan wat jij schrijft maar de foto blijft 1.3Mb
Als ik post met [imgatt] krijg ik een foutmelding

Zoals ik al schreef, ik ben niet zo handig met forums en zo!


Hoy Slijptol ;ik ben ook niet zo handig met fotos plaatsen,maar er was een goei ziel (JFJ)die heeft ze voor mij geplaatst ;bedankt nog hé J F J
 
Hoi halflive,

Ik heb irfanview gedownload en gedaan wat jij schrijft maar de foto blijft 1.3Mb
Als ik post met [imgatt] krijg ik een foutmelding

Zoals ik al schreef, ik ben niet zo handig met forums en zo!
Irfanview overschrijft niet automatisch.
je moet de foto na verkleinen een andere naam geven, wij zetten er meestal klein achter.
save as (opslaan als) en dan hernoemen.
dan heb je 2 foto's in je map: dsc123 en dsc123klein. die kleine zou moeten passen.
 
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan