Mooi weer rijder? of durven we meer aan?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Deze vraag stel ik eigenlijk naar aanleiding van het kwetsbaar topic.

Hoe rijden jullie scooterraars eigenlijk?

Alleen met mooi weer of zijn we niet onder de indruk van wind, regen of kou?

Het lijkt me een zwaarwegende reden om juist voor een scooter te kiezen zodat je zolang mogelijk kunt blijven rijden, toch?

Dus vandaar deze vraag: Wat doen we met onze scooter als het weer eens minder is of wordt?

Zijn wij echte: "die hards"?

Vele typen motoren worden met slechter weer een zeldzaamheid.

Meer een algemene vraag eigenlijk maar wilde toch wel eens weten hoe het bij onze specifieke groep zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd op mijn VESPA 250 GTS voornamelijk woon-werkverkeer; dat zijn 30 onverschrokken kilometers retour, weer of géén weer, door weer en wind, ijs en weder diendende, bloedheet, ijskoud, pijpestelen, miezer, hahahaha!... Niettemin, het enige dat me kan weerhouden is gladheid en zware windstoten. Daarnaast ben ik niet dol op stortregens, vanwege de beperkte grip van de 12 inch bandjes...

Met goede (vier-seizoenen) motorkleding is het mijnsinziens geen probleem in in Nederland met temperaturen vanaf minus 5 graden Celcius te rijden.

Dus eh, de échte stoere lui rijden op een motorscooter!!.... toch?...
 
Hoi,
Ik rij het hele jaar door, ook in de winter, behalve als het glad is. Volgens mij zijn scooterrijders over het algemeen meer die-hards. Kijk maar eens naar de gemiddelde kilometerstand van een scooter, die ligt beduidend hoger dan die van een motorfiets.
Zelf rij ik ongeveer 6000 kilometer en dat is niet veel voor een scooter. Ik heb er al gezien met 20.000 km per jaar.
 
De meeste kilometers die ik op de scooter rijd zijn voor woon-werk verkeer, totaal rijd ik zo'n 13.000 Km per jaar met de scoot.
Ik gebruik hem in principe altijd, ook met echt slecht weer. Alleen dikke sneeuw en ijzel houden me tegen, en twee jaar geleden heb ik één keer de auto gepakt omdat het zo stormde.

Ik vind de scooter juist heel geschikt voor slechte weersomstandigheden; de mijne is niet echt zijwindgevoelig, hij heeft goed licht, hij is gemoedelijk bij regen en gladheid, je zit goed beschermd, de bagage blijft altijd droog...

Dat is allemaal veel beter dan bij mijn andere motorfiets. Dus juist bij slecht weer is de scooter ideaal.
 
Alleen tijdens ijzel en sneeuw rij ik niet met de motor.

Ik ga niet m'n leven wagen terwijl ik ook een prachtige auto heb, die eigenlijk weg staat te roesten.. -O-
 
Ik pak juist met slecht weer de scooter om m'n roadster in de verwarmde garage te kunnen laten staan en zodoende te sparen 8-) .
 
ik heb de mijne gekocht zodat ik meer zou kunnen rijden( ook bij slecht weer )
maar ik heb eigenlijk alleen ervaring met normale lichte moto's bij elk type weer gaande van -14 (96-97) tot +35 en bij elke windrichting en kracht
ik hoop dat ik dit met men huidige ook kan( al ziet het er niet zo uit)
 
365 dagen per jaar geen excusses om niet te hoeven rijden. :] .
Nat of glad maakt niet uit gewoon rijden *O*
 
van -14 (96-97) tot +35 en bij elke windrichting en kracht
ik hoop dat ik dit met men huidige ook kan( al ziet het er niet zo uit)

@gls 450: Jammer dat je zo'n problemen houdt met de windgevoeligheid. Hoe staat het er inmiddels mee? is het iets acceptabeller geworden inmiddels?(ook met de buikgriep?)


Zelf verwacht ik ook veel kilometers te gaan maken en vandaar stelde ik deze vraag.
Nu het mooiere weer er is zie je ineens de wegen overvol met motoren en dat vind ik eigenlijk altijd wat vreemd. Een spatje regen of kou en je ziet bijna geen meer.
Ik wilde gewoon eens peilen hoe dat bij onze groep scooteraars zat.
Een paar dagen terug ook met een flinke regenbui en redelijk wat wind gereden en dan steek ik wel eens mijn benen buiten de beenkappen. Dan denk ik: nu weet ik weer waarom ik nu motorscooter rijdt(plus een hoop andere zaken die we wel weten).
Met ijzel(gladheid), sneeuwval en extreme wind rijdt ik zelf niet. Dan moet ik me toch ook gewonnen geven... (weertypes die overigens steeds zeldzamer worden, behalve veel wind)

Bedankt voor jullie reactie's.
 
Laatst bewerkt:
@frank 7; problemen blijven hetzelfde
ik ga de hogere ruit bestellen en hopen dat het beter gaat, zoniet gaat ofwel er geen ruit op
of wordt het volgend jaar een andere moto (maar dat ga ik thuis moeilijk uitgelegd krijgen)
het kan ook zijn dat of het nu wk4 waait of wk6 het gevoel dezelfde blijft en dan zal ik er wel aan wennen
 
@ gls450 : Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Jammer dat het zo tegenvalt ik lees het wel hoe het ermee gaat.
 
Ik rij alleen recreatief en dan rij ik alleen niet als het glad is of als het erg hard waait.
 
Ik rijd 5 tot 6 dagen per week, weer of geen weer. Hoewel, een sneeuwlaag van een paar centimeter en ijzel, dan even niet, maar dat komt gelukkig niet vaak (meer) voor. Regen deert me ook niet, alleen wordt de scooter er weer zo vies van.
 
Deze vraag stel ik eigenlijk naar aanleiding van het kwetsbaar topic.

Hoe rijden jullie scooterraars eigenlijk?

Alleen met mooi weer of zijn we niet onder de indruk van wind, regen of kou?

Het lijkt me een zwaarwegende reden om juist voor een scooter te kiezen zodat je zolang mogelijk kunt blijven rijden, toch?

Dus vandaar deze vraag: Wat doen we met onze scooter als het weer eens minder is of wordt?

Zijn wij echte: "die hards"?

Vele typen motoren worden met slechter weer een zeldzaamheid.

Meer een algemene vraag eigenlijk maar wilde toch wel eens weten hoe het bij onze specifieke groep zit.
Hallo Frank,

Ik ben net begonnen met scooterrijden, maar verwacht net als bij de motorfiets ook het gehele jaar door te rijden. Reed met de motorfiets iets meer dan 13.000 km per jaar, weer of geen weer.

Zowel voor m'n Nighthawk als voor m'n SYM staat er "MOTORFIETS" op het kentekenbewijs. Ik zie dus geen verschil wat dat betreft. Ik zie wel verschil in motorrijders. De meeste motorrijders die ik ken zijn mooi weerrijders. Regelmatig kom ik op het stuk A16, A59, A27 (Etten-Leur - Utrecht) geen motorrijder tegen. Of de temperatuur moet weer aangenamer worden en de zon weer gaan schijnen.

Ik verwacht met de SYM minstens eenzelfde gebruik.

Marcel
 
Honda foresight voor woonwerk verkeer retour 30 km per dag + wat ritjes in de buurt
Zolang het niet gevaarlijk wordt (Wind, gladheid) rij ik het hele jaar door..
ongeveer 10.000 - 12.000 km per jaar
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een beetje een eigenaardig geval: voor het werk moet ik dikwijls op huisbezoek bij mensen. Daarvoor heb ik ook de Silverwing gekocht.
Nu heb ik een hekel aan regen en zie er tegenop om de scooter terug te poetsen na een bui.
Dus voor ik vertrek kijk ik op regenradar.nl of er de volgende 3 uur buien mijn pad kruisen.
Indien wel, neem ik de auto. In 90% van de gevallen is het echter droog, dus rij ik zeer veel met de scooter. Af en toe loopt het wel eens fout en zit ik toch in een plensbui.
Ik heb er een echte sport van gemaakt om altijd droog thuis te komen, nochtans heb ik een regenpak bij. Zware wind en vrieskou deren me niet, dus ik scooter de ganse winter door;
maar tegen de regen speel ik constant een potje poker.
En af en toe moet je ook eens verliezen...
 
Hoi,

Door weer en wind altijd mijn woon-werk kilometers gemaakt, Oké, een retourtje woon-werk is slechts 6 kilometer, evenzogoed veel lekkerder (en zowaar aanmerkelijk sneller) dan met de auto! Helaas, beide motorscooters zijn gejat, de, Aprilia mis ik nog elke dag minimaal 2 keer... ;(

Groeten,

Karl
 
Terug
Bovenaan Onderaan