(mooie) conversatie's met agenten 'part deux'

Status
Niet open voor verdere reacties.
En inderdaad, dat zou voor mij bij een klacht gevolgen hebben. Ik vond dat op dat moment (en ook nu nog) wel de moeite waard.

Je hebt groot gelijk. Kan me ook nauwelijks voorstellen dat je door je "meerdere" heftig aangepakt zou worden in dit geval, maar ik ben dan ook niet belemmerd door enig verstand van zaken. Puur boerenverstand. :)

Overigens is het verschil in respect dat je kreeg van de oudjes en de etter wel weer opmerkelijk.

De vrouw zei tegen mij dat ze het allemaal wel begreep en dat ze blij was met mijn komst, omdat het nu weer even rustig was.

"Die ouwe lijken van beneden moeten niet zo zeiken"zei hij, en duwde de deur dicht.

Ran-zig.
 
Zonder af te doen aan DeP : (Ik ken Dep niet en de beschreven situatie niet goed genoeg) :


Hier schuilt een gevaar! Namelijk: De interpretatie van de situatie door de agent.

Heb vaker meegemaakt dat agenten dingen doen die niet kunnen volgens de wet....
Vaak goed (normen&waarden), soms niet.

Agenten zijn mensen.
Met inschattingsvermogen.
Maar ook met: Vooroordelen, trots, stoerdoenerij, "inter-collegiale" babbels, zelfoverschatting ergernis, vermoeidheid en what more....
Zoals iedereen.
Niet "god".
Heb meegemaakt dat dit niet helemaal goed gaat.

De agent was zo goed in het beoordelen van de situatie ....
.... dat ie al wist wat er aan de hand was voordat ie enige informatie had !!!

Zelfoverschatting+vooroordeel+ergernis -> buiten het boekje.
Na uitvoerig aandringen op uitleg, toch nog een oor gekregen voor deze.
Reactie: "Oh, dat verandert de zaak."


Ander voorbeeld:
Eigenzinnige oudjes die een 20 jarige, vredelievende randdebiel wegpesten omdat ze zich ergeren aan een klein beetje muziek van het verkeerde soort.
Niet heel waarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.
Kan Dep de situatie inschatten ?


Dit is geen enkele afbreuk aan Dep, alleen denkstof.

Volgens mij is gewoon het grootste probleem de bevoegdheid van de politie hier in Nederland.

Er zijn overal regeltjes voor waar iedereen zich aan moet houden. Ik zou daar als agent redelijk moe van worden.

Gewoon aanpakken die gasten.

Zeg nou eerlijk, als je helemaal niets gedaan hebt is er weinig kans dat je in aanraking komt met de politie. Dus als je al een agent aan de deur hebt zal er vast iets niet kloppen.

Maar nee hoor, als je als agent 1 regeltje over het hooft ziet loopt de verdachte alweer op vrije voeten eer dat het papierwerk is ingevuld.

Erg jammer.
 
Laat ik om te beginnen even heel duidelijk stellen dat er beslist geen fysiek geweld of ander ongemak aan te pas is gekomen. Maar alleen maar door het zonder meer zijn woning binnen te stappen heb ik mijn bevoegdheden overschreden en zijn grondwettelijke rechten geschonden. En inderdaad, dat zou voor mij bij een klacht gevolgen hebben. Ik vond dat op dat moment (en ook nu nog) wel de moeite waard.

Dat je niet zomaar naar binnen mag stappen begrijp ik.......
maar als een agent iemand te woord staat en er is geen officele feitelijke overtreding, kan je toch niet zomaar de rug toe keren en de mazel ?? dacht dat je echt wel een probleem heb/krijgt ... het woord van een agent weegt altijd zwaarder dan van een burger in een 1:1 situatie.....
hoe zit het dan met een belediging ?? je trekt dan ook altijd aan het kortste eind.....
 
wat deputy duc bedoelt is dat je in alleen een paar uitzonderings gevallen maar een woning in mag,het huis is in bijna alle gevallen beschermd[geleerd bij de B.O.A]



maar dep. :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Mij zul je ook niet horen klagen, ik vind het een prima actie om zulke mannetjes een ander setje normen en waarden aan te leren :) Maar aan je reactie te zien zou het op een klacht aan jouw adres uitkomen, lullig voor in de boeken, maar niet onoverkomelijk... zeker in zo'n geval dat je het er voor over zou hebben.
 
Dat je niet zomaar naar binnen mag stappen begrijp ik.......
maar als een agent iemand te woord staat en er is geen officele feitelijke overtreding, kan je toch niet zomaar de rug toe keren en de mazel ?? dacht dat je echt wel een probleem heb/krijgt ... het woord van een agent weegt altijd zwaarder dan van een burger in een 1:1 situatie.....
hoe zit het dan met een belediging ?? je trekt dan ook altijd aan het kortste eind.....

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. In ieder geval is het zomaar naar binnen stappen (en ik geef toe dat dat wel gepaard ging met enig fysiek geweld. Hij duwde de deur dicht, ik duwde hem open) wel degelijk een ovetreding van mijn kant. Natuurlijk zou ik bij een klacht alles kunnen ontkennen, het is immers een 1 tegen 1 verhaal (dat bedoel je toch?)
Ik ben echter van mening dat je de gevolgen van je daden moet dragen en daar niet over moet liegen. Dat heet met een mooi woord "integriteit", iets waar door sommigen aan wordt getwijfeld, maar dat voor mij nog enige betekenis heeft.
 
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. In ieder geval is het zomaar naar binnen stappen (en ik geef toe dat dat wel gepaard ging met enig fysiek geweld. Hij duwde de deur dicht, ik duwde hem open) wel degelijk een ovetreding van mijn kant. Natuurlijk zou ik bij een klacht alles kunnen ontkennen, het is immers een 1 tegen 1 verhaal (dat bedoel je toch?)
Ik ben echter van mening dat je de gevolgen van je daden moet dragen en daar niet over moet liegen. Dat heet met een mooi woord "integriteit", iets waar door sommigen aan wordt getwijfeld, maar dat voor mij nog enige betekenis heeft.
~[/quote]


Dat bedoelde ik dus ....
en al we jury rechtspraak zouden kennen en ik zat erin kan jij wel raden wat de jury gaat uitspreken .......
 
Even iets luchtigers.
Ik had destijds een collega die als hobby kanarie's kweekte. De beste man nam zijn hobby bijzonder serieus. Zo zat hij op een zondagmorgen in het "kring gesprek" te vertellen dat hij erin geslaagd was een zeer zeldzame kleurencombinatie te kweken. Een collega ging hier serieus op in en vroeg of het nou echt mogelijk was zoiets te kweken, of dat het gewoon toeval was. De kanarieman begon vol vuur te vertellen over voeding en genetische manipulatie (tenminste, dat was hoe ik het begreep). De andere collega vroeg tenslotte: Dus je kunt elke kleur kweken die je wilt? Uiteraard werd dit door de kanarieman trots bevestigd. Nou, sprak de andere collega, dan wil ik graag een metallic-blauwe. Iedereen lag dubbel, behalve eentje.......

Nou goed, met die collega was ik dus op surveillance toen hij even wilde stoppen bij een dierenwinkel. De eigenaar van deze zaak had dezelfde afwijking hobby. Er ontstond een goed gesprek tussen de twee en ik keek even rond naar alles wat daar in hokjes zat, toen de deurbel de komst van een klant aankondigde. Er stapte een meisje binnen van een jaar of zes. Een uiterst snoezig kind, fris jurkje, witte kniekousjes, blonde vlechtjes, kortom, de natte droom van elke kinderlokker. Het kind miste ook haar twee voortanden, het zogenaamde "fietsenrek". Zij stapte onbevangen op de winkeleigenaar af, wees naar de knaagdierenafdeling en zei: "Dag meneer. Ik sjou graag sjo een klein konijntsje willen kopen....."

Wij, drie grote kerels, stonden gewoon te smélten......

Dat kan, liefje, zij de verkoopmeneer. En wil je dan zo een witte, met die lieve rode oogjes? Of wil je die zwarte, met dat grappige snuffelneusje en dat wipstaartje? Of heb je liever die bruine, met die zachte hangoortjes?

Het meisje dacht een paar seconden na, en zei toen, met haar hoofd een beetje scheef:

Weetsj u, meneer, ik denk dat dat mijn sjlang geen bal kan sjchelen
 
Laatst bewerkt:
Even iets luchtigers.
Ik had destijds een collega die als hobby kanarie's kweekte. De beste man nam zijn hobby bijzonder serieus. Zo zat hij op een zondagmorgen in het "kring gesprek" te vertellen dat hij erin geslaagd was een zeer zeldzame kleurencombinatie te kweken. Een collega ging hier serieus op in en vroeg of het nou echt mogelijk was zoiets te kweken, of dat het gewoon toeval was. De kanarieman begon vol vuur te vertellen over voeding en genetische manipulatie (tenminste, dat was hoe ik het begreep). De andere collega vroeg tenslotte: Dus je kunt elke kleur kweken die je wilt? Uiteraard werd dit door de kanarieman trots bevestigd. Nou, sprak de andere collega, dan wil ik graag een metallic-blauwe. Iedereen lag dubbel, behalve eentje.......

Nou goed, met die collega was ik dus op surveillance toen hij even wilde stoppen bij een dierenwinkel. De eigenaar van deze zaak had dezelfde afwijking hobby. Er ontstond een goed gesprek tussen de twee en ik keek even rond naar alles wat daar in hokjes zat, toen de deurbel de komst van een klant aankondigde. Er stapte een meisje binnen van een jaar of zes. Een uiterst snoezig kind, fris jurkje, witte kniekousjes, blonde vlechtjes, kortom, de natte droom van elke kinderlokker. Het kind miste ook haar twee voortanden, het zogenaamde "fietsenrek". Zij stapte onbevangen op de winkeleigenaar af, wees naar de knaagdierenafdeling en zei: "Dag meneer. Ik sjou graag sjo een klein konijntsje willen kopen....."

Wij, drie grote kerels, stonden gewoon te smélten......

Dat kan, liefje, zij de verkoopmeneer. En wil je dan zo een witte, met die lieve rode oogjes? Of wil je die zwarte, met dat grappige snuffelneusje en dat wipstaartje? Of heb je liever die bruine, met die zachte hangoortjes?

Het meisje dacht een paar seconden na, en zei toen, met haar hoofd een beetje scheef:

Weetsj u, meneer, ik denk dat dat mijn sjlang geen bal kan sjchelen


_O- _O- :+ hahahahaa _O- zo snoezig meisje en dan met een SLANG })
Dat kind mag ik wel !! *O* :+
 
"Soms zijn regels niet toereikend"

Vaker dan je denkt.....

Het kenmerk van een goeie smeris is, dat ie in ieder geval de geest van de wet aanhoudt, niet altijd de letter..... De geest van de wet zegt dat je mensen tegen bepaalde zaken moet kunnen beschermen, ook al zegt de letter van de wet soms dat het niet kan.
Dep heeft aangetoond zo'n smeris te zijn.

Dat bedoelde ik...kon het alleen niet zo mooi verwoorden ;)
 
Even iets luchtigers.
Ik had destijds een collega die als hobby kanarie's kweekte. De beste man nam zijn hobby bijzonder serieus. Zo zat hij op een zondagmorgen in het "kring gesprek" te vertellen dat hij erin geslaagd was een zeer zeldzame kleurencombinatie te kweken. Een collega ging hier serieus op in en vroeg of het nou echt mogelijk was zoiets te kweken, of dat het gewoon toeval was. De kanarieman begon vol vuur te vertellen over voeding en genetische manipulatie (tenminste, dat was hoe ik het begreep). De andere collega vroeg tenslotte: Dus je kunt elke kleur kweken die je wilt? Uiteraard werd dit door de kanarieman trots bevestigd. Nou, sprak de andere collega, dan wil ik graag een metallic-blauwe. Iedereen lag dubbel, behalve eentje.......

Nou goed, met die collega was ik dus op surveillance toen hij even wilde stoppen bij een dierenwinkel. De eigenaar van deze zaak had dezelfde afwijking hobby. Er ontstond een goed gesprek tussen de twee en ik keek even rond naar alles wat daar in hokjes zat, toen de deurbel de komst van een klant aankondigde. Er stapte een meisje binnen van een jaar of zes. Een uiterst snoezig kind, fris jurkje, witte kniekousjes, blonde vlechtjes, kortom, de natte droom van elke kinderlokker. Het kind miste ook haar twee voortanden, het zogenaamde "fietsenrek". Zij stapte onbevangen op de winkeleigenaar af, wees naar de knaagdierenafdeling en zei: "Dag meneer. Ik sjou graag sjo een klein konijntsje willen kopen....."

Wij, drie grote kerels, stonden gewoon te smélten......

Dat kan, liefje, zij de verkoopmeneer. En wil je dan zo een witte, met die lieve rode oogjes? Of wil je die zwarte, met dat grappige snuffelneusje en dat wipstaartje? Of heb je liever die bruine, met die zachte hangoortjes?

Het meisje dacht een paar seconden na, en zei toen, met haar hoofd een beetje scheef:

Weetsj u, meneer, ik denk dat dat mijn sjlang geen bal kan sjchelen


schitterend verhaal _O- _O- _O- :}
 
Maar de dienstdoende agente destijds had me afgeraden een aangifte te doen, toen de naam die-en-die van D. te H. ter sprake kwam. Iets met 'berucht' en 'represailles'.

Dit verhaal lijkt me erg sterk.. Ik heb ook wel eens een aangifte moeten doen van diefstal. En de dief van mijn bromfiets destijds woonde in het kamp, dus dat vinden veel mensen eng. De politie was alleen maar blij dat ze mijn aangifte tegen die knul hadden.. Staat wel leuk op de rechtzaak die er werdt gestart tegen die jongen.

Hij wist overigens heel goed dat ik aangifte had gedaan.. want dat had ik ook tegen hem gezegd. Mijn ervaring leert mij juist dat die lui een hele stoere identiteit creeeren, maar er vaak niks mee doen. Heb ik aansluitend nog een vraag. Vorige week was er een zwartrijder in de tram en die wilde niet zijn gegevens geven aan de controleurs. Hij stond op en riep tegen hun dat hij een mes had. Op dat moment werdt hij tegen de grond gewerkt door de controleurs (3 stevige knapen van een beveiligingsbedrijf). Mag dit nou zomaar? Want de dreiging van een eventueel mes was alleen maar uit de mond van die lamme zak.

Evengoed was het bij de halte Hobbemaplein een leuk gezicht om te zien hoe die knul zo naar het politiebureau werdt gebracht.. Dat zit er namelijk naast.. :P
 
Dit verhaal lijkt me erg sterk.. Ik heb ook wel eens een aangifte moeten doen van diefstal. En de dief van mijn bromfiets destijds woonde in het kamp, dus dat vinden veel mensen eng. De politie was alleen maar blij dat ze mijn aangifte tegen die knul hadden.. Staat wel leuk op de rechtzaak die er werdt gestart tegen die jongen.

Hij wist overigens heel goed dat ik aangifte had gedaan.. want dat had ik ook tegen hem gezegd. Mijn ervaring leert mij juist dat die lui een hele stoere identiteit creeeren, maar er vaak niks mee doen. Heb ik aansluitend nog een vraag. Vorige week was er een zwartrijder in de tram en die wilde niet zijn gegevens geven aan de controleurs. Hij stond op en riep tegen hun dat hij een mes had. Op dat moment werdt hij tegen de grond gewerkt door de controleurs (3 stevige knapen van een beveiligingsbedrijf). Mag dit nou zomaar? Want de dreiging van een eventueel mes was alleen maar uit de mond van die lamme zak.

Evengoed was het bij de halte Hobbemaplein een leuk gezicht om te zien hoe die knul zo naar het politiebureau werdt gebracht.. Dat zit er namelijk naast.. :P

Wedervraag

Zou JIJ wachten tot de dreiger bij iemand een mes in zn flikker duwt? Of ga je PREVENTIEF te werk ;)
Ik vind dat ze perfekt hebben gehandeld
In een tram is t maar klein en nauw, vooral als er nog onschuldige reizigers bij zitten
Geen risico nemen dus en gelijk de aanval ertegenin
 
"Soms zijn regels niet toereikend"

Vaker dan je denkt.....

Het kenmerk van een goeie smeris is, dat ie in ieder geval de geest van de wet aanhoudt, niet altijd de letter..... De geest van de wet zegt dat je mensen tegen bepaalde zaken moet kunnen beschermen, ook al zegt de letter van de wet soms dat het niet kan.

:} :}
 
Dit verhaal lijkt me erg sterk.. Ik heb ook wel eens een aangifte moeten doen van diefstal. En de dief van mijn bromfiets destijds woonde in het kamp, dus dat vinden veel mensen eng. De politie was alleen maar blij dat ze mijn aangifte tegen die knul hadden.. Staat wel leuk op de rechtzaak die er werdt gestart tegen die jongen.

Hij wist overigens heel goed dat ik aangifte had gedaan.. want dat had ik ook tegen hem gezegd. Mijn ervaring leert mij juist dat die lui een hele stoere identiteit creeeren, maar er vaak niks mee doen. Heb ik aansluitend nog een vraag. Vorige week was er een zwartrijder in de tram en die wilde niet zijn gegevens geven aan de controleurs. Hij stond op en riep tegen hun dat hij een mes had. Op dat moment werdt hij tegen de grond gewerkt door de controleurs (3 stevige knapen van een beveiligingsbedrijf). Mag dit nou zomaar? Want de dreiging van een eventueel mes was alleen maar uit de mond van die lamme zak.

Evengoed was het bij de halte Hobbemaplein een leuk gezicht om te zien hoe die knul zo naar het politiebureau werdt gebracht.. Dat zit er namelijk naast.. :P

Die zwartrijder moet zich wel legitimeren, maar een verdachte hoeft niet mee te werken (aan zijn eigen veroordeling, een verdachte heeft bijv. ook het recht om te zwijgen), alleen lijdzaam ondergaan. Echter legitimeert hij zich niet, dan wordt hij aangehouden voor de wet ID én zwartrijden, terwijl hij er anders met een 'bonnetje' af kan komen. Dan gaat ie mee naar het bureau (in dit geval Hoefkade óf Jan Hendrikstr.) en hebben de agenten in principe 6-uur om hem vast te houden om zijn identiteit te achterhalen. Dat kan evt nog verlengt worden bl bla bla... Nu dreigt hij ook nog met een mes. Zoals barbie-c. al opmerkte is zo'n tram maar smal en zitten er nog meer passagiers in (meestal). Zo iemand die loopt te dreigen in die situatie moet je het initiatief ontnemen. Je weet immers niet of hij echt een mes heeft of alleen maar dreigt. Dus zijn handen laten spreiden (en niet uit het oog verliezen) en in de boeien. Meestal gaat dat nit vrijwillig, dus wordt ie een handje geholpen. Dat ze dat met z'n drieën doen is alleen maar slim (en knap in die kleine ruimte) want dan hoef je niet moeilijk(er) te gaan doen als hij nog vervelender wordt.
 
Laatst bewerkt:
Zonder af te doen aan DeP : (Ik ken Dep niet en de beschreven situatie niet goed genoeg) :


Hier schuilt een gevaar! Namelijk: De interpretatie van de situatie door de agent.

Heb vaker meegemaakt dat agenten dingen doen die niet kunnen volgens de wet....
Vaak goed (normen&waarden), soms niet.

Agenten zijn mensen.
Met inschattingsvermogen.
Maar ook met: Vooroordelen, trots, stoerdoenerij, "inter-collegiale" babbels, zelfoverschatting ergernis, vermoeidheid en what more....
Zoals iedereen.
Niet "god".
Heb meegemaakt dat dit niet helemaal goed gaat.

De agent was zo goed in het beoordelen van de situatie ....
.... dat ie al wist wat er aan de hand was voordat ie enige informatie had !!!

Zelfoverschatting+vooroordeel+ergernis -> buiten het boekje.
Na uitvoerig aandringen op uitleg, toch nog een oor gekregen voor deze.
Reactie: "Oh, dat verandert de zaak."


Ander voorbeeld:
Eigenzinnige oudjes die een 20 jarige, vredelievende randdebiel wegpesten omdat ze zich ergeren aan een klein beetje muziek van het verkeerde soort.
Niet heel waarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.
Kan Dep de situatie inschatten ?


Dit is geen enkele afbreuk aan Dep, alleen denkstof.


Zeikerd! ;) O-)

Je denkt toch zeker niet dat dat jong ook maar een haar gekrenkt is omdat hij van muziek houdt! :(
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal van advies om tegen bepaalde mensen/groepen geen aangifte te doen is mij te hardnekkig om complete onzin te zijn.....
Ik geloof dat wel ,, en ik meen dat als je aangifte wil/moet doen , en de politie raad het af wegens ongewenste bezoeken ,, waarom staat de naam /adres van de aangever ook op het process verbaal ??? zouden ze dat niet beter kunnen afschermen dat alleen de advocaten naast justitie & co erbij kunnen ?? zeker in de kleine zaken .....
En als ze het dan zo goed weten ,, misschien een idee voor extra surviance en een Dep gesprekje ,,, ..... en dan er ook voor staan ....

en wat die zwartrijder betreft , als je zo stom ben om te roepen dat je een mes heb ,,, moet je ook niet zeiken dat je tegen de grond word gewerkt .. juist de mensen die zoiets roepen hebben vaak geen mes en kunnen er ook niet mee omgaan.....
en wat mij betreft ,, zwartrijden, geen ID op zak , bedreiging, 1+1+1=3

Wist niet dat men maar 6 uur de tijd heb om je ID uit te zoeken... men kan wel verlengen...
Maar ik dacht dat je gewoon 2 dagen vast gehouden kon worden......
en dat er geen mensen zonder ID de straat op gezet werden.....
 
Laatst bewerkt:
Zonder af te doen aan DeP : (Ik ken Dep niet en de beschreven situatie niet goed genoeg) :


Hier schuilt een gevaar! Namelijk: De interpretatie van de situatie door de agent.

Heb vaker meegemaakt dat agenten dingen doen die niet kunnen volgens de wet....
Vaak goed (normen&waarden), soms niet.

Agenten zijn mensen.
Met inschattingsvermogen.
Maar ook met: Vooroordelen, trots, stoerdoenerij, "inter-collegiale" babbels, zelfoverschatting ergernis, vermoeidheid en what more....
Zoals iedereen.
Niet "god".
Heb meegemaakt dat dit niet helemaal goed gaat.

De agent was zo goed in het beoordelen van de situatie ....
.... dat ie al wist wat er aan de hand was voordat ie enige informatie had !!!

Zelfoverschatting+vooroordeel+ergernis -> buiten het boekje.
Na uitvoerig aandringen op uitleg, toch nog een oor gekregen voor deze.
Reactie: "Oh, dat verandert de zaak."


Ander voorbeeld:
Eigenzinnige oudjes die een 20 jarige, vredelievende randdebiel wegpesten omdat ze zich ergeren aan een klein beetje muziek van het verkeerde soort.
Niet heel waarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.
Kan Dep de situatie inschatten ?


Dit is geen enkele afbreuk aan Dep, alleen denkstof.

daarom kunnen enkele mensen agent zijn, en anderen niet ;)
 
Het verhaal van advies om tegen bepaalde mensen/groepen geen aangifte te doen is mij te hardnekkig om complete onzin te zijn.....
Ik geloof dat wel ,, en ik meen dat als je aangifte wil/moet doen , en de politie raad het af wegens ongewenste bezoeken ,, waarom staat de naam /adres van de aangever ook op het process verbaal ??? zouden ze dat niet beter kunnen afschermen dat alleen de advocaten naast justitie & co erbij kunnen ?? zeker in de kleine zaken .....
En als ze het dan zo goed weten ,, misschien een idee voor extra surviance en een Dep gesprekje ,,, ..... en dan er ook voor staan ....

Dit is al meermaals besproken door o.a. JanB. Anonieme aangifte of getuigeverklaring gaat niet.

En sommige mensen hebben een reputatie,......het is maar een reputatie hoor. Je moet de meeste dingen niet groter maken dan ze zijn,...anders was ik al heel vaak doodgemaakt door stoere dealers. Tot nu toe nog niet ! :+
 
Dit is al meermaals besproken door o.a. JanB. Anonieme aangifte of getuigeverklaring gaat niet.

En sommige mensen hebben een reputatie,......het is maar een reputatie hoor. Je moet de meeste dingen niet groter maken dan ze zijn,...anders was ik al heel vaak doodgemaakt door stoere dealers. Tot nu toe nog niet ! :+

Ik heb het wel gelezen maar bedoel dat als de politiek zo graag wat willen zou men kunnen beginnen met de naam + adres niet in het process verbaal wat de verdacht krijgt te zetten , de regels aanpassen .....

en ik denk wel dat je gelijk heb juist de blafende honden bijten niet ,, en die dat wel doen(bijten) die doen dat ineens ??
 
Een ervaring van mij met een agent (aan de telefoon).

Een paar maanden geleden is mijn zx12 helemaal gestript. Alle kuipdelen zijn toen gestolen met de cockpit, koplamp, spatborden, etc. Ik had alleen nog een chassis met 2 wielen en een motor. Schade van 9000 euro.

Op zaterdag ochtend aangifte gedaan bij de politie. Vervolgens Zaterdagmiddag even op marktplaats kijken. Zeer verbaasd dat op marktplaats heel toevallig alle kuipdelen werden aangeboden in dezelfde kleur als van mijn fiets. Ook was er een cockpit bij met een koplamp. Precies de onderdelen die van mij fiets waren verdwenen.

Ik natuurlijk de politie gebeld. Krijg een dame aan de telefoon. Ik leg de situatie uit en stel voor dat er eens word gekeken bij de aanbieder van de onderdelen. Vervolgens werd er mij verteld dat ikzelf bij de onderdelen zou moeten gaan kijken. Als ik de onderdelen zou herkennen dan moest ik de politie nog maar een keer bellen. Misschien dat ze dan zouden gaan kijken.

Ik heb toen ook maar gevraagd of ik ook salaris van ze ga krijgen. Die vraag werd niet begrepen.

Enfin weer een duidelijk voorbeeld van prioriteiten
 
Een ervaring van mij met een agent (aan de telefoon).

Een paar maanden geleden is mijn zx12 helemaal gestript. Alle kuipdelen zijn toen gestolen met de cockpit, koplamp, spatborden, etc. Ik had alleen nog een chassis met 2 wielen en een motor. Schade van 9000 euro.

Op zaterdag ochtend aangifte gedaan bij de politie. Vervolgens Zaterdagmiddag even op marktplaats kijken. Zeer verbaasd dat op marktplaats heel toevallig alle kuipdelen werden aangeboden in dezelfde kleur als van mijn fiets. Ook was er een cockpit bij met een koplamp. Precies de onderdelen die van mij fiets waren verdwenen.

Ik natuurlijk de politie gebeld. Krijg een dame aan de telefoon. Ik leg de situatie uit en stel voor dat er eens word gekeken bij de aanbieder van de onderdelen. Vervolgens werd er mij verteld dat ikzelf bij de onderdelen zou moeten gaan kijken. Als ik de onderdelen zou herkennen dan moest ik de politie nog maar een keer bellen. Misschien dat ze dan zouden gaan kijken.

Ik heb toen ook maar gevraagd of ik ook salaris van ze ga krijgen. Die vraag werd niet begrepen.

Enfin weer een duidelijk voorbeeld van prioriteiten

En de juiste prioriteiten zijn gesteld. Wat zou de politie moeten gaan doen bij die aanbieder dan? Alleen omdat jij denkt dat de onderdelen mogelijk van jou zijn omdat je zelf ook zo'n motor hebt? En wat is er mis mee om zelf te gaan kijken als potentiele koper? Jij kan je eigen onderdelen herkennen, politiemensen die er naar aanleiding van een belletje van jou naartoe gaan niet.

Maar goed, je zal zelf wel geen verdere actie hebben ondernomen, anders had dat hier ook wel gestaan denk ik :?
 
Zeg nou eerlijk, als je helemaal niets gedaan hebt is er weinig kans dat je in aanraking komt met de politie. Dus als je al een agent aan de deur hebt zal er vast iets niet kloppen.

Nou, als dat het officiele beleid is begeef je je wel heel erg op een hellend vlak. Het is goed dat er regels zijn waar ook de politie zich aan moet houden, en die de burger beschermen van machtsmisbruik door de politie.

Wat alleen steeds meer vergeten wordt is dat regeltjes zwart-wit zijn maar dat de uitvoering daarvan niet zwart-wit mag zijn. Dat een agent af en toe de regels moet kunnen overtreden om een hoger doel te bereiken. En daar inderdaad achteraf zich wel voor zou moeten verantwoorden maar waarbij dan in die verantwoording dat hogere doel mee moet kunnen worden genomen.

Dat laatste lijkt de samenleving in zijn geheel nog wel eens te vergeten. Iedereen staat steeds meer en meer op zijn rechten en vergeet te zien dat rechten alleen iets zijn om het samenleven op de één of andere manier te reguleren. En dat reguleren vooral nodig is in die gevallen dat het misgaat.
 
(meestal). Zo iemand die loopt te dreigen in die situatie moet je het initiatief ontnemen. Je

Inderdaad. En bedenk ook eens wat voor een situatie je creëert als je stelt dat dit niet zou mogen? Dan is het dus voldoende om onder een bekeuring voor zwartrijden uit te komen als je zegt "pas op, ik heb een mes".

Ik heb er geen enkel probleem mee dat er op zo'n moment wordt ingegrepen en dat de verdachte er ook niet makkelijk vanaf komt.

Waar ik wel een probleem mee heb zijn de fouilleeracties in Den Haag waarbij iedere burger wordt lastig gevallen, alleen omdat de overheid niet voldoende grip heeft op de situatie. Zeker als dan blijkt dat degenen die met een wapen zijn aangetroffen een paar uur later weer op straat loopt.

Hulde voor de agenten die deze kloteklus doen, maar een dikke min voor de politici die ervoor zorgen dat agenten niks anders dan dit soort dweilen-met-de-kraan-open-acties kunnen doen waar iedereen last van heeft en die niks oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan