Sollantos
Rookie
- Onderwerp starter
- #26
Dank voor je uitgebreide reactie! Helaas heb ik niet echt een motorkenner in mijn directe kring die er veel verstand van heeft, maar ik heb wel mezelf verdiept in alles waar ik op moet letten en waaraan je kan zien of onderhoud eraan zit te komen. Zoals inderdaad ketting, tandwielen, remblokken, wiellagers en balhoofd, etc. Is jouws inziens die 'kennis' voldoende om een goede inschatting te maken, of is het belangrijk dat een kenner verder kan kijken dan alleen de staat van onderhoud en schade? Objectiviteit is wel een dingetje inderdaad...Ja, er zijn er velen die ervan leven om een kneus uit het buitenland te halen.
Voertuig beetje oppoetsen, teller draaien op de gewenste stand en dan met dikke winst verkopen.
Als je gaat kijken iemand meenemen met verstand van zaken. Veel meer objectief!
Vooraf reeds afspreken dat in 1e instantie ZIJN oordeel leidend is. Jouw aankoophulp loopt namelijk NIET met een roze bril!
Vertrek bij de dealer en zeg dat je er nog even over nadenkt en dat je bedenktijd wil. (meestal zeg je dan eigenlijk dat je er vanaf ziet)
Desnoods ga je na bezichtiging ergens in een koffiebar samen in gesprek. Kan je alsnog terugkomen op je besluit.
Natuurlijk alles checken icm verwachte levensduur van de motor.
Remschijven weinig ingesleten, handvatten nog als nieuw, voetsteunen, olielekkage, lekkage KVS, pitting en keerringen voorvork, deukjes in radiator, lakbeschadiging ivm steenslag ect.
Ook goede check of motor is niet een schade-gevalletje. Alles recht en alle delen passen strak aan elkaar? Links en rechts zelfde kier?
ALLE originele stickers voor dat specifieke bouwjaar zitten nog op de goede plaats? Bij proefrit geen bijzonderheden.
Bij mijn laatste aankoop 2e hands, kon ik vaak op foto's Marktplaats al zien dat niet alle goede stickers er op zaten. Hoeft niet persé verkeerd te zijn, maar was voor mij op voorhand al reden om NIET eens te gaan kijken.
Ketting, banden, remblokken, voetsteunrubbers kan je na 32k weinig meer aflezen vwb de leeftijd. Zullen vaak al vernieuwd zijn.
Hooguit of de staat van verkoop nog voldoende is, of dat je direct al moet gaan vervangen.
Dus samengevat: Neem een kenner mee en zet die roze bril af.
O, ja bij Baatsen.nl kan je nog checken of dealer een goede reputatie heeft.
Kenteken met een 1-tje hoefde ik ook niet. Niet persé verkeerd, maar zegt mss wel iets over de eigenaar?
Een import-motor? Vermogensgrens geldt wrs niet voor de motor waar we nu over spreken.
In verleden had je in buitenland nog een 100pk-grens. Bijv mijn Blackbird hoort in NL 150+ PK te hebben.
Ik heb er toen 1 hele mooie gezien. Bleek 100 PK. Toen was het snel wegwezen. Geen zin in een getemde versie.
Overigens kan je alle specs van een motor zien bij OVI: RDW Kentekencheck Op de weg gezet, import, vermogen ect.
Dank je wel!
EDIT: overigens zie ik dat het bedrijf in kwestie een goede score (veel groen) krijgt op baatsen.com.