Mooie geïmporteerde motor gezien

Ja, er zijn er velen die ervan leven om een kneus uit het buitenland te halen.
Voertuig beetje oppoetsen, teller draaien op de gewenste stand en dan met dikke winst verkopen.

Als je gaat kijken iemand meenemen met verstand van zaken. Veel meer objectief!
Vooraf reeds afspreken dat in 1e instantie ZIJN oordeel leidend is. Jouw aankoophulp loopt namelijk NIET met een roze bril!
Vertrek bij de dealer en zeg dat je er nog even over nadenkt en dat je bedenktijd wil. (meestal zeg je dan eigenlijk dat je er vanaf ziet)
Desnoods ga je na bezichtiging ergens in een koffiebar samen in gesprek. Kan je alsnog terugkomen op je besluit.

Natuurlijk alles checken icm verwachte levensduur van de motor.
Remschijven weinig ingesleten, handvatten nog als nieuw, voetsteunen, olielekkage, lekkage KVS, pitting en keerringen voorvork, deukjes in radiator, lakbeschadiging ivm steenslag ect.

Ook goede check of motor is niet een schade-gevalletje. Alles recht en alle delen passen strak aan elkaar? Links en rechts zelfde kier?
ALLE originele stickers voor dat specifieke bouwjaar zitten nog op de goede plaats? Bij proefrit geen bijzonderheden.
Bij mijn laatste aankoop 2e hands, kon ik vaak op foto's Marktplaats al zien dat niet alle goede stickers er op zaten. Hoeft niet persé verkeerd te zijn, maar was voor mij op voorhand al reden om NIET eens te gaan kijken.

Ketting, banden, remblokken, voetsteunrubbers kan je na 32k weinig meer aflezen vwb de leeftijd. Zullen vaak al vernieuwd zijn.
Hooguit of de staat van verkoop nog voldoende is, of dat je direct al moet gaan vervangen.

Dus samengevat: Neem een kenner mee en zet die roze bril af.
O, ja bij Baatsen.nl kan je nog checken of dealer een goede reputatie heeft.

Kenteken met een 1-tje hoefde ik ook niet. Niet persé verkeerd, maar zegt mss wel iets over de eigenaar?
Een import-motor? Vermogensgrens geldt wrs niet voor de motor waar we nu over spreken.
In verleden had je in buitenland nog een 100pk-grens. Bijv mijn Blackbird hoort in NL 150+ PK te hebben.
Ik heb er toen 1 hele mooie gezien. Bleek 100 PK. Toen was het snel wegwezen. Geen zin in een getemde versie.
Overigens kan je alle specs van een motor zien bij OVI: RDW Kentekencheck Op de weg gezet, import, vermogen ect.
Dank voor je uitgebreide reactie! Helaas heb ik niet echt een motorkenner in mijn directe kring die er veel verstand van heeft, maar ik heb wel mezelf verdiept in alles waar ik op moet letten en waaraan je kan zien of onderhoud eraan zit te komen. Zoals inderdaad ketting, tandwielen, remblokken, wiellagers en balhoofd, etc. Is jouws inziens die 'kennis' voldoende om een goede inschatting te maken, of is het belangrijk dat een kenner verder kan kijken dan alleen de staat van onderhoud en schade? Objectiviteit is wel een dingetje inderdaad... :+

Dank je wel!

EDIT: overigens zie ik dat het bedrijf in kwestie een goede score (veel groen) krijgt op baatsen.com.
 
Groen Grijs geel rood dat deert geen reet. als je goed luisterd word je verteld dat import motoren auto's uit het buiten land gehaald worden om een reden.
Dat gebeurt al tiental jaren zo.

De eigenaar en km stand is nooit te checken en daar rinkelt de kassa.

Als jij verliefd op de motor word en groen een mooie kleur vind moet je het doen.

Ik zou voor een compleet onderhouds boekje gaan waar alles is bij gehouden en de motor bekijken.
 
Of bij je eigen handelaar die je vertrouwt vragen of hij/zij een goeie voor je zoekt.
 
Ach joh handelaar is een handelaar die leeft van de handel een praatjes hij moet gewoon geld verdienen
 
Vertrouw een origineel boekje met onderhouds historie als het kan bekend bij de dealer dan heb je wat

Je kan nog beter een hoer vertrouwen die verteld precies wat je krijgt voor je geld en hoe lang het mag duren.

Maar goed daar zetten de mensen dan juist vraag tekens bij hahah
 
Kenteken met een 1-tje hoefde ik ook niet. Niet persé verkeerd, maar zegt mss wel iets over de eigenaar?
Ik vraag me af wat het zegt over de eigenaar?

Ter voorbeeld, lering en vermaeck: Ik heb nog nooit een auto gehad die zonder 1tje eruit ging en mijn huidige motor heeft een 1tje. Geen van alle is een schadegeval geweest (ik heb best wat kentekenplaten gekocht in de loop der jaren). In mijn geval is het 1x platen gejat, 1x onderweg verloren door een afgebroken houder en 1x een fuckup bij het RDW waardoor ik de eerste afgifte van de GAIK platen niet kon doen. Toen moest ik het dus als vermist opgeven. En dan krijg je een 1tje.
 
Groen Grijs geel rood dat deert geen reet. als je goed luisterd word je verteld dat import motoren auto's uit het buiten land gehaald worden om een reden.
Dat gebeurt al tiental jaren zo.

De eigenaar en km stand is nooit te checken en daar rinkelt de kassa.

Als jij verliefd op de motor word en groen een mooie kleur vind moet je het doen.

Ik zou voor een compleet onderhouds boekje gaan waar alles is bij gehouden en de motor bekijken.
Ik lees meerdere meningen en die klinken niet allemaal zoals die van jou. In veel topics is de conclusie dat import niet per definitie foute boel is en dat Nederlandse fietsen ook niet altijd betrouwbaar zijn. Ook mijn plaatselijke dealer (die ik belde nadat ik dit topic geopend heb, ook voor meer inzicht) vertelde dat veel motoren moeilijk te krijgen zijn in NL en daarom geïmporteerd zijn. Kijkend naar het huidige aanbod van Z 750's, zie ik ontzettend veel importfietsen. Ik waardeer alle input in dit topic enorm, maar ik vind je reactie wel een beetje een denigrerende toon hebben, maar goed dat kan ik verkeerd interpreteren (blijft natuurlijk geschreven tekst).
 
Poeh, dat is een flink eindje bij de verkoper vandaan :9. Was sowieso na meerdere reacties hier aan het overwegen om een motordealer/garage in de buurt van de verkoper te raadplegen tijdens de testrit, voor een check. :)
 
Een motor uit het buitenland is niet anders dan een Nederlands exemplaar,daarom is het belangrijker naar de technische staat te kijken dan
of het een import is of niet.
 
Poeh, dat is een flink eindje bij de verkoper vandaan :9. Was sowieso na meerdere reacties hier aan het overwegen om een motordealer/garage in de buurt van de verkoper te raadplegen tijdens de testrit, voor een check. :)
Hij komt ook naar je toe en kan ter plaatse de motor keuren.
 
Poeh, dat is een flink eindje bij de verkoper vandaan :9.
Was sowieso aan het overwegen om een motordealer/garage in de buurt van de verkoper te raadplegen tijdens de testrit, voor een check. :)
Als je dat NU weet te regelen en je kan de motor tijdens de testrit een vlugge check laten geven. Dan ben je ook klaar!
Motordealers zitten nu toch in de stille periode. Dus NU hebben ze tijd genoeg.
Alles met check-dealer GOED afspreken, dat als je komt dat je DIRECT wordt geholpen.
Natuurlijk ook dat de tijd die hij gaat gebruiken gewoon wordt betaald! Ook dat als alles goed verloopt dat ie er een klant bij krijgt.:9

Bedenk echter wel dat ook een dealer niet IN het blok kan kijken in 10 min. Hoewel.................
Een heel goede monteur kan vaak al veel horen tijdens het lopen van het blok.

Vlgs mij doet v Lent check door heel NL. Tsja, ver weg geeft wel hogere kosten!
 
Wat ik bedoelde dat je iemand op gevoel en blauwe ogen kan vertrouwen alleen zegt dat niets , het zegt wel iets over dat je je happy voelt bij die verkoper

Wat overblijft is een motor die voor je staat waar hij dan jij niets van weet. behalve waar hij hem gekocht heeft , en wat over de grens komt is al gezegt.

Het kan zijn dat het koud over komt maar feit is dat het wel zo is.

Als je zekerheid zoekt met je naar andere dingen zoeken. maar goed dat is al zo vaak over geschreven, bovag bedrijf bv boekjes eerste eigenaar .en daarna je eigen ogen en iemand met kennis van zaken
 
Dank allen voor de uitleg. Dit komt gedeeltelijk wel overeen met het telefoongesprek dat ik met het bedrijf gehad heb, hoewel die over alles heel eerlijk was. Hij praatte er niet omheen dat de motor nog niet gecheckt was en dat ze dit pas doen bij een eventuele verkoop. Bijkopen van garantie en afleverbeurt is ook aan de orde hier. Hij gaf ook toe dat hij geen inzicht heeft in het verleden en de onderhoudshistorie van de motor. Allemaal erg open dus, maar ook een risico.
wat heeft checken na verkoop voor zin. je kan het als klant niet controleren en wat doen ze met de resultaten van de check als ze hem al uitvoeren? waarschijnlijk niks. ze gaan je echt niet bellen van we hebben dingen gevonden tijdens de check en we vinden dat de prijs omlaag moet. kopen bij zo'n handelaar moet je gelijk behandelen als kopen bij een particulier en daar is de prijs te hoog voor.
 
wat heeft checken na verkoop voor zin. je kan het als klant niet controleren en wat doen ze met de resultaten van de check als ze hem al uitvoeren? waarschijnlijk niks. ze gaan je echt niet bellen van we hebben dingen gevonden tijdens de check en we vinden dat de prijs omlaag moet. kopen bij zo'n handelaar moet je gelijk behandelen als kopen bij een particulier en daar is de prijs te hoog voor.
Goed punt, ik wil ook zeker iets van de prijs afhalen als het exemplaar wat is. Met de afleverbeurt en garantie erbij vind ik hem te duur. Ik ga morgen kijken en laat mijn roze bril op het nachtkastje liggen. :)
 
Vertrouw een origineel boekje met onderhouds historie als het kan bekend bij de dealer dan heb je wat

Je kan nog beter een hoer vertrouwen die verteld precies wat je krijgt voor je geld en hoe lang het mag duren.

Maar goed daar zetten de mensen dan juist vraag tekens bij hahah


Boekjes kan iedereen invullen en afstempelen...
Het enige wat betrouwbaar is zijn rekeningen, en dan nog, ook een perfect onderhouden motor kan problemen geven, iets met in het verleden behaalde resultaten....

Gewoon donders goed opletten, en rustig de tijd nemen om de motor goed te bekijken.
 
en als ze zeggen die van lent komt er hier niet in hard wegrennen

Is die man een heilige ofzo? Ik geloof direct dat het een hele goede monteur is, maar wat ziet hij in een blok wat anderen niet zien?
 
Het is geen monteur, het is een keurmeester.
Hij controleert de motor, maar in het blok kan hij natuurlijk ook niet kijken, wel naar alles er omheen, en daar kan ook veel mis mee zijn...

En sommige handelaren houden niet van kritische keurmeesters...
 
Goed punt, ik wil ook zeker iets van de prijs afhalen als het exemplaar wat is. Met de afleverbeurt en garantie erbij vind ik hem te duur. Ik ga morgen kijken en laat mijn roze bril op het nachtkastje liggen. :)
afleverbeurt lekker laten zitten, er is nergens omschreven wat dat inhoud en bij schuivers houd het ook meestal niet meer in als het kenteken op jouw naam zetten. als je hem een beurt wilt laten geven spreek dan precies af wat je verwacht (bvb verse vloeistoffen all round inclusief filters + verse kettingset + verse banden en welk soort banden) en wat het gaat kosten en controleer of het ook werkelijk is gedaan voordat je betaalt. en garantie is niet meer als een verzekeringspolis voor hem en ook dat kan je elders waarschijnlijk goedkoper afsluiten. je kijkt nog steeds behoorlijk door een roze bril.
 
afleverbeurt lekker laten zitten, er is nergens omschreven wat dat inhoud en bij schuivers houd het ook meestal niet meer in als het kenteken op jouw naam zetten. als je hem een beurt wilt laten geven spreek dan precies af wat je verwacht (bvb verse vloeistoffen all round inclusief filters + verse kettingset + verse banden en welk soort banden) en wat het gaat kosten en controleer of het ook werkelijk is gedaan voordat je betaalt. en garantie is niet meer als een verzekeringspolis voor hem en ook dat kan je elders waarschijnlijk goedkoper afsluiten. je kijkt nog steeds behoorlijk door een roze bril.
Er is wel degelijk telefonisch besproken wat die beurt inhoudt, namelijk oa olie verversen, nieuwe remblokken en nog wat andere slijtage delen. En ik zie een garantie toch echt anders dan een verzekering. Verzekering heeft niets te maken met onderhoud, garantie wel. En bij verzekering betaal je eigen risico. Ik zie de roze bril in dit geval niet zitten in de spiegel. Ik benoem alleen dat ik de prijs plus garantie en afleverbeurt te duur vind.
 
heel veel bedrijven (handelaren) doen voor garantie gewoon een verzekering afsluiten om de eventuele kosten te dekken per verkochte motor met garantie. wegens gebrek aan eigen werkplaats (behalve de poetsplaats) hebben ze ook geen invloed op de reparatie dat wordt uitbesteed en de kosten gaan naar de verzekeringsmaatschappij. die verzekering wordt dus ook gewoon verkocht als "garantie". meer is het niet. garantie wil niks meer zeggen als dat jij geen rekening krijgt bij onverwachte technische problemen binnen de garantie termijn. en de handelaar koop die verzekering in voor X en verkoopt hem door voor X + veel aan zijn klanten want hij is handelaar en wil verdienen.
en zorg dat die afspraken over de afleverbeurt op papier staan want wat er gezegd wordt kan je je heel slecht op beroepen in geval van problemen. en ook de controle dien je nog steeds zelf uit te voeren voor je geld overhandigt. op het moment dat het jouw motor is zijn slijtage delen vaak uitgeloten in de garantie voorwaarden en als de schijven dus toch te dun blijken te zijn is het plotseling slijtage en uitgeloten van garantie. en in de verkoop voorwaarden staat vaak niet wat een afleverbeurt inhoud en daar kan je je dus niet op beroepen. maak dus duidelijke afspraken en leg die vast in het koopcontract zodat je je er later op kan beroepen. afspraken die niet op papier staan kunnen ze heel makkelijk ontkennen als het op papier staat komen ze er niet onderuit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan