Mooie motor voor beginnende mooi-weer rijder

Heb pas ook mijn eerste motor gekocht en best wel veel proefgereden en gehuurd daarvoor.
Ik zou goed kijken naar het verschil tussen een 1, 2, 3 of 4 cilinder motor.
Een 4 cilinder motor is veel soepeler, de kracht komt meer in de hogere toeren en het geluid is ‘naaimachine’ janken.
Een 2 cilinder is wat bokkiger, met vibraties, maar kun je meer op koppel rijden en het roffelt leuk.

Vond zelf het karakter van een 2 cilinder het leukst, ik ga ook niet zo heel veel rijden dus karakter was belangrijker dan comfort.
Bij mij is het ook een Monster geworden.
 
Dat heb ik ook gedaan. Na jaren niet te hebben gereden nu de BMW Scrambler gekocht. Indien je alleen of voornamelijk plezier ritjes maakt, koop er een die je leuk vindt (binnen je budget)
 
Hier ook, na een tijdje motorloos een proefritje op een Duc gemaakt en gelijk verslaafd.
Daarvoor ook een ritje op een SV 650 maar die haalde het qua rijden niet bij een Monster, uiteindelijk een luchtgekoelde 2-kleps Monster gekocht en geen moment spijt van gehad.
Om budgettaire reden is het toen een M600 geworden, nu zit ik wat rond te kijken om de 600 om te ruilen voor een 750 of een 900, wel weer een luchtgekoelde 2-klepper en een van het oude model.
 
Mijn eerste motor was een nieuwe Ducati Scrambler. Nooit spijt van gehad, rijdt heerlijk en ik heb ‘m nog steeds. En wil ‘m voorlopig ook nog zeker niet kwijt. Veel te leuk.
 
Je beschrijft 2 verschillende motoren waar je voorkeur naar uit gaat,de CB1,een zeer hoogtoerige motor met weinig gewicht
en een goed rijwielgedeelte,maar je zit het motortje constant hoog in toeren te rijden en dat moet je leuk vinden.
De CB750 een veel zwaardere motor,laagtoeriger en minder sportief,dus ga eerst eens op beide rijden voordat je een beslissing neemt.
Een SV is een prima fiets,een beetje een CB1 wat gewicht en sportieviteit betreft,maar laagtoeriger en meer trekkracht en door de
2 cilinder een ander karakter.Dus ook daar zou je eens op kunnen rijden.Ik heb op alle 3 gereden en persoonlijk zou ik voor de fun factor de
CB1 kiezen met de SV een goede 2e,de CB1 is ook het goedkoopste te vinden,hou je nog wat geld over voor andere leuke dingen
en eventueel onderhoud.
Mijd oude lijken want dat zijn vaak bodemloze putten,dat
komt neer op een half uurtje rijden en 2 uur sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Cb1 ziet er leuk uit, 400cc. Maar kijk even naar de waarden: 55 pk (OK!), 39Nm koppel (trekkracht).
Toch nog een lans breken voor een Monster 620ie :X:X , die heeft 57 pk, maar maar liefst 53Nm. Zal bovendien veel scherper sturen dan de Cb1.
 
Cb1 ziet er leuk uit, 400cc. Maar kijk even naar de waarden: 55 pk (OK!), 39Nm koppel (trekkracht).
Toch nog een lans breken voor een Monster 620ie :X:X , die heeft 57 pk, maar maar liefst 53Nm. Zal bovendien veel scherper sturen dan de Cb1.
En 1000 euro voor een grote beurt exclusief banden, kettingset en remblokjes.
 
Dat zijn prijzen voor de watergekoelde superbike-blokken, de gewone luchtgekoelde 2-kleppertjes zijn wel goedkoper in onderhoud. Dat zijn gewoon normale prijzen.
 
Dat zijn prijzen voor de watergekoelde superbike-blokken, de gewone luchtgekoelde 2-kleppertjes zijn wel goedkoper in onderhoud. Dat zijn gewoon normale prijzen.
Ik denk dat je je daarin vergist. Ik was met mijn tweeklepper al 1000 euro kwijt, en met mijn vierklepper zit ik daar boven.
 
Ik heb als eerste motor een Monster 900ie gekocht. Als je één van de laatste bouwjaren koopt heb je een uitontwikkeld en sterk blok. Qua onderhoud kon ik veel zelf doen, wat ik niet kon (kleppen stellen+riemen) heb ik laten doen voor ongeveer €450.
Heb op de mijne twee jaar gereden, bijna 30k erbij gezet en verkocht omdat ik mijn oog op de Street Triple had laten vallen.
Dat is met een budget van 4 tot 6000 ook nog haalbaar. Heb je zeker weten een motor waar je jaren mee vooruit kunt. Qua onderhoud kan ik er nog weinig over zeggen, heb ik hem niet lang genoeg voor.
Beide zijn gewoon hele fijne stuurfietsen en kan ik zeer aanbevelen.
 
Niks mis met Ducati maar prijzen zijn wel heel wat anders dan van een CB1,SV en CB750.
Overigens stuurt een CB1 helemaal niet verkeerd,met een goede vering up-grade vooral de achter vering zal je er met een
Ducati nog een zware dobber aan hebben.Maar dat is hier nog niet eens van toepassing,we hebben het over een beginner,eerst
maar eens leren rijden.
 
Dank allemaal voor de reacties!

Inmiddels heb ik m'n oog laten vallen op een CB 750 en ga ik morgen kijken. Is nog niet heel oud (10 jaar), heeft niet al te veel gelopen (+/- 15k) en zag er op de foto's netjes uit (op een deukje in de tank na, is dat duur eigenlijk om te verhelpen?).

Zal jullie op de hoogte houden! Ben erg benieuwd!

Zat lang ook te twijfelen of ik niet 'gewoon' voor de Ducati moest gaan, maar ben hier toch op teruggekomen doordat dit m'n eerste motor is, waardoor ik nu waarschijnlijk nog helemaal niet weet wat voor type motor ik wil. De Duc ziet er gewoonweg erg vet uit, maar geen idee of de rijstijl bij mij past. Daarnaast was het een behoorlijke investering, wat prima is, maar dan kom je weer bij punt 1: is dit wel mijn type motor?

De CB 750 vind ik mooi qua looks, hopelijk morgen ook qua feeling ;)
 
Zo,n CB750 van ongeveer 10 jaar oud is een zeer betrouwbare lobbes om op te rijden. Zal je in geen enkel opzicht verrassen. (Mogelijk toch omdat hij zo soepel en makkelijk rijdt.)
 
Zo,n CB750 van ongeveer 10 jaar oud is een zeer betrouwbare lobbes om op te rijden. Zal je in geen enkel opzicht verrassen. (Mogelijk toch omdat hij zo soepel en makkelijk rijdt.)
Zeg maar saai,maar dat is niet verkeerd voor een beginner.
 
En 1000 euro voor een grote beurt exclusief banden, kettingset en remblokjes.

NIET op letten: dit is complete LULkoek van iemand die niet weet waar hij over praat, zeker geen eigenaar. Laatste grote beurt van mijn Monster S2R800 uit 2005 bedroeg € 411,62. Op verzoek stuur ik een kopie vd rekening. Ik heb trouwens alle rekeningen vh onderhoud. Dat voor het stellen vd kleppen de koppen gedemonteerd moet worden is ook al vette onzin. Het kán, maar is beslist niet noodzakelijk. Staat ook in geen enkele fabrieks gebruikshandleiding, of werkplaatshandboek. Duidelijk iemand die de bel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Wat een domheid, . . . .
Deze wijsneus :? zal wel in de war zijn met een 4-kleps motorblok. De klassieke Monsters (600/620/695/750/800/900 etc.) hebben echter 2 kleppen per cilinder. Aangezien de Monsters "naked" bikes zijn en er geen kuip hoeft te worden gedemonteerd zijn de blokken super toegankelijk, hetgeen aanmerkelijk scheelt in de werkplaatsuren. Oh ja, de riemen kosten bij mijn dealer € 40 p.st. en zijn beide door een monteur in 30 minuten te wisselen.
 
Laatst bewerkt:
NIET op letten: dit is complete LULkoek van iemand die niet weet waar hij over praat, zeker geen eigenaar. Laatste grote beurt van mijn Monster S2R800 uit 2005 bedroeg € 411,62. Op verzoek stuur ik een kopie vd rekening. Ik heb trouwens alle rekeningen vh onderhoud. Dat voor het stellen vd kleppen de koppen gedemonteerd moet worden is ook al vette onzin. Het kán, maar is beslist niet noodzakelijk. Staat ook in geen enkele fabrieks gebruikshandleiding, of werkplaatshandboek. Duidelijk iemand die de bel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Wat een domheid, . . . .
Deze wijsneus :? zal wel in de war zijn met een 4-kleps motorblok. De klassieke Monsters (600/620/695/750/800/900 etc.) hebben echter 2 kleppen per cilinder. Aangezien de Monsters "naked" bikes zijn en er geen kuip hoeft te worden gedemonteerd zijn de blokken super toegankelijk, hetgeen aanmerkelijk scheelt in de werkplaatsuren. Oh ja, de riemen kosten bij mijn dealer € 40 p.st. en zijn beide door een monteur in 30 minuten te wisselen.
Effe dimmen, ik heb 3 Ducati's gehad, in totaal 145.000 km mee gereden. Mijn eigen rijervaring is ongeveer 650.000 motorfietskilometers.
 
Effe dimmen, ik heb 3 Ducati's gehad, in totaal 145.000 km mee gereden. Mijn eigen rijervaring is ongeveer 650.000 motorfietskilometers.
Het zal er aan liggen waar je het laat doen,Biggelaar is bijvoorbeeld niet goedkoop,bij andere zaken zal je goedkoper terecht kunnen,
verder ligt het er ook aan wat je laat monteren,bijvoorbeeld kettingsets heb je ook verschillende prijsklassen in,en dat geld voor meer
onderdelen,ik heb nog niet zolang geleden mijn getande riemen vervangen,origineel kosten die 90,75 bij de motorfiets fabrikant, ik heb dezelfde direct van de riemen fabrikant gekocht voor 19,75,zo zal er ook een verschil zijn of je de remblokken bij Ducati koopt of bij Brembo zelf,of aftermarkt remblokken
van een ander merk.En ook het werkplaats tarief kan per zaak verschillen,alles bij elkaar kan dat behoorlijke verschillen opleveren.
Dus vlieg elkaar niet te snel in de haren.;)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een zwarte Honda CB 750 '98 met net iets meer dan 14k op de teller (kocht 'm met 13800 ongeveer). Heb 'm afgelopen zaterdag opgehaald, lekker het hele weekend mee rondgereden, wat een mooi apparaat! Snelweg blijf ik geen fan van, maar dat gaat wellicht wel wennen, of niet, en dan blijf ik lekker op de N-wegen en andere kleinere weggetjes rondtouren (wat ook mijn initiele bedoeling was).

@ allemaal: heel erg bedankt voor de vele en inhoudelijke reacties!

Nog wel een vraagje (heb al wel gezocht maar zie door de vele bomen/topics en andere hits op internet het bos niet meer): ik neig om een WA+beperkt casco bij ASR af te sluiten met een dagwaarde van EUR 2500 voor ongeveer 12 euro per maand. Hebben jullie ervaringen met goede (en betaalbare) verzekeringen (vooral m.b.t. diefstal hier in Amsterdam)?
 
Mijn eerste is de CB1000R, heerlijke motor maar je moet je soms wel in kunnen houden anders gaat hij er met je vandoor. Zeer betrouwbare en goede fiets. Zeer schappelijk geprijsd en vaak met mooie extra's!
 
Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een zwarte Honda CB 750 '98 met net iets meer dan 14k op de teller (kocht 'm met 13800 ongeveer). Heb 'm afgelopen zaterdag opgehaald, lekker het hele weekend mee rondgereden, wat een mooi apparaat! Snelweg blijf ik geen fan van, maar dat gaat wellicht wel wennen, of niet, en dan blijf ik lekker op de N-wegen en andere kleinere weggetjes rondtouren (wat ook mijn initiele bedoeling was).

@ allemaal: heel erg bedankt voor de vele en inhoudelijke reacties!

Nog wel een vraagje (heb al wel gezocht maar zie door de vele bomen/topics en andere hits op internet het bos niet meer): ik neig om een WA+beperkt casco bij ASR af te sluiten met een dagwaarde van EUR 2500 voor ongeveer 12 euro per maand. Hebben jullie ervaringen met goede (en betaalbare) verzekeringen (vooral m.b.t. diefstal hier in Amsterdam)?

Veel plezierige kilometers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan