Mooie motor voor beginnende mooi-weer rijder

Cruijff14

Rookie
20 mrt 2019
19
3
Amsterdam
Hi allemaal,

Aangezien ik nieuw op dit forum ben, zal ik me direct even voorstellen.

Jonge (28 jaar, ja dat is jong) gozer die al jaren z'n motorrijbewijs wilde halen, en dan ook afgelopen herfst de daad bij het woord heeft gevoegd door te gaan lessen. Afgelopen week het felbegeerde roze pasje op mogen halen:} en nu steeds meer aan het oriënteren welke motor en bijbenodigdheden ik wil (en moet) hebben.

Uiteraard heb ik tijdens het lessen al de nodige tijd op marktplaats en ook (anoniem) op dit forum rondgedwaald, op zoek naar allerlei tips m.b.t. lessen, het halen van je rijbewijs, kleding, helm en ook een motor. Onlangs heb ik dan ook een mooi leren motorpak op de kop weten te tikken via MP voor EUR 200 en wil ik aanstaand weekend even bij een motorzaak langsgaan (als iemand nog tips heeft voor een motorzaak in Amsterdam hoor ik dat graag!) voor een mooie en goeie (beginners)helm (liever duurder en veiliger/die langer meegaat, dan goedkoop wat uiteindelijk duurkoop is, tips zijn welkom!).

Maar dan nu het leukste maar ook lastigste deel: de motor!

Ik ben al even bij een grote motorzaak in het midden van het land langs geweest en daar ongestoord een tijd rondgewandeld en me zitten vergapen aan alles wat daar stond. Mijn favoriet is op dit moment toch echt de Ducati Monster 696/796, of (alleen vind ik die wat meer op een opgevoerde brommer lijken) de KTM Duke 690. Nadeel van deze twee motoren is het prijskaartje van tussen de EUR 4.000 - 6.000.

Nu dan ook graag jullie mening over het volgende (er zijn al meer van dit soort topics geweest, I know):

1. Een oudere motor voor rond de EUR 1.000 op de kop tikken (zag al veel suggesties langskomen voor de CB500, CB750 maar op MP zijn ze toch al snel richting de EUR 2.000).
Voordelen: kost weinig, kan ik een keer laten vallen zonder dat het pijn aan m'n hart doet dat er een krasje op komt, lekker op leren en kan veilig buiten staan in Amsterdam;
Nadelen: minder veilig (ABS, oud), misschien snel op uitgekeken, minder goed meekomen op de snelweg (alhoewel ik die graag zo veel mogelijk wil vermijden).

2. De Ducati Monster / KTM Duke voor EUR 4.000 - 6.0000
Voordelen: minder snel op uitgekeken, echt een vette motor (vind ik), veilig en misschien overall net iets meer geld kwijt dan aan een goedkope motor waar veel aan vervangen zou moeten worden;
Nadelen: duurder, pijn in het hart als er een kras op komt, wel een geschikte fiets om mee te beginnen? stalling ergens in Amsterdam.

3. Anders, namelijk ...

Even voor de beeldvorming: ik woon dicht bij m'n werk (in Amsterdam) dus zal 'm daar niet voor gaan gebruiken en ben er tijdens het lessen in het najaar/winter wel achtergekomen dat ik een mooi-weer rijder ben (dus na het werk en in de weekenden lekker toeren, zoveel mogelijk de snelweg vermijden want dat vond ik vrij onprettig..). Heb gelest op een naked (SV650) en vond dat een leuk ding, maar zag die al op MP voorbij komen voor rond de EUR 3.500, en dan betaal ik liever wat meer dat ik die Ducati of KTM heb..

Graag jullie adviezen en tips!
 
Allereerst, gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs!
Mijn persoonlijke mening........ Ik zou niet meteen beginnen op een dure motor, je geeft zelf al aan dat je nu nog geen stalling hebt en je woont in Amsterdam.
Het lijkt mij niet echt fijn om een hele mooie (en dure) motor in een korte tijd in waarde te zien kelderen als ie in weer en wind staat met de nodige risico's op krassen en deuken.
Voor een budget van om en nabij de 1000 Euro kun je vooral particulier nog wel wat leuks kopen. Is een Diversion misschien iets voor je? Die kosten de wereld niet en onderdelen zijn eenvoudig te verkrijgen.

Groeten, Gerard
 
Thanks voor je reactie Gerard!

Dat zijn inderdaad punten waar ik zelf ook een beetje mee zit, ik zou het toch wel zonde vinden om een motor van dat bedrag buiten te laten staan in de regen etc. (ook diefstal gevoeliger).

Ik kende de Diversion niet, maar heb net even zitten kijken op MP. De wat jongere exemplaren zien er leuk uit, maar gaan al snel richting de EUR 3.500, de wat oudere modellen die rond de EUR 700 - 1.500 zitten komen alleen een beetje oubollig over met dat windschermpje etc..
 
Toen ik in 1982 begon met motorrijden was dat op een CB 750 van 3 jaar oud. Ik was sleutelvaardig en kwam met een werkplaatshandboek een heel eind. Toch stond in meerdere malen in de week te sleutelen.
Als je dat niet kunt adviseer ik een zo jong mogelijke motor.
 
Het basisonderhoud is niet moeilijk om zelf onder de knie te krijgen, in deze tijd vind je ook veel Youtube filmpjes waarin het e.e.a. stap voor stap wordt uitgelegd.
En een werkplaatshandboek is uiteraard ook aan te bevelen. Ik heb een A-technische opleiding genoten op school :) en heb mezelf wel een hoop aangeleerd (al kan ik nog lang niet alles).
Tot een budget van 1000 Euro kan je natuurlijk niet te hoge eisen stellen aan het uiterlijk van je motor, je praat dan wel over modellen van +/- 20 jaar oud.
Een Diversion is een oubollig model (een beetje de Opel Kadett onder de motorfietsen) maar heeft eenvoudige techniek en de modellen van halverwege de jaren 90 zijn makkelijk te vinden onder de 1000 Euro. Een CB1 (Honda 400) zijn ook wel leuke fietsjes.
 
Och wat een klets. Onderhoudsintervallen zijn tegenwoordig hartstikke schappelijk en de kwaliteit en afwerking is goed.
 
Dank allemaal voor de reacties so far! Ik heb naar aanleiding van jullie tips even zitten kijken naar een CB 750 en een CB 1, wat zijn een beetje prijzen waar ik vanuit mag gaan als er ongeveer 40-60k op de teller staat? Ik zie ze nu voor rond de 1200 - 2000 langskomen, maar heb nog niet echt een beeld wat ze 'zouden moeten kosten'. Zijn er ook specifiek punten waar ik bij deze motoren op zou moeten letten?

Ik vind sleutelen leuk en kan het ook aardig, alleen wil ik nu liever eerst een motor waar ik gewoon op kan gaan rijden en kilometers kan gaan maken om zo ervaring op te doen en te genieten (en daarnaast, als ik een motor aanschaf voor pak 'm beet 1500 waar nog het nodige aan gesleuteld etc moet worden, dan zie ik het al helemaal voor me dat ik daar uiteindelijk 1000 aan moet verspijkeren, dan zou ik dus liever een iets duurdere motor willen kopen die dit niet zou hebben). Zou in de loop van de tijd wel een keer een hobbyprojectje willen hebben om die helemaal op te knappen, maar voor nu dus nog even niet.

Zijn er nog andere motoren die jullie aanraden die een beetje vallen, als je voor optie 1 gaat, binnen de gestelde range?
 
Ouwe gsxf of bandit die kunnen wel tegen een stootje en kosten je de kop niet
 
Dank allemaal voor de reacties so far! Ik heb naar aanleiding van jullie tips even zitten kijken naar een CB 750 en een CB 1, wat zijn een beetje prijzen waar ik vanuit mag gaan als er ongeveer 40-60k op de teller staat?

Marktplaats en Speurders checken.

Ik zie ze nu voor rond de 1200 - 2000 langskomen, maar heb nog niet echt een beeld wat ze 'zouden moeten kosten'. Zijn er ook specifiek punten waar ik bij deze motoren op zou moeten letten?

Google.nl weak points / zwakke punten CB750 / CB1
 
Een eerste generatie sv650s is redelijk betaalbaar, zijn superleuk en hardstikke betrouwbaar. Het meeste sleutelen is er prima aan te doen met een wphb.
Ik heb hem nu als eerste motor, een 2002 model. K'had les op een kawa z650 maar vind de sv toch wel een stuk leuker.
 
Racer met glijschade kopen en zelf je naked maken zoals je het wil ;)

Sv650 van wat oudere jaren is ook betaalbaar en leuk !

Duc zou ik zelf zeker niet als eerste motor kopen, is gewoon allemaal net weer anders dan de rest zeg maar. en over het algemeen is het allemaal wat duurder.

Zelf heb ik al eerst emotor een fiets uit de jaren 90 gekocht, voor minder dan 3k. Nu inmiddels na 7 jaar had ik wel het vertrouwen om echt te kopen wat ik heel graag wou
 
Ik heb nu een paar CB 750's op het oog, variërend van 1.000 - 2.500. Is het naar jullie mening dan slimmer om een wat nieuwer model (1998) te nemen met rond 15.000 - 30.000 op de klok voor wat meer geld, of een wat ouder model met meer op de klok voor rond de 1.000 - 1.200?
 
Als je voor de CB 750 gaat heb je het over een 4-cilinder lijnmotor. Dat rijdt over het algemeen soepel (als een auto), maar heeft (naar mijn bescheiden mening) niet zoveel karakter als een 1- of 2-cylinder. Volgens mij "minder rijbeleving".

Oorspronkelijk had je het over de KTM 690 Duke (1-cilinder), of Ducati Monster (2-cilinder). Dan is de Honda écht van een andere categorie.
Mocht je toch voor de CB 750 gaan, ouder of nieuwer model, let er vooral op dat zo'n motor niet versleuteld is. Veel motorrijders denken goed te kunnen sleutelen. Vaak is dat ook zo, maar heel vaak ook niet. Dan mollen ze meer dan goed is voor de motor. Als je maar enige twijfel hebt: laten staan.
Misschien is er een Honda CB 750 Club. Als die er is zou je eens kunnen informeren of zij een goed exemplaar te koop weten.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik toch bij een bedrijf een 2e hands kopen, mét garantie. Voorbeeld Motofun - Motorocassions | Tweedehands motoren heeft een leuk aanbod van betaalbare, nette motorfietsen. Ik heb geen aandelen of ervaring met die zaak. Er zijn ongetwijfeld ook veel andere goede 2e hands bedrijven.
 
Racer met glijschade kopen en zelf je naked maken zoals je het wil ;)

Sv650 van wat oudere jaren is ook betaalbaar en leuk !

Duc zou ik zelf zeker niet als eerste motor kopen, is gewoon allemaal net weer anders dan de rest zeg maar. en over het algemeen is het allemaal wat duurder.

Zelf heb ik al eerst emotor een fiets uit de jaren 90 gekocht, voor minder dan 3k. Nu inmiddels na 7 jaar had ik wel het vertrouwen om echt te kopen wat ik heel graag wou

Een lichte Duc Monster rijdt gewoon heel scherp, het zijn wel dingen met een eigen karakter. (eens een Duc, altijd een Duc, zo fijn!)
Een 600 moet eens per 20.000 km de riemen vervangen (prijzig), als dat gebeurt is dan kun je er wel even tegenaan.
Als je particulier een monster vindt die 20K of 40K km heeft gereden dan kun je er wel van uitgaan dat er nog twee nieuwe riempjes op moeten
 
Honda CB Hornet nemen. Lekkere onverwoestbare Honda. Sowieso is de prijs van een budget bike afhankelijk van de staat van onderhoud dus selecteer gewoon een paar verschillende opties binnen een bepaalde prijs range en ga kijken en rijden.
 
En kijk eens voor een V-strom, lekker rechtop, goed rustig te rijden en redelijk waardevast.
 
Ik ben het type. Kopen wat je zelf wil. Hard je best gedaan op dat papiertje, flink gespaard voor een motor. Dan wil ik me wel goed voelen op wat ik rijd. Ik heb dan dus ook gewoon een motor van 7k gekocht als eerste motor. Gewoon omdat ik dat wilde en kon.

Ik had wel de luxe dat ik hem binnen kon zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan