Mooie routes/bezienswaardigheden richting Noord-Spanje en terug gezocht

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Dag allemaal,

Deze zomer willen we richting Noord-Spanje rijden. We denken zelf aan Bilbao en daarna via bijv. de Pyreneeën en Oost-Frankrijk terug omhoog.

Ben vaak zat via Frankrijk richting Spanje gereden met de auto, maar ik vind de tolweg echt saai. We reden dan via de A63 en het wordt pas leuk bij de grens tussen Frankrijk en Spanje (Irun). Het doel was dan ook altijd zo snel mogelijk richting de bestemming in Spanje. Echter, nu is het doel de reis en ik kan mij niet voorstellen dat er geen mooie routes/bezienswaardigheden onderweg zijn.

Ik vroeg mij af of jullie tips/bezienswaardigheden/ (delen van) routes voor mij hebben? Richting Bilbao is ook geen vast gegeven, we staan overal voor open. We hebben ong. 10 dagen en willen naar Noord-Spanje en terug, dat is het enige.

Gr. Diego

PS: Als er iemand een mooie (stukje) route als gpx-bestand heeft is dat altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Diego

Als je lekker wil toeren en ook nog wat wil bekijken zou ik na Luik bij de barak met friteure richting La roche, Saint Hubert, Bouillon naar Sedan, waar de Duitsers tot 2 keer toe Frankrijk zijn binnengevallen.
Vandaaruit naar Reims met zijn kathedraal, Troyes, Auxerre naar Nevers om de heilige Bernadette ( van Lourdes) een groet te brengen.
Moulins, Vichy naar La Cortine, kijken of Sjonnie en Rijk daar nog zijn, over het Franse Plato richting de Millau, voor de paar centen zou ik het niet laten om de brug over te rijden. Er onderdoor rijden is ook indrukwekkend.
Of richting Tarbes en Lourdes om een kaarsje aan te steken.
Als je via de Millau gaat dan doorrijden naar Narbonne en daar via de kust afzakken naar de Spaanse grens naar Portbou. Vandaaruit weer zo dicht mogelijk bij de kust langs naar Roses, Empuriabrava.
Veul kilometer maar mooi rijden.

Groet,
Gerard
Ik heb niks op bestand, doe alles op de bonnefooi
 
Indien via de oostkant terug: Avignon, kan je op campings staan op het eiland in de Rhone en lopend naar de binnenstad. Vercors (net ten zuiden van Valence): combe laval / balkonroute, heel fraai. Of Orange, ook heel fraai. Pak daar in de buurt de weg naar Carpentras en dan de D94 naar Serres en dan via de fantastische D1075 Veynes-Grenoble omhoog (de westelijke Route Napoleon zeg maar). Dat is een echte noord/zuid doorrij-motorfietsweg door een fantastisch landschap.
 
Dag allemaal,

Deze zomer willen we richting Noord-Spanje rijden. We denken zelf aan Bilbao en daarna via bijv. de Pyreneeën en Oost-Frankrijk terug omhoog.

Ben vaak zat via Frankrijk richting Spanje gereden met de auto, maar ik vind de tolweg echt saai. We reden dan via de A63 en het wordt pas leuk bij de grens tussen Frankrijk en Spanje (Irun). Het doel was dan ook altijd zo snel mogelijk richting de bestemming in Spanje. Echter, nu is het doel de reis en ik kan mij niet voorstellen dat er geen mooie routes/bezienswaardigheden onderweg zijn.

Ik vroeg mij af of jullie tips/bezienswaardigheden/ (delen van) routes voor mij hebben? Richting Bilbao is ook geen vast gegeven, we staan overal voor open. We hebben ong. 10 dagen en willen naar Noord-Spanje en terug, dat is het enige.

Gr. Diego

PS: Als er iemand een mooie (stukje) route als gpx-bestand heeft is dat altijd welkom.
Ik zou zeggen neem mijn reisverslagen eens door (via de link onder mijn bericht kom je in een heel mooi overzicht).
 
Diego

Als je lekker wil toeren en ook nog wat wil bekijken zou ik na Luik bij de barak met friteure richting La roche, Saint Hubert, Bouillon naar Sedan, waar de Duitsers tot 2 keer toe Frankrijk zijn binnengevallen.
Vandaaruit naar Reims met zijn kathedraal, Troyes, Auxerre naar Nevers om de heilige Bernadette ( van Lourdes) een groet te brengen.
Moulins, Vichy naar La Cortine, kijken of Sjonnie en Rijk daar nog zijn, over het Franse Plato richting de Millau, voor de paar centen zou ik het niet laten om de brug over te rijden. Er onderdoor rijden is ook indrukwekkend.
Of richting Tarbes en Lourdes om een kaarsje aan te steken.
Als je via de Millau gaat dan doorrijden naar Narbonne en daar via de kust afzakken naar de Spaanse grens naar Portbou. Vandaaruit weer zo dicht mogelijk bij de kust langs naar Roses, Empuriabrava.
Veul kilometer maar mooi rijden.

Groet,
Gerard
Ik heb niks op bestand, doe alles op de bonnefooi
Bedankt voor je uitgebreide bericht! Heb het even gecheckt en dit is zeker een mooie route heen of terug.
 
Indien via de oostkant terug: Avignon, kan je op campings staan op het eiland in de Rhone en lopend naar de binnenstad. Vercors (net ten zuiden van Valence): combe laval / balkonroute, heel fraai. Of Orange, ook heel fraai. Pak daar in de buurt de weg naar Carpentras en dan de D94 naar Serres en dan via de fantastische D1075 Veynes-Grenoble omhoog (de westelijke Route Napoleon zeg maar). Dat is een echte noord/zuid doorrij-motorfietsweg door een fantastisch landschap.
Kan mooi in de route van Gerard verwerkt worden. Ziet er tof uit, dank je!
 
Al aardig wat leesvoer inmiddels. We dachten zelf aan Noord-Spanje, maar blijkbaar ook veel moois in Frankrijk. Ik vraag mij nu ook af hoe realistisch onze plannen zijn om naar Noord-Spanje te gaan. We willen ongeveer 10 dagen gaan (iets meer mag ook). Als we richting grens van Spanje gaan en weer terug zijn het al c.a. 3000kms en dan ook nog binnendoor. Ik denk dat we gezien de tijd beter een mooi rondje naar beneden via Oost-Frankrijk en weer omhoog kunnen doen. Genoeg moois daar als ik het zo zie.
 
2 jaar geleden ook die kant uitgereden, tot Burgos. Heen via snelweg, terug binnendoor. En de terugweg deed ik in zes dagen, dat vond ik nog snel. 8-)
Ik ga dit jaar via Duitsland/Zwitserland/Frankrijk naar Spanje / Portugal. Maar zal wat langer weg zijn dan 10 dagen. 8-)

Gebruik anders ook nog de de zoekfunctie hier. Typ "Spanje" in (of wat dan ook), vink "alleen zoeken in titels" aan en je vind een schat aan informatie. Succes en alvast veel plezier met de voorbereiding. :t
 
  • Leuk
Waarderingen: DPP
Ik ben al veel door Frankrijk gereden.
Maar als je 10 dagen hebt en dan steeds binnendoor dan heb je deze dagen al bijna nodig voor de hele rit.

Grof gesproken zou ik zeggen, neem een geografische kaart (dus met hoogtes) van Frankrijk. Kijk naar gebieden met hoogteverschil.
Maak een route die veel van deze gebieden doorkruist. Bijna al zeker dat je dan mooie wegen hebt.
Natuurlijk dan vooral de D-wegen gaan gebruiken..

Een paar tips heb ik wel voor je.
Je wilt naar Bilbao. Net voor de Spaanse grens kan je de Alto de Jaizkibel rijden.
Ook daarna San Sebastian (Donostia) is een bezoekje waard. Heeft een mooi stads-strand.
Voor als je van tapas houdt, zijn er veel bars in de binnenstad. :t
Na SS vervolg je richting Bilbao door pal langs de kust te gaan rijden. Mooi!

Oost-Frankrijk heb ik vorig jaar gedaan. Net niet in de Alpen. Die hoge passen heb ik de meeste wel van gezien.
Om van hairpin naar hairpin in de hoge cols te rijden dat geloof ik inmiddels wel. (maar dat is mijn mening)
Gereden gebieden waren oa Vosges, Vercors, Chartreuse, Drome, Auvergne, Ardesch, Cévennes. Alle middelgebergtes.

West-Frankrijk is voornamelijk plat. Minder leuk op de motor.
Dus Lille-Parijs-Bordeaux-St Jean de Luz is vooral prima om snel in Baskenland te komen.
Enige wat westelijker nog wel leuk is om iets voor om te rijden is Limousin/ Dordogne.
 

Dit topic heeft een route "binnendoor" die snelwegen en tolwegen vermijd van Grens Belgie tot grens Spanje. Heb de gpx opgeslagen mocht de link niet meer werken.

Zelf nog niet kunnen rijden maar wanneer ik die richting mag dan zal ik deze eens testen

Link naar de route Snel naar Zuid Frankrijk GPX - Motorroute
 
Al aardig wat leesvoer inmiddels. We dachten zelf aan Noord-Spanje, maar blijkbaar ook veel moois in Frankrijk. Ik vraag mij nu ook af hoe realistisch onze plannen zijn om naar Noord-Spanje te gaan. We willen ongeveer 10 dagen gaan (iets meer mag ook). Als we richting grens van Spanje gaan en weer terug zijn het al c.a. 3000kms en dan ook nog binnendoor. Ik denk dat we gezien de tijd beter een mooi rondje naar beneden via Oost-Frankrijk en weer omhoog kunnen doen. Genoeg moois daar als ik het zo zie.
3000 kilometer in 10 dagen is zo gek niet hoor. het gebied onder de Pyreneeën is echt super om te rijden.
 
3000 kilometer in 10 dagen is zo gek niet hoor. het gebied onder de Pyreneeën is echt super om te rijden.
Nee, maar als we ook nog onder de Pyreneeën gaan rijden komt er waarschijnlijk weer 1000km bij. Maar er kunnen wellicht dagen aangeplakt worden als het loont:).

Doel je op een bepaald gebied onder de Pyreneeën?
 
Mijn allereerste motorvakantie combineerde ik met een bezoek aan een vriendin in Aveiro. Een navigatiesysteem had ik nog niet, dus gewoon met kaarten op de tanktas en eigenlijk was de heenweg heel simpel, gewoon de kust aan mijn rechterhand houden en dat is best een mooie route. Bretagne en Normandie overgeslagen en daar dus even recht omlaag. Ten oosten van Bordeaux langs (hoewel met de pont bij Royan de Gironde oversteken ook leuk is kwam ik later achter en dan de Spaanse noordkust en vervolgens de Portugese kust afgezakt.

Een jaar later heb ik ongeveer dezelfde route gevolgd tot aan de Pyreneeën en ben die toen in oostelijke richting doorgereden, met een boogje om Montpellier en Marseille heen en vervolgens richting Alpe d'Huez en vanuit daar door de Jura omhoog. Zoiets zou voor TS ook wel passen. Een route plannen is niet ingewikkeld, kijk even op www. viamichelin.com, zoom in naar 1:200.000 en zet een route uit waar je zoveel mogelijk de witte wegen met een groene lijn volgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: DPP
Als je onverhard wil de Bardenas Reales de Navarra. Ga je daar niet onverhard doorheen dan is het gebied vandaar (Pamplona) tot aan de Costa Brava een waar walhalla om te sturen. Je zit aan de zonkant van de Pyreneeën. Het asfalt is er geweldig, het weer goed en het eten en drinken goedkoop.
Bekijk deze playlist maar eens. Weliswaar op de Vespa maar het geeft wel goed weer hoe mooi het er rijden is (zitten ook stukjes Frankrijk in de playlist maar dat zie je vanzelf aan de naam van de video) https://www.youtube.com/playlist?list=PL0i8pr10I_FF2bd-hY29lzAC3eq29wPUf
 
Maria maakt de lekkerste paella met konijn..

Je kunt offroad vanaf de camping naar Andorra.

 
  • Leuk
Waarderingen: DPP
Ook dat is een erg mooie omgeving. Ik heb daar een keer in Sort op de camping gezeten, ook hier erg goed eten op de camping en een leuk dorpje met barretjes en trerrasjes.
 
Als je onverhard wil de Bardenas Reales de Navarra. Ga je daar niet onverhard doorheen dan is het gebied vandaar (Pamplona) tot aan de Costa Brava een waar walhalla om te sturen. Je zit aan de zonkant van de Pyreneeën. Het asfalt is er geweldig, het weer goed en het eten en drinken goedkoop.
Bekijk deze playlist maar eens. Weliswaar op de Vespa maar het geeft wel goed weer hoe mooi het er rijden is (zitten ook stukjes Frankrijk in de playlist maar dat zie je vanzelf aan de naam van de video) https://www.youtube.com/playlist?list=PL0i8pr10I_FF2bd-hY29lzAC3eq29wPUf
We gaan sowieso niet onverhard. Bedoel je met het gebied vanaf Pamplona naar Costa Brava voornamelijk de N-240 en N-260? Of juist wat meer die witte wegen op de kaart?

Schermafbeelding 2021-03-09 om 17.25.02.png
 
Laatst bewerkt:
De witte wegen zijn zeker het leukste maar minder snel.. en de N-240 en N-260 zijn ook echt heerlijke wegen om te rijden. De N260 is gewoon heerlijk gooien en smijten op super asfalt Zeker het stuk ten oosten van Andorra (Collada de Tosas). Als je onverhard wil zeker een rit door de Bardenas Reales doen!

DCMzxKT.jpg

afgelopen zomer op de V-Strom

en een stukje verder naar het oosten
DhTK7hL.jpg
 
@David_ZZR , sorry bedoelde niet onverhard. Maar dat ziet er wel heel gaaf uit! We gaan er denk ik wel naar streven om dat mee te pakken. Van het weekend maar eens de tijd nemen om alles te verwerken tot een mooie route. Genoeg stof tot nadenken dusver!
 
Terug
Bovenaan Onderaan