Moraal ridder, of gewoon slim?

m.doorman

Die hard MF'er
8 dec 2007
255
0
I verwacht mijn A met ruim een maand, daarna ga ik een paar maandjes op mijn CB500 (56bhp) "LEREN RIJDEN" voordat er een "ZWARE" komt.

Ik heb sterk het gevoel dat dit de juiste metode is? of geldt de titel van dit topic?
 
I verwacht mijn A met ruim een maand, daarna ga ik een paar maandjes op mijn CB500 (56bhp) "LEREN RIJDEN" voordat er een "ZWARE" komt.

Ik heb sterk het gevoel dat dit de juiste metode is? of geldt de titel van dit topic?

Niet persee...

als je je kan inhouden maakt t geen reet uit ... waarschijnlijk wel goedkoper als je beginnersfoutjes maakt met remschijf sloten en proberen handschoenen op te rapen vanaf de motor.. ETC.


Maar dat je er een topic voor moet aanmaken ? terwijl er al teveel van zijn ? Das gewoon moraal ridder jup... zelfs op kerst dag ... *:) pfffffff Je bent de grootste morraalridder zonder A :Y
 
hahahaha wat een topic weer :X

Ligt er aan wat voor motor(zwaar) er anders meteen gekomen was.
Maar ligt oefenen kan nooit kwaad hoor... succes!
 
Ik heb ook eerst dik een jaar op een lichte gereden om wat beginnersfouten te kunnen maken. Heb daarna een SV gekocht, ook niet echt zwaar, maar lomp zat als je dat wilt. Is mij iig goed bevallen. Weet nog niet wat er weer komt.
 
Of het slim is? Ligt aan de staat van je CB. :+

Maar in het algemeen zou het niet verkeerd zijn.
 
Zelf gelest op een KTM 450 (gesponsord via de baas)

daarna direct op een BMW r1150r is me prima bevallen

Maar hoe is je rijstijl??? Ikzelf behoorlijk rustig namelijk
zoek echt de grenzen niet op

Als je met "zwaar" veel vermogen bedoelt en dit ook gaat gebruiken is dat niet direct de beste keuze , maar iedereen is verschillend.
er zijn er die na jaren nog niet kunnen rijden en er zijn er die het in de vingers hebben


dus.. wat ben of beter wordt jij????
 
Geen verkeerde keuze. Of zouden veel mensen met een normaal autorijbewijs ook meteen een Porsche kopen als ze het geld hadden ?

Ik heb altijd zoiets van 'eerst leren rijden en dan pas het echte werk'.
Bovendien zeggen PK's helemaal niet zoveel. Ik rijd nu ruim 7 jaar en heb nu ook nog maar 43pk op het achterwiel, terwijl ik zat motoren heb gereden met (veel) meer vermogen.
100pk is helemaal niet nodig, het is leuk, maar doe mij maar gewoon een berg koppel. Veel leuker en beter bruikbaar in een land waar je toch niet hard mag scheuren.

CB500 is dus een prima motor om het lekker op te leren en als je de motor helemaal kent of behoefte hebt aan meer, verkopen en wat zwaarders kopen. Ook moet je nog uit zien te vinden wat je een fijn soort motor vind en wat voor soort motorblok voorjou het lekkerste rijd (aantal cilinders enz.)
 
Niet persee...

als je je kan inhouden maakt t geen reet uit ... waarschijnlijk wel goedkoper als je beginnersfoutjes maakt met remschijf sloten en proberen handschoenen op te rapen vanaf de motor.. ETC.


Maar dat je er een topic voor moet aanmaken ? terwijl er al teveel van zijn ? Das gewoon moraal ridder jup... zelfs op kerst dag ... *:) pfffffff Je bent de grootste morraalridder zonder A :Y

Dit is best te doen met een beetje oefening :P

Ontopic: gewoon doen wat je zelf wilt. Lekker belangrijk of anderen jou een moraalridder vinden of nie. Ben zelf begonnen op 300cc en ik heb daar zo achterlijk mee gedaan terwijl ik nu een 1000cc rij zonder dat ik achterlijk doe.

En mocht je bijna vallen met 300cc... Geloof me, die hou je dan ook niet overeind.
Ik spreek uit ervaring :+

Fijne kerst en rij voorzichtig!
 
De regel hiervoor is als volgt

De mensen die zo verstandig zijn om op een lichte motor te beginnen hadden net zo goed meteen op een zware kunnen stappen.
De mensen die meteen op een zware 'moeten' stappen hadden beter eerst op een lichte kunnen beginnen.

;)
 
Wel leuk... eerst ff "een paar maandjes" op de CB500 en dan de zware... _O-

Allereerst, afhankelijk van hoeveel je gaat rijden natuurlijk, maar meestal leer je het niet ff in een paar maandjes. Het is best verstandig om rustig aan te beginnen, maar stap dan over als je denkt dat je het ding goed beheerst... en meestal ben je dan wat verder dan een paar maandjes... ;)

Maar ik denk dat je het goed bedoeld... eerst leren rijden op een ragbak is idd slim... ;)
 
De regel hiervoor is als volgt

De mensen die zo verstandig zijn om op een lichte motor te beginnen hadden net zo goed meteen op een zware kunnen stappen.
De mensen die meteen op een zware 'moeten' stappen hadden beter eerst op een lichte kunnen beginnen.

;)
:^

:P
 
Je hebt toch al een tijdje op een cb500 rondgereden (lessen)?
En met zo'n 25kw kun je trouwens ook aso rijden, daar heb je geen R1 voor nodig (is maar een voorbeeld).
Het feit dat je er naar moet vragen, en voor jezelf al deze keuze afweegt, doet me vermoeden dat je geen moraalridder bent, maar juist iemand die makkelijk bonnetjes gaat scoren.

Veel succes begin februari met je laatste examen!!
 
Gewoon gelijk een zware kopen, het begint toch te jeuken na een paar maanden. Bovendien heb je zelf je handen aan het gas, rustig beginnen en lekker oefenen. Je hebt met lessen toch al op een cb 500 gezeten? Dan kan je dat dus al, verdergaan met het echte werk zou ik zeggen.
 
:^

maaar, vind wel, is wel lekker als je op een fiets begint die nog wel is om mag vallen..
Ik ben begonnen op een CB-1 maar begint toch al vrij snel te jeuken, vooral als je met maatjes rijd die op een 600rr en alles rijden..
Als je nu een goedkope cb500 koopt en hem met winst kan verkopen in het voorjaar, zou ik het doen :P volgens mij wel goede tijd voor
 
wat natuurlijk ook kan, en nogal wat centjes kan schelen. Is gewoon een zware motor kiezen die je wil en hem laten afvoeren. Zal je misschien 200 euro kosten. en je kunt die afvoering altijd ongedaan maken, want voor 200 euro heb jij geen nieuwe zware motor. (ook niet met inruil)
 
nee ik ben ook gewoon licht begonnen en wil het steeds een stapje opbouwen
als eerste gsxr 750 dan 1000 en dan Hayabusa ofzo of misschien dat ik de 1000 over sla zit toch niet veel verschil in he ;)

maar jongens er schijnt niet echt een relatie te zitten tussen het vermogen van een fiets en aantal zware ongevallen is meer de leeftijd die het doet
sterker nog ik denk zelfs dat je op het moment dat je een lichte motor hebt deze sneller onder de knie hebt en eerder te ver zult gaan, jezelf zult overschatten. ik heb nu 2 maandjes m'n gsxr 750 en durf er maar mondjes maat een stapje mee verder te gaan zeker ook door het weer maar op zo'n manier leer je een fiets wel kennen denk ik.
 
wat natuurlijk ook kan, en nogal wat centjes kan schelen. Is gewoon een zware motor kiezen die je wil en hem laten afvoeren. Zal je misschien 200 euro kosten. en je kunt die afvoering altijd ongedaan maken, want voor 200 euro heb jij geen nieuwe zware motor. (ook niet met inruil)


Of TS koopt een GSX-R 1000
Die heeft van die A, B en C standen.
Volgens mij is die in A vol vermogen, en C staat ie op ong 100 PK.

Rij je dus gewoon de eerste tijd rond in standje C en als je er klaar voor ben, 1 druk op de knop en knallen! :P
 
nee ik ben ook gewoon licht begonnen en wil het steeds een stapje opbouwen
als eerste gsxr 750 dan 1000 en dan Hayabusa ofzo of misschien dat ik de 1000 over sla zit toch niet veel verschil in he ;)

en daarna een 2300cc triumph rocket ;)

Of TS koopt een GSX-R 1000
Die heeft van die A, B en C standen.
Volgens mij is die in A vol vermogen, en C staat ie op ong 100 PK.

Rij je dus gewoon de eerste tijd rond in standje C en als je er klaar voor ben, 1 druk op de knop en knallen! :P
das wel nice dat wist ik niet :)
 
Het idee van moraalridder is bij mij meer "het heffende vingertje" door een ander die het beter denkt te weten, jou keuze is gewoon verstandig. Heeft denk ik niet zoveel met moraalridder te maken.
 
nee ik ben ook gewoon licht begonnen en wil het steeds een stapje opbouwen
als eerste gsxr 750 dan 1000 en dan Hayabusa ofzo of misschien dat ik de 1000 over sla zit toch niet veel verschil in he ;)

maar jongens er schijnt niet echt een relatie te zitten tussen het vermogen van een fiets en aantal zware ongevallen is meer de leeftijd die het doet
sterker nog ik denk zelfs dat je op het moment dat je een lichte motor hebt deze sneller onder de knie hebt en eerder te ver zult gaan, jezelf zult overschatten. ik heb nu 2 maandjes m'n gsxr 750 en durf er maar mondjes maat een stapje mee verder te gaan zeker ook door het weer maar op zo'n manier leer je een fiets wel kennen denk ik.
dan rij ik liever op een cb500 met veel lol.
ga ik maar een keertje op me bek, sta ik wel weer op en rij ik weer verder :]

dat liever dan op een 750 met samengeknepen billen voorbij worden geschoten door gs'jes en cb'tjes ;)

ik heb nou bijna 2 jaar 25 kw gereden. (60.000 km/veel woon-werk) ik ben het echt spuug-zat om daarmee naar school/werk te gaan :r
toch is er op een leuke bochtige dijk niks leuker dan die r1 voor je een beetje op te jagen }) })

je leert gewoon sneller rijden op een fiets met niet al teveel power dan op een supersport kanon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan