Morse-ketting klinken

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Ik zou graag willen weten hoe ik mijn nokkenasketting (voor mijn cb400t) moet klinken? Het is een morse-ketting. Er zat een klinkschakel bij, deze heb ik met 2 waterpompen vast gedrukt. Daarna heb ik geprobeerd de randjes van de 2 pinnetjes (van de klinkschakel) om te slaan met twee hamers en later ook mbv een centerpunt. Dit lukt nauwelijks omdat het materiaal zo hard is. Resultaat is een centerpunt waarvan de punt geen punt meer is en een aantal deukjes in de kop van de hamer... |( Ik heb enige vervorming aan de bovenkant van de pinnetjes kunnen waarnemen, maar veel is het niet. Is er nog een speciale manier waarop dit wel lukt, of is gewoon vastdrukken met waterpomptangen (kostte ook redelijk wat kracht) voldoende? :?

full
 
Tussen de bankschroef en dan met een lange pijp aan de zwengel?
Het ziet er ansich wel goed uit zo, maar ehh, je wil niet dat zoiets los knapt onder het rijden. Hoop niet dat je dat al een hebt meegemaakt? Maar tis verdomde eng. :)
 
Mijn vraag is: hoe kan het dat het bij mij niet lukt met twee hamers? Ik sla gewoon een centerpunt kapot op het materiaal! Het is keihard, ik beschadig de ondersteundende hamer (de vlakke zijkant) eerder dan dat ik een krasje zie op de pinnetjes van de klinkschakel! :?

Of moet het niet zo'n afgeschuind vlakje worden zoals de schakels die in de fabriek geklonken zijn? Waarschijnlijk is het materiaal wel iets vervormd, maar is dat nauwelijks zichtbaar met het blote oog. :?
 
Tussen de bankschroef en dan met een lange pijp aan de zwengel?
Het ziet er ansich wel goed uit zo, maar ehh, je wil niet dat zoiets los knapt onder het rijden. Hoop niet dat je dat al een hebt meegemaakt? Maar tis verdomde eng. :)

Eng, valt wel mee hoor. Ik heb al wel een keer eerder een nokkenasketting geklonken en dat zit al 4000km perfect. :] *D Dat was voor mijn cb550f. Alleen bij die klinkschakel zaten er gaatjes in de klinkschakelpinnetjes van ong. 1 mm doorsnee bij 1 mm diep. Ponsje erin gedrukt en je duwt het materiaal vanzelf een beetje naar buiten. Eitje... :}

Bij deze schakel zitten er dus geen gaatjes in de pinnetjes en ik vrees dat ze er ook niet in te boren zijn om dat het zo hard is. :(
 
als het goed is = het een tsubaki ketting, waarvoor er ook speciale ponsen zijn. Als ik een ketting moet leggen krijg ik er altijd een pons te leen bij voor een dagje! En das nog wel bij een hele grote dealert safe in rdam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan