Moto Guzzi 1000 SP2 / eerste zijspan

lossrijder

MF'er
2 feb 2020
142
114
Slenaken
Dag allemaal. Ik ben nieuw op het forum, dit is mijn eerste post.

Ik heb met tussenpozen van bijna 40 jaar op motorfietsen met twee wielen gereden. In de omgeving waar ik nu woon is het mooi rijden, maar als het nat is of als het licht heeft gevroren dan zit ik in de bochten van het Limburgse heuvelland niet meer zo zeker op de motor als 35 jaar geleden. Ik wil eens kijken of het met een derde wiel relaxter gaat. Ik ben volgens mij niet de eerste vijftiger die om die reden de overstap wil maken :)

Mijn eerste poging om een derde wiel aan de motor te krijgen is mislukt. Ik had een Flexit gekocht die ik niet goed aan mijn eigen motor kreeg gehangen. Wijs(?) geworden van die ervaring nu voor mijn tweede poging maar een span gekocht waar de motor al aan zit. De bak is zelfbouw, het frame en de vork zijn professioneel gemaakt. Hangt aan een oudere, wat vermoeid ogende Moto Guzzi SP2. De techniek van de motor is niet onbekend, ik had al eens een SP1 en ik rijd nu solo op een SP3. Dit is een foto van de machine zoals die op marktplaats stond:

guzzi-zijspan.jpg



Ik heb veel zin om met de motor aan de slag te gaan, maar hoe krijg ik hem thuis? Ik wil hem niet naar huis rijden, maar met de auto gaan halen. Het gevaarte past echter niet op een motoraanhanger of in een gewone aanhanger. Ik kan in Landgraaf een autotrailer huren, maar die heeft twee rijplaten op de breedte van een auto en het zou zomaar kunnen dat ik daar met de spoorbreedte van het span net niet goed op pas. Komen ook gelijk mijn vragen:

Hoe vervoeren jullie een zijspan achter de auto?
Iemand een tip waar ik iets voor het vervoer kan huren in Zuid-Limburg (of in Utrecht)?
 
De meeste auto oprijwagens kunnen de oprijplaten traploos van links naar rechts schuiven, ze zitten in een u. Een fiat panda is ook smaller dan een fiat ducato, bijvoorbeeld.
Daarnaast komt de spoorbreedte van een zijspan vaak aardig in de buurt van een gemiddelde gangbare auto.
Ik zou mij daar dus niet zo heel druk om maken. Het kan geen kwaad om de spoorbreedte te laten meten door de huidige eigenaar en die te vergelijken met de aanhanger.
 
Hoi, welkom!
Rijdt de motor niet of durf je niet?
Ik zou geen geld uitgeven aan een trailer maar bij Rob Teffer uitgeven. Eigenlijk ben ik zelfs daar te eigenwijs voor, ik zou een uurtje oefenen met de oude eigenaar.
 
Rijdt de motor niet of durf je niet?

Een beetje van allebei. De motor staat al een tijdje stil, accu stuk en de achterrem is niet helemaal lekker. Eerst maar eens alles nalopen en waar nodig weer in goede conditie brengen. En en tijdje terug heb ik een stukje op een driewieler tandem gereden, als ik naar links wilde dan ging die naar rechts. Ik snapte ineens alle waarschuwing om niet zomaar met een zijspan te gaan rijden. Dus die les komt er wel. Dacht er zelf aan om bij Ad van Gils / Anke Krol les te nemen, dat is volgens mij 100 km dichter bij.
 
een SPII met span past gewoon op een normale auto-aanhanger; heb je niet eens verschuifbare oprijplaten voor nodig
Bekijk media item 1351058Als ik de foto in je eerste post zie is jouw combinatie zelfs nog wat breder, ik moest een beetje opletten dat het spul goed in het midden stond
 
Hoi, welkom!
Rijdt de motor niet of durf je niet?
Ik zou geen geld uitgeven aan een trailer maar bij Rob Teffer uitgeven. Eigenlijk ben ik zelfs daar te eigenwijs voor, ik zou een uurtje oefenen met de oude eigenaar.
Heb ik ook gedaan bij mijn eerste zijspan. En dan met je nieuwe aankoop met 80km per uur naar huis en denken dat je heel hard gaat🤣
 
Een beetje van allebei. De motor staat al een tijdje stil, accu stuk en de achterrem is niet helemaal lekker. Eerst maar eens alles nalopen en waar nodig weer in goede conditie brengen. En en tijdje terug heb ik een stukje op een driewieler tandem gereden, als ik naar links wilde dan ging die naar rechts. Ik snapte ineens alle waarschuwing om niet zomaar met een zijspan te gaan rijden. Dus die les komt er wel. Dacht er zelf aan om bij Ad van Gils / Anke Krol les te nemen, dat is volgens mij 100 km dichter bij.
Ik mis een beetje waar je huis woont. Dat staat ook niet in je profiel. Ik ging uit van Utrecht. Als je een indicatie in je profiel zet loop je ook de kans dat iemand uit de buurt aanbied om te helpen.
 
In de omgeving waar ik nu woon is het mooi rijden, maar als het nat is of als het licht heeft gevroren dan zit ik in de bochten van het Limburgse heuvelland niet meer zo zeker op de motor als 35 jaar geleden.

samen met deze zin durf ik toch wel te beweren dat hij in (de buurt van) Landgraaf woont.
 
Ik woon in Slenaken, waar jullie op zondagmiddag allemaal langskomen :). Dank voor de tip om het profiel aan te passen, is net gedaan.
Ik heb een aanhanger geerserveerd en haal als het goed is de motor zaterdag op. De combinatie staat in de buurt van Haarlem, het wordt een dagje uit.

een SPII met span past gewoon op een normale auto-aanhanger; heb je niet eens verschuifbare oprijplaten voor nodig

Veel dank, ook voor de foto, dat stelt me gerust. Ik zal in het weekend laten weten hoe het is gegaan!
 
Ik woon in Slenaken, waar jullie op zondagmiddag allemaal langskomen :). Dank voor de tip om het profiel aan te passen, is net gedaan.
Ik heb een aanhanger geerserveerd en haal als het goed is de motor zaterdag op. De combinatie staat in de buurt van Haarlem, het wordt een dagje uit.



Veel dank, ook voor de foto, dat stelt me gerust. Ik zal in het weekend laten weten hoe het is gegaan!
zorg dat je een stel goede sjorbanden hebt met ratelsysteem.
ik ben in vijf jaar maar een keer in Slenaken geweest:]
 
Zo, die is thuis! Het leek er nog even op dat het hele feest niet zou doorgaan. Toen ik met het tankstation belde dat ik wat later zou komen, hoorde ik dat er iets mis was gegaan met het opschrijven van de reservering, de bediende van het tankstation had de verkeerde bak voor me gereserveerd had. En de autoambulance was gisteren stuk gegaan, dus die kon ik niet meekrijgen. Iets anders kon ook niet geregeld worden. Als ik niet had gebeld was ik voor niks gegaan, met dank aan Pak 'n Bak. |(Gelukkig had de concurrent in Maastricht een autoambulance staan die ik gelijk mee kon krijgen. Ook daar ging het niet helemaal soepel (er was geen kabel met een 11-polige stekker), maar ik kon op pad met een half uurtje vertraging.

Drie-en-half uur later bij de verkoper, motor bekeken, even gestart met de accu die ik zelf had meegenomen en de koop gesloten. Bij de koffie genoten van de verhalen over wat de vorige eigenaar allemaal met de bak gedaan had. Daarna snel overschrijven en de combinatie op de aanhanger. Op advies van jullie had ik banden met een ratelsysteem, als je een maal door hebt hoe die werken dan zet je de motor daar inderdaad mooi mee vast. :) Rem nog vastgezet met een tiewrap, dat helpt tegen het rollen. Voor de zekerheid alles toch nog een keer geborgd met een lange lijn, paalsteek aan de ene kant en een met halve steken geborgde mastworp aan de andere. Daarvan weet ik uit ervaring dat het goed blijft zitten

Onderweg is alles op goed op spanning gebleven en het zijspan is netjes op zijn plek blijven staan. Thuis onderaan de oprit de motor afgeladen en voorzichtig de oprit op gereden. Aanhanger terug gebracht, en ongeveer twaalf uur na het vertrek stond ik met een bakkie in de garage de nieuwe bewoner te bewonderen. Vandaag een borstel er overheen en eens kijken wat ik precies in huis heb gehaald.

20200627_162846.jpg


20200627_162858.jpg

20200627_181714.jpg
 
Aan de motor kan je in ieder geval geen buil vallen. De bak is gesmacksache. Ik ben niet zo heel goed met aanhangers maar ik denk dat je met de Yaris in overtreding was. Het laadvermogen van de trailer is vast meer dan de Yaris mag trekken, ondanks dat je er met de Guzzi ruim onder blijft.
 
Ik ben niet zo heel goed met aanhangers maar ik denk dat je met de Yaris in overtreding was. Het laadvermogen van de trailer is vast meer dan de Yaris mag trekken, ondanks dat je er met de Guzzi ruim onder blijft

Tsja, ik was van plan om de aanhanger achter een grotere auto te hangen, maar die had een 11-polige stekker. Als we nou zeggen dat het zijspan 300 kilo is dan kon het net ...
 
Tsja, ik was van plan om de aanhanger achter een grotere auto te hangen, maar die had een 11-polige stekker. Als we nou zeggen dat het zijspan 300 kilo is dan kon het net ...
Dat maakt uit. Het is het maximum laadvermogen van de trailer wat telt. Ook al was ie leeg, dan nog mag het niet. En of het verstandig was.... ik denk dat het verstandiger was geweest om ff een verloopstekker te lenen van die aanhangerverhuurder. Die heeft ie vast en zeker.....😇
 
Dat maakt uit. Het is het maximum laadvermogen van de trailer wat telt. Ook al was ie leeg, dan nog mag het niet. En of het verstandig was.... ik denk dat het verstandiger was geweest om ff een verloopstekker te lenen van die aanhangerverhuurder. Die heeft ie vast en zeker.....😇

Dat toch alleen als je geen E rijbewijs hebt?
Anders zou de gemiddelde bouwvakker ook in overtreding zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan