Moto Guzzi 1000 SP2 / eerste zijspan

Zullen weer verder gaan met poets en sleutel foto's van de Guzzi? Die trailer bespreken we nog wel een keer met een biertje bij een vuurtje.
 
Ik heb vandaag de motor afgespoeld en de borstel er een keer overeen gehaald. Daarna de boel op het oog nagelopen. Ik heb de foto's in een albumpje gezet.

De motor is een Guzzi 100 SP2 uit 1986, als zijspanmotor geregistreerd bij de RDW. Van Bergen Motoren in Wervershoof heeft het zijspanframe en de vork gemaakt en heeft de motor verder aangepast. De eigenaar heeft daar zelf een zeer ruime poyster bak voor gemaakt. De motor is daarna 17 jaar met veel plezier gebruikt, ook voor wat verdere reizen (Marokko) en in barre omstandigheden (winter in Noorwegen).

Bij het zijspan zaten het originele achterwiel met een spijkerband en de originele vorkpoten. De op maat van de kofferbak gemaakte bermkeuken en de gemodificeerde strijkbout voor het opwarmen van het carter zaten er helaas niet bij. De vorige eigenaar heeft de energie vooral gestoken in het rijden, het op de weg houden van de motor en een aantal praktische aanpassing. Het uiterlijk was niet belangrijk. Ik heb daar wel waardering voor.

Het blok loopt mooi, de bak schakelt erg stroef, zelfs voor een Guzzi. Met naar schatting 105.000 op de teller zal de versnellingsbak wel een keer geshimt moeten worden. Zoals de motor er nu bij staat lijkt hij met beperkte inspanning op de weg te houden. Beurtje, remmen nalopen, nieuwe schijf op het achterwiel en kijken hoe het zit met de vette carterpan. Alles wat niet nodig is van het stuur halen en dan rijden. Als ik er tegenaan loop een keer de buddy en de uitlaten. Te mooi maken lijkt me zonde.

Na het onderhoud weer een update. Dat kan even duren.


 
Ja, het is wel duidelijk dat de vorige eigenaar vooral praktisch was en niet voor het bling. Hij zal inderdaad technisch goed zijn maar met name de elektra zal je een feestje aan hebben.
 
Op de vierde foto zie je bij het benzine kraantje nog een hendeltje. Is dat de choke?

Verder vind ik het een leuke combinatie. Al heb je er nog wel wat werk aan.
De electra zal idd nog wel een dingetje kunnen worden. :Y
 
Op de vierde foto zie je bij het benzine kraantje nog een hendeltje. Is dat de choke?

Klopt.

Electra zal inderdaad wat werk aan zitten, maar ik zag ook een nieuw relais. Dus er is tussentijds ook wel wat vervangen. Dit weekend eens kijken of ik zonder brokken de kuip kan demonteren, en de tank en de buddy. Dan kan ik de hele boom nalopen en een plan maken.
 
Dat toch alleen als je geen E rijbewijs hebt?
Anders zou de gemiddelde bouwvakker ook in overtreding zijn

Daarom moest de gemiddelde bouwvakker, althans die zijn E niet destijds bij een pakje boter heeft gehad, een jaar of wat geleden ook ineens massaal op rijles voor E achter B. Zo heb ik die althans ook van baasje gehad.
 
on-topic, leuk object om aan te knutselen zeker optisch,paar spuitbusjes om wat kleiner metalen spul te spuiten en hij knapt zienderogen op
 
Gisteren en vandaag de Guzzi van zijn kleren ontdaan om beter te beoordelen hoe ik verder moet. Zoals ik er nu tegenaan kijk moet ik op vier fronten aan de bak.

  • Motorisch/mechanisch. Het blok zweet en lekt op een aantal plekken. Idee is om de motor een grote beurt te geven waarbij alle pakkingen worden vervangenen. Voor de rechtercilinder moet de kop er af. Dan links ook maar. Kunnen we gelijk kijken hoe de zuigers en de cilinders er aan toe zijn. De ontluchting op de koppen en de carterventilatie zit op de bovenste framebuis, ik denk dat dat anders moet. De versnellingsbak stel ik uit totdat ik er een tijdje mee gereden heb.
  • Elektrisch. De kabelboom ziet er naar mijn idee redelijk netjes uit. Ik vond maar een kroonsteentje en op twee of drie plekken wat tape. Bij de stuurschakelaar ontbreekt de knop van de claxon, de claxon zelf heb ik ook niet kunnen vinden. Op veel plekken losse draden, soms snap ik waar die draad voor is (bijvoorbeeld voor de rechter richtingaanwijzers die zijn afgekoppeld), soms ook niet. In de cockpit een schakelaar die mogelijk als hoofdschakelaar dient? Plan is om eerst in kaart te brengen waar ieder draadje voor is, dan de kabelboom netjes maken. Dit kan denk ik met weinig kosten. Hangt ook een beetje af van wat het plan voor de cockpit wordt.
  • In- en uitlaat. De uitlaten zijn bagger en de bochten hebben hun beste tijd gehad. In ieder geval de uitlaten vervangen. De kelkjes van de inlaat op termijn een keer vervangen door K&Ns die wat beter filteren.
  • Buitenkant/uiterlijk. Bij het sleutelen heb ik me geergerd aan de zijkuipen. Idee is om de motor 'naakt' te gaan rijden. Tank en kapjes zouden voor het mooie aangepakt kunnen worden, de buddy ook. het kontje is kapot bij de knipperlichten. Ik weet nog niet of ik het provisorisch ga opknappen. Kan ook zijn dat de opbouw in zijn geheel vervang door een setje van een ouder model met Tonti frame. Verder veel roestige bouten en vliegroest op frame en vork. Dat wordt bijgewerkt, waar nodig worden bouten en schroeven vervangen. Het frame en de vork opnieuw spuiten lijkt me overkill.
Een aantal klussen heb ik nog nooit gedaan, of heel lang geleden. Het idee van de aanschaf was dat het ook een mooi leerproject zou worden. Daar leent de motor zich goed toe. Voorlopig beginnen met de zaken die niks kosten en wat meer onderzoek doen. Verder fora en verkoopsites in de gaten houden. Misschien een advertentie zetten om te kijken of er wat te ruilen valt (ik heb nog een setje Competiziones liggen) of om onderdelen te verkopen om wat budget vrij te maken.

Ik heb wat foto's gemaakt van hoe het er nu uitziet. Rutgertjuh, hier kun je zien hoe de kabeltjes van de choke lopen


De rest zit in een apart albumpje, vooral voor mezelf voor referentiedoeleinden


Even een vraagje. Het wordt in deze fase mischien meer een Guzzi- dan een zijspanproject. Zit ik hier goed of kan ik beter naar een andere plek in het forum?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook zeggen hier blijven , er zitten hier veel ex guzzi rijders ,die er nog altijd spijt van hebben dat ze hem ingeruild hebben voor een ander moto waar van het fungehalte 0,0 is :+
Jou topic ziet er trouwens veel belovend uit
Grtz Fox
 
Hoi.

Rij na 40 jaar nog steeds af en toe m'n Le Mans, telt dat ook? :+

Groeten, Paul/
 
Een tijdje niks gepost, even een update.

Ochtendje les gehad bij Anke Krol / Ad van Gils. Anke gaf eerste een half uurtje theorie, daarna mocht ik in het zijspan en werd ik naar de parkeerplaats gereden waar de les begon. De les zelf werd stapje voor stapje opgebouwd, eerst samen (Anke in het span) een bochtje oefenen, dan twee bochtjes achter elkaar, remmen erbij. Toen alles goed ging dezelfde oefeningen zonder instructeur in het span, met aanwijzingen van Anke via de intercom. Aan het einde van de les mocht ik terugrijden over de prachtige dijkjes en binnenweggetjes rond Breda. Omdat we wat waren uitgelopen heeft Anke het laatste stukje gereden. Veel geleerd en een leuke ochtend gehad. Ik vind het een aanrader voor iedereen die met zijspanrijden wil beginnen.

Thuis een paar weken weinig aandacht aan de motor besteed. Toen het minimale gedaan om de motor aan de praat te krijgen (nieuwe benzine, accu overgezet uit andere motor) en heel voorzichtig een proefritje in de buurt gemaakt. Waar ik woon heb ik weinig keus, linksaf of rechtsaf heb ik een heuvel met haarspeldbochten. Dus gemakkelijk beginnen zat er niet in. Het rijden viel me de eerste keer heel erg tegen, vooral in de rechterbochten had ik het idee dat de bak ieder moment omhoog kon komen. Een groot verschil met de combinatie waarop ik les had gehad. Ik denk dat het komt door het gevoel dat de Guzzi geeft als de bak helemaal uit de vering komt. Nu ik iets meer gereden heb, ben ik wat aan het gevoel gewend en wordt het steeds leuker.

Aan de motor zelf moet nog het een en ander gebeuren. Op de eerste rit plofte de motor flink bij het afremmen. En midden in Banholt sloeg hij af en wilde maar moeizaam weer starten. Toen de motor na wat doorstarten toch aansloeg, ging dat met een knal alsof er een kanon werd afgeschoten. Als de wandelaars die stonden te kijken toevallig meelezen: “Sorry, dat doet’íe normaal nooit”. Ik denk dat het knallen meerdere oorzaken heeft, carburateur niet helemaal goed afgesteld en valse lucht in de uitlaat vanwege roestgaten. Ik heb intussen de uitlaat vervangen door een stel Lafranconi Competiziones die ik nog had liggen. Hij loopt nu mooier en het ploffen bij afremmen op de motor is veel minder en een stuk beschaafder.

Hoe nou verder? Ik steek er beperkt tijd in, dus het zal wel niet zo’n vaart lopen. Ik denk dat ik voorlopig doorga zoals ik nu begonnen ben, stukje bij beetje aanpakken / verbeteren terwijl de motor in de running blijft. Ik ken mezelf, als ik het groots aanpak dan kan ik over twee jaar een gestrand project te koop zetten.

Alles dat ik niet nodig heb gaat van de motor af (kuip, klokjes, ruiten). Alles wat nog nodig is om legaal en veilig te rijden moet er op komen (claxon, knipperlicht linksvoor). De controlelampjes voor olie en laadstroom zou ik ook wel terug willen. Het lampje van de neutraal hoef ik niet terug, op gevoel in de vrij zetten gaat beter dan wanneer je op het lampje af gaat. De draadboom mag worden opgeschoond en moet waterproof worden gemaakt.

Hij moet ook een beurt krijgen en ik wil het ploffen verder aanpakken (carburateurs schoonmaken en afstellen). Het blok moet schoongemaakt, dan kan ik het zweten rond cilinders beter in de gaten houden. Ook moet er een accu in, ik bouw hem nu iedere keer om als ik even met de solo-motor ga rijden. Ik denk dat ik een autoaccu in het zijspan ga plaatsen (lagere kosten en gewicht in de bak).

Wat het uiterlijk en de afmontage betreft heb ik wel ideeën, maar voorlopig moet dat min-of-meer budget-neutraal en heeft het lage prioriteit. Heb op het guzziforum aangegeven wat ik zou willen ruilen, maar het loopt nog niet zo hard. Misschien zet ik wat ik kwijt wil op de Duitse marktplaats van Ebay, dat gaat van waar ik woon vaak beter dan via de Nederlandse sites.

Zat te doen dus, wordt vervolgd.

Pics:




 
Hartstikke goed dat je eerst les gehad hebt genomen voordat je zelf bent gaan rijden. Voor wat betreft het gevoel dat de bak van je eigen combinatie steeds omhoog wil komen, misschien is de vering van de Guzzi wat slap. Als je de mogelijkheid hebt om die strakker te zetten, gewoon proberen en kijken of je verschil merkt. Ik kan me niet voorstellen dat de bak zelf omhoog komt gezien het formaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan