Moto Guzzi 1000 SP2 / eerste zijspan

De achterveren zien er inderdaad erg solo uit. Gelukkig zijn het Hagons, daar kun je probleemloos zijspan veren voor kopen.
Waarop baseer je dat? ik zie een niet progresief gewonden veer; iets wat EZS ook gebruikt om de standaard vering van de Guzzi's beter geschikt te maken voor zijspan gebruik.
 
Ik zie heel veel windingen in een vrij dunne veer. Dit samen met de omschrijving van rechter bochten valt voor mij samen. Een zijspanveer is grover. Progressief vind ik aardig maar heeft op een zijspan niet mijn voorkeur. Je hebt het eerste stuk van de veerweg nodig om het verplaatste gewicht van de bak op te vangen, dan wil ik geen soepele veer hebben die pas na x% weerstand begint te geven.
 
Zijspan veer die door EZS gemonteerd is inderdaad grover als de hagon op de foto, de windingen zitten bij mij op dezelfde afstand als van het stugge deel van de originele veer; volgens mij is de veer dan ook exact het zelfde minus het progressieve eerste stukje.
Maar dat zijn koni's
 
Als je de mogelijkheid hebt om die strakker te zetten, gewoon proberen en kijken of je verschil merkt. Ik kan me niet voorstellen dat de bak zelf omhoog komt gezien het formaat.

Dank voor de tip, ga ik proberen. Kost niets en kleine moeite.

Waarop baseer je dat?

Ik kan op de schokbrekers zo geen typenummer zien, anders was het snel duidelijk.

Gelukkig zijn het Hagons, daar kun je probleemloos zijspan veren voor kopen.

Ook weer goede info, dat wist ik niet. Als het nodig is dan los ik het dan zo op. Ik denk dat ie er behoorlijk van opknapt als de veren er netjes uitzien.

Intussen vanmiddag voor het eerst een stukje gereden met mijn vrouw in de koets, die is helemaal enthousiast 🎉 En met iemand in de bak gaat het rechtsom een stuk fijner.
 
Hoi.

Zakkie zand als ballast in die bak doet wonderen, 25 kg is meestal voldoende.
Als je alleen op pad ben, dan.

Groeten, Paul.
 
Je moet niet op de dempers zoeken, Je moet kijken of er op de windingen van de veer nummertjes staan. Daaruit kan de verenboer afleiden wat de veerconstante is. Meestal staan die nummers op de eerste of tweede winding.
 
Goeie keus gedaan man, als de motor goed in orde gemaakt wordt is het één van de fijnst rijdende motoren om mee te rijden.
Ook met zijspan. Zelf heb ik 4 jaar met een zelfde SP11 met TPSL zijspan gereden , moet wel zeggen dat er toch wel wat problemen waren , met name de (kruis)koppeling en electronica. Maar het zij hem/haar vergeven.
Later overgegaan op een ander (Duits) merk en dat gaat ook prima. maar ergens heb ik toch wel een beetje heimwee naar de Guzzi en als ..........😉
 
Goeie keus gedaan man, als de motor goed in orde gemaakt wordt is het één van de fijnst rijdende motoren om mee te rijden.
Ook met zijspan. Zelf heb ik 4 jaar met een zelfde SP11 met TPSL zijspan gereden , moet wel zeggen dat er toch wel wat problemen waren , met name de (kruis)koppeling en electronica. Maar het zij hem/haar vergeven.
Later overgegaan op een ander (Duits) merk en dat gaat ook prima. maar ergens heb ik toch wel een beetje heimwee naar de Guzzi en als ..........😉
als ik toch eens rijk was *O*
 
Heb de motor nu een jaar en het schiet goed op: ik heb een voltmeter, alleen nog niet aangesloten. Volgend jaar meer.

20210627_224203.jpg
 
Deze combinatie staat nu op de aanhanger richting Muis-op-motor. Heb er een jaartje plezier van gehad. Had hem gekocht om te ontdekken of zijspanrijden bevalt, dat doet het. Nu de solomotor nog verkopen en dan eens rustig rondkijken naar iets met meer (instap)comfort voor de passagier.
 
Deze combinatie staat nu op de aanhanger richting Muis-op-motor. Heb er een jaartje plezier van gehad. Had hem gekocht om te ontdekken of zijspanrijden bevalt, dat doet het. Nu de solomotor nog verkopen en dan eens rustig rondkijken naar iets met meer (instap)comfort voor de passagier.
Daar komt ie goed terecht. Familie van Guzzi liefhebbers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan