Moto Guzzi 1100 caferacer

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.818
1.328
Malden
Vandaag mijn nieuwe project opgehaald. Een Tonti-bigblock om een mooie caferacer van te bouwen.

De basis is een Cali1100 carb model. De laatste met carbs en de grootste uitvoering met bijna 1100cc.
Slechts 25.000 op de teller en dat is te zien. Al het chroom is nog netjes, uitlaten keurig, vorken geen pitting. Remschijven netjes.
Bizar hoeveel Guzzi je ophaalt voor zo weinig geld.

Je zou kunnen zeggen "te mooi om te verbouwen", maar een mooiere basis geeft mij juist de kans om een mooier resultaat te halen. En de onderdelen die ik niet nodig heb kan ik hopelijk beter verkopen.

Zoals altijd houd ik hier de voortgang bij. Verwacht nog geen frequente updates want ik heb de gele CB nog niet helemaal af en ga ook gewoon wat rondjes rijden om de techniek te leren kennen.
 

Bijlagen

  • 20201020_172103.jpg
    20201020_172103.jpg
    111 KB · Weergaven: 109
  • 20201020_172033.jpg
    20201020_172033.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 112
De volg modus staat aan, succes met jou project. ik kijk ook wel eens naar deze motoren, maar vind ze gewoon erg zwaar. en ja je koopt tegenwoordig voor relatief weinig geld een California. 8-)
 
Je CB heb je mooi aangepakt en denk dat je van dit mooie dikke Guzzi blok ook weer wat gaafs gaat klussen. Ik volg weer :)
 
De volg modus staat aan, succes met jou project. ik kijk ook wel eens naar deze motoren, maar vind ze gewoon erg zwaar. en ja je koopt tegenwoordig voor relatief weinig geld een California. 8-)

Dat zwaar valt in de praktijk reuze mee, door de bouw van het blok ligt het zwaartepunt mooi laag in het frame en stuurt het voor een fiets met zo'n redelijk gewicht heel goed, zelfs de cali's die in de basis hetzelfde rijwiel deel hebben als de Le Mans serie........

Daar kun je zeker iets moois van maken
 
Dat zwaar valt in de praktijk reuze mee, door de bouw van het blok ligt het zwaartepunt mooi laag in het frame en stuurt het voor een fiets met zo'n redelijk gewicht heel goed, zelfs de cali's die in de basis hetzelfde rijwiel deel hebben als de Le Mans serie........

Daar kun je zeker iets moois van maken

Volgens kenteken weegt deze Cali 1100 240 kg droog. Een Le Mans 1000 weegt 215 kg droog. Ik hoop ook aardig richting 200kg te gaan in de project, maar ben ontzettend benieuwd wat ervanoverblijft.
Echt lichtgewichten zijn het niet, maar precies wat je zegt, met het lage zwaartepunt valt het zeker qua gevoel enorm mee.
 
De basis fiets was een V7 sport en die was rijklaar net geen 210 kilo ( die ik had zelf gewogen op een geijkte weegbrug in de tijd )
Dus zo kaal mal mogelijk opbouwen zal die 200 kilo wel haalbaar zijn
volg modus aan
 
Al het e.e.a. aan ballast gestript en tijdelijk een ander stuur geplaatst. Dat enorme chopperstuur was niks voor mij.
Uiteindelijk komen er clip-ons op natuurlijk.

Ook even onder de rok gekeken en tot nu toe nog steeds erg tevreden. Geen roest, uitlaat in prima staat. Alle bouten komen tot nu toe makkelijk los (knock on wood).
Alleen een luchtfilter uit 2012 (stond een datum op geschreven), dus dat geeft te denken over wanneer überhaupt geserviced is. Ik weet dat de motor in 2012 of '13 is stilgezet i.v.m. overlijden van de toenmalige eigenaar. Banden zijn ook van 2012 trouwens.
 

Bijlagen

  • 20201021_202342.jpg
    20201021_202342.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 84
Eigenlijk is zo'n Tonti niet te verpesten. Een normale tank en buddy er op, lichtere spatborden en je hebt al een hele fatsoenlijke fiets. Onder de 200 kilo lijkt me wel haalbaar. Zeker als je wat gaten in het vliegwiel boort.
 
Vanaf nu is het even een power-cruiser. Zo blijft het project rijdbaar tot ze aan de beurt is voor grotere stappen.

Verder:
- Beide vorkkeerringen zijn lek.
- De gaskabel zat niet goed in de rechter carb, nu wel dus ik kan ineens volgas.
- Guzzi remsysteem (voetrem = combi, handrem = 1 schijf) is niet mijn ding. Liever gewoon 2 schijven op de handrem.

Rijdt eigenlijk best prima zo. Hak-teen schakelen is wel erg opletten. Een money-shift is zo gemaakt. Maar a.s. week hoop ik de tarozzi set al te hebben, dus zijn we daarvan af.
 

Bijlagen

  • 20201023_151305.jpg
    20201023_151305.jpg
    2 MB · Weergaven: 101
  • 20201023_151256.jpg
    20201023_151256.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 104
  • 20201023_151252.jpg
    20201023_151252.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 110
De vorkkeerringen waren allebei zo lek als een mandje geraakt. Zelfs spatters op m'n schoenen tijdens het rijden.

Dus gisteravond de boel maar eens uit elkaar getrokken en dat viel niet mee. De borgringen waren totaal verrot en 1 kwam er niet op een normale manier uit. Met gepast geweld toch los gekregen en de boel meteen schoon gemaakt en van een satijnzwart laklaagje voorzien.
 

Bijlagen

  • 20201027_103759.jpg
    20201027_103759.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 40
  • 20201027_103818.jpg
    20201027_103818.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 41

Bijlagen

  • DSC09711 - Copy (2) (1024x685).jpg
    DSC09711 - Copy (2) (1024x685).jpg
    107,6 KB · Weergaven: 45
Nieuwe keerringen, stofhoezen en circlips. En een nieuw kleurtje op de veerpoot.
Het enorme Cali spatbord zet ik niet meer terug, daar komt iets anders voor terug.
 

Bijlagen

  • 20201030_140832.jpg
    20201030_140832.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 35
Vandaag de Tarozzi rem-schakelset ontvangen per post. De set is voor een LM4 en het frame is duidelijk hetzelfde. De aansluiting op de bak en renpomp is wat anders.
De schakelkant had ik zo gefixt, de remkant vraagt wat meer nadenkwerk. Zeker omdat ik ook nog een andere rempomp zal gaan monteren (ontkoppelen).
 

Bijlagen

  • 20201030_222601.jpg
    20201030_222601.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 47
  • 20201030_222548.jpg
    20201030_222548.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 51
Op zicht is dat makkelijk dat aanpassen van de rem die hevel op het pedaal is op vele manieren te verplaatsen dus je kan eerst de plek van je pomp bepalen en dan de hevel naar de juiste plek verdraaien .
 
Klopt, de tarozzi hevel laat zich op 6 posities zetten.
Echter, de hevel op de pomp moet naar voren worden bewogen, en niet naar onder. Dat gaat dus niet zomaar. Tarozzi vind dat je daar een extra hevel voor moet installeren, maar die kan ik nergens kwijt. Kan ook zijn dat die voor de andere kant bedoeld is, maar daar heb ik juist niks nodig.

Verder is er ook nog een cm of 6 diepteverschil. Dat is wat veel om met kogelgewrichtjes op te lossen over zo'n korte afstand.
 

Bijlagen

  • 16041410486178127392162871615544.jpg
    16041410486178127392162871615544.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 22
Kijk, zo deed iemand het met een Cali3.
Ik zie alleen niet meteen hoe dat asje aan het frame komt. op die plek zit schroefdraad.
 

Bijlagen

  • C2AF1EB6-9F2C-489F-98EE-BC99CAA501B2.png
    C2AF1EB6-9F2C-489F-98EE-BC99CAA501B2.png
    1,4 MB · Weergaven: 55
Op de foto waar dat setje te zien is zie je bij de remkant een zwarte dop zitten daar zit als je de dop wegneemd een gat met schroefdraad .
daar kan je dus die extra hevel in monteren .
Maar waarom zou je er moet toch een andere pomp op inverband met het los koppelen van het intergraal remsysteem .
huidige pomp van 16 mm is veel te groot voor een enkele remklauw ( nu zit er een achterremklauw en een voorremklauw op aangesloten )
 
Op de foto waar dat setje te zien is zie je bij de remkant een zwarte dop zitten daar zit als je de dop wegneemd een gat met schroefdraad .
daar kan je dus die extra hevel in monteren .
Maar waarom zou je er moet toch een andere pomp op inverband met het los koppelen van het intergraal remsysteem .
huidige pomp van 16 mm is veel te groot voor een enkele remklauw ( nu zit er een achterremklauw en een voorremklauw op aangesloten )

Exact.

Vandaar even de nadenk tijd.
Had jij nog een link naar die 13mm Ali pomp?
Voorrempomp wordt dan van een V-strom 2006
 
Voor de voorkant is het een pomp voor een Hayabusa geworden trouwens. Die is 5/8 inch (16mm), en heeft een mooi schuin reservoir, wat goed past bij montage op een clip-on.
 
Je kunt ook een gewone rempomp 13mm op MP scoren voor rond de €25,en een nieuwe plek maken voor de pomp.
Ben je ook van die rare hevel af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan