Moto Guzzi Caferacer

Spacekeez

Die hard MF'er
22 feb 2006
350
87
Den Haag
Beste allemaal,

Mijn naam is Kees en ben al enige tijd actief op MF. Reageren en posten doe ik niet heel veel maar ik mag graag een beetje rondkijken en lezen. Toen ik 16 was ben ik altijd erg in de weer geweest met het zelf restaureren/opvoeren van brommers, zo heb ik een Honda NSR en een Suzuki TSX gehad. Inmiddels rij ik na een Kawasaki ZZR600 een Suzuki GSX-R600K5. Nu hetvolgende;
Binnenkort ga ik een dag in de week minder werken en heb ik weer wat tijd over. Op de een of andere manier heb ik cafe-racers altijd erg mooi gevonden, ook de moto-guzzi blokken trekken altijd mijn aandacht. Logische stap is dus deze twee te gaan combineren. Ik wil dus een Moto-Guzzi gaan gebruiken als basis voor een cafe racer. Op Marktplaats staan er genoeg, zelfs onder de 1000 euro:

http://link.marktplaats.nl/350681997

Waar moet je bij de koop van een oude Guzzi op letten? Wat zijn vaak de gebreken?
Waar moet ik gaan zoeken voor een kontje? Tank? Voorvork etc?
Ik vind dat het wel een beetje autentiek er uit moet zien, dus geen digitale tellers etc. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met tips etc. Dan kan ik beginnen met de koop van een motor en aan de slag met verzamelen van onderdelen etc.

Groet,

Kees
 
allereerst zul je moeten beslissen wat je wil bouwen , de V50/65 modellen zijn lekkere lichte stadsfietsen , die op de snelweg maar met moeite meekomen.
de 850 en zwaardere modellen zijn echte lange afstand beulen , heerlijk on in één ruk naar frankrijk te rijden, maar een uurtje door de stad rijden met je guzzi le mans en je kunt een afspraak bij de fysio in laten plannen.

Ik zou zelf voor de grotere modellen gaan , als het budget tenmiste zover reikt.
wat betreft techniek is er eigenlijk weinig te melden , een guzzi een aardig solide voertuig.
besef wel dat je naar een 20 jaar oud vehikel kijkt , dus het ding is zo goed als het onderhoud dat het bij de vorige eigenaars heeft gehad.
is het ding afgetrapt , dan zul je in het begin vooral achterstallig onderhoud plegen.
is het ding met liefde behandeld ( onwaarschijnlijk bij jouw budget van 1000 euro) dan is zo'n ding volstrekt saai betrouwbaar.
eigenlijk moet je met een zo goed mogelijke basis beginnen, als je met een wrak begint ben je aan revisies meer kwijt.

echte kwalen hebben dikke guzzi blokken niet , hoogstens zou ik goed kijken of er geen olie uit het koppelingshuis lekt.
een nieuwe keerring kost maar een tientje , alleen moet het hele ding gestript voordat je die kunt vervangen.
je kunt nog aan het achterwiel draaien als de motor op de middenbok staat , hoor je geratel is de kruiskoppeling aan zijn eind.
 
Elektronica is vaak problematisch bij oudere Guzzi's. Los daarvan kan er niet zo veel aan stuk van wat ik begrepen heb.

niet zozeer de electronica; die is namelijk zo goed als afwezig: zit alleen ontsteking licht en startmotor op.......... van de midden jaren 80 modellen zijn de schakelaars aan het stuur en in mindere mate de stekkerblokken onder het dashboard van slechte kwaliteit en gevoelig voor vocht en stilstand (wat dat betreft koop je dus liever een afgetrapt barrel wat dagelijks gebruikt wordt als een glimmert die al 3 jaar stil staat)

is verder niks om je druk om te maken, zeker als je toch wilt gaan verbouwen zijn dergelijke componenten eenvoudig te vervangen door moderner spul.

Van de grote guzzi's (tonti frame, vanaf 850 cc) zijn zaken als blok versnellingsbak en cardan redelijk bom-vast, bij de california's moet je hooguit opletten (navragen) hoe er mee gereden is; als er veel laag in de toeren gereden is heb je kans op problemen met de koppeling (ingeslagen meenemer).
Mijn eigen 1000cc SPII heeft inmiddels dik 250.000km weg en behalve koppeling, gebroken kruiskoppeling, zuigerveren, kleppen (voor loodvrije benzine, niet i.v.m. slijtage) en tuimelaars motorisch nog niks aan gedaan. versnellingsbak en cardan zijn zelfs nog nooit open geweest.

kleine guzzi's (tonti frame V35-V75) hebben de zelfde electrische problemen, maar daar moet je meer op het blok letten; door de dunne klepsteel wil daar bij niet regelmatig kleppenstellen welleens een uitlaatklep afbreken, als de kop dus erg stil is klepspeling controleren en als die te klein is niet kopen, kans dat de klep bezig is te verbranden en binnen een paar honderd kilometer de geest geeft is te groot
 
Laatst bewerkt:
allereerst zul je moeten beslissen wat je wil bouwen , de V50/65 modellen zijn lekkere lichte stadsfietsen , die op de snelweg maar met moeite meekomen.
de 850 en zwaardere modellen zijn echte lange afstand beulen , heerlijk on in één ruk naar frankrijk te rijden, maar een uurtje door de stad rijden met je guzzi le mans en je kunt een afspraak bij de fysio in laten plannen.
....................
...............

Dat laatste is overdreven maar bevat een kern van waarheid; de italianen geloven niet zo in compromissen t.b.v. comfort enzo, zeker de Le Mans is een sportfiets pur-sang, voor een fiets uit die tijd (zeker de eerste modellen) een ongekende wegligging en fenomenale remmen maar een niergordel op hobbelige wegen aan te raden..........

de latere Le Mans modellen hebben precies de zelfde eigenschappen maar zijn inmiddels wel ingehaald door de japanse sportfietsen, die inmiddels wat bijgeleerd hebben.

Dat je met een kleine guzzi niet mee kunt komen op de snelweg is onzin; tenzij je het ongeluk treft van een ex leger (nato) V50; daarvan is het blok teruggetuned en de versnellingsbak aangepast waardoor de top rond de 120 ligt.
De standaard kleine modellen kunnen goed meekomen; mijn V50 monza had geen enkel probleem met constante 150ers en de top lag (op de teller) tegen de 180 aan en dat is niet onverdienstelijk voor een 490cc motorfiets uit 1982
 
Dat laatste is overdreven maar bevat een kern van waarheid; de italianen geloven niet zo in compromissen t.b.v. comfort enzo, zeker de Le Mans is een sportfiets pur-sang, voor een fiets uit die tijd (zeker de eerste modellen) een ongekende wegligging en fenomenale remmen maar een niergordel op hobbelige wegen aan te raden..........

de latere Le Mans modellen hebben precies de zelfde eigenschappen maar zijn inmiddels wel ingehaald door de japanse sportfietsen, die inmiddels wat bijgeleerd hebben.

Dat je met een kleine guzzi niet mee kunt komen op de snelweg is onzin; tenzij je het ongeluk treft van een ex leger (nato) V50; daarvan is het blok teruggetuned en de versnellingsbak aangepast waardoor de top rond de 120 ligt.
De standaard kleine modellen kunnen goed meekomen; mijn V50 monza had geen enkel probleem met constante 150ers en de top lag (op de teller) tegen de 180 aan en dat is niet onverdienstelijk voor een 490cc motorfiets uit 1982


Dus eigenlijk is een Guzzi een echtemannenmotor,..

eensch,....heb een Breva1100 en het is een varken,... :} :} :}
 
TOP! Wat een goede reacties al na 1 dag. Nee het budget is zeker meer dan 1000 euro en ik denk dat ik op zoek ga naar een wat dikkere machine. Liefst een 1000cc. 1000cc, dat klinkt gewoon al lekker! Ik ga zoeken tot ik iets degelijks heb gevonden en dan hou ik jullie op de hoogte!
Zoiets:
http://www.guzziproject.nl/Gallerys/image/fotosgallery/Gallery CR tonti/moto_guzzi_racer.jpg

lijkt me een mooi uitgangspunt!

Is dit misschien wat om mee te beginnen?

http://motoren.marktplaats.nl/motor...rRJHfRXr+D99Eyijx4/PzL6ZXnO4=&fta_ind=19&fs=1
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is overdreven maar bevat een kern van waarheid; de italianen geloven niet zo in compromissen t.b.v. comfort enzo, zeker de Le Mans is een sportfiets pur-sang, voor een fiets uit die tijd (zeker de eerste modellen) een ongekende wegligging en fenomenale remmen maar een niergordel op hobbelige wegen aan te raden..........

de latere Le Mans modellen hebben precies de zelfde eigenschappen maar zijn inmiddels wel ingehaald door de japanse sportfietsen, die inmiddels wat bijgeleerd hebben.

Dat je met een kleine guzzi niet mee kunt komen op de snelweg is onzin; tenzij je het ongeluk treft van een ex leger (nato) V50; daarvan is het blok teruggetuned en de versnellingsbak aangepast waardoor de top rond de 120 ligt.
De standaard kleine modellen kunnen goed meekomen; mijn V50 monza had geen enkel probleem met constante 150ers en de top lag (op de teller) tegen de 180 aan en dat is niet onverdienstelijk voor een 490cc motorfiets uit 1982


hi hi , ik heb een le mans en een V65,
ook ik denk dat ik weet waar ik over praat.
ondertussen enige tonnen met die dingen gereden ,
mijn V65 heb ik tot 180.000 km doorgereden , die had geen klepspeling meer na een dagje 140 km/uur kruizen. Toegegeven , dat dagje overleefd hij wel , maar ik heb sterk mijn twijfels of het ding daar nou echt beter van wordt.
Na zo'n dagje aftuigen kun je iedere week kleppen stellen. als de kleppen eenmaal te heet zijn geweest gaan ze rekken.
Die dingen zijn thermish niet berekend op langdurig hoge toerentallen.
heerlijk ding voor kleine weggetjes en in de stad , dat wel.
overigens is het ding bij mij nooit echt stuk gegaan, wel vervang ik iedere 50.000 km de kleppen , of eerder als ze oververhit zijn geweest ( zie dat dagje 140 kruizen....)

Ik gebruik een le mans 2 als dagelijks vervoer, ( rond de 30.000 km/jaar) de enige nog minder confortabele motorfiets die ik ken is mijn koningsasser. |(
zo'n le mans stuurt leuk ( voor zijn leeftijd) klinkt feestelijk , remt aardig ( opnieuw voor die leeftijd) zo'n ding rijd je voor de kick , maar voor het confort? niet echt. 8-)
 
hi hi , ik heb een le mans en een V65,
ook ik denk dat ik weet waar ik over praat.
ondertussen enige tonnen met die dingen gereden ,
mijn V65 heb ik tot 180.000 km doorgereden , die had geen klepspeling meer na een dagje 140 km/uur kruizen. Toegegeven , dat dagje overleefd hij wel , maar ik heb sterk mijn twijfels of het ding daar nou echt beter van wordt.
Na zo'n dagje aftuigen kun je iedere week kleppen stellen. als de kleppen eenmaal te heet zijn geweest gaan ze rekken.
Die dingen zijn thermish niet berekend op langdurig hoge toerentallen.
heerlijk ding voor kleine weggetjes en in de stad , dat wel.
overigens is het ding bij mij nooit echt stuk gegaan, wel vervang ik iedere 50.000 km de kleppen , of eerder als ze oververhit zijn geweest ( zie dat dagje 140 kruizen....)

Ik gebruik een le mans 2 als dagelijks vervoer, ( rond de 30.000 km/jaar) de enige nog minder confortabele motorfiets die ik ken is mijn koningsasser. |(
zo'n le mans stuurt leuk ( voor zijn leeftijd) klinkt feestelijk , remt aardig ( opnieuw voor die leeftijd) zo'n ding rijd je voor de kick , maar voor het confort? niet echt. 8-)

is allemaal waar, de kleine guzzi's zijn geen kilometer vreters, kleppenstellen deed ik standaard iedere maand met de monza; bij de SPII doe ik dat als het me uit komt (1 keer per jaar??)

maar het is onzin om te zeggen dat je er op de snelweg niet mee mee kan komen, het is een prima woonwerk fiets; je moet er alleen geen lange vakantieritten mee maken; maar dat lukt met geen enkele cafe-racer: de monza was ook behoorlijk "vercaferacert", andere voetsteunen, clipons in de laagste stand: kont omhoog en neus tussen de tellers werk........... dat stuurt fantastisch op de kinderdijk maar een dagje heen en weer naar assen in die houding was voor mij 2 dagen plat liggen om bij te komen, zo'n extreme houding in combinatie met de typisch italiaanse knetterhard afgestelde koni's staat garant voor rug en schouder pijn
 
Laatst bewerkt:
TOP! Wat een goede reacties al na 1 dag. Nee het budget is zeker meer dan 1000 euro en ik denk dat ik op zoek ga naar een wat dikkere machine. Liefst een 1000cc. 1000cc, dat klinkt gewoon al lekker! Ik ga zoeken tot ik iets degelijks heb gevonden en dan hou ik jullie op de hoogte!
Zoiets:
http://www.guzziproject.nl/Gallerys/image/fotosgallery/Gallery CR tonti/moto_guzzi_racer.jpg

lijkt me een mooi uitgangspunt!

Is dit misschien wat om mee te beginnen?

http://motoren.marktplaats.nl/motor...rRJHfRXr+D99Eyijx4/PzL6ZXnO4=&fta_ind=19&fs=1

SPII is hele mooie basis, maar motorisch wel wat werk om er gang in te krijgen: heb zelf ook een SPII en de standaard carburateurs en afstelling is voor koppel onderin; wil je een beetje meer toeren kunnen maken zonder dattie buiten adem raakt dan moet je aan andere carburateurs e.d. gaan denken (ik rijdt met 36mm carbs van de SPIII en door een tuner met de hand geflowde koppen, dan trektie lekker door, liep zonder zijspan tegen de 9000 toeren in duitsland)

mocht je 'm kopen binnenkort en direct gaan verbouwen dan mag je mij gelijk het originele zadel verkopen (wordt niet meer gemaakt) de verkrijgbare imitatie zadels zijn van slechte kwaliteit.
ben mijn zadel nu opnieuw aan het bekleden maar een reserve exemplaar is altijd handig.

verder moet je er bij de SPII rekening mee houden dat de grote stuurkuip erg zijwind gevoelig is (ook geen probleem als je er toch wat anders van maakt)
en dat de schakelaars aan het stuur lastiger te vervangen zijn door goed spul; ze zijn namelijk geintegreerd in de hendels en je zult dus ook de rempomp en het koppelingshendel moeten vervangen (ik rijdt met hendels van een Le Mans 1, 2 e.d met de stuur schakelaars van een V11)

kilometerstand is onwaarschijnlijk voor een tourer van die leeftijd maar al is het 134.000 (guzziteller gaat niet verder als 99.999 en springt dan weer op 0) dan nog issie net pas ingereden (bij 34.000 ingereden............neh, een guzzi begint pas na een ton te leven)
 
Laatst bewerkt:
als de kilometerstand klopt lijkt me het een prima uitgangspunt , bij zo'n km stand is hij net ingereden.
let er wel op dat de cafe racer op het eerste plaatje ronde cylinders heeft , de SP2 van marktplaats heeft hoekige cylinders.
technisch maakt dat nauwelijks uit , de meeste verbouwers vinden ronde cylinders mooier.

zit wel degelijk technisch verschil tussen; bij de "ronde" cylinders moet je goed weten waar je mee bezig bent (types motorfiets e.d) want daar zijn diverse exemplaren van in omloop met gietijzeren cylinderbussen, de hoekige cylinders zijn zonder uitzondering voorzien van nikalsil cylinders, die zijn veel sterker
 
Heb je wat meer te besteden...er staat een eerste model sport 1100 op Marktplaats die best leuk geprijst is...pingel er nog wat af en je hebt een hele fijne basis!
Weet waar je aan begint met verbouwen....zie bij Streetfighters mijn topicje -O-
 
Hmmmmm jij bent al lang bezig zeg 2005... maar goed het resultaat gaat vast erg mooi worden. Ik denk dat ik niet voor een 1100 ga, wil echt voor de klassieke look gaan. Dus echt een Cafe-Racer ipv een streetfighter. Ik wil graag een oldtimer als uitgangspunt wel een andere tank, stuur en kont er op. En liefst spaakvelgen. Verder niet te veel veranderen aan het rijwielgedeelte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan