Moto Guzzi nordge 1200 GT

steinbock

Rookie
1 mei 2012
15
1
Axel
Besten,

Ik rijdt nu met een BMW R1150RT van 2003 met ongeveer 52000 km op de teller.
Ik ben van plan een Moto Guzzi Norge 1200GT van 2007 met 22000 km aan te schaffen.
Wat zijn jullie bevindingen ? Raden jullie mij dit af ?

Met vriendelijke groet
steinbock
 
Laatst bewerkt:
Norge.
Ik vind de Norge veel fraaier om te zien, maar heb geen ervaring met beide.
De BMW vind ik een lelijk hok, maar zal vast goed rijden.
 
Ervaring met beide merken: BMW rijdt gewoon goed, Guzzi is een beleving. De Beemer heeft geen hart, tis alsof je een artikel uit het schap pakt, terwijl de Moto Guzzi daarentegen handgemaakt is. Het is alsof je een Toyota gaat vergelijken met een Alfa Romeo!
 
Bij een 2007 Norge is het heel belangrijk te checken of de nokvolgers omgebouwd zijn naar rolstoters. Is dat niet het geval gaat de motor van binnenuit langzaam catastrophaal stuk. Dat kan na 20.000km zijn of na 80.000km, maar uiteindelijk loopt de motor stuk.
Norge's met de laatste 5 nummers van het serienummer hoger dan 12214 met bouwjaar na 18/04/2012 zijn fabrieksaf al omgebouwd.

Is de motor ouder dan dat en niet omgebouwd, dan zou ik hem overslaan. Je kan er ook voor kiezen de ombouw zelf te doen/laten uitvoeren. de ombouwkit is rond de 1500€ en installatiekosten bij dealer ongeveer 300€. Dan moet je dat in mindering op de koopprijs brengen, hoewel veel eigenaren van niets weten en dat dus lastig wordt.


edit: niet van toepassing.

Voor je woon-werk ermee gaat rijden even inlezen in het startus interruptus fenomeen en mits dat nog niet gedaan is door de vorige eigenaar een bypass aanleggen of een plug en play kit bestellen voor 3 tientjes. Daarna en met de goede nokvolgers heb je er een hele betrouwbare fijne motor aan.
 
Laatst bewerkt:
Bij een 2007 Norge is het heel belangrijk te checken of de nokvolgers omgebouwd zijn naar rolstoters. Is dat niet het geval gaat de motor van binnenuit langzaam catastrophaal stuk. Dat kan na 20.000km zijn of na 80.000km, maar uiteindelijk loopt de motor stuk.
Norge's met de laatste 5 nummers van het serienummer hoger dan 12214 met bouwjaar na 18/04/2012 zijn fabrieksaf al omgebouwd.

Is de motor ouder dan dat en niet omgebouwd, dan zou ik hem overslaan. Je kan er ook voor kiezen de ombouw zelf te doen/laten uitvoeren. de ombouwkit is rond de 1500€ en installatiekosten bij dealer ongeveer 300€. Dan moet je dat in mindering op de koopprijs brengen, hoewel veel eigenaren van niets weten en dat dus lastig wordt.

Voor je woon-werk ermee gaat rijden even inlezen in het startus interruptus fenomeen en mits dat nog niet gedaan is door de vorige eigenaar een bypass aanleggen of een plug en play kit bestellen voor 3 tientjes. Daarna en met de goede nokvolgers heb je er een hele betrouwbare fijne motor aan.

Dit geld alleen voor de 8 kleppers. De 2007 heeft 2 kleppen per cilinder. Dit is hetzelfde blok als van de Breva 1200.
De vering aan de achterzijde is vrij slap. Advies is aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Dit geld alleen voor de 8 kleppers. De 2007 heeft 2 kleppen per cilinder. Dit is hetzelfde blok als van de Breva 1200.

Je hebt gelijk, ik dacht dat de Norge hetzelfde blok had als de Griso en Stelvio, maar dat is pas vanaf het 2011 model zo.
 
Wat verwacht je van een volgende motor. Je referentiekader is je BMW, wat is er wel goed aan, wat kan er beter, wat is er niet goed aan.

Misschien is een BMW wel niet helemaal je ding, misschien een Guzzi ook niet. En is het toch bijvoorbeeld een FJR1300 wat het beste bij je past. Dat is handig om eerst uit te zoeken (alhoewel ik de Guzzi wel errrrug sjiek vind....).
 
Wat verwacht je van een volgende motor. Je referentiekader is je BMW, wat is er wel goed aan, wat kan er beter, wat is er niet goed aan.

Misschien is een BMW wel niet helemaal je ding, misschien een Guzzi ook niet. En is het toch bijvoorbeeld een FJR1300 wat het beste bij je past. Dat is handig om eerst uit te zoeken (alhoewel ik de Guzzi wel errrrug sjiek vind....).
Zaterdag een proefrit doen met de Norge. ik vindt hem er keurig uitzien. Eleganter dan een BMW
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook het Moto Guzzi topic hier eens doorlezen. Daar kom je alle ervaringen van de gebruikers tegen. Ik vind wel 22.000 km weinig voor een 11 jaar oude motor.

Maar ik heb mijn Norge uit 2009 nu ruim 6 jaar en 50.000 km. Geen narigheid mee gehad en wel erg veel plezier:]. Wat eerder gezegd is: meestal heeft een Moto Guzzi een beetje een persoonlijkheid;). En dat kan erg fijn zijn of irritant. Geniet van de proefrit! Maar rij vooral niet een kort stukje.
 
Het is natuurlijk wel een beetje een uitdaging, en goeie kleding is een voorwaarde, maar in de regen leer je een motor wel kennen }) ! Ik kan je in ieder geval geruststellen: ook in de regen een fijne metgezel. Het is verrassend hoeveel beschutting deze niet al te brede motor geeft! :]
 
Als je motoren wil vergelijken is het natuurlijk wel handiger om dat in dezelfde weersomstandigheden te doen.
 
donderdag proef gereden en ineens mijn BMW R1150Rt ingewisseld voor dit juweeltje. mag er binnen 14 dagen om
 
Terug
Bovenaan Onderaan