Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Interessante dag: vanmorgen wat boodschapjes gedaan op de motor, tankje vol gehaald (1,56 euro/l). Op de oprit doe ik de zijstandaard uit om af te stappen. En wat leunt de motor ver door :? . Misschien sta ik net in een kuiltje? Nee, de zijstandaard zit helemaal los. Kennelijk een belangrijke bout verloren.

Ik heb nog even zitten prutsen om te zien of ik het op kon lossen. Maar het is heel slim net achter de hete uitlaatbocht vastgemaakt. Wel fijn, want de laatste bout, een kleintje, kon er niet verder uit omdat de uitlaat ervoor zit.

Dus de uitlaatbocht moest er af -O- . Daar begin ik zelf liever niet aan. Ik heb al teveel verhalen van afgebroken draadeinden en bouten gelezen hier. Daar kan ik thuis niks mee.

Gelukkig kon ik direct terecht bij mijn serviceadres in Coevorden. En intussen is het weer gefixt. 73,50, maar wel met controle van de remblokjes en bandjes weer op spanning.

Wel heerlijk gereden rond dit avontuur :] . Maar dit is niet de eerste keer dat ik een bout kwijt ben, 't is net een Harley :X .
 
Kom kom, van mijn Harleys ben ik nooit de standaard kwijtgeraakt hoor........😀
Ben thuis ook even wezen voelen, alles vast. 😅
 
Nu ik eraan denk, wel ns op de HD een spiegel verloren,....en n kentekenplaat.....en zo'n leren toolrol waarvan we dachten in de nineties dat dat stoer stond.... 🤔 Of is dat nog zo...?
 
73 euro voor het monteren van een bout ;( Dan zou ik elke keer als de klepdekselpakking van mijn Guz lekt honderden euro,s kwijt zijn als ik dat laat doen (15 minuten incl kleppen stellen) ;)

Wel stom dat de uitlaatbocht eraf moet, heb je ze dat zien doen bij die motorzaak? Kan me het haast niet voorstellen dat dat echt moet namelijk (de mijne zit nog vast dus geen ervaring daarmee)
 
Gisteren weer een akkefietje met de Guzzi.
Op weg naar een motorrit (BACA 100 Miles rit van vandaag) nog even tanken voor aankomst.
Na het tanken. Nada starten (startmotor slaat niet aan)
Alles nagelopen, niks vreemds kunnen ontdekken.
Wegenwacht gebeld, wachtend daarop na +/- half uurtje nog een poging, starten lopen....
Wegenwacht afgebeld en verder gereden.
Na 30 km op de A30 eerst ABS lampje, toen service lampje en teruglopen van vermogen / gasresponse. Dashboard valt helemaal uit. Uitrijdend op de vluchtstrook, ineens alles weer goed en kon weer verder om na weer een paar km steeds wel / niet verder te willen (aan / uit).
Toch maar weer WW gebeld. Kwam tot conclusie dat accu niet wordt bijgeladen (11,8 volt tijdens lopen), wrsch dynamo of spanningsregelaar stuk.
Heeft vervolgens een grote (auto) accu in mijn koffer gezet met twee draadjes naar de eigen accu, en met startkabels gestart.
100 km terug naar huis gereden zonder verdere problemen.
vanochtend op onderzoek uitgegaan, en er lijkt weer niets aan de hand te zijn. Start gewoon op eigen accu en heb gewoon 13,8 v tijdens lopen.

Iemand ervaring dat spanningsregelaar "stottert" voor hij ermee stopt, of moet ik eerder gaan denken aan problemen in de bedrading?

Heb al even dealer gebeld, maar die heeft niet eerder dan 7 juni tijd.... (blijkbaar willen er een hoop mensen weer gaan rijden en hebben ze het erg druk met afleverbeurtjes van nieuwe motoren).

Gooi het hier nu even in de groep om te kijken of iemand nog andere ideeen heeft die ik wellicht zelf voor die tijd al kan testen / verhelpen.

Als iemand wat weet hoor ik het graag, want om nu 3 weken stil te moeten staan (rij normaal 600Km in de week) zie ik ook niet zitten. Andere optie zou zijn een noodaccu / starthulp in de koffer mee te nemen en te hopen dat het goed gaat, maar zit niet zo te wachten op weer een probleem als ik s'avonds van werk naar huis wil (75Km)
 
Zijn je accuklemmen wel goed schoon en vast? Kijk ook even naar de kabel die op de startmotor zit geschroefd, deze wil nog wel eens corroderen.
 
Lijkt op´n probleem in je laadcircuit. Controleer en meet je dynamo en spanningsregelaar.
En meet vervolgens je accu nog even door.
 
# IJzervreter: Ik heb staan kijken hoe de monteur het opgelost heeft. En het viel niet mee om die uitlaatbocht eraf te krijgen. Hij is bijna 2 uur bezig geweest. Inderdaad, als het om alleen een nieuwe bout ging had ik het wel zelf opgelost....
 
Ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn Stelvio. Heeft een tijd geduurd en iedere keer was er niets te vinden wat het precies was. Een aantal kleine dingen zijn steeds aangepakt (oa gasklepsensor), maar het probleem bleef. Tussendoor ook nog de hoofdzekering een paar keer opgeblazen met een sluiting in mijn breedstralers. Steeds leek het probleem even opgelost.

Uiteindelijk startte ie helemaal niet meer en heeft de dealer hem opgehaald. De accu bleek kapot te zijn en er was een condensator kapot. Nieuwe accu en een tijdelijke condensator geplaatst en toen deed ie het weer. Omdat ik toch niet kon rijden en doordeweeks weg was voor mijn werk heeft ie tot de nieuwe condensator er was bij de dealer gestaan. Toen die geplaatst was, bleek de accu alweer leeg. Gemeten en er bleek een forse lekstroom te zijn. Vervolgens is de dealer weer gaan zoeken waar dat vandaan kwam en bleek er nog een condensator stuk te zijn. Nu deze vervangen is doet ie het weer als vanouds.

Roké in Mijdrecht heeft er veel tijd in gestoken, misschien dat zij je kunnen helpen met hun ervaring met mijn fiets?
 
Vandaag een rondje afsluitdijk gedaan.
Op de afsluitdijk even gestopt bij de benzinepomp voor een sanitaire stop.
Toen ik bij mijn motor terugkwam stond er een meneer in een leren pak naar mijn motor te kijken en gaf me (of eigenlijk de motor) een compliment.

Ik vroeg voorzichtig hoe oud deze meneer was omdat hij me meer achter een rollator dan op een Yamaha FZ thuis leek te horen...85 jaar! Deze meneer rijdt al 60 jaar motor.
Ik hoop dat ik het haal :X

(vast iemand op dit forum die weet wie dit is)
 
Laatst bewerkt:
# IJzervreter: Ik heb staan kijken hoe de monteur het opgelost heeft. En het viel niet mee om die uitlaatbocht eraf te krijgen. Hij is bijna 2 uur bezig geweest. Inderdaad, als het om alleen een nieuwe bout ging had ik het wel zelf opgelost....

Ok dan was de bovenste bout bij dat driehoekje weg, net achter de linkerbocht tweede deel. Voor twee uur werk is 73 euro te weinig. Dan ben je gematst
 
Nou da's nou ook wat!

Vorig jaar al weinig km's gemaakt en dit voorjaar had de accu er geen trek meer in. Dus nieuwe accu besteld (even hier terug gezocht wat er aan ervaringen en advies te vinden was). Toen die eenmaal gemonteerd was even een kort rondje gemaakts en toen viel me op dat er een rammel te horen was (duidelijk wat anders dan de koppeling!)... Dus daarna helemaal niet meer de weg op geweest.

Toen verscheen het bericht van Badslipper over z'n ervaring met een losse bout van de standaard. Dus ik toch maar even een blik geworpen en ja hoor: een losse bout van de standaard die tegen de uitlaat rammelde!
Goed vastzetten is nog wel een uitdaging, maar nu weet ik tenminste wat de oorzaak is.

Blijkbaar wel een 'misser' van MG, want laten we eerlijk zijn, loslopen van bouten is toch iets dat redelijk makkelijk te voorkomen moet zijn. :-(
 
Het elektra probleem is weer verholpen.
Op basis van een aantal tips op andere topics in dit forum, uitgevonden wat ik het beste kon doormeten om uit te vinden waar het probleem zat, dus ik vol goede moed voor het eerst de boel grotendeels gedemonteerd. Tank er af, airbox er uit op zoek naar dynamo en gelijkrichter / spanningsregelaar, om tot de ontdekking te komen dat onze Italiaanse vrienden daar een geïntegreerde unit voor hebben gebruikt.

Met het schema er bij uiteindelijk de groen rode draad van de dynamo naar de zekeringen gevolgd, waarbij ik tussen de dynamo en hoofdzekering een molex stekker vond die niet meer helemaal de originele vorm meer had, en waarbij een groot deel van de isolatie van de stroomtoevoer ook was verdwenen. Blijkbaar een beetje warm geweest daar. waarschijnlijk omdat het aangeknepen stekkertje langzaam had losgelaten en dus met steeds minder aders van de kabel vast zat.

Het slechte stuk eruit geknipt en de molex connector ge-bypassed en ik krijg weer mooie laadwaarden op de accu.

Waar ik demontage al een hele uitdaging vond, was montage nog een stapje ingewikkelder... Om die airbox (en dan vooral de luchtaanvoer naar de motor) weer netjes op zijn plek te krijgen was nog een hele toer.
Weer een hele ervaring rijker.

We kunnen dus weer tuffen...
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat het weer opgelost is: Dit vind ik echt van die hoofdpijnstoringen.

@ Unificato: Laat ik nou ook een paar weken voor mijn standaard event dat extra gerammel gehoord hebben! Ik dacht aan het druklager, want het was het beste te horen bij stilstand. Toen was die bout er juist aan het uitvallen, denk ik nu.
 
full


Vandaag de Norge op transport gezet naar Barcelona. Volgende week oppikken en naar Malaga rijden. Warm tourtje!

Overweeg het scherm eraf te halen, beetje wind op lijf!
 
Laatst bewerkt:
Warm is niet erg. Ik denk dat je meer last van de cilinders bij je benen zal hebben dan van het windscherm. En een flinke tor tegen je vizier is ook schrikken. Maar het lijkt me een leuk avontuur. Je hoeft het niet te zeggen, maar wat kost zo'n transport?

Foto's van de Norge tussen de palmen!
 
Ik heb een tweede scherm op de kop getikt en dat zo laag mogelijk bijgesneden, met behoud van de lijn van de kuip. Dat is met dit weer al een hele verademing want hoofd en schouders heb ik in de wind.
De hitte van de cilinders is met dit weer niet leuk meer als je bij een verkeerslicht staat.
 
Transport kost circa 450 ex BTW. We gaan met een klein groepje, dus er kan wat 'kwantumkorting' in zitten, maar het kan waarschijnlijk ook wel goedkoper als je de juiste connecties hebt. Vervoer naar Barcelona en terug vanaf Malaga. Zelf vliegen we voor 100 pp retour.
 
Tweede scherm heb ik ook aan gedacht, maar vond er geen tweedehands. Ik ga maar eens kijken hoe het gaat. Eventueel schroef ik het scherm eraf en rij zo een tijdje. Moet ook bezien hoe de wegen zijn (steenslag e.d.) en de insecten.
 
Hallo heren ik en voorlopig uit de roulatie.
Vandaag voor catherisatie naar ziekenhuis maar helaas is te erg mag niet naar huis en wordt binnen een week geopereerd
 
Moet door omstandigheden de Norge gaan verkopen, zonde want heb er veel geld en tijd ingestpt om hem zo te krijgen als ik hebben wil.
Staat nog niet ergens anders te koop, moet eerst de motor weer orgineel maken(Bmc luchtfilter eraf , powercmmander eraf, Akra eraf.....)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan