Moto Guzzi NTX 750 project

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.035
852
Heb al een aantal projecten gedaan,maar dit is mijn eerste Moto Guzzi.Een NTX750 uit 1988,in originele Italiaanse politieuitvoering.Motor loopt niet volgens de verkoper,maar draaide wel rond.Had er trouwens geen meter op durven rijden in deze toestand,maar dat terzijde...
Ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden,maar wel iets caferacer-achtigs.Ben ook wel blij met de spaakwielen *D
Blok en versnellingsbak zullen wel gestraald moeten worden.
Had er nog een 18"achterwiel bij gekregen en die erin gezet.Staat al een stuk beter dan het 16"wiel.Leek wel een chopper 8-)
full

full

full

full


Voorzichtig begonnen aan de demontage van eea,dit project gaat ws niet snel,maar zal regelmatig updaten
 
Begreep van het topic "Monoshock"dat je er een mono achterbrug in wilde maken .
Een echte uitdaging gezien de aluminium achterbrug en lagering in de bak van de achterbrug .
Niet dat je de eerste ben daarmee .
Huub ( zit hier ook op het motorforum ) heeft dat in zijn TT ook gemaakt al meen ik dat die een stalen exemplaar gebouwd heeft .
Op het Guzzi forum zit er ook een die een "Warhorse"op basis van een V65 een het bouwen is en deze omgebouwd heeft (of nog bezig ) naar een monoshock maar dan met de aluminium achterbrug
Ben er niet helemaal met zijn oplossing eens maar zou best zonder problemen kunnen werken
Deze kwam ik op het net tegen maar met een stalen achterbrug
10511103_748947315224911_4069443131314160440_n.jpg

Deze is van di e bouwer van het "Warhorse"
post-86-0-08337600-1427794384.jpg
 
Begreep van het topic "Monoshock"dat je er een mono achterbrug in wilde maken .
Een echte uitdaging gezien de aluminium achterbrug en lagering in de bak van de achterbrug .
Niet dat je de eerste ben daarmee .
Huub ( zit hier ook op het motorforum ) heeft dat in zijn TT ook gemaakt al meen ik dat die een stalen exemplaar gebouwd heeft .
Op het Guzzi forum zit er ook een die een "Warhorse"op basis van een V65 een het bouwen is en deze omgebouwd heeft (of nog bezig ) naar een monoshock maar dan met de aluminium achterbrug
Ben er niet helemaal met zijn oplossing eens maar zou best zonder problemen kunnen werken
Deze kwam ik op het net tegen maar met een stalen achterbrug
[afbeelding]
Deze is van di e bouwer van het "Warhorse"
[afbeelding]

Wat een mooi fietsje,die bovenste!
Weet nog niet of ik hem wil ombouwen naar mono,ga eerst eens rustig bekijken hoe en wat.Ik wil een alu luchtfilterkast maken en dan zit de schokbreker danig in de weg *D
Er zat een 16"achterwiel in met een band 130mm breed,het lijkt dat dit de maximale breedte is?Als ik dan een 18"gebruik lijk ik weer minder ruimte te hebben in de achterbrug,omdat er een holling zit aan de binnenkant van de brug.
 
Heb ook dat fietsje van Huub gevonden .
Een iets wat verbouwde V65 TT
ttmono_zpsiifqzmrj.jpg


Wat band aangaat ik ga een 120/90 x18 k66 gebruiken op mijn Mormol project
Basis is een V50 die ietswat aangepast gaat worden en op noppen banden komt te staan ( 19"voor en 18"achter ) en uiteraard op spaakwielen zoals al mijn Guzzi's ( een stuk of zes)
 
Heb ook dat fietsje van Huub gevonden .
Een iets wat verbouwde V65 TT[afbeelding]

Wat band aangaat ik ga een 120/90 x18 k66 gebruiken op mijn Mormol project
Basis is een V50 die ietswat aangepast gaat worden en op noppen banden komt te staan ( 19"voor en 18"achter ) en uiteraard op spaakwielen zoals al mijn Guzzi's ( een stuk of zes)

Ben wel benieuwd naar je project,heb je daar een topic van?

Heb nog niet veel gedaan aan de Guzzi,de carbs zijn schoon en ik heb een vonk en compressie.Ik ga er maar vanuit dat ie loopt *D
Ben momenteel op zoek naar een andere voorvork mss ga ik de bestaande vork inkorten en opnieuw laten verchromen.
Achterschokkers zijn van Bitubo,heb ze een bericht gestuurd met de vraag of reviseren de moeite is.Nu zijn het net pogo sticks B|
Ik ga wel met duoshocks rijden iig.
full
 
Nee geen topic nog geopend daar ik nog aan het verzamelen ben
Op het idee gekomen toen ik dit plaatje op het net tegen kwam
Guzzi-Scrambler-Terrona-V65-2_zpsec2839be.jpg

Onderrtussen en frame van een vroege V50 gevonden maar daar zaten nog fietskogels als balhoofdlagering kompleet met de putten waardoor er weinig gedraaid kon worden .
dit aangepast naar kegellagers
Nu tot hier gekomen
290d1f57-c173-4791-a5ee-08fa8d9d128f_zpsd0dec12d.jpg
 
18" wiel paste dus? Scheelt misschien wieltje spaken? Ik trok vandaag het luchtfilter open van m'n sr. Was in de veronderstelling dat ik er ooit een k&n in had gezet bleek het nog het originele schuim te zijn, half verteerd en in de cilinder verdwenen neem ik aan. Motor loopt goed! Sorry offtopic, ik ga maar 's schoonmaken.....
 
18" wiel paste dus? Scheelt misschien wieltje spaken? Ik trok vandaag het luchtfilter open van m'n sr. Was in de veronderstelling dat ik er ooit een k&n in had gezet bleek het nog het originele schuim te zijn, half verteerd en in de cilinder verdwenen neem ik aan. Motor loopt goed! Sorry offtopic, ik ga maar 's schoonmaken.....

Heb vanavond voorwiel uitgespaakt en de rvs spaken weten te sparen.
Jij kunt goed wielen spaken toch? :+
De alu achtervelg moet dan naar het voorwiel en achter moet een nieuwe iets bredere velg in.
 
Bericht gehad van Stefan van Bitubo,er zijn geen revisiesetjes meer voor de schokbrekers. :( Worden gek genoeg nog wel nieuw gemaakt voor €452,wordt nog ff zoeken naar een alternatief ben ik bang....
 
Volgen!!!

Ik heb het plan opgevat om na de vulcan een guzzi aan te pakken . Mijn gedachten gaan om er een hardtail bobchoplowrider iets van te bouwen en eyecatcher moet het blok worden . Zoiets maar dan anders. ..
full

full
maar dejouwe schreeuwd scrambler of streettracker :X

Zijn de achterbruggen van bepaalde modellen ook uit te wisselen :?
 
Orgineel is die wel heeel lelijk met al dat plastic. Maar een goede basis om wat moois van te maken.
Voor achter veertjes kan je ook op zoek gaan naar een setje Koni's zijn 2e hands nog wel eens voor een redenlijke prijs te vinden en beter dan de orginele.
(heb ik inmiddels ook op mijn V35). en dat :] goed!
Ik ga in ieder geval volgen wat je er van bakt.
Veel plezier met je project.
 
Er is zat leuks te vinden op het net wbt Guzzi,is gewoon een hele leuke basis.

Heb de vork uit elkaar en inkorten is prima te doen vanaf de onderkant.Heb Monné gebeld over hardverchromen van de binnenpoten,maar dat viel me niet mee.Voor twee poten rekenen ze €200. B|
Heb iemand gemaild die BMW vorkpoten te koop aanbied,die zouden ook 40mm zijn,maar hij reageerd niet..

Vandaag nog een afgebroken boutje uitgeboord en opnieuw getapt,een andere was de draad helemaal weg.Daar een helicoil ingezet.Heb de indruk dat de vorige eigenaar geen momentsleutel ter beschikking had :+
 
Ik kende dat hele type van guzzi niet.. niet dat ik zo'n guzzi-kenner ben..
hebben de 650 blokken nog specifieke zwakke punten?
 
Ik ken dit type wel,het is een van de vergeten eerste allroads ,de 650 kom je nog wel eens in het wild tegen,de 750 veel minder.

Ik ben ook heel benieuwd wat je ervan gaat brouwen,en ga dit natuurlijk volgen.
 
Ik moet zeggen dat de originele politie uitvoering wel een bijzondere verschijning is :9 , ben er alleen niet uit of dit positief of negatief is :P
 
Ik kende dat hele type van guzzi niet.. niet dat ik zo'n guzzi-kenner ben..
hebben de 650 blokken nog specifieke zwakke punten?

Ben ook geen kenner,dit is m'n eerste guzzi :P
Heb me al wat ingelezen,maar valt volgens mij alles mee.Als je ziet hoe weinig vermogen er uit 750cc gehaald wordt,zou ie het eeuwige leven hebben. :+

En verder vind ik hem echt spuuglelijk,daarom krijgt ze(is een motor eigenlijk vrouwelijk?)een makeover. *D
 
Van de meeste motor zou ik het niet weten .
Maar gezien het karakter van een Guzzi heb besloten dat ze vrouwelijk zijn
Het eeuwige leven dat zou ik niet zeggen maar ken er genoeg die meer dan een ton erop hebben zitten met alleen maar onderhoudsbeurtjes
 
Ben maar weer verder gegaan met slopen,mijn eerste cardanfiets,er gaat een wereld voor me open *D Achterbrug lagering is met een kogellager,mooie oplossing.
Zit wel simpel en netjes in elkaar,ook makkelijk aan te werken.Alles is baggervet,zal eerst alles goed schoonmaken voor het stralen.
Ga sowieso alles uit elkaar halen en nieuwe keerringen monteren.
full

full
 
Is zo'n brug nou uit een stuk gegoten?
Volg dit nauwlettend haha inspiratie en informatie

Ja,die is gegoten,best wel een mooie brug vind ik.En superlicht,itt de cardanklok,die weegt als lood 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan