Moto Guzzi project Nevada

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.034
852
Ik heb weer een Guzzi aangeschaft,een Nevada 750 uit '98 met 51dkm op de teller.Heb al eerder een Guzzi gehad,een NTX 750 en ook een topic bijgehouden hier.Dat project was door verschillende oorzaken vroegtijdig gestopt,maar de omstandigheden zijn nu een stuk beter.Wat niet wegneemt dat ik de hand op de knip houd en zoveel mogelijk delen wil gebruiken of zelf maken.Is ook een beetje de lol van zo'n project vind ik...
Dit is 'm dan
full

Er zit zelfs een rugleuning aan,die staat al op MP samen met een heleboel andere delen die ik niet ga gebruiken,maar er is weinig(gewoon geen)animo voor.
Ik heb in m'n leven al heel wat motoren gehad maar dit is de eerste chopper waar ik ooit op heb gereden.Heb 'm iig 400km kunnen uitproberen om de technische staat te beoordelen.Moet zeggen dat het nieteens zo gek stuurt met een apehangerstuur erop.Gecombineerd remsysteen is ook een apart geval:je hoeft alleen maar lomp op het rempedaal te trappen en verder niets te doen.
Wat ik er mee wil is een lekker sturende fiets,ws geen clipons,dus het mag geen caferacer heten.Zo min mogelijk poespas eraan,kilootje of dertig afvallen,spaakwieltjes,twee in één uitlaat,losse luchtfilters etc.
Ben begonnen met koplamp herplaatsen,nieuwe knippers van een KTM en een ander stuurtje(tijdelijk)erop.
Heb een tank gekocht van een Targa/Imola en pasgemaakt op het frame.
full

full

Daarvoor moesten de bevestigingsrubbers een andere plek krijgen en de tank moest ook iets opgerekt worden omdat ie wat krap over het frame ging.Bobines moesten ook iets verplaatst worden.
Heb in eerste instantie het voorwiel te koop gezet en een naaf van een Triumph gekocht.
full

De bedoeling was om met een enkele schijf en 18"voorwiel te rijden.
Het bestaande voorwiel was evenals het achterwiel "gestraald en gespoten",maar bij nadere inspectie viel de verf er al af als ik in de buurt kwam met een snufje remreiniger.Bovendien waren de schijven met een kwast bewerkt,waarbij ook de naaf weer ondergesmeerd was.Prutswerk dus.Ook weegt het voorwiel met stalen velg en twee gietijzeren schijven wel 15 kg en dat vind ik wel een beetje veel.
full

Als ik het wiel niet verkoop ga ik ws met een enkele schijf rijden,we zien wel.
Het blok en versnellingsbak/cardan moeten sowieso gestraald worden,dat zal deze winter wel gebeuren.Mss laat ik het wel doen met alles in elkaar en afgedopt.
full

Als je dit ziet weet je ongeveer hoe de filterbak en luchtfilter eruit zagen.
Filterbak komt niet terug en heb K&N podfilters gekocht,ook om onderhoud makkelijker te maken.
full

Dashboard ook veranderd,enkel km teller,twee lampjes en contactslot.Gaat nog wel anders worden,maar dat komt allemaal wel :)
 
Waarom gebruik je de Guzzi naaf niet? Schijven en naaf schoonmaken is makkelijker dan helemaal vanaf scrach beginnen met een heel ander type naaf. De remmen van de kleine Guzzi's zijn best goed.
 
Gaaf project. Ken je deze Nevada-ombouw:

moto-guzzi-nevada.jpg


Stond een poos geleden op bikeexif.
 
Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je de Guzzi naaf niet? Schijven en naaf schoonmaken is makkelijker dan helemaal vanaf scrach beginnen met een heel ander type naaf. De remmen van de kleine Guzzi's zijn best goed.
Heb gisteren één schijf al schoongemaakt en een afdekplaatje gemaakt voor de kant waar geen schijf meer komt.
Bijkomend voordeel is dat ik de originele telleraandrijving en teller kan blijven gebruiken.
Daar is bij de Triumph naaf geen ruimte voor.
Ben met je eens dat de remmen prima werken op deze fiets.
 
Weet niet hoe snel je wil bouwen maar ik heb momenteel een V7 II op de tafel voor het blok en injectie voor een project van een maatje van mij .
Kan best zijn dat de voorpartij ( enkele 320mmschijf plus vierzuigerremklauw en vork) voor verkoop beschikbaar komt .
Kan wel eens informeren of dat zo is en wat voor prijs die dan wil hebben .
Binnen poten zijn niet echt bruikbaar boven de vorkloop is er roestvorming
Dezelfde vork als op de laatste foto
 
Weet niet hoe snel je wil bouwen maar ik heb momenteel een V7 II op de tafel voor het blok en injectie voor een project van een maatje van mij .
Kan best zijn dat de voorpartij ( enkele 320mmschijf plus vierzuigerremklauw en vork) voor verkoop beschikbaar komt .
Kan wel eens informeren of dat zo is en wat voor prijs die dan wil hebben .
Binnen poten zijn niet echt bruikbaar boven de vorkloop is er roestvorming
Dezelfde vork als op de laatste foto

Past die schijf dan direct op de opname 80mm en 5 gaten?Die vierzuigerklauw gaat denk ik niet direct passen op deze vork?Hartafstand klauwbevestiging 94mm.
Zo'n adapter maken is geen probleem,maar vind het geen fraai gezicht...
Als het past heb ik er zeker oren naar Rob. :)
 
Andere naaf dus boutsteekcircel is 80mm en de schijf zit met zes bouten vast .
Maar de binnen poot is 40mm dus kan best zijn dat je die gewoon over kan zetten zamen met de schijf en wiel .
Heb nog geen contact gehad met de eigenaar maar zodra ik wat weet laat ik je het weten

Even een foto van de voorpartij gemaakt
p1010004.jpg
 
Andere naaf dus boutsteekcircel is 80mm en de schijf zit met zes bouten vast .
Maar de binnen poot is 40mm dus kan best zijn dat je die gewoon over kan zetten zamen met de schijf en wiel .
Heb nog geen contact gehad met de eigenaar maar zodra ik wat weet laat ik je het weten

Even een foto van de voorpartij gemaakt
[afbeelding]

Sodeju,dacht dat mijne slecht verzorgt was,maar deze ziet er niet best uit :P
Mijn vork is 38mm en die wil ik houden,boutafstand van de klauw gaan we ook niet redden,dus ga aan de slag met het spul wat ik heb.

Heb al een afdekplaatje gemaakt.
full

Spaken zijn wel rvs,dus met een beetje geluk kan ik die hergebruiken op een andere alu-velg.

Accu op de achtergrond komt uit deze motor,volgens mij kun je er ook een Scania mee starten *D
Heb vandaag de rechter onderbuis ontdaan van alles wat er niet aan hoort/moet zitten.Voetsteun van achter gebruikt en een bevestiging gemaakt waardoor ie verder naar achter en iets hoger zit.
Eronder bevestiging gemaakt voor een nog te maken rempedaal.Bedoeling is met de bediening omhoog te gaan zoals origineel maar met een andere pomp.Blijft de buis lekker clean.
full
 
Mij bevreemdt het dat mijn Nevada van 1997 niet uitgevoerd is met het gecombineerde remsysteem, hoewel hij verder identiek met jouw 1998 model lijkt. Of het moet door een vorige eigenaar verwijderd zijn??? zie foto.
full


grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Mij bevreemdt het dat mijn Nevada van 1997 niet uitgevoerd is met het gecombineerde remsysteem, hoewel hij verder identiek met jouw 1998 model lijkt. Of het moet door een vorige eigenaar verwijderd zijn??? zie foto.[afbeelding]

grtz,

Cees
Hij ziet er iig precies hetzelfde uit.
Je zult dan wel een grotere voorrempomp hebben voor twee klauwen en een kleinere achterrempomp.
Bij de mijne was die 16mm.
Rem liep trouwens op een gegeven moment vast,dacht eerst motor of cardan die vast ging lopen,maar de wielen stonden zo vast als een huis.Ben er niet achtergekomen wat de oorzaak was,maar de remzuiger ging later lekken en ik kon hem eruit halen zonder de seegerring te demonteren.Soort van opgeblazen zeg maar 8-)
 
Mooi project! Met je vorige project in mijn achterhoofd ben ik erg benieuwd naar hoe deze gaat worden.

De V7 Classic die bij Guzzigek op de brug staat heb ik pas aangeschaft. Zoals hij aangeeft ga ik alleen de aandrijflijn en de injectie gebruiken voor mijn Imola. Als er delen aan zitten die jij voor je project kan gebruiken (b.v. voorvork inclusief kroonplaten en remmerij), geef dan gerust een berichtje. Alles mag weg voor weinig.

Veel succes met je project!
 
Mooi project! Met je vorige project in mijn achterhoofd ben ik erg benieuwd naar hoe deze gaat worden.

De V7 Classic die bij Guzzigek op de brug staat heb ik pas aangeschaft. Zoals hij aangeeft ga ik alleen de aandrijflijn en de injectie gebruiken voor mijn Imola. Als er delen aan zitten die jij voor je project kan gebruiken (b.v. voorvork inclusief kroonplaten en remmerij), geef dan gerust een berichtje. Alles mag weg voor weinig.

Veel succes met je project!

Ben ook benieuwd naar jouw project!
Onderdelen zal ik even over nadenken.Als ik zie hoe het voorwiel en schijf eruit zien,denk ik mwoah :)
Voorvork tussen de kroonplaten ook erg aangeroest?
 
Naaf en schijf en remklauw zien er goed uit alleen zijn de boutjes verroest zoals je al op de foto had gezien

Betekend ook weer binnenpoten opnieuw laten verchromen,kost gauw €200.Bovendien raak ik voorlopig niets kwijt van mijn eigen onderdelen,ik kijk het nog ff aan....

Heb de achterrembediening pasgemaakt met een pompje van een BMW.Heb het originele tuimelaartje gebruikt en de remleiding met drukschakelaar.
Het geheel moet nog iets naar binnen,dan maak ik daar later een mooi kapje voor.
full
 
Ziet er goed uit .
Eens kijken wat er van de V7 overblijft misschien koop ik zelf de restant zie er genoeg bruikbare delen aan die ik voor mijn eigen projecten kan gebruiken nu ik er weer tijd voor ga krijgen
 
Rempedaal gemaakt en stang op maat.Voor de zekerheid nog een hulpveertje aangebracht.
Steun gemaakt om de motor op te bokken,aan de andere kant een klosje hout onder de jiffy en het achterwiel is los van de grond.
full


Andere kant alle zooi van de framebuis afgeslepen en een jiffy gemaakt.De buis waar de schakelas door loopt opnieuw gebruikt en verlegd naar achter de voetsteun.Op deze manier ben ik twee draaipunten kwijt.De originele schakelas met hevel ga ik gebruiken,en daar ga ik nu eerst een schakelpedaal voor maken.
Schakelpatroon blijft zo ook hetzelfde.
full


Heb er nu ook losse K&N podfilters opgezet.
 
Mooi gemaakt maar die locatie van je jiffy zal niet mijn keuze zijn .
Dat buis materiaal is niet veel beter dan wat er voor de middenbok gebruikt wordt en ik daar vele van gezien die afgescheurd waren door de opbokpen.

Voor mijn nog te starten project ga ik de bevestiging van de motorblok gebruiken om de jiffy te plaatsen is wel wat verder naar voren maar dat went wel
 
Mooi gemaakt maar die locatie van je jiffy zal niet mijn keuze zijn .
Dat buis materiaal is niet veel beter dan wat er voor de middenbok gebruikt wordt en ik daar vele van gezien die afgescheurd waren door de opbokpen.

Voor mijn nog te starten project ga ik de bevestiging van de motorblok gebruiken om de jiffy te plaatsen is wel wat verder naar voren maar dat went wel

Ik heb aan de achterkant nog een lip gelast naar de buis,ben ik niet zo bang voor.De kracht die op de middenbok komt door de opbokpen is volgens mij veel groter,vooral omdat je met je hele gewicht erop moet staan en de las zit maar op een klein stukje.
Heb het versnellingspedaal ook gemaakt.
Beetje wazige foto helaas :)
full
 
full

Alu schakelpedaal met de originele hevel erachter,zorgt voor dezelfde schakelweg.Kan evt verkort worden als ik de hevel zou verlengen.Eerst maar zo eens rijden.

Pot eronder is de kat van m'n ducati,die ga ik mss gebruiken als voordemper onder het blok.Moet ik hem openslijpen,de kat eruit halen en schotten met pijpjes erin fabrieken.
We gaan het zien...
 
Ik hoopte dit weekend een 2-1 bochtensysteem te maken en er een demper aan te hangen,zodat ik een rondje kon maken om eea te proberen.
Maar voorwiel verkocht,dus niet rijden...
Achterwiel ook maar ontdaan van alles wat ik niet nodig heb en de verf erafgehaald.
Komende week de naven maar opsturen voor een setje knappe velgen.

Zit er sterk aan te denken om er een monoshock van te maken,maar kan weinig vinden op het net.Zag wel een nieuwe V7 met een enkele demper aan de linkerkant,maar dat durf ik niet aan.
Ben bang dat de gegoten brug te weinig torsiestijfheid heeft.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan