Moto Guzzi SP 1000 tripteq Heeler

van de buiten kanten van de banden was de breedte +/- 140cm.
nu is hij 155cm breed en kan ik achter op zitten zonder dat mij been klem zit .
 
goed bezig G!!!

ik vond jou in mijn bak al een komisch gezicht...Jij achterop bij Ciska?.... :+ :+
 
De eerst schoorstang is een feit.
Ik heb het altijd raar gevonden hoeveel spannen de schoorstang in de weg zitten voor de passagiers been of voet.
Is dit een niet aan te raden constructie? zo ja, waarom?

IMG_6399.JPG
IMG_6400.JPG
IMG_6401.JPG
 
Die onderste strip op het zijspanframe wordt nu op buiging belast. Je kunt hem beter een kwartslag draaien zodat de gaffel van je schoorstang erover valt met zijn benen. Hoef je meteen dat opgelaste propje/ sprotje niet te gebruiken. Andere kant van de strip een half gat in maken ter grootte van de buis dan kun je hem daar mooi aan je zijspanframe maken.
Misschien dat het zo wel heel blijft dat is moeilijk te beoordelen vanaf een foto, maar constructief vind ik het er raar uit zien.
Als het zo heel blijft dan heb je teveel ijzer gebruikt. Of zit er aan de onderkant nog een strip op zijn kant op gelast oid?
 
Die onderste strip op het zijspanframe wordt nu op buiging belast. Je kunt hem beter een kwartslag draaien zodat de gaffel van je schoorstang erover valt met zijn benen. Hoef je meteen dat opgelaste niet te gebruiken. Andere kant van de strip een half gat in maken ter grootte van de buis dan kun je hem daar mooi aan je zijspanframe maken.
Misschien dat het zo wel heel blijft dat is moeilijk te beoordelen vanaf een foto, maar constructief vind ik het er raar uit zien.
Als het zo heel blijft dan heb je teveel ijzer gebruikt. Of zit er aan de onderkant nog een strip op zijn kant op gelast oid?
De onderste strip op het zijspanframe is 12mm dik en de propje/ sprotje is niet gelast maar zit met een moer vast.
Ook boven kan nog worden gedraaid. Als dat niet zo was en de motor moet worden afgesteld dan zou het niet meer passen.
Zou er toch ooit beweging is zitten dan zou ik alsnog, zoals jij aan gaf, een strip aan de onderkant op zijn kant kunnen lassen.
Bedankt voor de opmerking.
 
Het is niet aan te raden om iemand achterop te nemen met een zijspan. Daarom maakt het comfort van de passagier ook niet veel uit. De achterste schoorstang moet als het even kan bij een dwarsverbinding in het frame komen en er moeten nog koffers of tassen op kunnen, dat is voor mij belangrijker.
 
achter op een zijspan kan prima hoor, alleen moet de passagier wel opletten met de dwarskrachten in de bochten en moet je er als rijder wel een beetje rekening mee houden en niet elke bocht met drie wielen driftend er uit willen komen ;)

heb zo af en toe wel eens 1van de kids achterop zitten ( en dan kom ik nog een plek tekort als ze allemaal mee moeten) en dat ging eigenlijk prima.

voor die schoorstang geld idd net als Halflive zegt dat je frame net iets verder naar voren wat meer stijfheid heeft overdwars dan achteraan op je subframe. En hoe korter en haakser (tov de rijrichting) de driehoek op je motor aansluit des te meer stijfheid zal die genereren. Wat niet wil zeggen dat dit wat je nu hebt gedaan niet kan; heb wel eens veel erger gezien...

ben het wel met DAF eens dat je het beste wel even een klein driehoekje onder die strip moet gaan lassen, dan wordt de las niet alleen maar op buiging belast zoals nu wel.
(al zal het er ook vast niet zomaar afvallen.... maar constructief gezien kan het net iets beter.... )

voor de rest gewoon en vooral zo doorgaan G.!!!!
kunnen jullie in februari mooi met 2 zijspannen mee naar het AET!!!
 
Moet je eens met een volwassene achterop en een lege bak gaan rijden, je weet niet wat je meemaakt. Ik wist niet dat een bak zo hard omhoog kon komen.
 
Moet je eens met een volwassene achterop en een lege bak gaan rijden, je weet niet wat je meemaakt. Ik wist niet dat een bak zo hard omhoog kon komen.

Oh, dat bedoel je...

Waarom zou je dat ook willen...
Een aanhanger begin je toch ook niet alleen achter de as te beladen?...
 
Dat is wel het juiste vergelijk, daarom wil ik geen passagier, een kind gaat net maar zwaarder moet het niet worden.
 
Oh, dat bedoel je...

Waarom zou je dat ook willen...
Een aanhanger begin je toch ook niet alleen achter de as te beladen?...

als het een transportbak is.
Bij mij zit er wel eens iemand achterop als ik de aluminium kist erop heb. Ik vind dat nog niet eens zo verkeerd gaan. Maar mijn zijspanframe met de bak is behoorlijk zwaar. En de stabilisatorstang scheelt ook een hoop.
 
zoals met alles draait het idd om het vinden van de juiste balans ;)
 
Dat er iemand achter op komt zal wel mee vallen. Het is de bedoeling dat mijn vrouw er mee weg kan met de hond (en soms mag ik dan ook mee).
De voorste schoorstang zit en de rem is aangesloten, ontlucht en voorzien van nieuwe remolie.
Klein beetje tijdelijk verf er op en dan ga ik de span wiel uitlijnen.
Bijna klaar.

IMG_6403.JPG
IMG_6404.JPG
IMG_6405.JPG
 
even een cheapass paintjob en de bak weer op zijn plaats. nu nog de draadjes verbinden en klaar.

IMG_6446.JPG
IMG_6447.JPG
 
Standaard stuur op die dingen, idd een gedrocht om te zien en aan te hangen. Heb het ooit op mijn eigen fiets vervangen door een rechter stuur, reed een stuk fijner
 
ik heb juist op mijn zijspan een paar weken terug een recht stuur vervangen door iets wat hierop lijkt.
Ik vind het fijner zitten en fijner sturen. Uiterlijk heb ik het niet over :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan