moto guzzi ts 250cc 2takt

Von Smallhausen

MF veteraan
7 aug 2011
2.324
762
Mariahout
Zoals de titel al aangeeft,ben ik in bezit van een 1975 moto guzzi 2 takt,deze heb ik in augustus 2011 aangekocht.
Waarom zon kleine 2takt?
Al sinds ik een klein manneke was,ben ik verzot op snelheid,op mijn 11e reed ik de,,geleende,, solex [en het enige gemotoriseerde voertuig]van moeders tegen een boom,oeps.
Daarna bleven de brommers rap komen en gaan.
Op mijn 17e kwam de 1e crosser een 1976 honda elsinore 125cc,waauw,dat crossen heb ik zon 20 jaar volgehouden,veel verschillende crossers zijn er geweest,125cc en 250cc,altijd 2takt!
Een keer ben ik effe op een honda xr600 gestapt,en een aantal keer zeer hard afgestapt,te zwaar,niks voor mij.

Sinds ik gestopt ben met crossen ,ga ik vaak kijken naar de 50cc brommercross en races,en rijd ik dus met de auto heen en terug,vaak zie je daar dan prachtige klassieke motoren staan ,MOOI zeg!en past bij mijn leeftijd

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een lichte 2 takt,eentje met trommelremmen en spaakwielen en luchtgekoeld,Suzuki?? Yamaha of toch italiaans want ik heb eigenlijk alleen maar italiaans in de garage staan.

Zo kwam ik bij de moto guzzi uit, een 250cc 2 cilinder 2takt,met zuigergestuurde inlaat,marzochi voor en achtervering,grimeca remmen,tomasseli handels en een mooi frame,de benelli 2c en de guzzi ts verschillen alleen van tank,zijpanelen, buddyseat en spatborden en werden langs elkaar gemaakt.

De 1e rij indruk die ik kreeg van de guzzi was,boven de 100km/u is de fut er uit,en wind tegen wil ie niet in de hoogste vitesse mmm moet 32pk op de kruk hebben......

Daarom gaan er deze winter de cilinders af [en ik heb op mijn laatste ritje ook een plakkertje gehad]en ga ik eens lekker aan het blokje freubelen en frotten
 
zo was tie toen ik hem kocht

full
 
Inmiddels heb ik het blok uit het frame gehaald,en eens gekeken wat er aan het handje is?

Deze luchtgekoelde 2 cilinder heeft enkele nadelen,ten eerste boring x slag 56mmx47mm en das een verekte kort slagje,lijkt wel een brommer,een van de nadelen vd grote boring is het gevoelig zijn voor detoneren.
Het 2e nadeel is dat de luchtgekoelde cilinders vrij dicht op elkaar staan,en daarom in het midden ERRUG warm worden,vooral bij de uitlaatpoort,niet gek dat daar de linker cilinder een plakkertje had gehad,ook zaten de zuigerveren daar vastgeklemd.

En om het nog wat bonter te maken stond de ontsteking veel te laat,bijna op het bdp zelfs,geen wonder dat de boel heet werd!
 
Het blokje aan de koppelingskant,fijn zeg die aparte moeren,geen zeskant,nee vierinkepingen??
En om het extra leuk te maken SURPRISE die moeren zijn er ook nog in 2 maten....

full
 
De cilinders worden gevoed door 2 dellorthos 25mm,het spruitstuk leek me zo ielig?effe meten 23mm....echt italiaans,de benelli 2c had 23mm carbs...

full
 
Mooi dat te horen,dan weet je waarschijnlijk ook wat een okselfris exemplaar voor kruissnelheid heeft op de snelweg,ik kon 95 km/u aan houden en met moeite een vrachwaggel voorbij,zeker met tegenwind.

Ik hoop toch wel 120 km/u als kruissnelheid te halen,aanstaande zomer staan er een aantal buitenlandse trips op het programma.

En ben ook al eens ingehaald door een chopper....gadver...mijn vizier sloeg er van aan,neu da willen we nie meer meemaken bah.,niet dat ik een hekel heb aan choppers hoor maar toch
 
Toch maar een eigen topic begonnen :) ,ik denk dat die 32pk flink overdreven waren door meneer Guzzi :Y ,mijn RD250 had 38pk volgens de fabriek en die haalde 170 ,dan zou je met 32pk minimaal zo,n 140 moeten kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:
De cilinderkopjes vd guzzi zijn een beetje antiek,ook dat is niet goed voor de temperatuur van het blok,een veilige squish rand en de juiste msv , en een niet al te hoge compressie verhouding,1;11 zouden het rijkarakter goed doen,maar dit zijn aanpassingen die gemakkelijk kunnen wachten,en vrij eenvoudig later gemaakt kunnen worden

full
 
Toch maar een eigen topic begonnen :) ,ik denk dat die 32pk flink overdreven waren door meneer Guzzi :Y ,mijn RD250 had 38pk volgens de fabriek en die haalde 170 ,dan zou je met 32pk minimaal zo,n 140 moeten kunnen halen.

Idd de guzzi word voor 150km/u topspeed opgegeven,en dat moet kunnen met 32 pk.

Maar de 2000km die ik er mee gereden heb had tie er hooguit 18.. en dan krijg je dat gezeik,inhalende choppers :( motormaat met suzuki gsx-f750 die ligt te zeiken over 100km/u is te langzaam,tja rij der bijna zn achterlicht af in de bochten,ma ja en toegegeven 95 a 100km/u is ook suf
 
voor ik het blok splits nog effe meten of de kruk niet stiekem verdraaid is,je zal hem maar opnieuw opgebouwt hebben en er dan pas achter komen.

full
 
en dan is het de beurt voor de zelfgefabriekte tool om die[nog] maagdelijke zelfborgende spaghetti moer op het koppelingshuis te verneuken
lossen

full
 
Idd de guzzi word voor 150km/u topspeed opgegeven,en dat moet kunnen met 32 pk.

Maar de 2000km die ik er mee gereden heb had tie er hooguit 18.. en dan krijg je dat gezeik,inhalende choppers :( motormaat met suzuki gsx-f750 die ligt te zeiken over 100km/u is te langzaam,tja rij der bijna zn achterlicht af in de bochten,ma ja en toegegeven 95 a 100km/u is ook suf

Dat zijn Jawa snelheden :? ,is er toch ergens iets niet goed afgesteld of heb je soms
een begrenzde versie?,met name in Duitsland had je verschillende vermogens klasse,s,
van de RD250 heb je ook 2 versie,s een 27pk voor de Duitse markt en de 38pk voor
de overige landen.
 
Ja dat zijn uuhh brommersnelheden ja,maar de ontsteking stond te laat,vastzittende zuigerveren van 1 cilinder,daarom vernieuw ik ook meteen ALLE keeringen ;)

En bovendien zit er tussen de uitlaatbochten een balanspijp :? echt waar!Daar gaat de slijptol in!Kan niet werken.

kan ik ook een beetje gasgeven op die suzuki meeting,heb al last van hooikoorts en als ik dan ook nog ACHTER die smokende en walmende suzukis moet rijden, ;)
 
Gaaf Jos, kom ik ook met mn Yamaha R5 ! })

Roken we ze helemaal uit!!!! :+

;)

Moet je er eerst nog voorbij zien te komen }) ,mijn GT legt zo,n rookgordijn neer dat
er geen mens meer langskomt,dichte mist geeft nog een beter zicht dan die walm :Y :+
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zijn uuhh brommersnelheden ja,maar de ontsteking stond te laat,vastzittende zuigerveren van 1 cilinder,daarom vernieuw ik ook meteen ALLE keeringen ;)

En bovendien zit er tussen de uitlaatbochten een balanspijp :? echt waar!Daar gaat de slijptol in!Kan niet werken.

kan ik ook een beetje gasgeven op die suzuki meeting,heb al last van hooikoorts en als ik dan ook nog ACHTER die smokende en walmende suzukis moet rijden, ;)

Is alleen voor de "kleppenhokken" _O-

Hoe meer rook............des te beter *D en met de goede olie is het meer parfum :+
 
Moet je er eerst nog voorbij zien te komen }) ,mijn GT legt zo,n rookgordijn neer dat
er geen mens meer langskomt,dichte mist geeft nog een beter zicht dan die walm :Y :+

Dat komt alleen maar om dat je te veel "prutteld" en kennelijk geen gas geeft zodat de kokert niet op de goede temp. komt :+
Als ' ie op temp. is en hij blijft roken staat 'ie veels te rijk ,of er zijn krukaskeerringen niet meer fris :N
 
Dat komt alleen maar om dat je te veel "prutteld" en kennelijk geen gas geeft zodat de kokert niet op de goede temp. komt :+
Als ' ie op temp. is en hij blijft roken staat 'ie veels te rijk ,of er zijn krukaskeerringen niet meer fris :N

Om ongenode gasten achter me te houden zet ik de choke open }) ,vandaar de zeer
laaghangende wolken :Y ,heeft niks met geen gas geven of lekke keerringen te maken :N ,
afgelopen zomer heb ik zo nog een motoragent afgeschud,die reed al een poosje achter mij,dat was ik zat :( dus maar ff de choke open gezet,toen was ie het gauw zat :r en verdween een zijstraat in })
 
Terug
Bovenaan Onderaan