moto guzzi v50 nato

rutgertjuh

MF veteraan
Donateur
16 jun 2004
19.392
7.101
Nijkerkerveen
Onlangs heb ik de fout gemaakt om, in een vlaag van nostalgie, een v50 te kopen......
Nee hoor, het stond al een tijd op mijn lijst en het is er nu van gekomen.
Het is leuk rijden en vind het allemaal prima ding.
Maar na een paar ritten kreeg ik wat vrije slag in de koppeling.
En na nog wat ritten ontkoppelde de koppeling niet volledig meer.
Ik heb de vrije slag eruit gehaald maar de koppeling zit nu erg hoog en ontkoppeld hij nog steeds niet helemaal.
Nu heeft de motor erg lang stil gestaan voor ik hem kocht. In die zin zou er dus van alles mee kunnen zijn.
Maar voor ik hem open trek, is dit een bekende kwaal?
En hebben jullie tips waar ik nog naar kan kijken?
 
Niet echt meestal zijn die koppelingen erg betrouwbaar .
Koppelings kabel kan aan het breken zijn dat is iets wat wel eens voorkomt zou als eerste daar naar kijken en bij twijfel vervangen ook als je ziet dat die een dun plekje heeft of aan het rafelen is vervangen
 
Daar heb ik wel aan gedacht. Juist omdat ik ineens veel vrije slag had.
Maar ik kan het dan weer niet rijmen met met dat ik niet meer volledig kan ontkoppelen.
Aan de andere kant. Als de kabel maar lang genoeg is geworden dan krijg je hem natuurlijk nooit ontkoppeld.
Ik ga na het weekend even kijken hoe de kabel er aan toe is!!
Thanks
 
ik hoop het niet.
Maar hou met alles rekening.
Het zou mooi zijn als alleen de kabel het aan het begeven is.
Ik zie er wel wat tegenop om het blok er uit te moeten halen.......
 
in het begin was er geen vrije slag.
Het is na een paar ritjes gekomen.
Het werd gedurende de dag erger.
Ik ga morgen eerst maar eens kijken hoe de kabel er aan toe is.
 
Hoewel ik ze wel eens tegen ben gekomen met een opgevreten drukstift hadden deze niet de klacht dat de speling snel weg was .
Koppeling werkt met een enkele plaat kan zijn dat deze moeizaam over de as schuift maar dan zal je eerder last hebben van een slippende koppeling dan dat de speling groter wordt en je niet meer of nauwelijks kan ontkoppelen
Wat wel kan is dat die drukbout in de hevel achter op de bak los is getrild en langzaam eruit aan het lopen is dat geeft een zelfde klacht
Dus kabel en dan naar die bout kijken ( is een M6 boutje met een contra moer )
 
Ziet er zo uit
kopelingshevel.jpg
 
kheb hier ook nog zo'n hok staan , 25 jaar niet naar omgekeken, en plotseling moest hij weer lopend gemaakt worden...heb 2 maanden geleden gemailed waar ze rekening mee moesten houden....zijn nog aan het denken, ..is geen nato maar gewoon de rode
 
In pakken en weg zetten tot de oud ijzer prijs hoog genoeg is dan levert het weer wat op
Hoewel als we niet meer harder dan 100km/uur mogen rijden, worden ze weer leuk kan je bijna volgas gaan rijden 🤣
 
Met een gewone V50 kan je prima met het verkeer mee. En als 100 straks weer de max is kan je met een Nato ook de snelweg weer op. Rutgertjuh weet zich ook te verplaatsen met een India Enfield, die is wel wat gewend.
 
Oh en ik kreeg de indruk dat ze juist weer in trek waren?
Blok bak splitsen lijkt veel werk maar is simpel en eigenlijk zo gebeurd.
Met z'n tweeën want het zijn zware stukken ijzer
 
Ik heb zelf vele jaren met de gewone gereden ( bij elkaar zo'n 250.000km over vier modellen ) ze zijn eigelijk best betrouwbaar maar je moet nu wel rekening mee houden dat de techniek meer dan 30 jaar oud is dus meer verzorging nodig hebt dan de moderner motoren van nu .
Helaas is het opknappen altijd duurder dan de verkoop waarde .
 
Met een gewone V50 kan je prima met het verkeer mee. En als 100 straks weer de max is kan je met een Nato ook de snelweg weer op. Rutgertjuh weet zich ook te verplaatsen met een India Enfield, die is wel wat gewend.
Yep, die enfield gaat nog steeds.
Als moet ik zeggen dat ik daar eigenlijk mee de snelweg op ga.
 
Oh en ik kreeg de indruk dat ze juist weer in trek waren?
Blok bak splitsen lijkt veel werk maar is simpel en eigenlijk zo gebeurd.
Met z'n tweeën want het zijn zware stukken ijzer

Zat in het werkplaats handboek te kijken hoe je het blok eruit haalt.
Nooit verwacht dat je gewoon de bovenkant van de motor er af haalt. hahahah.
 
kheb hier ook nog zo'n hok staan , 25 jaar niet naar omgekeken, en plotseling moest hij weer lopend gemaakt worden...heb 2 maanden geleden gemailed waar ze rekening mee moesten houden....zijn nog aan het denken, ..is geen nato maar gewoon de rode

Die van mij kwam bij een verzamelaar vandaan.
Ik weet niet hoe lang heeft had stil gestaan, maar had het idee dat dit wel lang was.
Na een flinke servicebeurt ben ik er gewoon mee gaan rijden.
 
Afgelopen week de achterkant van de guzzi open gehad.
Ik ben twee dingen tegen gekomen.
De kabel was heel erg slecht, hij zat nog met 1 draadje op het tonnetje.
En het beroemde, of beruchte, veertje was achter de hevel weg.
En juist dat laatste vind ik vreemd.
Je zou denken dat je daar gelijk wat van merkt.
Ik heb nieuwe onderdelen besteld en hoop het spul volgende week weer op te kunnen bouwen.
En ga ervan uit dat het "probleem" dan weer over is.
 
Veertje is alleen om de nodige speling van de kabel aan één kant te houden , daar merk je verder niets van als die er niet tussen zit .
Alleen vertoon je handel wat vrijslag .

Het gekke is dat die vrije slag er in het begin niet was.
Ineens kwam die vrije slag in de handel en daar is het allemaal eigenlijk mee begonnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan