Moto Guzzi V65SP

ejfrolich

Rookie
12 feb 2011
11
0
Lelystad
Ik rijdt al sinds 2008 een CX500. Een keurige fiets die me heel veel plezier heeft gebracht. Ik heb nog een uitstapje gemaakt naar een BMW R100 maar we zijn geen vrienden geworden. Onlangs struikelde ik over een Moto Guzzi V65SP. Nou staan Italianen niet bekend om hun grote betrouwbaarheid dus ik had wat argwaan. Het bleek wel een heel erg net exemplaar. De proefrit was ook niet echt verkeerd. De prijs was gunstig dus ik heb haar maar gekocht. Ik wil dan rustig kunnen beleven hoe zo'n fiets is.

Het eerste wat al meteen duidelijk was waren de echt achterlijke stuur schakelaars. In Italië zijn gewoon geen ergonomen en ook een goede schakelaar bouwen behoorde ten tijde van dit ontwerp niet tot de kern kwaliteiten van MG. De componenten die schakelbaar behoren te zijn deden het soms helemaal niet of alleen als onze lieve heer vond dat je het had verdient of zo. Kortom dat verdiende beter.

Ook was ik het niet eens met de verbouwing. de vorige eigenaar had er een naked van gemaakt. Kuip en lowers weg en een chromen koplamp met verkeerde oren en een wat knullige oplossing voor de kokpit. Verder was de vorige eigenaar geen licht als het over techniek en sleutelen gaat, Hij bleek de nippel voor het op (lucht) druk brengen van de voorvork verkeerd om te hebben gemonteerd. Tja dan is het erg lastig om lucht in de vork te krijgen laat staan het geheel lucht dicht te monteren. Ook was hij vergeten de balhoofdlagering te borgen. Die liep onderweg naar huis dus los...
De K&N inlaat filters vond ik ook geen oplossing. De sproeiers waren op de gok vergroot maar echt goed oppakken deed ze niet. Dat zal ook gelegen hebben aan de contactpunten. De dealer die de grote beurd had gedaan en gefactureerd had de ontsteking gemakshalve vergeten en ook de carburateurs synchroniseren behoorde niet tot zijn standaard werkzaamheden van een grote beurt blijkbaar.

Enfin, ik had vrij snel mijn wensenlijstje compleet. Nu nog de benodigde spullen zien te scoren voor een schappelijke prijs. Hier begon alles met een Marktplaatsadvertentie voor een compleet origineel luchtfilter. Het eindigde met ook ander stuurschakelaars en meer.

Ik ben nu een week of 7 verder. Ik heb nu een mooie originele V65SP zoals ze had moeten zijn.

  • Origineel luchtfilter, lekker stil
  • Elktronische ontsteking van een bedrijfje in zuidholland.
  • Nieuwe bobines
  • Stuurkuip
  • Lowers (moeten nog gemonteerd)
  • Een orginele koffer set
  • Domino stuurschakelaars (passen zo op de standaard bedrading)
  • Kleppen gesteld en synchroon gesteld
  • Voorvork met stabilisator en stuurdemper

Nu is ze niet alleen mooi (pas 39500 gelopen en uitzonderlijk netjes geconserveerd) maar ook strak sturend en heerlijk rijdend. Wat een ongelooflijk lekker fietsje is het, zeker vergeleken met de CX500. Het is een beetje een brutaal boefje wat af en toe een grote mond heeft tegenover een rustige en wat saaie dame van middelbare leeftijd die zonder ophef zijn ding doet. Wat saai dus. Ook versassend dat de V65 erg klein lijkt in vergelijking met de Honda. De laatste oogt groot en wat log terwijl ik er mijn lange benen met moeite goed op kwijt kan. Het kleine Italiaantje zit dan versassend beter eigenlijk.

Als ik foto's heb zal ik ze plaatsen. Ik ga nu bedenken of ik ze alle twee ga houden of dat misschien toch één van de twee een andere baas moet gaan krijgen. Enfin ik ga daar gewoon de tijd voor nemen. Vorig jaar ben ik met de Honda naar de Alpen geweest. Daar wil ik nu met de Guzzi nog een keer heen. Dat wordt vast een feest gezien hoe de Guzzi stuurt!

full
 
Hallo, hoe gaat het met de Guzzi? Ik heb een V65 Lario op het oog maar ik hoorde
dat ze gelode benzine nodig hebben???
 
Deze wil ik t.z.t.verbouwen tot caferacer, een V65 Lario.Zijn leuke masjientjes.

full
 
tja leuk zijn ze wel maar beroerd met de kleppen die breken nog al eens bij die vierkleppers .
Als je er niet verlieft op bent dan gewoon laten staan of elke 25.000 km kleppen vervangen en je nokkenas .
Waarom denk je dat ze na een korte tijd er mee gestopt zijn om deze blokken nog te maken .
En nee wil ook niet weten waar die te koop staat .
Had er al genoeg ellende mee gehad toen ze net nieuw op de markt kwamen .

zuigerschadev75-2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan