Moto Guzzi V7 - Beginnersmotor?

Gebo51

Rookie
18 jun 2013
20
0
Beste motorliefhebbers

Na het behalen van mijn theorie- en het AVB examen rest mij nu nog een aantal lessen voor het AVD en dan kan het rijden beginnen. Ik ben mij aan het orienteren op mijn start motor en heb al veel gelezen op het internet wat je - als beginner- nou juist niet moet kopen.
Dus niet te zwaar, geen gigantische hoeveelheden CC, geen 'geknepen versie', liever geen viercylinder die hun max. koppel bij hoge toeren afgeven, liever geen 1 cylinder die bij lage toeren al veel CC produceren, beter een bescheiden 2 cylinder met een geleidelijke vermogensafgifte bij redelijk lage toeren etc. etc.
Of het allemaal waar is wat je leest.... ik ben een beginner, dus weet ik veel....
Wat ik wel weet is dat ik deze Moto Guzzi V7 prachtig vind en deze graag eens (proef) zou willen rijden. Ook lijken me de spec's (zie hieronder) redelijk overeen te komen met een 'kalme beginnersmotor'

Wat vinden jullie van deze motor en is hij geschikt voor de beginner?
Ben erg benieuwd wat de 'gevorderden' onder jullie er van vinden. Bedankt alvast voor de adviezen

Spec's Moto Guzzi V7
ENGINE
Type 90° V-twin 4-stroke
Capacity 744 cc
Maximum power 37 kW (50HP) at 6,200 rpm
Maximum torque 42.7 ft lbs. / 58Nm at 5,000 rpm
Fuel system Weber-Marelli electronic fuel injection.
Exhaust system Three-way catalytic converter with double lambda probe

TRANSMISSION
Gearbox 5 speeds with cardan final drive
Lubrication forced circulation with lobe pump - circuit capacity: 1.78 Kg
Final drive CA.R.C. Compact Reactive Shaft Drive
Clutch Dry single plate with flexible couplings

CHASSIS / SUSPENSION / BRAKES
Frame Double cradle tubular frame in ALS steel with detachable rear subframe
Front suspension Telescopic hydraulic fork with 40 mm stanchions
Rear suspension Light alloy swing arm with 2 fully adjustable Bitubo shock absorbers
Brake system Brembo
Front brake 320 mm Ø stainless steel disc, Brembo caliper with 4 differentiated pistons
Rear brake 260 mm stainless steel disc, brembo double piston floating caliper
Wheels Aluminium spoked black anodised rims
Front wheel 18", 100/90
Rear wheel 17", 130/80

DIMENSIONS
Length 86 inches - 2184mm
Max width 31.5 inches - 800mm
Height 43.8 inches - 1112mm
Saddle height 31.6 in. (30.7 in. opt.) - 805 mm (780 mm opt.)
Curb weight 395 pounds - 179 kg
Fuel tank capacity 5.8 gallons - 22 liters
Reserve 1 gallon - 4 liters
 
Laatst bewerkt:
Top, zou ook eens naar een W800 kijken. Zelfde soort beestje, misschien een tikje betrouwbaarder.

2012-Kawasaki-W800SpecialEditiona-small.jpg

w970h583_000003408A341DDF.jpg
 
Hartstikke leuke fiets zo'n V7, niet echt specifiek voor een beginner, maar wel eenvoudig te rijden, makkelijk in onderhoud (cardan) en gewoon dikke pret.
Betrouwbaarheid een issue ?
Laat je niet gek maken, de huidige generatie Guzzi's doet niks onder voor de Japanse grote 4 (Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki)
 
Gave fiets!

Belangrijkste is dat je 'm mooi vind en prettig rijden. Qua vermogen(safgifte) moet je jezelf niet teveel beperkingen opleggen. Ook 100 pk is prima te behappen voor de meeste beginners. Ook cardanaandrijving maakt je keuze nogal beperkt.

Wat blijft is dat Moto Guzzi al tientallen jaren dit soort fietsen maakt (cardan en een dwarsgeplaatste V-twin). Als je dat leuk vindt: kopen!

(Vindt het een flinke prijs voor zo'n fiets, maar het is vast waardevaster dan de meeste japanse fietsen)
 
Zeer geschikt om op te beginnen, ik ben zelf begonnen met een Breva 750 ongeveer dezelfde specs. en voelde meteen vertrouwd aan en gelijk verslingerd geraakt aan Guzzi. Ben er ook nog 2 keer mee op vakantie geweest naar Frankrijk en Zwitserland met kampeeruitrusting. Dat kan dus ook goed. Inmiddels alweer 5 jaar een Breva 1100. Betrouwbaar? 20.000 km met de 750 en 56000 km met de 1100 zonder problemen.... Ik wilde uiteindelijk wat meer vermogen omdat ik met de motor op kampeervakantie ga. Als ik eerlijk ben, vind ik de V7 mooier dan de Breva....
 
Niks mis mee voor een beginner. Niet moeilijk te berijden, niet te veel vermogen, ziet er prima uit.

Doe wel een proefrit voor je besluit de "kooptrekker"over te halen. Dit is een type motor dat je wel moet liggen.
Zoals al gezegd, kijk ook eens naar de Kawa W800 en de Triumph Bonneville. Vergelijkbare fietsen qua uiterlijk, prima geschikt voor beginners, maar toch weer anders.
 
Als je er op past doen! Krijg je geen spijt van!.

Ik heb zelf eerst proef gereden op een V7 voor mijn huidige motor. Het is dat deze te klein was voor mij, anders had ik hem genomen als eerste motor.

Betrouwbaarheid is niks mis mee. Is even betrouwbaar als een Jap en veel leuker om te rijden.
 
Dank allemaal voor jullie reacties. Krijg er nu nog meer zin in om straks ermee te (proef)rijden. Nu eerst nog even het AVB pfff
 
Als je dit een mooie motor vindt moet je het gewoon doen. Wel even proefrijden natuurlijk. Van een Guzzi krijg je geen spijt en het is ook geen 13 in een dozijn motor.
 
Mooie fiets met leuke klassieke uitstraling, zal het voor een ervaren bestuurder ook nog best doen.


Hoewel het koppel me een klein beetje tegenvalt voor een 750 cc twin :?
 
Guzzi is gewoon een goed merk en ze rijden meestal heerlijk. De dwars geplaatste V maakt hem levendig; je voelt dat die loopt. Hij is ook lekker licht, wat fijn is om mee te starten, anderzijds voldoende vermogen om goed mee te kunnen komen. Ik heb zelf een Norge die is een stuk zwaarder, wat je vooral merkt als je langzamer moet manoeuvreren, maar wel weer lekker is op grote afstanden.

Proefrijden is het enig juiste. Na een aantal jaren merk je pas wat je echt zoekt in een motor. Maar er zijn ook motorrijders die steeds wisselen, omdat ze de optimale motor niet kunnen vinden. Moto Guzzi's hebben in elk geval altijd bekijks en bij deze zie je fraai de dwarse V-twin, het kenmerk van Guzzi.

Suc6 met je AVD.
 
Ik heb net als Motormaatje een Norge. Maar ik heb ook wel eens gepast op een V7, dat is echt een motor die je niet voorbij kan lopen zonder te denken: wat leuk! Maar voor mij was het een te kleine fiets. Wat je vast kan doen is op cycle-ergo.com kijken hoe je er op past. Dan kan je direct vergelijken met andere modellen, zoals je lesmotor. Bij mij houdt het bijvoorbeeld gauw op als m'n knieën erg krom zitten.

Maar...een proefrit is natuurlijk het allerbelangrijkst. Wat leuk voor je dat je nog kiezen kan!
 
....en wel een echte proefrit maken. Niet 10 minuutjes.
Zoals een Guzzi-rijder laastst op Discovery channel zei:
Als je 10 minuten op een Guzzi rijdt wil je er nooit een hebben. Als je een uur op een Guzzi rijdt wil je nooit meer een andere motor hebben.
 
....en wel een echte proefrit maken. Niet 10 minuutjes.
Zoals een Guzzi-rijder laastst op Discovery channel zei:
Als je 10 minuten op een Guzzi rijdt wil je er nooit een hebben. Als je een uur op een Guzzi rijdt wil je nooit meer een andere motor hebben.

Sluit ik me bij aan. Begin is het enorm wennen. Daarna is het puur genieten, elke keer als je opstapt.

Succes met je Examens.
 
Volgens mij ben je verliefd. Je kunt nu je verstand gaan gebruiken en een betere motor uitzoeken, maar dan ga je spijt krijgen. Ga er eens op zitten om te kijken of hij past en of je dan nog steeds verliefd bent. Zo ja: proefrit maken.
 
Volgens mij ben je verliefd. Je kunt nu je verstand gaan gebruiken en een betere motor uitzoeken, maar dan ga je spijt krijgen. Ga er eens op zitten om te kijken of hij past en of je dan nog steeds verliefd bent. Zo ja: proefrit maken.

Brr. dat heb ik één keer gedaan, een motor met mijn verstand gekocht. Nooit doen. Brrr..
 
Zie ik nou een Varadero in je avatar? Lijkt me toch een redelijk verstandige motor of niet soms? :)

Die Varadero is niet de motor die ik met mijn verstand gekocht heb. Dat was een BMW. Gekocht omdat ik woon-werk ging rijden en een km. vreter wilde. Na 6000 km. (5 maanden) weer rap verkocht. Hij mankeerde niks maar ik had gewoon niks met dat ding. Enige voordeel was dat ze weinig afschrijven waardoor ik hem weer goed kon verkopen. De Varadero heb ik echt schik op.
Naast de Varadero staat overigens ook nog een Guzzi in de garage. :P
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan geheel onpartijdig en gratis advies van andere Guzzi rijders. :+ })

Ik durf al bijna niet meer te reageren

ik rij nog maar 5 jaar met m'n V7 Classic (amper 53.000Km op de teller ondertussen),
dus mijn mening is zeker gekleurd :)

39 echte paarden op het achterwiel :}

Een beginnersfiets waar je wel de wereld mee rondrijdt,
maar het is en blijft een Italiaanse motor,
waarmee ik wil zeggen: je moet er echt verliefd op worden,
dan kan je de foutjes vergeven.

zoek op dit forum maar eens op mijn naam en lees mijn verhalen.

Christiaan
 
Idem hiero, het is geen perfecte motor, maar het leeft, en je krijgt er toch een speciale band mee.
Ik rij sinds dit jaar Ducati, maar het "Guzzi gevoel" blijft :}
 
Idem hiero, het is geen perfecte motor, maar het leeft, en je krijgt er toch een speciale band mee.
Ik rij sinds dit jaar Ducati, maar het "Guzzi gevoel" blijft :}

Ik heb nu een Guzzi (ben hem nog aan het opknappen) en heb eerder een Guzzi en 2 Ducati's gehad. Beide zijn zeer karaktervolle motoren en zeker niet perfect. Ik kan ze beide van harte aanraden maar je moet er inderdaad "verliefd" op worden.
Over de betrouwbaarheid zal ik maar niet te veel zeggen. Mijn Duc's hadden pas 66.000 en 89.000 km. gelopen. En de Guzzi nog veel minder. Enige wat ik wel kan zeggen is dat ik nog nooit zo'n hoge onderhoudsrekening gehad heb als bij de BMW (gewoon regulier onderhoud zonder banden of andere vervangingen). Kanonne wat was dat duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan