Moto Guzzi V7 III Stone 2018

@OgriUK
Ik heb bij mijn Breva V1200 ABS (CARC)de Cardanreactie nagenoeg kunnen elimineren door de reactiestang te voorzien van de rubber stootdemper die Guzzi op de latere modellen (na 2007) invoerde. Ook het goed afstellen van de gaskabel draagt bij om het schokkerige van het gas gaan te elimineren.

grtz,

Cees
 
Als nieuwe eigenaar van de oude motor van 'Lion' volg ik dit topic al een tijdje. Ik heb de nieuwe Guzzi gezien en het is ècht een fraaie motor, jammer dat het wennen niet echt wil vlotten...

Ik heb al veel motoren gehad, maar de CB750 Nighthawk die ik heb overgenomen van Lion is qua handling de meest uitgebalanceerde fiets. Hij is niet te zwaar, hij stuurt heerlijk voorspelbaar, je zit heerlijk rechtop en het blok is (ondanks ruim een ton op de teller) duidelijk het blok waar Honda groot mee is geworden. Oude maar tot achter de komma doorontwikkelde techniek, vier soepele cilinders met fijn geslepen carburatie, je moet als fabrikant van goede huize komen wil je dat met een cardan-tweecilinder gaan overtreffen (misschien een BMW GS ?).

Viercilinders lopen gewoon soepeler dan tweecilinders, kwestie van meer arbeidsslagen in een omwenteling. En, met alle respect voor het merk Guzzi, een Honda is gewoon geen Moto Guzzi, een Italiaan is geen Japanner, een Alfa Romeo is ook geen Toyota.

Je moet van het Italiaanse temperament houden, dan neem je de nukken op de koop toe. Heb je er niks mee en wil je gewoon de lekkerste vorm van vervoer per motor, dan is een Japanse vierpitter de betere keuze.
 
Laatst bewerkt:
De moto Guzzi V85 (zag een tester de V85 reviewen op Youtube, om Moto Guzzi motoren beter te leren kennen) bijv. hebben wel voordelen, maar ook nadelen. Qua raw power is een cardan gewoon flink verlies, maar je krijgt er voor terug, een mooie ingepakte, extreem schone aandrijving. Daarnaast is de motor balans van motoren zijwaards geplaatst ook voordeel.

Het is geven en nemen. De meer ik nu rij, de meer ik begin aan te passen. Had in het begin mijn twijfels, maar zie het wel als een pluspunt nu.
Binnen 2 weken mijn eerste 10K beurt, dat wordt een grote! Moet nog wat youtuben....hoe doe ik dit, dat, etc

@Theo-CB1000 : hoe gaat de revisie van mijn oudje "CB750" ?
 
Dat is mooi om te horen, de Guzzi begint dus toch te wennen, beter. Een cardan is top, ik heb ooit een tijdje PanEuropean gereden en heb nu nog een 84-er CB750SC, ook met een cardan. Qua rijden merkte ik er niks nadeligs aan en alles blijft keurig schoon, van mij mag op iedere motor een cardanaandrijving.

Hoe het met jouw Nighthawk is, kijk hier maar :) : Honda CB750 Nighthawk
 
Vraag: Kleppen stellen,

(inlaat klep stellen)
(uitlaat klep)

In beide gevallen is het dezelfde Top Dead Center (TDC) vanaf dit punt (
) of is dat een andere TDC?

Op sommige forums lees ik dat er 2 TDM momenten zijn....
 
Vraag: Kleppen stellen,

(inlaat klep stellen)
(uitlaat klep)

In beide gevallen is het dezelfde Top Dead Center (TDC) vanaf dit punt (
) of is dat een andere TDC?

Op sommige forums lees ik dat er 2 TDM momenten zijn....
Ik heb geen idee. Ik doe het altijd zelf zonder er over na te denken. Zo simpel is het.
 
Bougies eruit draaien, duim op bougie gat drukken en in een hoge versnelling in de rijrichting met de hand achterwiel draaien tot dat je druk voelt opbouwen in de cilinder. Nu een satéprikker in het bougiegat op de zuiger laten zakken en langzaam verder aan het wiel draaien tot het punt waar de prikker weer gaat zakken. Dit is je Bdp van de compressieslag.

Grtz,
Cees
 
750 CC V 2-cilinder, Injectie
Cardan aandrijving
Koppel 40 Nm (CB750: 60+ Nm)
Brembo remklauwen, 1 enkele remschrijf voor met 4 zuigers, 1 remschrijf achter
ABS beide wielen, Traction control 2 niveaus
Zwaartepunt motor vrij laag (vergeleken met een CB750 1991)
simpele half digitale snelheids meter
21 liter tank (E5 of E10)
Verbruik 100 km/h snelweg 3.5 liter / 100 kilometer --> 30 km /liter (Verbruik stad zal hoger zijn. denk aan 4~5 liter per 100 km)
6 versnellingen
Oude halogeen koplamp en richting aanwijzers
10W60 motor olie vol syntetisch
Breedte wielen is ook wat kleiner. 100 /110 voor, 130 achter (CB750: 120 voor, 150 achter)
Banden gemonteerd: Pirelli sport demon
Ovale spiegels (CB750 rond standaard)
Standaard uitlaat
204 kilo droog

Mijn eerste rit was alsof ik op een brommer reed. Zo licht. Verschil met een CB750 is groot qua zwaartepunt. Bij de V7 is dat stuk lager, waardoor je de motor makkelijk kunt kantelen. Bij lage toeren trilt de motor best veel, vergeleken met een 4 inline motor. Daardoor rijdt de motor minder rustig. Langzame snelheden iets uitdagender. De gas hendel moet je met nog meer gevoel bedienen.

1 week mee gereden: Begint te wennen. Kan gemakkelijker tussen het verkeer nu.
De display indicator voor versnelling, deze wordt een streep als je de koppeling indrukt. En gaat na ongeveer seconden na het schakelen pas na de nieuwe waarde.
Nadat de benzine inhoud 4 liter bereikt, licht de reserve lamp op, niet lang daarna komt een nieuwe optie in de display, die kan je kiezen, die houdt bij hoeveel km je hebt gereden toen de reserve benzine inhoud begon. Handig. 4 liter --> reserve bereik is 114 km bij verbruik 3.5 liter/100 km.

De voorrem is effortless remmen. Nog niet meegemaakt dat de ABS klikte, maar Bremco remt goed en licht.
Met 2 vingers remmen is bij hard remmen geen doed idee. Standaard komt de remhendel heel dichtbij de stuur. Als je niet met je hele hand de remhendel vastgrijpt, dan komen je andere vingers tussen de remhendel en handvat. Dan heb je nooit maximale remkracht (zover ik voel).

motor uitlaat geluid met standaard uitlaat: klinkt als een brommer bijna. Maar de italianen zouden niet zijn wie ze zijn als ze niet after-market uitlaten zouden maken ervoor.
Ik heb 1 gehoord en moet zeggen dat het wel goed klinkt. Maar eerlijk gezegd is een V7 stone meer een rustige toer motor, vind ik. Ik kon een V7 II kopen met een
after-market uitlaat, maar heb ik niet gedaan. vond het niet waard om mijn buren te irriteren 's ochtends. Deze after markets zijn conform de RDW specificaties, maar toch. Standaard decibel geluid vind ik beter.

ruimte onder Buddyseat , net genoeg voor een kleine handleiding, meer niet.

motor op slot:
Beide kanten aan het frame , onder de motorblok, kan je aan beide kanten met een Abus mini U slot (art4) de motor aan een paal doen met een Abus met grote lus aan 1 kant. Daarmee heb je meer dan genoeg bereik om iedere lantaarn paal te bereiken. Een Abus Art 5 ketting kan je net door de frame doen. Dit is zover ik weet de beste plek om een slot aan vast te maken.

Ovale spiegels geeft mij meer zicht. Die ronde zijn net niet.

Tank toch E5 Shell V-power. V heeft toch wat extra power vergeleken met E10. En het is beter voor de motor zegt Shell. Daar doen wij het voor.

Filter en olie prijzen: olie filters zijn wat duurder, olie is een fractie duurder. Geen ketting, maar moet wel o.a. cardan olie verwisselen. Geen ervaring ermee tot nu toe. Volgens de digitale onderhoudsboek die via Guzzi heb, heb ik nog even voordat dat verwisselt moet worden.

Eind verdict:
Is dit DE motor voor altijd? Qua conform rijden zou ik zeggen, kan beter, maar dat heeft te maken met de V motor, moto Guzzi wilt juist dat de motor "leeft". Daarom trilt ie terwijl beide cilinders zijn werk levert. Op de snelweg zijn de trillingen stukken minder. Waarom heb ik toch een Guzzi V7 gekozen? De prijs. BMW met dezelfde specificaties was toch duurder. Ik kon een 1100 CC BMW met ABS kopen van iemand voor 1200 euro. Maar dat ding is 280 kilo zwaar. Voor lange ritten zou het perfect zijn, maar dat vond ik toch iets teveel voor mij. En een Harley (geen kleppen stellen) was ook geen optie. Harleys zijn ook niet echt goedkoop als ik dezelfde specs wil.
Wat ik ook belangrijk vond, is dat de motorblok naar buiten wijst, daardoor kan ik de motor kleppen makkelijker stellen. De tank hoeft er niet af. Alleen de cilinder kop.

Ben tevreden met mijn 2de handse motor tot nu toe.

Edit #2: Zie niet veel V7 stones rijden zover ik zie. Oudjes motorfiets? Of.... voor mensen die design waarderen en rij-plezier op de eerste plek hebben en niet power? Wat denkt u? Misschien kom ik ooit een andere Guzzi rijder tegen. (hand: wave....)

Edit #3 (27 okt 2022):
rij nu enkele weken erop. Mijn gedachtes tot nu toe. Zoals ik al eerder zei, het stapvoets rijden is moeilijk op een V7 stone, komt door:
- minimale snelheid ongeveer 20 km.
- Motor remming sterk
- je moet leren waar de kantelpunt is voor de sminder sterke motor remming, welke versnelling welke snelheid....
- Moto Guzzi dealer zei, dat dacht ik eigenlijk al, maar wou bevestiging: slippende koppeling niet aan te bevelen. Je koppeling gaat sneller slijten.

Dus:

Als ik een motor zou willen voor puur rijplezier, zou ik de V7 Stone willen: korte antwoord: ja en nee. Rij plezier snelweg is ok, je mist toch echt wel power, dat is ook te zien in de specs. Rijplezier stad is: niet zo leuk doordat stapvoets rijden moeilijk is.
Je moet dus gas geven, gas los + koppeling indrukken helemaal, dan uitrollen. Sommigen vinden dat niet erg, maar dat gaat je fuel economy wel eraan. Je verbruik gaat omhoog door het telkens optrekken en remmen. Dat is ook te zien op mijn scherm. Als ik optrek gaat de verbruik naar 4~5 liter /100 km Of U bochten maken? Een langzaam kleine U bocht maken zit er niet in zonder de koppeling slippend te gebruiken.

Nu ik een V7 stone heb, moet ik maar gooien met de stenen die ik in mijn hand heb, het beste ervan maken. Ben in het algemeen tevreden, maar nu weet ik zeker dat dit niet mijn ultieme motor is..... Misschien rijden andere moto Guzzi's anders?
Dat koppel kan toch niet kloppen met 750cc? Mijn CB500 heeft al 48Nm :9
 
..je moet de juiste stand vinden van de zuiger, dan pas meten....dus het kan heel fout gaan.....
Je maakt dingen wel heel erg lastig voor jezelf volgens mij. Veel eenvoudiger als bij een Guzzi of een oude BMW gaat het niet worden, het is meer een kwestie van voelen en bijstellen een kwartier per kant is al ruim aan de tijd en ik doe het rustig aan.
 
..je moet de juiste stand vinden van de zuiger, dan pas meten....dus het kan heel fout gaan.....

De zuiger komt twee keer op het hoogste punt, de ene keer verkeerd en de andere keer goed. Dat merk je direct omdat je alleen klepspeling hebt bij TDC, bij de volgende slag staan je kleppen open.

Maar je denkt inderdaad te moeilijk. Haal voor het gemak beide bougies eruit, dan kun je lekker aan het achterwiel draaien in plaats van die stomme 'slagjes' uit het filmpje. Een fractie voor of na het hoogste punt zal ook geen fluit uitmaken, het gaat erom dat je nokken de andere kant op wijzen en je maximale klepspeling hebt.
 
Laatst bewerkt:
@Theo-CB1000 : ahhhhhhhhh. nu moet het echt foutloos gaan. Dank je. Hopen op droge dagen, dan kan ik buiten wat "knutselen" :+

Misschien is het leuk om dit eens te bekijken, dan heb je in animatievorm voor je wat je eigenlijk doet met die zuiger in het hoogste punt zetten:


Kijk op 1.30, dat is wat je wil bereiken, beide nokken wijzen omhoog en je kan de klepspeling meten. Op 2.00 staat de zuiger ook op het hoogste punt, maar de nokken drukken tegen de kleppen, hier kun je dus geen klepspeling meten. Maar het gaat dus niet om de zuiger, maar om de omhoogstaande nokken, dat punt wil je hebben. Bij veel motoren kun je het ook gewoon op het oog doen ---> nok in de lucht, klepspeling meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan