Moto Guzzi V7 III Stone 2018

Ik haal meestal niet eens een blokdeksel los of draai niet eens aan het achterwiel om de krukas om de krukas rond te draaien maar geef korte tikjes op de startknop tot de nokken goed staan.
 
Ik haal meestal niet eens een blokdeksel los of draai niet eens aan het achterwiel om de krukas om de krukas rond te draaien maar geef korte tikjes op de startknop tot de nokken goed staan.
Dat kan ook maar ik zet hem in de hoogte versnelling en draai het achterwiel. Het duurt nooit lang.
 
Zeker zonder de bougies draait het makkelijk rond. En bougies uitdraaien is ook een fluitje van een cent bij een Guzzi.
Was bij mijn voormalige gsx1100f wel effe anders.

Grtz,
Cees
 
Met dank heren voor de uitleg, o.a. @Theo-CB1000 .

Vandaag een snelle poging gedaan aan het einde van de dag. Had voor het eerst mijn middenbok geprobeerd, dat ging anders dan bij een CB750. CB had een middenbok met half ronde onderkant (V7 rechte poten), waardoor ik minder kracht (momentum) nodig had om de motor op te tillen. Verloor wat tijd.

Op de middenbok
Heb 1 cilinder deksel eraf gehaald
Bougie eruit gedraaid
In de versnelling 6 gedaan of zo.
Achterwiel , net als bij het rijden naar voren , met de hand bewogen,
Schroevendraaier in de bougie gat gedaan.
achterwiel blijven draaien totdat de zuiger op zijn hoogste punt is, als ie weer zakt, dan achterwiel achteruit tikken.
Speling checken beide kanten (in en uitlaat klep) , geen speling.....
Dezelfde zuiger weer verder laten bewegen, helemaal naar beneden, dan weer omhoog, tot TDC (top dead center), hoogste punt.
Weer geprobeerd de speling te meten, weer kan dat niet. Helemaal geen speling.

ik heb een voelermaat van 0.0.4 mm geprobeerd, maar kom er niet tussen....

1669319839135.png


Boven zijn de 2 punten waar ik de voelermaat moet gebruiken.

Wat ik nog niet geprobeerd heb: met de hand omhoog en omlaag trekken, voelen of er speling is bij deze 2 punten als de op de hoogste punt zijn.

@Robinjo : je doet het zo?


Morgenvroeg poging #2.
 
Laatst bewerkt:
Eerst controleren indien bijstellen nodig pas los draaien. Even van voren af aan: beide bougies verwijderen maakt dat het wiel makkelijker draait. Duim op het bougiegat van de te controleren cilinder drukken en aan het wiel draaien tot je duim voelt dat er druk wordt opgebouwd door de zuiger. Je hebt dan de compressieslag gevonden. Door draaien naar bdp en klepspeling controleren. Terugdraaien kan maar dan wel door het bdp heen en weer van de juiste kant het bdp benaderen. Heb je het bdp te pakken kun je zowel bij de inlaat als de uitlaatzijde de klepspeling checken.

Grtz,
Cees
 
kan duim niet op het gat doen....een heeeeel groot gat... maar wat ik misscnien wel kan doen: tape gebruiken.... hmm... bij compressie duwt de luchtdruk mijn tape weg..... zou moeten werken....

Edit: de tape bollig naar binnen laten hangen, bij met minste geringste druk opbouw in de cilinder, zou het vlak of zelfs bol naar buiten moeten komen....

1669368562708.png
 
Kan je niet gewoon met een lampje naar binnen schijnen ipv zo moeilijk doen met je tape :+
Dan weet je niet of je de compressieslag hebt.
Met een van je andere vingers het dieperliggende gat dicht drukken een optie??? Uiteindelijk wordt die vinger weggedrukt door de compressie.

grtz,
Cees
 
Laatst bewerkt:
Dan weet je niet of je de compressieslag hebt.
Met een van je andere vingers het dieperliggende gat dicht drukken een optie??? Uiteindelijk wordt die vinger weggedrukt door de compressie.

grtz,
Cees
Als het goed is, heb je op een tdc wel speling op de tuimelaars en op de andere niet, toch :+
 
De kleppendeksel zoals foto, heeft een rubberen pakking. ik vermoed dat de kleppen deksel enig druk tegenhoud. Maar zeker weet ik niet Want ik heb echt helemaal geen druk verschil opgemerkt. Heb het achterwiel minimaal 1 keer volledig rond laten gaan.

Toch iets andere manier proberen (dat met duim en druk werkt niet tot zover):

De stappen in de video:
- 3de versnelling
- achterwiel naar voren (hoe een motor normaal naar voren rijdt) bewegen in korte stukjes. Totdat je iet dat de invoer klep open gaat.
De "rocker arm"van de invoerklep duwt dan naar beneden. Dan doorgaan totdat het weer net sluit (rocker arm gaat weer omhoog)
- Schroevendraaier bijv. in de bougie gat
- Achterwiel naar voren blijven bewegen totdat de schroeven draaier op het hoogste punt is , dit is TDC
Ook al zakt de schoevendraaier een beetje, dan ben je al te ver. Iets terug, door achterwiel naar achteren te bewegen, dan weer naar voren
- nu zou ik speling moeten meten aan beide kanten
volgens mijn motorzaak: invoerklep speling: 0.1 mm, uitvoer klep speling: 0.15 mm
Volgens de video: invoerklep speling: 0.005 inch (0.127 mm), uitvoer klep speling: 0.007 inch (0.1778 mm)
- aanpassen intake kant , door de borgmoer lost te draaien , terwijl je de stelschroef vasthoud met een tang.

- opmerking video man: die de uitvoer klep nu. Het moet gedaan worden in de intake / compressie. Als ik de video bekijk, zoekt hij alleen 1 keer naar TDC op, daarna gaat hij zowel de in en uitlaat klep checken en bijstellen. (vraag mij af of dat correct is....)

Ik neem nu aan: als ik nu geen speling meet, of nauwelijks dan is er sprake van een te lage speling.
Dat zou best kunnen, omdat iemand op een forum, dat de speling in principe alleen kleiner wordt , en meestal niet groter. Of dit waar is, weet ik niet zeker. Mijn motorzaak zei: wij stellen in principe in op wat gespecificeerd is.

Pogin #3
 
Laatst bewerkt:
iets aan het leren over de 4 verschillende stadia van een 4 takt motor:
Stadia #1: Invoer
- in klep open om lucht en benzine erin te zuigen
- Zuiger beweegt van Top dead center naar Bottom dead center

Stadia #2: compressie
- Beide kleppen dicht
- zuiger beweegt van BTC naar TDC

Stadia #3: Power stroke
- bougie vonkt en zorgt dat benzine + lucht explodeert
- zuiger beweegt van TDC naar BTC

Stadia #4: Uit
- uit klep open
- zuiger beweegt van BTC naar TDC en duwt verbrande lucht / benzine uit.

voor sommigen is dat misschein gesneden koek, maar voor mij is dat niet hetzelfe als eten van een frikandel, zo simpel. Ik moet het begrijpen, anders veel te link om iets te doen.
 
Helemaal correct zoals je het omschrijft. De klepspeling meten gebeurt dus aan het eind van stadium 2,wanneer de klepveren de in en uitlaatklep op hun zitting trekken en er op dat moment net geen nokken van de nokkenas meer aanliggen. De nok drukt dan ook niet meer tegen de klepveer in. De ruimte die dan ontstaat is dus de klepspeling.

Ik hoop dat het één en ander zo duidelijk wordt.
PS: houd de metrische klepspelingmaten aan
grtz,
Cees
 
Gelukt! Motor nog heel LOL. *O* :+ Koste mij totaal 2 dagen voor mijn eerste keer. Hopelijk heb ik de volgende 10K beurt dan wel een garage.Buiten aan de kleppen werken is niet fijn. :o
De motor even gestart en klonk normaal. De gemeten speling was iets groter geworden. van bijv. 0.1 mm naar 0.13 mm. Weer teruggesteld naar 0.1 En de uitlaatkant terug naar 0.15 mm.

Accu meteen eruit genomen, gecheckt. 216 CCA gemeten, 200 CCA volgens het boekje. Batterij: goed.

Zoals @bluesrider zei: einde stadium 2.

Een iets completere omschrijving hoe ik het heb gedaan:

Ondertaande a.u.b. doen voor elke cilinder

- Motor op de middenbok of iets anders om het achterwiel vrij te hebben.
- Beide cilinder kleppen deksels eraf
- Beide bougies eruit draaien
- Schakel naar hoogste versnelling
- Nu , zoals de video laat zien, blijf het achterwiel bewegen, je ziet de invoer kleppen arm naar beneden bewegen, daarna weer omhoog.
Als ie omhoog gaat, niet helemaal omhoog laten gaan.
- Schakel de versnelling naar bijv. 3, omdat de cilinder beweging wat kleinere bewegingen te laten maken, kan je nauwkeuriger de Top Dead
Center (TDC) zoeken.
- Nu een schone schroevendraaier, zonder verf resten in de bougie gat doen. (anders schaaft het misschien los en komt in je cilinder terecht)
- Schroevendraaier zo vast houden met minimaal 2 vingers, vingers tegen het blok aan. Dit geeft je meer fijnere gevoel hoe de zuiger beweegd
- Achterwiel naar voren blijven tikken in korte aanhalingen.
- Zoek nu TDC op
- Als je net over de TDC bent, zakt je schroeven draaier weer iets de cilinder , omdat de zuiger weer zakt. Je bent nu te ver. Je moet weer terug.
- Achterwiel dus achteruit tikken, de scroevendraaier gaat weer ophoog.
- blijf de vorige stappen rondom het zoeken van TDC punt doen. Gebruik desnoods kleinere tikjes op het achterwiel.
- Als goed is, hebben beide kleppen armen wat speling. De In klep zou minder speling moeten hebben. De uit kleppen arm meer.
- Ga vanaf nu op deze cilinder de beide kleppen meten en afstellen, op basis wat je onderhouds handleiding zegt.
Moto Guzzi V7 iii Stone kleppen speling moet worden: IN-klep 0.1 mm, Uit Klep 0.15 mm
- Gebruik een voelermaat. Begin bijv. bij wat het moet zijn en probeer rondom die dikte te kijken welke voeler nog strak ertussen geduwd kan
worden . Geen reden om je voeler maat te vervormen. Dat is te hard geduwd.
- Als je alleen de juiste voeler maat tussen kan duwen, en de hogere waarde direct daarna past niet, dan is die ok. En ga je naar de andere
kleppen arm meten
- Kan je een grotere voelermaat er tussen duwen, dan moet deze klep speling aangepast worden. Op de kleppen arm zit een handstel knop met
een grotere borgmoer . De borgmoer losdraaien. Nu de juiste maat voelermaat tussen duwen, terwijl je rustig duwd en trekt aan de voelermaat, de handstel knop draaien, zodat je voelermaat niet kompleet vast komt te zitten ,maar met aardig wat weerstand nog kan bewegen.
- Gebruik nu een tang om de handstel knop vast te houden, verdraai a.u.b. niet deze knop niet meer. houdt je tang in deze stand dat ie was en draai lichtjes met je hand de borgmoer vast. Laatste stuk met steeksleute doen.
- Is de borgmoer iets meer dan handvast, nog een keer nameten of alleen de juiste voelermaat vrij , met wat weerstand kan blijven bewegen, en de grotere voeler maat nog steeds niet tussen kan. Is dat zo, dan success, het is gelukt.

Doe bovenstaande voor elke cilinder. Success.
 
Mooi dat het gelukt is, weer wat geleerd dus.

Wel nog even een kanttekening: je schrijft dat je soms het wiel iets achteruit beweegt als je voorbij het hoogste punt bent geschoten. Ik weet niet hoe het bij een Guzzi zit, wellicht is het geen enkel probleem wat je doet, maar sommige motoren houden er niet van om geforceerd tegengesteld gedraaid te worden. Krukas, nokkenas, ontsteking, keerringen, spanners, geleiders en andere distributiedelen draaien dan tegengesteld.

Persoonlijk zou ik liever (net als bij een klok) weer twee omwentelingen doordraaien in plaats van achteruit. Maar goed, misschien zie ik beren op de weg...
 
Mooi dat het gelukt is, weer wat geleerd dus.

Wel nog even een kanttekening: je schrijft dat je soms het wiel iets achteruit beweegt als je voorbij het hoogste punt bent geschoten. Ik weet niet hoe het bij een Guzzi zit, wellicht is het geen enkel probleem wat je doet, maar sommige motoren houden er niet van om geforceerd tegengesteld gedraaid te worden. Krukas, nokkenas, ontsteking, keerringen, spanners, geleiders en andere distributiedelen draaien dan tegengesteld.

Persoonlijk zou ik liever (net als bij een klok) weer twee omwentelingen doordraaien in plaats van achteruit. Maar goed, misschien zie ik beren op de weg...
Jij zoet beren denk.
Met de oude nooit problemen mee gehad, naruurlijk geen halve wiel omwenteling. Maar tikki trug......geen probleem.
Het gaat er bij de klepspeling om dat beide nokken onderliggen en de volgers dus vrij zijn ed.
Voor het afstellen van contactpuntjes(vroegaer), ja moest je weer een volledige gang doordraaien. Dit ivm speling op de delen. Pfff . :P
 
Fijn dat je eruit gekomen bent. In de toekomst kun je er mee rekenen dat je ongeveer een kwartier per cilinder nodig hebt. Ik deed er de eerste keer ook langer over, maar uiteindelijk blijven het 8 schroeven en een bougie per cilinder los en weer vast draaien. Overigens verloopt de klepspeling na de eerste 10000km nog nauwelijks bij de moderne Guzzi’s.

grtz,

Cees
 
@bluesrider : top dank je!.

Update: Vandaag poging gestart om 2 /4 dingen te doen, loop voor op de 10.000 km beurt. Maar ik moet zeggen dat deze beurt tot nu toe, eerder heb gedaan dan later.

ook gedaan gisteren: De bougies bekeken. Niet verkeerd qua verbranding qua kleur, zover ik weet. heb ze wat schoon gepoetst met een staalborstel, geinspecteerd, zagen er goed uit. De vonk afstand gecheked, die was goed en weer terug erin.

Nog te doen morgen: lucht filter, Versneliingsbak olie
Vandaag gedaan: motor olie 10W60, olie filter, final drive olie

Ben blij dat ik na de winkel ben gegaan voor een inschenk tuit met flexibele slang. Anders was het echt moeilijk geweest met de motor olie.
Die is aardig dik. Verder verliep dit zonder problemen.

Een extra lange hex sleutel 10 gekocht omdat meerdere bouten dat nodig hebben.

Ok, de final drive olie eruit. Er kwam ongeveer 2/6 ~ 3/4 drink glas eruit. Was weinig. Olie was nog groenig ietsjes bruiner, maar vloeibaarder dan de nieuwe. De nieuwe olie stroomt heel langzaam, bijna als stroop. Had eerst gedacht, dat het wel met een tuit en buis kon, maar dat vloeide 1 druppel per 2 seconde. Na een tijdje, heb ik toch een medische spuit gevonden. De naald uitgang was iets te groot voor de doorzichtige flexibele buis. Heb powertape gebruikt om de buisje, buis erin gedraaid, dan om de buis en spuit weer tape. En dat werkte super. Spoot de final drive vol, totdat het begon te lekken. Iets meer altijd beter dan te weinig las ik.

Maar, bovenstaande was niet het meest interesante. Dat heb ik voor nu bewaard.

Heb voordat ik aan de olie verversiing begon, eerst een langere rit gemaakt. En ik was verbaasd!
De problemen die ik eerder over sprak, zoals sterke motor remmingen bij stapvoets rijden, waren compleet weg !
De motor reed echt SOEPEL. *O* :]

Dus, die kleppen verschil van bijv. 0.1 naar 0.13 maakt echt veel uit !
 
Laatst bewerkt:
De cardan en de versnellingsbak olie heb ik ook recent gedaan. Volgens de nieuwe smeervoorschriften voor de Breva beide 85W-140. Is ook een erg dikke en kleverige olie.

Grtz,
Cees
 
@bluesrider : ja, dan gebruikt de V7 als de Breva dezelfde kwaliteit olie in de final drive. Alleen mijn versnellingsbak olie is een lichtere, ik moet volgens mijn manual 75W90 gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan