Moto Guzzi V7 voor dagelijks woon werk scheuren?

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Even de situatie uitleggen:

Ik heb nu een BMW K75RT en een Suzuki GS500. Ik rij dagelijks woon werk waarbij de afstanden soms sterk wissellen. De laatste tijd is het gelukkig 40 km per dag, maar in het verleden is 200 km per dag ook voorgekomen. Veel van deze kilometers worden in de spits gemaakt, dus ik rij regelmatig tussen de file door.

Nu denk ik er over deze twee motoren te vervangen. Voor de GS500 is al een liefhebber (mijn dochter), de K75RT krijgt een schop richting marktplaats. Ik begrijp dat een toerfiets als een Yamaha Diversion geschikt is, maar ik denk over een Moto Guzzi V7 Racer (zoiets als op het plaatje).

Ik merk aan mezelf dat ik de 50 paardjes van de GS500 als voldoende ervaar. Meer power betekent voor mij meer acceptgiro's en dat vind ik niet nodig.

Bij het filerijden vind ik de K75RT eigenlijk te lomp (de zijkoffers liggen al een paar jaar stof te verzamelen), dus ik pak heel vaak de GS500. Tussen de file door is die enorme kuip van de K75RT te veel van het goede, maar bij regen kan ik dat "bushokje" weer enorm waarderen. Dan rij je een keurige 123 km/uur, je ziet de koekblikjes afremmen en de ruitenwissers op standje "superzwabberen" gaan en je realiseert jezelf dat het echt regent. Maar ja, juist bij regen stapt heel Nederland in het koekblikje en dat geeft die files waar de GS500 weer zo sterk in is.

In hoeverre is de Guzzi vergelijkbaar met de GS500?
Is het net zo'n gooi en smijt-fiets of is het een lomp gedrocht vergeleken bij de GS500? Is hier dagelijks 200 km mee te rijden, of moet ik er dan een abonnement fysio bij nemen?
Werkt de kuip echt als bescherming of is het meer een optisch prutseltje?

Kortom: is dagelijks woon werk op zo'n klassieke-racer-lookalike te doen of is een doorsnee toerfiets gewoonweg noodzaak?


Ik vind het namelijk wel een prachtige machine (hoewel een Italiaan rood of rood/wit hoort te zijn...):



P.s. Een proefritje zit natuurlijk in de planning, ik moet daarvoor nog contact opnemen met tlm.
 
Laatst bewerkt:
Afgaande op revieuws uit motorbladen schijnt hij niet superstrak te sturen, en niet super stabiel te zijn. Blokje is geen spierbundel, maar zou prima mee moeten komen in het verkeer. Neem dan wel de nieuwe versie als het kan, deze heeft iets meer vermogen. Volgens de magazines rijdt het voelbaar beter. Remmen houden volgens mij ook niet over.

Lijkt mij een leuk ding voor rustige zondagsritjes, lekker ontspannen, voor woon werk weet ik het niet, het zou zomaar prima kunnen (mits voorzien van kuip), maar daar zou een proefrit duidelijkheid over moeten geven. Vergeet niet om dan ook stukken snelweg te pakken en je dagelijkse ritten een beetje na te bootsen. Neem genoeg tijd zodat je een goede indruk er van hebt. Als je dat voorlegt aan de dealer zal deze er ook begrip voor hebben.
 
Niet afgaan op wat allerlei bladen schrijven maar gewoon naar TLM en daar een forse proefrit maken. Ook de Moto Guzzi club heeft een forum, zou ik de vraag ook eens stellen. Zijn daar niet geheel en al merkenblind.
Enne, een Moto Guzzi niet superstrak sturen? Dat is nou net dat wat Italianen onderscheid van anderen, samen met het design!
 
Laatst bewerkt:
Werk je in een café?
Super gaaf model hoor, daar niet van.
Maar je hebt het zelf over een aantal praktische zaken, die de Guzzi ontbeert.
 
Ik denk dat de zitpositie een beetje vergelijkbaar is met mijn Triumph Thruxton en daar zou ik niet graag dagelijks 200 km op rijden, de zitpositie is te racy te veel druk op de polsen.
 
In hoeverre is de Guzzi vergelijkbaar met de GS500?
Is het net zo'n gooi en smijt-fiets of is het een lomp gedrocht vergeleken bij de GS500? Is hier dagelijks 200 km mee te rijden, of moet ik er dan een abonnement fysio bij nemen?
Werkt de kuip echt als bescherming of is het meer een optisch prutseltje?

.


Kijk eens aan, voor elk probleem is een oplossing en je geeft deze zelf al :+

Maar moeten we deze 200 km zien als 100km heen 100km terug, of 200km heen en 200km terug?

Want 100km naar je werk is op elke motor wel te doen lijkt mij, meeste pijntjes beginnen bij mij pas te komen na een goeie 150km snelweg op de gs500 tenminste :9

200km heen en 200km terug is wel een bere eind om af te leggen op zo'n café racer..
 
Wat ik lees in testen is dat het vermogen inderdaad niet over houdt. Maar ik rij nu ook op een fiets met 50 pk en dat ervaar ik als voldoende. Natuurlijk staan de gaskleppen regelmatig volledig open, maar dat is toch bij iedere fiets zo?

Wat ik ook in testen lees is dat het een fijne motor is om op te rijden. Het weggedrag wordt met kreten "niet meer van deze tijd" en "levendig" omschreven. Vooral in stadswerk en op buitenwegen schijnt hij heerlijk te rijden. Hier in Nederland is de maximum snelheid 130 km/uur en in het dagelijkse snelweg-gekrakeel mag je blij zijn als je een stukje 140km/uur kan rijden. Blij zijn als in "het is mogelijk, er rijdt even geen moraalridder in blinkend blik in de weg".

Naast de minimalistische kuip zou ik er nog iets als andere uitlaatjes op willen hebben. Een Moto Guzzi hoort met stevige klappen weg te rijden, niet met het geluid van een uitgeboorde stofzuiger.
Wat ik wel jammer vind, is dat er geen ABS op zit. Misschien staat dit in de optielijst, maar ABS lijkt mij wel fijn. Aan de andere kant: dit zou mijn eerste fiets met ABS zijn, ik rij al jaren met van die ouderwetse remmen.



Ik denk dat ik inderdaad even naar TLM moet voor een uitgebreide proefrit. Helaas is TLM voor mij 110 km enkele reis. Even naar huis heen en weer is al een behoorlijk realistische testrit. Misschien moet ik dat juist op een regenachtige dag dwars door alle files heen doen voor het ultieme realisme. Of naar Goedhart motoren voor zo'n ding, dat is maar 42 km en dan kan ik de concurrentie ook direct bekijken.
 
Ik kan het rijden op een guzzi aanbevelen. Er zijn er hier op het forum die hem als het ware als auto gebruiken. hoge kilometrages.

maar toch vraag ik me af, ja de k75 is wellicht lomp in de file enzo
maar is dat nu echt zo erg? kom je er soms niet doorheen ofzo?
sorry dat ik hier wat verder op in ga.
 
Kijk eens aan, voor elk probleem is een oplossing en je geeft deze zelf al :+

Maar moeten we deze 200 km zien als 100km heen 100km terug, of 200km heen en 200km terug?
Detachering, alle gekkigheid is mogelijk. Tot nu toe is het gelukkig niet gekker geweest dan 100 + 100, maar je weet hoe werkgevers zijn. Af en toe lijkt het of zij een bonus krijgen voor iedere kilometer die het personeel moet reizen.

Op de GS500 is deze 200 km goed te doen. Het grote minpunt aan dit soort afstanden rijden met een GS500 is dat de dagwaarde hard keldert. Het is een GS500 uit 2004 met 66000 op de teller en ik schat zelf in dat verkopen niet makkelijk zal zijn. Terwijl het ding gewoon erg fijn rijdt.

Ik ben ook wel wat huiverig voor de clipons. Ik heb al eerder een motortje met clipons gehad en het gevoel van tintelende handen ken ik al. Ook dat zou ik met een uitgebreide proefrit moeten uitvinden.
 
Gewoon een goeie testrit maken, al die testverslagen zou ik me niet druk over maken alles onder de 100 pk wordt tegenwoordig gezien als te weinig en die retrofietsen sturen nu eenmaal niet zo straks als die yoghurtbekers......
 
maar toch vraag ik me af, ja de k75 is wellicht lomp in de file enzo
maar is dat nu echt zo erg? kom je er soms niet doorheen ofzo?
sorry dat ik hier wat verder op in ga.
Waarom verontschuldig je jezelf?

Ik heb korte benen en ik ervaar de kuip als erg breed. Bovendien valt de wegligging van de K nogal tegen, de motor voelt aan alsof je een erg groot apparaat de bocht door moet duwen.
De K75 is ook vrij breed. Ik heb wel de spiegels aan staalkabeltjes gebonden, ik heb al een keer een spiegel gehad die onder een auto stuiterde. Maar met regelmaat staan die blikken zo dicht bij elkaar dat het toch passen en meten wordt.
 
Waarom verontschuldig je jezelf?

Ik heb korte benen en ik ervaar de kuip als erg breed. Bovendien valt de wegligging van de K nogal tegen, de motor voelt aan alsof je een erg groot apparaat de bocht door moet duwen.
De K75 is ook vrij breed. Ik heb wel de spiegels aan staalkabeltjes gebonden, ik heb al een keer een spiegel gehad die onder een auto stuiterde. Maar met regelmaat staan die blikken zo dicht bij elkaar dat het toch passen en meten wordt.
Omdat je al aangeeft hem op MP te gaan zetten.

kan aan mij liggen maar ik heb vaak het idee, dat er mensen zijn die denken dat hun motor twee keer zo breed is als in werkelijkheid.
Ik zeg niet dat het bij jou zo is, maar kan het ook niet uitsluiten.

Wegligging van een k75 heb ik idd vaker mindere dingen over gelezen, maar is dat echt erg als je snelweg rijdt?
 
Laatst bewerkt:
Is er geen dealer dichter in de buurt?

Een moto met 66000 km verkoopt idd niet echt vlotjes meer, terwijl juist snelwegkilometers de minste slijtage geven. Bovendien komt de motor bij lange ritten goed op temperatuur.
 
Wegligging van een k75 heb ik idd vaker mindere dingen over gelezen, maar is dat echt erg als je snelweg rijdt?
Het is een echt snelwegkanon. Zolang je rechtdoor moet over een snelweg is het een heerlijke machine. Je zit uit de wind, je zit als een vorst. Voor mensen die dagelijks kilometers moeten maken buiten de files om is het een aanrader.

Maar, met lagere snelheden is hij minder. Hij is erg gevoelig voor hoogteverschillen in het wegdek (die witte streepjes op de snelweg), hij is zijwindgevoelig en hij is breed. Juist die drie eigenschappen maken het een lastige machine in de file.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een lijstje alternatieven, op volgorde:

De Triumph Bonneville-reeks.
Een Yamaha Diversion / Yamaha FZ8





(Het gaat over een motor die ik zakelijk wil leasen. Ik kan dus niet simpelweg kijken welke motor binnen het budget valt, er zit nog een berekening van de leasemaatschappij aan vooraf.)
 
je wilt zakelijk leasen en hebt interesse en een toch behoorlijk wat oudere motor?
waarom niet iets recenters uitzoeken als het toch zakelijk is?

sorry voor de OT
 
je wilt zakelijk leasen en hebt interesse en een toch behoorlijk wat oudere motor?
waarom niet iets recenters uitzoeken als het toch zakelijk is?

sorry voor de OT

Voor lease zou ik idd eerder kijken naar een "tour-fiets" (Beetje de alternatieven die genoemd is door TS.) Relaxte zit, windscherm dat je nog wat bescherming bied....


Als prive-speeltje is het wel een gaaf ding die Moto Guzzi :Y
 
ik kan me overigens (nu ik er wat langer over nadenk) wel betere guzzi's indenken.
maar staan deze ook op je huur lijst is de vraag?
 
Voor lease zou ik idd eerder kijken naar een "tour-fiets" (Beetje de alternatieven die genoemd is door TS.) Relaxte zit, windscherm dat je nog wat bescherming bied....


Als prive-speeltje is het wel een gaaf ding die Moto Guzzi :Y
tlm.nl zei:
Merk: Moto Guzzi
Type: V7 SPORT CLASSIC
Bouwjaar: 2012
Km. stand: 1 km

Ik twijfel inderdaad over een toerfiets of een semi-klassieker. Ik denk dat ik gewoon een langere proefrit moet maken, maar dan moet ik wel opletten dat ik de versie met clipons meekrijg.

Als toerfiets denk ik aan de Yamaha Diversion. Ik heb jaren geleden een keer een stukje gereden op een Diversion (nog een met carburateurs) en dat is ook een fijne fiets. Wat wel irritant was aan die Diversion waren de resonanties. Nu was dit een sterk verwaarloosde fiets, zo'n fiets van iemand die redeneert: "Mijn Golf heeft eens in de 30k een beurtje nodig, dus de Yamaha ook".... Ik verwacht van een goed onderhouden fiets veel minder van dit soort irritaties.
 
Ik twijfel inderdaad over een toerfiets of een semi-klassieker. Ik denk dat ik gewoon een langere proefrit moet maken, maar dan moet ik wel opletten dat ik de versie met clipons meekrijg.

Als toerfiets denk ik aan de Yamaha Diversion. Ik heb jaren geleden een keer een stukje gereden op een Diversion (nog een met carburateurs) en dat is ook een fijne fiets. Wat wel irritant was aan die Diversion waren de resonanties. Nu was dit een sterk verwaarloosde fiets, zo'n fiets van iemand die redeneert: "Mijn Golf heeft eens in de 30k een beurtje nodig, dus de Yamaha ook".... Ik verwacht van een goed onderhouden fiets veel minder van dit soort irritaties.

Heb je het dan over de nieuwe Diversion of over de oude waar jij naar wilt kijken?

Geen ervaring met het oude model, maar ik heb 2 maanden geleden de nieuwe gereden (kreeg ik mee als leenmotor)

02358E64-D14B-400B-BA0E-F5582B47E76E-8498-00000616B0FDD4F5.jpg


Ik vond dit verbazingwekkend genoeg een leuke motor om te berijden. Geen onverwachte schop onder je kont als je gasgeeft, maar toch nog vrij sportief. Styling vind ik ook nog best geslaagd (al hadden ze de achterbrug wel mooier mogen maken)

Helaas was bij 'mijn' leenmotor de fan stuk (net in dat snikhete weekend) met als gevolg dat er koelvloeistof eruitkwam :X :$

Had toen die dag 250km gereden en reservelampje brandde nog niet. (Bij mijn motoren brand het lampje tussen de 170 -190 km) Hierover was ik ook wel aangenaam verrast.
 
Ik heb het over nieuwe (of vrijwel nieuwe) motoren.

Ik heb een toezegging van de leasemaatschappij van mijn werkgever dat ons contactpersoon daar enkele motoren voor mij wil doorrekenen. Normaal gesproken leasen zij alleen de standaard zakelijke diesel-doosjes, voor mij wil hij een uitzondering maken.

Omdat deze man met het handje ieder model moet doorrekenen wat ik ga opgeven, wil ik hem niet direct de moed ontnemen door hem een lijst van 150 verschillende motoren te geven en dan te roepen: zet het maar in een excelletje. Ik wil een of twee motoren opvragen, zo'n ding doorrekenen is best nog wel even werk.
Ik heb echter geen haast met een verse brommer, de huidige rijden nog prima en we zijn recent nog met z'n allen naar Brussel geweest... toch?

Ik twijfel vooral aan het dagelijkse gebruik van zo'n Italiaan. Gaan mijn polsen die clip-ons overleven, hoe veel bescherming biedt dat minimale kuipje, kan ik hem een nachtje ergens op de stoep in donker Amsterdam Zuidoost alleen laten, is er een mogelijkheid (met een ander zadel, natuurlijk) iemand mee te nemen?

Wat ik inmiddels wel in een van de vele testen heb gelezen: De Guzzi kan bijna 500 km rijden op een tankvol en dat is in mijn belevening heel erg veel. Mijn huidige motoren halen slechts met schietgebedjes de 300 km... :]
 
Detachering, alle gekkigheid is mogelijk. Tot nu toe is het gelukkig niet gekker geweest dan 100 + 100, maar je weet hoe werkgevers zijn. Af en toe lijkt het of zij een bonus krijgen voor iedere kilometer die het personeel moet reizen.

Op de GS500 is deze 200 km goed te doen. Het grote minpunt aan dit soort afstanden rijden met een GS500 is dat de dagwaarde hard keldert. Het is een GS500 uit 2004 met 66000 op de teller en ik schat zelf in dat verkopen niet makkelijk zal zijn. Terwijl het ding gewoon erg fijn rijdt.

Ik ben ook wel wat huiverig voor de clipons. Ik heb al eerder een motortje met clipons gehad en het gevoel van tintelende handen ken ik al. Ook dat zou ik met een uitgebreide proefrit moeten uitvinden.

Klopt ga ik ook problemen mee krijgen denk ik, rij er nu ook ieder jaar een goeie 20k km bij.
Misschien gewoon oprijden dat dat de enige oplossing is :')
Nu de 35kw regeling komt zullen gs500jes ook wel minder gewild worden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan